۴ هزار مسجد به پایگاه‌ قرآنی تبدیل می‌شود

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سال ۱۳۹۰ بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با قاریان، حافظان و اساتید قرآنی با بیان اینکه باید امروز شوق به قرآن را که در همه جا هست زیاد کرد، فرموده بودند که یک چیز‌هایی که تدبر در قرآن را به ما ارزانی می‌دارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند – حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم -، اما حالا، چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کار‌هایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هایی را فراهم می‌کنند برای اینکه ان‌شاءاللَّه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‌گوییم ان‌شاءاللَّه ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم. البته توجه داشته باشید که حفظ قرآن قدم اول است. اولاً حفظ را باید نگه داشت؛ بنابراین حافظ قرآن باید تلاوت کننده‌ی مستمر قرآن باشد؛ یعنی مرتباً بایستی قرآن را تلاوت کند؛ والّا حفظ از دست خواهد رفت. بعد بایستی این حفظ کمک کند به تدبر، که اینجور هم هست؛ حفظ حقیقتاً کمک می‌کند به تدبر. آنجایی که شما قرآن را تکرار می‌کنید، حافظید و می‌خوانید، فرصت تدبر و تعمق در آیات قرآن برای شما پیدا می‌شود.

حافظ قرآن

سال گذشته رهبر انقلاب در اولین روز ماه رمضان در محفل نورانی انس با قرآن فعالیت‌های قرآنی در کشور را خوب، اما ناکافی ارزیابی کردند و بار دیگر تاکید کردند که تبدیل مساجد در هر محله به پایگاه‌های قرآنی و تعامل و ارتباط با مساجد دیگر آن محله و تشکیل جلسات و مسابقات قرآنی در بین آنها، بهترین مشوّق برای وارد شدن نوجوانان و جوانان به وادی قرآن و بخصوص تربیت حافظان قرآن است.

ایشان بیان کردند: راه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم که چند سال قبل مطرح کردیم، وارد کردن نوجوانان به عرصه فعالیت‌های قرآنی است که اینگونه طرح‌ها می‌تواند به تحقق آن کمک کند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در وزارتخانه برگزار شده بود، به صرف این جمله اکتفا کرد که یکی از مطالبات حوزه قرآنی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم است، که جزو مطالبات رهبر انقلاب اسلامی است. از آنجایی که جزء‌خوانی قرآن کریم به سنتی نیکو تبدیل شده، روز جمعه راه‌اندازی ۴۰۰۰ کانون قرآنی در مساجد را آغاز خواهیم کرد.

مصوبه طرح ملی حفظ قرآن کریم که در سال ۱۳۹۵ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد، در چشم‌انداز خود پیش‌بینی می‌کند که در افق سال ۱۴۱۴، حفظ قرآن کریم امری فراگیر بین تمامی اقشار جامعه اسلامی ایران خواهد بود؛ به گونه‌ای که تعداد حافظان قرآن کریم در کشور به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. برنامه­‌های آموزشی و محافل حفظ در سراسر کشور برپا شده و استفاده از آیات قرآن کریم در گفتگو‌ها و تعاملات روزمره عموم و فرهیختگان رایج خواهد شد.

شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تحقق مطالبه رهبری پیرامون تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم گفت: یکی از علت‌های عدم تحقق این مطالبه این است که ما باید در بین مردم بخصوص کودکان و نوجوانان انگیزه‌سازی کنیم، تا قرآن را حفظ کنند. این انگیزه‌سازی جزء با تولید کار‌های هنری جذاب امکان‌پذیر نیست. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاشیم تا محتوای قرآنی را در قالب‌های هنری به مردم ارائه دهیم.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدم اول را انگیزه‌سازی دانست و افزود: سال‌هاست موسسات قرآنی در جهت تربیت حافظان قرآن کار می‌کنند و با مشکلاتی مواجه بودند، که به طور خاص از موسسات حفظ قرآن کریم حمایت‌هایی کردیم. اما ابتدا باید بین مردم انگیزه ایجاد شود، تا به این موسسات مراجعه کنند و کودکان و نوجوانان خود را به آنجا بسپارند. 

فیروزیان ادامه داد: حفظ قرآن کریم موضوع فرادستگاهی است. وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی باید دست به دست هم دهند، تا تربیت حافظان محقق شود. 

فیروزیان

به گفته وی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را از دو طریق پیگیری می‌کند. یکی کمک به موسسات قرآنی است، که در زمینه حفظ قرآن کریم فعالیت دارند. راه دوم تولیدات هنری جذاب است، که برای کودک و نوجوان ایجاد علاقه کند. 

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که یکی از دستگاه‌های متولی حفظ قرآن کریم وزارت آموزش و پرورش است، ولی آنطور که باید اثر قرآن را در کودکان و نوجوانان نمی‌بینیم، توضیح داد: این وزارتخانه در دولت آقای رئیسی اهتمام جدی به قرآن و حفظ قرآن دارد. بنظرم این تحول چند سال آینده خودش را نشان خواهد داد.

وی با اعلام این خبر که ۴۰۰۰ مسجد در سراسر کشور به پایگاه‌ها و مراسمات قرآنی تبدیل خواهد شد، افزود: این محافل در ماه رمضان جلوه بیشتری خواهند داشت. سامانه‌ای طراحی شده، که در آن اسامی مساجد هست، که به قراء و اساتید قرآنی متصل می‌شوند.

دانلود فیلم

۴ هزار مسجد به پایگاه‌ قرآنی تبدیل می‌شود

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ سال ۱۳۹۰ بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با قاریان، حافظان و اساتید قرآنی با بیان اینکه باید امروز شوق به قرآن را که در همه جا هست زیاد کرد، فرموده بودند که یک چیز‌هایی که تدبر در قرآن را به ما […] http://www.vatanfa.com/?s=۴-هزار-مسجد-به-پایگاه‌-قرآنی-تبدیل-می‌شود