نظر ایت الله مطهری و علامه طباطبایی درباره کوروش

علامه طباطبایی،علامه مطهری،کوروش،ذوالقرنین

 

مصاحبه ای درباره نظر علامه طباطبایی و علامه مرتضی مطهری در باره اینکه

کوروش ذوالقرنین موجود در قرآن است یا کسی دیگر است را

با اقای علی مطهری فرزند استاد مرتضی مطهری را تقدیم شما میکنیم

سوال:

علامه طباطبایی ذوالقرنین را همان کوروش می دانست؟

این یک بحث تاریخی و تفسیری است. ایشان گفته اند شاید ذوالقرنین کوروش باشد.

 
علامه طباطبایی ذوالقرنین را همان کوروش می دانست؟

این یک بحث تاریخی و تفسیری است. ایشان گفته اند شاید ذوالقرنین کوروش باشد.

اما انگار علامه طباطبایی به کوروش ارادت هم داشت. یعنی صرفاً بحث تاریخی نبود؛ ولی شهید مطهری منتقد کوروش بود.

بله. شهید مطهری معتقد بود کار کوروش در بابل کار درستی نبود و مخالف آزادی عقیده به معنی درست آن و مخالف سیره انبیا بود. اینکه کوروش در بابل اجازه داد بت پرستان بت های خودشان را بپرستند، از نظر اسلام کار درستی نیست؛ چرا که پیامبر اسلام پس از فتح مکه، اولین کاری که کرد، شکستن بت ها بود. یعنی نگفت که این ها در بت پرستی خودشان آزادند. حضرت ابراهیم هم بت ها را شکست؛ زیرا می خواست زنجیرها را از دست و پای مردم باز کند. ولی کوروش بت پرست ها را آزاد گذاشت. این کار خلاف توحید بود. در واقع او چون دید از این راه بهتر می تواند بت پرستان را استثمار کند و به بند بکشد، این کار را انجام داد. کار او شبیه کار ملکه انگلستان در هند بود که وقتی وارد هند شد، به بتخانه های هندی ها بیش از خود آنها احترام می گذاشت. سخن علامه طباطبایی درباره کوروش فقط یک تطبیق تاریخی است و به معنی ارادت نیست.

ولی علامه طباطبایی این نقد را به کوروش وارد نمی کرد.

نمی دانم. ایشان گفته اند ممکن است ذوالقرنین همان کوروش باشد. اما این دلیل نمی شود که کوروش هیچ ایرادی نداشت و می تواند الگو واقع شود.

من هم چنین حرفی نزدم. می خواهم بگویم ظاهراً آراء این دو بزرگوار درباره کوروش همسو نبوده است.

شاید علامه طباطبایی نیز همین ایراد را به کوروش داشت، نمی دانم در آثارشان آمده است یا نه، باید تحقیق شود.

ظاهراً شهید مطهری وطن دوستی و ناسیونالیسم را از هم تفکیک می کرد و اولی را می پذیرفت و دومی را نه.

ایشان وطن دوستی را ذاتا بد نمی دانست ولی می گفت وطن دوستی امر متعالی ای نیست بلکه امری مشترک میان انسان و حیوان است. هر کبوتری هم لانه خودش و هر حیوانی آشیانه خودش را دوست دارد و اگر خانه اش مورد هجوم قرار بگیرد از آن دفاع می کند. انسان هم طبیعتاً وطن خودش را دوست دارد. اما این علاقه میان انسان و حیوان مشترک است. بنابراین امر والایی نیست. امر والا این است که انسان در راه مکتب، ایدئولوژی و اعتقاد خودش تلاش کند. این ارزشمند است و جنبه انسانی دارد.

آیا می توان گفت که مرحوم مطهری اساساً با مفهوم ملیت مشکل داشت و آن را نمی پذیرفت؟

بله. از نظر شهید مطهری و از نظر اسلام ملیت اساساً اصالتی ندارد و نمی تواند ملاک برتری باشد. اینکه من به ایرانی بودنم صرفاً به عنوان نژاد ایرانی افتخار کنم، عقلانی نیست؛ زیرا ایرانی بودن من یک امر غیر اختیاری است. انسان نمی تواند به ملیت خودش افتخار کند. مگر اینکه بگوید من خوشحالم که در جایی به دنیا آمده ام که بزرگانی داشته است. اما این امر نباید موجب تفاخر او شود. چیزی برای انسان قابل افتخار است که برآمده از اختیار او باشد.

آیا اصلاً ایران باستان در اندیشه شهید مطهری جایگاهی داشت که بگوییم “خدمات متقابل اسلام و ایران” را بر آن اساس نوشتند؟

ایران باستان یکی واقعیت تاریخی است. البته مقصود ایشان از ایران در نام این کتاب تنها ایران باستان نیست.

می خواهم بدانم که نگاه ایشان به ایران باستان صرفاً نقادانه و منفی بود یا اینکه وجوه مثبتی هم در ایران باستان می دیدند.

ایشان در همان کتاب می گویند که این برای اسلام افتخار است که ملت باهوش و متمدنی مثل ملت ایران به استقبال اسلام می آید و بیشترین خدمات را به اسلام می کند. شهید مطهری قبول داشت که در ایران باستان تمدنی وجود داشت و یکی از دو تمدن آن روزگار بود اما معتقد بود که این تمدن نقص های زیادی هم داشت و همین نقص ها باعث شد که مردم ایران از اسلام استقبال کنند.

به نظر شما، اگر امروز شهید مطهری زنده بود نسبت به تجلیل از کوروش و بحث مکتب ایرانی موضع می گرفت؟

بله. اگر بخواهیم کوروش را به عنوان یک الگو در نظر بگیریم، این اشکال دارد. او نمی تواند الگوی ما باشد. اما می توان گفت بالاخره افرادی به نام کوروش و داریوش در ایران باستان بوده اند که نقاط مثبت و منفی در عملکرد آنها دیده می شود. همچنین کتیبه های آنها واجد نقاط مثبت و منفی است. این امر به عنوان بررسی یک امر تاریخی، کار خوبی است. اما اینکه ما این افراد و یا کتیبه های آنها را به شکلی مطرح کنیم که در برابر اسلام قرار بگیردند، کار نادرستی است. در این صورت ما بیش از حد لازم به آنها اهمیت داده ایم. هر چیزی را در حد خودش باید دید. نوروز در فرهنگ ایران باستان وجود داشته و یک انتخاب خوب از طرف ایرانیان بوده است. از نظر اسلام قطع نظر از برخی خرافات موجود در آن قابل توجیه است. در اسلام هم توجه به بهار توصیه و گفته شده که وقتی بهار را می بینید زیاد از قیامت یاد کنید. نوروز در این حد، آموزنده، قابل توجیه و مطلوب است اما اگر بگوییم نوروز مظهر انسان کامل است، از شعائر الهی است و همه ارزش های انسانی در نوروز نهفته است، این نشان می دهد که برنامه ای در پشت صحنه وجود دارد.

در واقع شما می فرمایید که مرحوم مطهری با ایدئولوژیک شدن نمادها و آموزه های ایران باستان مخالف بود.

بله. این همان ناسیونالیسم منفی می شود.

یعنی نوروز ایدئولوژیک، رقیب اسلام می شود.

رقیب اسلام که نمی تواند باشد؛ زیرا محتوایی برای رقابت با اسلام ندارد.

کسانی که در پی ایجاد نوروز ایدئولوژیک هستند در واقع تلاش می کنند چنین رقیبی برای اسلام بتراشند.

این کار بیش از آنکه به رقابت منجر شود ایجاد تعصب می کند و باعث می شود که ما حقیقت را نبینیم. یعنی فرض مان این باشد که فقط هر چیزی که ایرانی است خوب است.

پس شما می فرمایید که اگر شهید مطهری زنده بود با بحث مکتب ایرانی مخالفت می کرد.

بله. به نظر من با این بحث به شدت برخورد می کرد و آن را از مسائل اصلی هم می دانست نه از مسائل فرعی. بعضی ها می گویند این بحث جزو مسائل فرعی است. در حالی که این طور نیست. این بحث جزو مسائل اصلی است زیرا می خواهد مسیر انقلاب را منحرف کند. تاکید بر ” برداشت ایرانی از اسلام ” یا ” اسلام ایرانی “، در پی ایجاد انحراف در مسیر انقلاب است. اگر این حرف ها درست باشد، دیگران هم می توانند از ” برداشت عربی یا ترکی از اسلام ” سخن بگویند و این باعث تفرقه است.

مرحوم مطهری نسبت به خرافه گرایی هم حساس بود و خرافات را، اعم از مذهبی و ملی، نقد می کرد.

بله. ایشان با خرافات، چه مذهبی و چه ملی، مبارزه می کرد. شهید مطهری به بدعت های دینی، نوع بزرگداشت حادثه کربلا و کیفیت نقل داستان های این حادثه نقد داشت. همچنین با خرافات ملی مثل چهارشنبه سوری و سیزده بدر مبارزه می کرد. یعنی می گفت که این سنت ها منشا عقلانی ندارد. این رویکرد ناشی از عقلگرایی ایشان بود. شهید مطهری می گوید خرافات ملی با عقل نمی سازد. درباره خرافات مذهبی هم می گوید اساساً نیازی به این چیزها نیست. خود داستان کربلا به اندازه کافی عمیق است و همین میزان نقلی که در اختیار است کافی است تا اشکی از چشم مومنان جاری شود. بنابراین نیازی به جعل دروغ در این زمینه نیست. ایشان معتقد بود که توصیه ائمه به زنده نگه داشتن حادثه کربلا، بد تفسیر شده است. یعنی بعضی ها فکر کرده اند که ما از هر راهی می توانیم مردم را بگریانیم و هر چه بیشتر این کار را انجام دهیم، بهتر است و به همین دلیل می توانیم روضه دروغ بخوانیم. اما شهید مطهری می گوید ما نمی توانیم برای یک هدف مقدس از وسیله نامقدس یعنی از دروغ استفاده کنیم. به هر حال نفس مبارزه با خرافات موضوع مهمی است. یک مصلح باید با نقاط ضعف جامعه خودش مبارزه کند هرچند موجب کاهش محبوبیت او شود، باید مردم جامعه خودش را به عقل گرایی دعوت کند و شهید مطهری هم به همین دلیل با خرافات مبارزه می کرد. یعنی می خواست ذهن مردم برهانی باشد.

پس می توان گفت اگر شهید مطهری الان زنده بود، نه تنها با قائلان به مکتب ایرانی بلکه با مداحان مروج خرافات مذهبی هم درگیر می شد.

بله. خرافات ملی و مذهبی همیشه در جامعه وجود داشته و مبارزه با این چیزها کار مشکلی است؛ زیرا مورد علاقه مردم اند. مردم از این چیزها خوششان می آید و خیلی ها می گویند حالا اگر یک روضه دروغ باعث گرم شدن مجلس عزاداری شد، اشکالی ندارد و در این زمینه لازم نیست سخت گیری کنیم. و یا اگر یک رسم خرافی ملی باعث شادی مردم می شود، نباید سخت گرفت. اما شهید مطهری چون نگاه اعتقادی و عقلی داشت، نمی توانست بپذیرد که مردم از روی آتش بپرند و بگویند ” زردی من از تو، سرخی تو از من “. ایشان می گفت این کار نوعی مددگرفتن از آتش و در نتیجه نوعی شرک است؛ زیرا با توحید افعالی خدا سازگار نیست. ما غیر از خدا نباید از چیزی مدد بگیریم.

مگر آتش یکی از آفریده های خدا نیست؟

بله، ولی این آفریده ها را نباید در کنار خدا بگذاریم.

نمی توان گفت که کسی که از آتش مدد می گیرد، آتش را در طول اراده خدا قرار می دهد؟

از آن جمله چنین چیزی مستفاد نمی شود. با آن جمله، شما مستقیماً از آتش مدد می گیرید.

مگر ما نمی گوییم ” یا علی مدد “؟

اگر در ذهن ما این باشد که از حضرت علی ( ع ) به طور مستقل و جدای از خدا مدد می جوییم، این اشتباه است.

مگر نمی شود کسی بگوید ” یا علی مدد ” و مفروضش این باشد که مدد امیرالمومنین در طول اراده خدا است؟

بله، می شود.

خب، همین آدم هم می تواند در چهارشنبه سوری – به قول شما – از آتش مدد بگیرد و تاثیرگذاری آتش را در طول اراده خداوند بداند.

آخر آتش با حضرت علی ( ع ) خیلی فرق می کند.

به هر حال شرک، شرک است دیگر. موضوع شرک که ماهیت آن را منتفی نمی کند.

توسل جستن به اولیای خدا مجاز شمرده شده اما توسل به آتش و مانند آن مجاز نیست. البته ما می توانیم اولیاء خدا را واسطه قرار دهیم تا مددی از خدا بگیریم، نه اینکه از خود این بزرگان مستقلاً مدد بگیریم. اگر ما در حین زیارت امام حسین ( ع ) حاجت خودمان را از خود امام حسین ( ع ) مستقلاً بخواهیم، این مصداق شرک است و یا اگر در حین زیارت، پیشانی خودمان را بر روی ضریح بگذاریم و حالت سجده پیدا کنیم، این کار شائبه شرک دارد.

این کارها الان به عرف جامعه شیعی بدل شده است.

در میان برخی عوام رایج است اما این کارها اشتباه است و باید از آنها پرهیز کرد. حتی در مقام سجده، سر گذاشتن بر مهرهایی که نام پنج تن بر روی آنها نوشته شده است، خالی از شائبه شرک نیست.

یعنی از نظر شهید مطهری برخی از رفتارهای مردم ما توام با شائبه شرک است؟

بله. پاره ای از رفتارهای برخی از مردم این گونه است. پیشانی نهادن بر روی ضریح را آیت الله بروجردی هم نهی کرده اند. به هر حال اسلام بر روی توحید خیلی حساس است. مثلاً مجاهدین خلق در اطلاعیه های خود می نوشتند ” به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران. ” شهید مطهری معتقد بود این جمله اشکال دارد و نوعی شرک و دوگانه پرستی است. کار فقط باید به نام خدا آغاز شود.

 

http://www.vatanfa.com/?s=نظر-ایت-الله-مطهری-و-علامه-طباطبایی-درباره-کوروش
مسعود گفته:

کوروش بزرگترین شخصیتی بود که خداوند خلق کرده است و اینکه اجازه میداد تا مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند این بود که مردم باید دلشان با خدا باشد نه اینکه ظاهر سازی کنند مثل بعضی از این آخوندای ظاهر ساز که پبغمبر و امامان را سپر کرده وخودشان هر کاری که میخواهند میکنند.

قاسم گفته:

پس نتیجه اخلاقی اینکه چون بعضی آخوندا به نام اسلام و خدا برخی سوءاستفاده ها میکنن دین اسلام دین بدیه.
خیلی مسخره و خنده داره که کوروش رو بالاتر از شخصیتهای الهی میگیرین؟
کوروش مگه فرستاده خدا بود که اون رو بالاتر از پیامبران خدا می دونید.
متاسفم برای این عقب گرد شدید فکری و فرهنگی واقعا باید به حال خودمون گریه کنیم.
کوروش خوب بود اما نه به اندازه پیامبران و امامان. فکر کنید لطفا !!

من سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان
سیدی قاسم لطفا این رو متوجه بشو کوروش فرستاده خدا بوده و کم از اماما و پیامبر نبوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
داری واقعیت رو مخفی میکنی که چی بشه کاری نکن بگم ——— —— اسلام خیال خودت وخودمو راحت کنما؟؟؟؟؟ اگه به کوروش کمترین توهین رو بکنی به تمام جد وابادت که که معلومه عرب هستن توهین میکنما بذار ما با واقعیت تاریخ یعنی ایران و کوروش باشیم تو هم با اسلامی که هزارتا ریشه داره برو تو همون سایتا نظرت بده که معرفی کردی
سوالات همه بی پایه واساس هستن

جاوید ایران و ایرانی و زنده باد کوروش پیامبر

فرشاد گفته:

گویا آقای مطهری فراموش کرده اند که خود پیامبر اسلام فرموده دوست داشتن و علاقه به وطن جزیی ار ایمان است. نظرات آقای مطهری در مورد ملیت ایرانی بسیار زننده و متاسفانه دارای تعصبات بی جای عربی است و به هیچ وجه شایسته چنین شخصیتی نیست وحتی ممکن است اسلام را در افکار مردم بد جلوه کند و آن را مخالف ملیت و فرهنگ نقش ببندد.

پاسخ:
ببخشید چه ربطی داره؟
خوبی فرشاد جان؟
تنها کسی که به قول امام راحل کتابهاش صد درصد اسلامیه همین شهید مرتضی مطهری هست
اونوقت تو میگی اسلام رو بد جلوه کنه؟
خداییش تا حالا یه کتابشو خوندی؟
بعید میدونم

ناشناس گفته:

من یار و یاور وجود پاک کوروش هستم . وقط کسی به اون توهین نکننه که بد جوری قاطی میکنم

دوستدار کوروش گفته:

وقتی علامه طباطبایی می گن کوروش ذوالقرنین است،دیگر جای هیچ ابهامی نیست.علامه طباطبایی کسی بود که شهادت شهید مطهری رادر خواب دیده بود و این خود نشاندهنده ی آگاهی ایشان از بسیاری از مطالب است.پس خواهشا کسی به کوروش توهین نکنه که با من طرفه.

ناشناس گفته:

دست بردارید از مرده پرستی و استخوان پرستی ملی گرایان . استخوان های کورش نمی تواند شما را به ازادی برساند یک فکر اساسی باید کرد

علی گفته:

http://www.vatanfa.com/1391/03/19/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B0%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D9%86%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF/
جناب یرباز کوروش
مطالعه بفرمایید
کوروش نه پیامبره و نه امام
کوروش حتی بت پرست بوده

پارسی گفته:

کوروش هرچی باشه برای من محترمه همون طور که خیلیها خامنه ای رو میپرستند

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

فقط آقا علی بخونه
نه بابا…………..
شوخی میکنی؟؟؟؟؟؟؟
راستش رو بگوکورش دیشب اومد به خوابت این هارو بهت گفت آقا علی؟؟؟؟آره ناقلا
یا نکنه کتیبه ای سنگ نبشته ای چیزی جدیدا پیدا کردی ؟؟؟؟؟
با نهایت احترام میگم اگه این رو جلو من میگفتی الان …………………………………
یادمان باشد در ه ر کجا جواب ابلهان خاموشیست

ناشناس گفته:

نه باید کوروش راخدا کرد ونباید بت پرست کرد همین طور که نباید امام علی خدا کرد هر چیزی اعتدالش خوبه

سمیه گفته:

متاسفم که به جای اینکه قبول کنیم که کوروش بوده میگیم بت پرست بوده وهزار تا حرف احمقانه در بارش میگیم ولی این جومونگ وامثال اونو باور میکنیم کوروش رو از کتابا حذف میکنیم وای به حال من وتوی ایرانی کره ای ها از تاریخ نبودشون تاریخ میسازن ولی ما تاریخمون رو محو میکنیم.فقط متاسفم .

بی ادعا گفته:

۱)به نظر دیگران(آیت الله مطهری،علامه طباطبایی)احترام بگذارید.
۲)به نظرات و اشخاص توحین نفرمایید و آنهارا مورد نقدبی دلیل وعلت قرار ندهید،اگرمخالف نظرات هستید بادلیل و برهان بیان کنید.

بنظرمن شهیدمطهری چون اتفاق بابل را ذکرکرده اند(واقعیت داره وهمه میدونن) پس فعلا فعلا بایدبه آن توجه کرد. . . البته شهید مطهری کوروش کبیر را کوچک جلوه نداده است و بارها به خوب بودن و بزرگ بودن آن اعتراف کرده.
دوست دار شهدا و ایران بی ادعا

***مهسا*** گفته:

درود

این چه حرفایی که میزنید علی اقا

شما بهتر میدونید کوروش یکتا پرست بوده یا چند تا مفسر ومحقق وباستان شناس که همه اعتقاد راسخ دارن که کوروش نه تنها یکتا پرست بلکه فرستاده خداوند نیز بوده وحتی اسمشم به عنوان ذوالقرنین توی قران اومده علی اقا واقعا براتون متاسفم شما فقط دارید به فرهنگتون (البته اگه ایرانی باشید) به تمدن ۴۰۰۰ سالتون پشت میکنید میدونید دارید به کی توهین میکنید ؟؟؟
علی اقا فقط بهتون پیشنهاد میدم اگه خواستید درباره کوروش چیزی بگید حداقل برید دوتاکتاب نه اصلا یه صفحه دربارش بخونید
ودرضمن اگه میزان مطالعه تون کمه لااقل به عقاید دیگران توهین نکنید به خصوص به شخص بزرگی مثل کوروش

اقا قاسم ما هیچ کدوممون نمیگیم کوروش بزرگ تر وبهتر از پیامبرگرامیمونه یا عزیزتراز دینمونه …نه اصلا !!! ما فقط سعی میکنیم درعین اینکه به دینمون تعصب داریم فرهنگمون یادمون نره مافرهنگ اصیلی داریم که نباید فراموش بشه درضمن کوروشم فرستاده الهی بوده اگه نبوده پس چرا توکتیبه ۲۵۰۰ سالش برده داری رو منع کرده مگه اسلام غیر اینو به ما سفارش کرده چرا سعی میکنید به فرهنگتون پشت کنید میدونید که …سفارشات اسلام جز خوبی ونیکی کردن به مردم نیست این همون چیزیه که کوروشم بهش اصرار داشته لطفا به عقاید ما توهین نکنید ماهم دلایلی برای علاقه مون به کوروش داریم که محال شما بتونید درکش کنید !!!

محمدفذزند ایران گفته:

ایا از کسی که میگه ایین چهارشنبه سوری و شب یلدا و هفت سین خرافاته میشه ازش در مورد کوروش بزرگ پرسید؟

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

سلام برگشید آقامحمد؟
من نمیدونم وطنفا چه خاصیت مغناطیسی ای داره آدم نمی تونه ازش فرار کنه
من شخصا چندبار خواستم برم چندبارم خواستند راهم ندن ولی باز نتونستم نیام .
درمورد مطالب بالا هم
ازیه طرف میگن کورش بزرگ پیامبر نبوده بعدم میگن چرا مردم بابل رو تو گمراهی خودشون گذاشته اگه آدم بزرگ و و خردمندی بوده؟
اگه پیامبر نبوده پس وظیفه ی هدایت مردم رو نداشته پس دیگه!!!هاغیر از اینه؟؟؟؟؟اون شهریاری بوده که هدفش عزت و قدرت سرزمین پارس بر دیگر ملل بوده.من نمیگم پیامبره اما مطمئنم که پدرما ذولقرنین قران کریم هست.

محمدفذزند ایران گفته:

سلام عزیزم .اینکه برگشتم به خاطر مغناطیسی بودن وطن فا نیست.ادم به هرچی عادت بکنه دل کندن ازش سخته.دو سه تا مدیر تو این سایت عوض شده ولی من از همون موقع ها هر روز یه سر به سایت میزدم و نظر دوستان رو میخوندم و ازشون استفاده میکردم.باورت بشه میخواستم نیام .توبه کردم که دیگه تو بحثای دینی و عقیده ای با هیچ کسی وارد نشم.فعلا که به قول بعضی ها ما از دین گریخته هستیم و جزو گروهای منحرفی هستیم که میایم اینجا و دیگران رو منحرف کنیم. گفتیم تا ما رو به موصاد و اسراییل و امریکا و تروریستها نسبت ندادن قید این حرفا رو بزنیم.مطمئن باش دیگه با هیچ کسی ازین جور حرفا نمیزنم.

***مهسا*** گفته:

درود

منم با این حرف دختراریایی که گفت وطن فا خاصیت مغناطیسی داره موافقم واقعا همین طوره منم این سایتو خیلی دوست دارم هرچند بهم گفتن عضو استکبار جهانی هستم وخیلی القاب دیگه بهم نسبت دادن ولی حالا که فک میکنم میبینم واقعا بهش عادت کردم حتی حالا که قراره چند روزی برم مسافرت ازحالا دلم برای بحث های صمیمانمون تنگ میشه

درضمن واقعا نظر اقای مطهری درباره کوروش برام جالب بود یه جورایی راستم میگن کوروش بت پرست هارو ازاد گذاشته که این برخلاف فرمان خداونده ولی خوب کوروش فقط یه فرستاده برای هدایت مردم نبوده کشور گشا هم بوده وباید به فکر کشورش وحفظ یک پارچگی اون هم براش مهم بوده باشه به نظرم ازاد گذاشتن بت پرست ها از سوی کوروش به این دلیل بوده

خیلی دوست دارم نظر سایر دوستانو دراین باره وعلت انجام این کار توسط کوروش بدونم

سهیل گفته:

مهسای ستاره دار، پیرو کنایه های ناتمام شما دوستان گرامی، ایمیلی بهتون ارسال کردم.
از این وضعیت خسته شدم، لطفا کمتر کنایه وار صحبت کنید.
خیلی مرسی.
===
از آدم های دروغگو و ۲ رو هم به شدت بیزارم.
این جمله آخر رو کسی به خودش نگیره همینطور گفتم!

محمدفذزند ایران گفته:

میبینم که بعضیها پشت سر ما حرفایی زدن

سهیل گفته:

جواب سلام واجبه و دوست و دشمن نمی شناسه.
پس سلام علیکم جمیعا.

محمدفذزند ایران گفته:

مهسا جان با نظر شما موافقم .کوروش کار درستی کرد .مطمئن باش اگر مردم رو مجبور به اطاعت از دینی (مپلا زردشتی)میکرد .الان تو دنیا منشوری به اسم کوروش نبود که پایه و اساس حقوق بشر بشه.
(خیلی چیزای دیگه هم میخواستم بگم اما چون از اسلام به قول بعضی ها برگشتیم نمیشه)اگر حضرت محمدص و ائمه معصوم ما هم اینجوری رفتار میکردن مطئن باش همه از اسلام برمیگشتن.(در ضمن خدمت بعضی ها هم سلام عرض میکنیم.ودر این شبهای عزیز از ایشان التماس دعا داریم.هر چند دعا به حال کفار اثری نداره)

سهیل گفته:

محمد عزیز انقدر با حرفات من رو شرمنده نکن.
با وجود اختلافاتی که در عقاید هم داریم اما خوشحالم از بازگشتت چون میان جماعت مونث تنها موندم.
برد استقلال ابرقدرت فوتبال آسیا رو بهت تبریک میگم.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

مطلبی از خاطرم فراموش شد!
اگه شماها هم مثل من در دیار غربت بودید جایی بودید که اثری از محرم و سالار شهیدان نیست و تویی و خدات و پدرو مادرت وقتی یک سنی بی همه چیز بهت میگه دلم میخواد اونقدر بزنمت که بمیری و دهنت باز بمونه که چرا از شیعه بودنت متنفرن یه جوری خودتون رو خالی میکردی که سبک شید.
حالا میخواد ریختن اشک باشه که دیگه اشک های اینجانب خشکید از چشمه میخواد تعریف خاطرات باشه میخواد گله باشه.

فاطمه گفته:

سلام من متن رو نخوندم ولی خواسم بگم خوشال شدم که اق محمد برگشتند وطنفا یه جا تو دلمون باز کرده که نمیشه فراموشش کرد…
زت زیاد

فاطمه گفته:

سلام دخی اریایی مگه اهل کجاییی؟!
زت زیاد

محمدفذزند ایران گفته:

خیلی ممنون ابجی گلم.شما به مالطف دارید.خواهشا ازین به بعد هوای ما رو داشته باشید و اینقدر رو اعصاب اینجانب پیاده روی نفرمایید.
زت خودت زیاد.

محمدفذزند ایران گفته:

خواهش میکنم .شرمندگی نصیب دشمنان ایران باشه نه شما.در ضمن شما قرار بود مطلبی در مورد شهر ما بزاری.ناسلامتی زمانی با همشریان ما نشت و برخواست داشتی .یعنی اینقدر این کار سخته؟

سهیل گفته:

والا من اصلا وقت نمیکنم توی این سایت مطلب بذارم و تمام وقتم در سایت های دیگه ام میگذره.

محمدفذزند ایران گفته:

من که سایت بهت معرفی کردم.بعدش هم این سایت که رسالتی فرهنگی داره مهمتره یا مثلا اون سایتی که الان معرفی کردی؟منظورم این نیست که اون سایت بده ولی تو این سایته که جوونا نظراتشون رو راجع به فرهنگ و تاریخ ایران با هم درمیون میذارن و اطلاعاتشون بالا میره. پس باید بیشتره وقتت رو اینجا بزاری .این جوری اطلاعات خودت هم بالا میره و متوجه میشی که باید تحمل عقیده مخالف رو داشته باشی.البته با عرض معذرت

سهیل گفته:

من هر کاری که برام سود داشته باشه و توش تخصص داشته باشم رو انجام میدم.
حرفت هم منطقی هست ولی خب هر کسی را بهر کاری ساختند.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

سلام فاطمه جون داشتم نگرانت میشدم کم کم.
من بچه چالوس هستم .اما الان دوماه به خاطر شغل پدر و ماموریت ایشون به بندرعباس اومدیم که خوشبختانه ۶ماه بیشتر نیست و ۲ماهش رفته باورت نمیشه هروز دارم تو تقویم روزا رو خط میزنم .میمونه ۳ماه دیگه که انشالله زود بگذره ماهم بریم پیش دوستان مغزفندقیمون و شهر خودمون.
یه وقت دلتون هوس جاده چالوس و جنگل و دریا کرد گفته باشم ما خونه نیستیم !!!! از ویلا میلای کلاردشت هم خبری نیست هههههههههههههههه شوخی کردم قدمتون روی چشم
بعدش من اصالتا کرمانشاهی هستم و حتی کردی حرف میزنیم با گذشت چندین سال یعنی پدر پدر پدر پدر پدر پدرم از کنگاور کرمانشاه اومده به چالوس. شجره نامه ام رو هم که گفتم با اینکه جاش نیست .
نگا مفت مفت آجی ی چالوسی هم پیدا کردید.(جواب فاطمه هست و توضیحاتی که باید میدادم که یه وقت فکر نکنند من بندریم و یه وقت ورشکستم نکنند البته ما اصفهانی نیستیم پس بی زحمت بذارش)

محمدفرزند ایران گفته:

سلام دختر اریایی.گفتی چالوس بیاد دوران خدمتم افتادم .اموزشی اونجا بودم . موقع صبحگاه و شامگاه وقتی به اسمون اونجا نگاه میکردم دلم از طبیعت زیبیای اونجا پر میگشید میرفت به اسمون.اینقدر اسمون قشنگی داشت که واقعا ادم تصور میکرد انگار با مداد رنگی نقاشی کردند.خوشبحالت

دخترآریایی( ایرانی) گفته:

ممنونم آقا محمد. مخصوصا اواخر شهریور جنگل خیلی دیدنی میشه هربرگ جنگل یه رنگه …از وقتی به اینجا اومدم تازه قدر اونجا رو میدونم.

دخترآریایی( ایرانی) گفته:

معذرت میخوام حدود چندسال پیش چالوس بودید؟تو راهور یا پلیس راه خدمت میکردید؟گفتم شاید پدرم رو بشناسید.

محمدفرزند ایران گفته:

دخی اریایی من فقط ۲ماه اموزشی در پادگان شعید ادیبی مرزن اباد چالوس بودم.سعادت نداشتم پیش پدر شما باشم.ابان سال ۱۳۸۸شروع دروه اموزشی ام بود.از شانس بد سربازی ام افتاد تو نیروی انتظامی .بقیه دوران خدمتم مسول۱۱۰شاهرود بودم .این هم یه بد شانسیه دیگه .وقتی سربازیم تموم شد یه نفسه راحت کشیدم.انشائاله یه روز توروهم ببرن سربازی.همش که پسرا نباید به وطن خدمت کنن.

دخترآریایی( ایرانی) گفته:

پس شما تو شهر چالوس نبودی .پادگان فکر کنم یه یک ساعتی با چالوس فاصله داره.نمک رو زخمم نپاش.من عاشق سربازی هستم البته ارتش اونم نیروی هوایی.پسر بودم میرفتم ارتش از لباسشون خوشم میاد .بهم میاد هههههه.بعدش سربازی فقط خدمت به وطن نیست.مادخترا به روش های دیگه خدمت میکنیم.

سهیل گفته:

دختر آریایی ۲ سوال ازت دارم. چرا به مختار میگفتند کذاب؟
مختاری که قاتلین حسین (ع) رو با لجن یکی کرد.
دمت گرم مختار ثقفی.
سوال دوم هم درباره خدمت دختران هست. چطوری خدمت میکنین؟

محمدفرزندایران گفته:

واقعا عجیبه .تو عاشقه سربازی هستی؟اگه فقط همون۲ماه اموزشی بفرستند اون وقت عاشقی از سرت میفته.
۲سال از کار و زندگیت باید بیفتی .اخرشم هیچی .تازه ماها لیسانس بودیم و کلی احترام ماهارو داشتند و جزو خوش خدمتیها بودیم.بیچاره اون سربازای عادی

محمدفرزندایران گفته:

مخصوصا اگه اون فاطمه رو ببرن سربازی خیلی حال میده.بندارنش لب مرز خدمت کنه .تو ذهنتون تصور کنین چقدر باحال میشه.فاطمه یه کلاه اهنی گذاشته روسرش .با پوتین و کوله پشتی .اسلحه هم رو دوششه داره نگهبانی میده که مبادا یه وقت اشرار حمله کنن.(وای به حال اون فرماندهی که سربازش فاطمه باشه.مغز فرمانده رو میخوره از بس حرف میزنه)

سهیل گفته:

محمد چرا گیر دادی به فاطمه! یکی دیگه هست که از فاطمه پر حرف تره!
اسم نمیبرم غیبت بشه!!

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

آقا سهیل من از تاریخ اعراب هیچی نمیدونم در عوض سولات مربوط به ایران عزیز رو خیلی مسلط ترم و همش هم ثمره مطالعه ی خودم بوده و علاقه ی اینجانب.ولی جایی شنیدم که بخاطر ریا و فرار از عذاب وجدانه.به هر حال دمش گرم.از نطر من قاتلین امام مظلوم ما همون بچه هایی بودن که امام علی شبانه بهشون غذا میداد و براشون پدری میکرد موافقید؟چه قدردانی ای کردند مردم کوفه کوفه پر از رفیق نیمه راهه…..

سهیل گفته:

طنز سربازی رفتن دخترا…!!!

صبحگاه:
فرمانده: پس این سربازه‌ها (بجای واژه سرباز برای خانمها باید بگوییم سربازه ) کجان؟
معاون: قربان همه تا صبح بیدار بودن داشتن غیبت میکردن

ساعت ۱۰ صبح همه بیدار میشوند…
سلام سارا جان
سلام نازنین، صبحت بخیر
عزیزم صبح قشنگ تو هم بخیر
سلام نرگس
سلام معصومه جان
ماندانا جون، وای از خواب بیدار میشی چه ناز میشی…

صبحانه:
وا… آقای فرمانده، عسل ندارید؟
چرا کره بو میده؟
بچه‌ها، من این نون رو نمیتونم بخورم، دلم نفع میکنه
آقای فرمانده، پنیر کاله نداری؟ من واسه پوستم باید پنیر کاله بخورم

بعد از صبحانه، نرمش صبحگاه (دیگه تقریبا شده ظهرگاه)
فرمانده: همه سینه خیز، دور پادگان. باید جریمه امروز صبح رو بدید
وای نه، لباسامون خاکی میشه …
آره، تازه پاره هم میشه …
وای وای خاک میره تو دهنمون …
من پسر خواهرم انگلیسه میگه اونجا …

ناهار :
این چیه؟ شوره
تازه، ادویه هم کم داره
فکر کنم سبزی اش نپخته باشه
من که نمی‌خورم، دل درد میگیرم
من هم همینطور چون جوش میزنم
فرمانده: پس بفرمایید خودتون آشپزی کنید!
بله؟ مگه ما اینجا آشپزیم؟ مگه ما کلفتیم؟
برو خودت غذا درست کن
والا، من توخونه واسه شوهرم غذا درست نمی‌کنم، حالا واسه تو …
چون کسی گرسنه نبود و همه تازه صبحانه خورده بودند، کسی ناهار نخورد

بعد از ناهار :
فرمانده: کجان اینا؟
معاون: رفتن حمام
فرمانده با لگد درب حمام را باز میکنید و داد میکشد، اما صدای داد او در میان جیغ سربازه‌ها گم میشود…
هوووو…. بی شعور
مگه خودت خواهر مادر نداری…
بی آبرو گمشو بیرون…
وای نامحرم…
کثافت حمال…
(کل خانم ها به فرمانده فحش میدهند اما او همچنان با لبخندی بر لب و چشمانی گشاده ایستاده است!)

بعد از ظهر
فرمانده: چیه؟ چرا همه نشستید؟
یه دقیقه اجازه بده، خب فریبا جان تو چی میخوری؟
جوجه بدون برنج
رژیمی عزیزم؟
آره، راستی ماست موسیر هم اگه داره بده میخوام شب ماسک بزنم.

شب در آسایشگاه :
یک خانم بدو بدو میاد پیش فرمانده و ناز و عشوه میگه: جناب فرمانده، از دست ما ناراحتین؟
فرمانده: بله بسیار زیاد!
خب حالا واسه اینکه دوباره دوست بشیم بیایید تو آسایشگاه داره سریال فرار از زندان رو نشون میده، همه با هم ببینیم
فرمانده: برید بخوابید!! الان وقت خوابه!!

فرمانده میره تو آسایشگاه:
وا…عجب بی شعوری هستی ها، در بزن بعد بیا تو
راست میگه دیگه، یه یااللهی چیزی بگو
فرمانده: بلندشید برید بخوابید!
همه غرغر کنان رفتند جز ۲ نفر که روبرو هم نشسته اند
فرمانده: ببینم چیکار میکنید؟
واستا ناخونای پای مهشید جون لاکش تموم بشه بعد میریم.
آره فری جون؛ صبر کن این یکی پام مونده
فرمانده: به من میگی فری؟؟ سرباز! بندازش انفرادی.
سرباز: آخه گناه داره، طفلکی
مهشید: ما اومدیم سربازی یا زندان! عجبا!

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

و حالا جواب سوال دوم مدیریت:
فکر کردید خودتون تو سربازی چیکار میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما هم حتما یه جور خدمت میکنیم دیگه حالا دقیق نمیدونم .به هر حال یه خدمتی میکنیم.بللللللللللللللللله

قبول نیست فاطمه همین الان راهنمایی شد .گفتی ما لیسانس داشتیم.یعنی اگه همون ۱۸ سالگی دانشگاه رفته باشی ۴سال دانشگاه بودی.خب؟این تا اینجا سال ۸۸ .۲۲ سالت بودالان ۲۵ سالته درررررررررررست گفتم؟

محمدفرزندایران گفته:

منظورت دخی اریاییه .میدونم ولی نمیدونم چرا یهو فاطمه اومد تو ذهنم .نه که همش من هر نظری میدم اون ساز مخالفه شاید به خاطره همین باشه.به هرحال تصور این که فاطمه بره سربازی خیلی خنده داره

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

آقا محمد منم دوسال دیگه انشالله میرم خدمت دانشگاه.دانشگاه خودش یه پا خدمته برا دخترا دوری از خانواده تنها زندگی کردن اگه شهرهای دور قبول شیم.تو خوابگاهم باشی نمیدونی با کی داری زندگی میکنی؟
اینا هم سختیه دیگه. نیست؟حالا برای پسرا شاید سخت نباشه زیاد ولی بخدا سخته برای دختر خانم ها.البته اگه از این عربی و دین و زندگی جان سالم بد ببریم.یادم نمیاد تا الان عربی و دین و زندگی کامل شده باشم

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

اتفاقا من سرباز خیلی خوبی میشم.تیراندازی و هدف گیریم عالییییییییه محشره . و سابقه ای دارم برای خودم. ههههههه بچه بودم حدود دو ساله لب دریا با یه سنگ تو سره یه پسری زده بودم مامان بابام کلی ترسیدند و در پرت کردند توپ به سمته سر برادرم همش به هدف میخوره .
خلاصه من سربازی نرم کلی ضرر میبینن

***مهسا*** گفته:

درود

وای فقط درو روز نبودم چه اتفاقا که نیفتاده …

من بادختر اریایی (ایرانی) موافقم چون همون بچه ها بزرگ شدن ورفتن کربلا برای مبارزه با پسر همون شیرمرد ….
واقعا حیف حضرت علی واقعا حیف …

***مهسا*** گفته:

وای گفتید سربازی داغ دلم تازه شد من اگه نماینده مجلس بودم حتما یه طرح دراین باره میدادم که ماها هم بریم سربازی …

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

من پرررررررررررررحرفم؟؟؟؟؟؟کی همچین چیزی گفت با دمپایی بیافتم دنبالش؟؟؟؟
اتفاقا همه از خدا میخوان من یه ذره حرف بزنم از بس آرومم.اینجا همه تقریبا هم نسلیم مخصوصا دخترا آدم بحرف میاد.
عوضش برادرم عین رادیو هست یه ریز بدون وقفه حرف میزنه با طول موج بلند بعضی موقعه اینقدر حرف میزنه از خونه میندازمش بیرون درو قفل میکنم یه آه بلند میکشم.
ولی خدا میدونه تو خونه ما باشین کسی نمیفهمه اصلا یه دختر هم تو این خونه هست؟ زنده است ؟ نفس میکشه؟
کلا بی سرو صدام به جون خودم

***مهسا*** گفته:

درود

اقا سهیل خیلی باحالید هرچند اصلاخوشم نیومد ولی خیلی خندیدم

خیلی ممنون که موجبات خنده وشادی مارادراین لحظات فراهم کردید

***مهسا*** گفته:

درضمن مگه عربستانه که به خاطر خانم بودن به ته سرباز (ه) میچسبونید اینجا ایرانه ….

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

تکراری بود بابا!! بعد به ما میگن دیر به دیر آپدیت میکنیم..

سهیل گفته:

دختر آریایی خودم اینو پارسال خوندم و چون بحث سربازی شد گفتم تجدید خاطره باشه. من برای کسانیکه نخوندن ارسال کردم.
(مثل اینکه چشم کمربند سیاه من رو دور دیدید!؟)

***مهسا*** گفته:

دختر اریایی ( ایرانی ) عزیز اینا همش دروغه تو کی پرحرف بودی؟؟؟ اینا حسودیشون میشه توجدی نگیر شکر خوردن ….

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

فقط یادت نره منم تیراندازیم خوبه…………….
منو از کمربندتون نترسونید

سهیل گفته:

محمد کجایی که سربازه ها حمله کردن!!

***مهسا*** گفته:

اقا سهیل لطفا ه اخرسرباز رو حذف کنید خونم داره به جوش میاد مگه ما عربیم که مثل عربا ما رو خطالب میکنید ؟؟؟

سهیل گفته:

خب پس چطوری تشخیص میدید که منظورم مرد هست یا زن؟
مثل He و She
قبول دارید فارسی کامل نیست؟ الان من میگم او. منظورم مرد هست یا زن؟
اما وقتی بگم She فوری میفهمید که منظورم زن هست.
پس وقتی میگم سربازه، محمد زود میفهمه که منظورم سربازان مونث هست.
اینجاست که فرق فارسی و عربی مشخص میشه. زبان عربی با وجود گوشتلخ بودنش! بسیار کامل هست.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

منظورت از سربازه ها کیان؟
من و مهسا؟
ما که سرباز نیستیم من تیمسارم مهسا هم سرهنگ تمامیش رو همین الان بعنوان تشویقی از من دریافت کرد.
اگه همینطور دفاع از من رو ادامه بده تا تیمساری ترفیع میگیره قربون آجی خودم برم

سهیل گفته:

کم قربون صدقه هم برید.
اگه تکرار بشه یکی از دو جمله زیر رو میگم:
استقلال سرور پرسپولیس
شیوخ عرب سرور کوروش!

پس نزارید بگم.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

چرا نیمه خالی لیوان رو میبینید؟
دلیلش اینه که پارسیان مرد و زن رو از هم متمایز نمیدونند و و تمایز جنسی قائل نیستند بخاطر همین که او دختر با او پسر برابره.

***مهسا*** گفته:

باشه بابا تسلیم… سربازی وسربازی رفتن به شما میاد حالا انگار که چی هست این سربازی …

ماکارهای مهمتری داریم مثل پرکردن صندلی های دانشگاه ها

سهیل گفته:

وقتی جمله باشه تسلیم رو از یک دختر میشنوم احساس خوبی بهم دست میده.
همه گی در برابر میتی کمانه سایت تعظیم کنید.

محمدفرزندایران گفته:

سهیل خیلی باحال بود.حالا تصور کنید جنگ شده همین دخترا باید برن جلوی دشمن بجنگن.عجب صحنه ای میشه.مثلا تانک اومده جلوی خاکریز دختره به اون دختره میگه چرا نمیزنیش؟اون یکی میگه دستام نوچ شده تو این هوا .خودت بزن .فک کردی من نمیدونم که تو میخوای پوستم خراب بشه ؟ایشششششششششش

سهیل گفته:

ایول محمد خیلی خندیدم.

***مهسا*** گفته:

دیدی که اقا سهیل سرهنگ تمامی رو گرفتم دیدی ما کارای مهمتری داریم

اقاسهیل شانس اوردید الان کنار من نیستید وگر نه با همین دوجمله قبرخودتونو کنده بودید

سهیل گفته:

شیوخ عرب سرور پرسپولیسه هم جمله خوبیه.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

ایول مهسا
اصلا میدونی چیه مسئولین عزیز با خودشون گفتن پسرا خیلی الاف هستن درس هم که نمی خونن تو خیابونا ول میچرخن و خیابونا رو متر میزنن.بردنشون سربازی بلکه شاید آدم شن.
ما هاییم که آینده وطن رو میسازیم من خودم الان یه پا دکترم تو هم مهندسی خیلی به شخصیتت میاد
اصلا من یه هفته ریاضی رفته بودم بخاطر خلبانی باورت میشه؟دیگه به مامانم نگفتم چون به عقلم شک میکرد ریاضی ام هم قویه ولی باز نتونستم تجربی رو بیخیال شم

محمدفرزندایران گفته:

ولی من که گمون نکنم حتی سربازی این دخترارو سر عقل بیاره.اینا پررو تر ازین حرفان .اخر کاری میکنن که فرمانده خودش بره دستشویی و زمینو تمیز کنه .انبار مهمات هم بده به دستشونو پا بزاره به فرار

سهیل گفته:

محمد فقط خدا میدونی این زن ها چه موجوداتی هستن.
خشن ترین فرمانده رو هم میتونن رام کنن!

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

واقعا که مهسا به اینا رو نده
چرا همکاری نمیکنه ما الان داریم بینیشون رو به خاک میمالیم کم نیار دیگه دختر….

سهیل گفته:

خوبه فاطمه نیست که با اینا همکاری کنه.
دختر آریایی هم انگار یادش رفته که خودش چقدر تسلیم شده بود. الان داره مهسای ستاره دار رو سرزنش میکنه!
ببینید بحث رو چطور منحرف کردید!؟

***مهسا*** گفته:

اقا محمد واقعا که شما از اقا سهیل طرفداری میکنید با اون دوتا جملش ؟؟؟

اقا سهیل مطمئنم بعد از جمله تسلیم من برای خودتون کلی کیف کردید اشکال نداره بعد این همه زحمت کشیدن تو سایت گفتم بلکه شاد شدید این همه شما این جمله رو به ما خانما گفتید یه بارم من گفتم شاد شید !!!

سهیل گفته:

جملات قصار من:
استقلال سرور پرسپولیس
شیوخ عرب مسلمان و شیعه سرور کوروش
تیم های عربی سرور پرسپولیس
آقایون سرور خانوما

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

پس چی فکر کردین ؟
شما پسرا تا ۱۹ سالگی که فقط ماماناتون کاراتون رو انجام میدن. هیچ دختری رو نمیگن بچه ننه
ههههههه

***مهسا*** گفته:

اقا سهیل جملاتتون به درد تیم خودتون میخوره حالا که اینطور شد
پرسپولیس همیشه قهرمانه /
پرسپولیس سرور استقلاله/
ایرانیا همیشه سرور هرچی عربه تو دنیاست هستن

جملات من قشنگ ترن اقا……

سهیل گفته:

راستی مهسای ستاره دار تیم شما چندم جدوله؟
صب کن من برم اون پایین مایینا ببینم کجایین. الان میام…

محمدفرزندایران گفته:

راستی گفتم تا از شور بدر نرفته مشخصاتم و بگم.سهیل اینجا کودکستان راه انداختی همه ۱۶-۱۷سالشونه.بیخود نیست هرچی میگم تو مغزه بعضی ها نمیره چون تازه سنشون۲رقمی شده.فقط یه چیزایی جالب بود این که اکثرا گفتن رشته مهندسی خوندم …………….راستی من نمیدونم چرا دخی اریایی فکر کرده من کچلم………..

قدم تقریبا بلنده.موهم دارم در ضمن .میانه اندامم.۲۸سالمه .مثله اکثر پسرای دیگه خوشبختانه مجردم.رشته تحصیلیم تو دبیرستان انسانی بوده و تو دانشگاه مدیریت و برنامه ریزی.از بچگی عاشق ۳چیز بودم .ادبیات و تاریخ و خوشنویسی.مدتهاست که رو تاریخ خیلی خیلی مطالعه دارم.فک کنم اینجا من از همه بزرگتر باشم .پس احترام منو خیلللللللللللللللللللللللللللللی زیاد نگه دارید

سهیل گفته:

محمد اگه من سن و سالت رو میدونستم هیچوقت بحث نمیکردم باهات و حداقل احترام سنت رو نگه میداشتم. الان جلوی جمعیت ازت عذر میخوام. من متولد ۶۷ هستم. منم خندم گرفت وقتی دیدم دیگران شما رو کچل فرض کردن. راست میگی اینجا شده کودکستان.

از این پس آقا محمد خطاب میشی.

***مهسا*** گفته:

اره دیگه دیدی از مون می ترسی که میگی خوب شد فاطمه نیست خدایا فاطمه رو برسون…
این جمله رو با دهن کجی بخون جناب سهیل خان / اقایون سرور خانما/ اره جون خودتون …

سهیل گفته:

مهسای ستاره دار اگه مردا نباشن باور کن چرخه زندگی لنگ میشه. منظورم لنگ با فتحه هست نه با ضمه که نشان تیم شماست.
خب من رفتم اون پایین مایینا دیدم تیم شما هنوز در رده ۲ رقمی جدول سیر میکنه.
پس جایز نیست با شما کل کل کنم.
شیوخ مسلمان شیعه رو عشق است!!
===
خب بچه ها وقت عصرونه رسیده. بدویید میخوام درب کودکستان رو ببندم!!
هههه هه

***مهسا*** گفته:

اووو………….۲۸ سال اقا محمد اصلا به نظراتی که میذارید نمیخوره خیلی جوون نظر میدید وکامنت میذارید اره فک کنم از همه بزرگ باشید

چقدرم قربون صدقه میرن ای…..اونوقت اسم ما دخترا بد دراومده

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

مهسا بزار خودشونو خالی کنن….
الان اینطوری میگن دوروز دیگه مامانشون شوهرشون داد ببینم جلو خانماشون اینزور بلبل زبونی میکنن
اونوقت دیدن دارند
آقا محمد ببخشید معذرت میخوام اون کچل رو رو برای مزاح گفته بودم.
از این به بعد آقا محمد میشن بابابزرگ ما ریش سفید ما
آقا محمد بزرگ……… بزرگه سایت وطنفا

سهیل گفته:

دختر آریایی ببخشینا ما شوهر نمیکنیم!!!!
از بس این چیزا توی سرت هست فکر میکنی ما هم دختریم؟
خدا نکنه. الحمدلله که ما پسریم و مجرد و راحت و بی دردسریم.

***مهسا*** گفته:

اقا سهیل مثل اینکه عدد زیبای ۶ رو فراموش کردید …..
اگه ما به قول شما لنگ با ضمه ایم شما ۶تایی ها چی میگید؟

میخواستم یه چی دیگه به جز ۶تایی هابگم ولی دیدم محیط فرهنگیه نمیشه نام برد !!!

سهیل گفته:

مهسای ستاره دار با همین عدد ۶ خوش باشید که اگه اونو نداشتید دلم براتون میسوخت.
درب کودکستان تا دقایقی دیگه بسته میشه.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

در ضمن از نظر خیلیها ما از نظر عقلی ۴ سال ازشون بزرگتریم با تمام کودکیمون
ههههههههههههههههههههههههههههههه
خدایی دمت گرم دختر آریایی
خوب بزانو در میاری
انگار سارا ویروس داشت منم با خودم حرف زدم الان.

سهیل گفته:

مهسا حانوم بله حرف شما تائید میشه.
بعضی پسرای این زمونه فقط اسم مرد رو یدک میکشند. در این مورد استثنائا با شما موافقم!
===
خسن ختام برنامه کودک امروز:
دوستان گرامی امیدوارم که از شوخی ها ناراحت نشده باشین.
من کم کم باید برم و کلید مهد کودک رو به سرایدار تحویل بدم.

فعلا خداحافظ

***مهسا*** گفته:

اقا سهیل تو این زمونه ازدواج اق پسرا مثل شوهرکردنشون میمونه شما خامی نمیدونی ….ازبس که همتون یه متر زبون دارید

***مهسا*** گفته:

ببین از چی به چی رسیدیم تو رو خدا ….

اقا سهیل نمیشه من اسممو عوض کنم اجازه هست ؟؟؟ اخه اسم مهسا از بس که قشنگه وماهه زیاد هستش ومدام اشتباه گرفته میشه ….

سهیل گفته:

مهسا خانوم شما هر اسمی خواستی بذار. نظر من ستاره هست.
سیاره و مریخ هم گزینه های خوبی هست.
لنگ پرست هم میتونه باشه.
یا اصلا ته جدول دوست چطوره؟
یا میخوای بذار سربازه؟
اصلا هر چیزی که بساط خنده ما رو فراهم میکنه بذارید.
===
دوستان من واقعا رفتم.
فعلا بای

محمدفرزندایران گفته:

ای بابا سهیل جان این حرفا چیه.شما هر جور دوست داری صحبت کن .اینجا هممون با هم خواهرو برادریم.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

این چیزا تا مدت های مدید تو کلم نخواهد آمد.
بابا ما هنوز کودکیم ما رو چی به این مسایل خاکبرسری خودمونو بدبخت کنیم برا کی؟؟؟؟؟
تا ۲۵ سالگی خیلی مونده هنوز
اصلا پسرایی که ۲۴ ساعت پشت اینترنتن معلومه چه گل پسرایی اند!!!!!
بعد شما نباشید زندگی لنگه؟؟ هه هه هه
منم بلدم ۲۴ ساعت پشت اینترنت باشم زندگیمم هم لنگ نمیشه(ما نباشیم زندگی لنگ میشه چه حرفا)

محمدفرزندایران گفته:

راستی یه چیزایی دیگه هم یادم رفت بگم در مورد خودمو سربازیم.تو اولین جشنواره ملی سرباز من سرباز نمونه شناخته شدم .۴۰۰هزار تومان هم از دولت کریمه ی اقای احمدی نزاد و بیت رهبری به انضمام کلی جوایز دیگه به عنوان هدیه گرفتم.همه منو به عنوان بچه مثبت نگاه میکنن.تو دانشگاه اگه با بچه ها اذیت میکردیم (البته دخترارو اذیت نمیکردم چون اصلا همچین ادمی نیستم که به دختری متلک بندازم)و اونا میگفتن کار محمده هیچکس باورش نمیشد که من اذیت کرده باشم.در ضمن قابل توجه همه تو دانشگاه کلی هم خاطر خواه داشتیم که الان جایه بحثش نیست.

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقا سهیل دیدم این ستاره که گفتید بدک نیست گذاشتم ستاره اخه تو اسم قبلیمم ستاره بود

خوب دوستان من ***مهسا*** ازاین به بعد اسمم ستاره هستش ولی اسم واقعیم وقشنگم مهساست که میتونید بهم مهسا بگید

ستاره (***مهسا***) گفته:

درضمن اسم های دیگه برازنده شما وتیم شماست جناب سهیل خان

دخترآریایی( ایرانی) گفته:

وای آقا محمد من واقعا شرمنده هستم .بخاطر کچل و زبون و … بخدا فکر نمیکردم اینقدر سنتون بالا باشه باشید البته نه این که پیرمرد باشیدا! نه .از من خیلی بزرگترید من کوچولو ترین کاربرم شما هم بزرگترین اگه میدونستم اینطوری حرف نمی زدم منو میبخشید؟

سمیه گفته:

دیگه دلیل ازاین واضح ترکه هرودت که یونانی بوده وازایرانی متنفرازخوبیای کوروش بزرگ گفته میدونیدچه بلایی الان سرمقبرش اومده جایگاهی براگوسفنداشده‏!‏‏!!حق کوروش این نیست استرالیاازکوروش مجسمه ساخته ودرپارکش گذاشته ولی ماچی؟بچه ها درباره ی کوروش اصلاچی میدونن؟بچه هامون مردعنکوتی قهرمانشونه چراشخصیتای قصه هاشون قهرمانای بچه های ماهستن؟

دخترآریایی( ایرانی) گفته:

خدایی قبول دارید داریم حرف بیخود میزنیم؟ فقط چرت و پرت میگیم میخندیم. شیوخ عرب بمیرن من راحت شم الان جای سورنا خالیه جملات قصار نشونت بده.سورنا جان کجایی ؟ کاربر دیرینه

دخترآریایی( ایرانی) گفته:

یه چیز بزارید بگم بچه ها حرف های منو به خودتون نگیرید بعضی موقع یه چیزی نظری درمورد چیزی میدم منظورم شما ها نیستید.آقا سهیل منظور من شما نبودید آقا محمد هم نبود. پس به خودتون نگیرید یه وقت. منظور من پسرایی اند که بیشتر شبیه به جوجه تیغی اند و همیشه پای فیسبوک و دارودسته ی کثیفش هستند.باشه؟ من چه حرصی به شما دادم؟

دخترآریایی( ایرانی) گفته:

فاطمه جون و مهساجونه همسنم کجایید؟شما ها دوستان قدیمی معلومه کجا هستید شما نباشید بخدا دل و دماغ ندارم اینجا بیام .دلم براتون تنگ شده.منم باید کمتر مزاحم شم تا هم کسی حرص نخوره و هم درس هام رو برسم.بای

سهیل گفته:

دختر آریایی ناراحت نشو من فقط خواستم فکر نکنید امثال من بیهیوده پای نت هستند.
از میان شما کسی میدونه هدف فیسبوک چیه؟
برای اینکه بدونم چیه چند سال پیش عضوش شدم اما هیچ خبری نیست و فقط یک مشت فاسد ریختن و عکس شخصی شون رو به هم نشون میدن.
از فیسبوک به خوبی استفاده نمیشه.

ستاره (***مهسا***) گفته:

درود

خیلی جالب شد…. جدی.. جدی ..کسی میدونه هدف فیس بوک چیه اقا سهیل عجب سوالی انداختی تو سرم!!! حالا من خفه میشم تا جوابشو پیدا کنم …

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

من خوشبختانه اصلا فکر رفتن و عضو شدنش تو سرم نیومده با رو حیات من نمی خوره از چنین محیط هایی خوشم نمیاد.
خونه دوستم میرفتم اون میرفت منم نگاش میکردم و ازش میپرسیدم دقیقا این جا چه فایده دای داره؟
اونم به من میگفت برو بابا تو خیلی تمت مثبته تو نمیفهمی هنوز عقلت کامل نشده بفهمی !البته به شوخی

سهیل گفته:

من اینطور استنباط کردم که فیسبوک یه جایی مثل سایت کلوب هست اما با آزادی بیان کامل!
هر چی میخوان میگن و هر عکسی بیاد به هم نشون میدن.

سهیل گفته:

من با نظر علامه طباطبایی درباره کوروش موافقم.

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

به نظر من فیسبوک جایی بسیار علمی میتونه باشه مردم عکس های مکان زندگیشون رو برای هم بزارند و آشناشند با جاهای مکختل دنیا یا در مورد خیلی چیزای مفید دیگه.
اصلا خدایی معنی داره آدم عکش رو به هر کسی نشون بده و اونطرفم….
واقعا مضخرفه.
الان فکر نکنید من از فناوری پیشرفت علم عقب مونده ام ها.
من اینو میگم این چه فناوریه ایه که اطلاعات آدم رو بالا نمیبره

فاطمه گفته:

سلااااااااااااااااااام اوووووووووو خسته شدم تا همه کامنتارو خوندم.دخی اریایی عزیز همه ی این چیزایی که سهیل خان گفتن مبنی بر تیم و خانوما خودشون متوجه بودن که همه حرفاشون اشتبه و ای تکرار میکردند واقعا براتون متاسفم اقا سهیل تیم ما لیگ یک هم که باشه کشته مرده زیاد داره…
همه ادمایی هم که عضو فیسبوکن فاسد نیسن چون من خودم عضوم و با دوسم که الان ته درس میخونه چت میکنیم درمورد اقا محمدهم جوابی ندارم شما سرباز نمونه شدیییییییییید؟؟!!!خنده داره…
درمورد سربازی دخی ها هم مطلب جالبی بود کلی خندیدم!
اقا سهیل و محمد خان عمر نوح دارن باید سرای سالمندان کنار مهدکودک سایت باز کرد کلیدشم دست منه چون من حد وسط بچه ها و پیر مردا هسم…!
دخی اریایی و مهسا جون گفتم بچه ناراحت نشینااااا…
زت زیاد

فاطمه گفته:

اصلا نتونسم تا اخر متن رو بخونم اعصابم خورد شد چی گذاشتید تو سایت؟؟ اقا سهیل خواهشا این مطالب رو نذار البته از شما که میگید شیوخ عرب سرور کوروش بعید نیست که این متن رو گذاشتین
واقعا از دستتون ناراحتم…
زت زیاد

سهیل گفته:

کدوم متن رو میگی؟
شیوخ عرب منظورم شیعه هاش هست نه بقیه.
به من بگین از چی ناراحت شدین تا برای رفع ناراحتی شما اقدام کنم.
===
در مورد پیامی که درج کردین و حالت اهانتی داشت و تائید نکردم، بهتون توصیه میکنم مودب باشین.
لا اله الا الله.
شما بهتره برید توی همون فیسبوکتون فعال باشین.

فاطمه گفته:

همین که منظورتون شیعه یا سنی باشه فرق نداره… اعصابم خورد میشه بگید برتر از کوروش ناسلامتی اینجا سایت کوروشه عجب مدیری داره بخداااااااااا…!
زت زیاد

فاطمه گفته:

دیدی؟؟؟بچه ها خود مدیر سایت میان اهانت میکنن به تیممون بعد جرات ندارن که کامنتی که درمرد برتری تیم ماست رو بذارن…
باشه من رفتم بای

سهیل گفته:

برای شفای عاجل خواهر فاطمه بلند صلوات ختم کنید.
اللهم صل علی محمد و ل محمد

محمدفرزندایران گفته:

باز این فاطمه اومد.لااقل حرمت موی سفید مارو داشته باش.نا سلامتی ما اینجا بابابزرگ این سایت هستیم.مگه من چمه که سرباز نمونه نشم.چه توی دانشگاه چه توی فامیل و چه توی خونه و دوران سربازی کلی خاطر خواه داشتیم و داریم………………..تا چشم بعضیها در نیاد(دلم نیومد بگم دربیاد)

محمدفرزندایران گفته:

فطمه نظرت راجع به رفتنت به سربازی چیه ؟تصورات ذهنیه منو خوندی ؟خیلی باحال میشه نه؟بیچاره اون فرمانده.مطمئن باش اولین کاری که میکنه کارت معافیت رو میده دستت.یه نفس راحت میکشه میگه خدا رو شکر که این سربازه ه ه ه ه ه رفت.راحت شدیم از دستش

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

سلام دختر کجا بودی تو؟دلمون برات تنگ شد بابا! نخیرش هم تو هم ظاهرأ بچه ای مثل ما حالا دانشگاه میری دلیل نمیشه بزرگ شدی! دیدی که آقا محمد چی گفتن در مورد دو رقمی شدن سن هامون یکیش منظورش تو بودی.حواست نبود؟خب حالا برو حسابشو برس.من چیزی دیگه نگفتم چون جای بابابزرگ مارو داره زشته بده.

ستاره(***مهسا***) گفته:

ای بابا هی من میگم نگید سربازه باز دارید تکرار میکنید (ما عرب نیستیم) اقا محمد ……
اصلا میدونید که این ه اخر سرباز رو که میارید دارید برخلاف دستور زبان فارسی حرف میزنید ؟؟؟
اقا سهیل ببین چی انداختی تو دهن این بابابزرگ سایت اه….

اقا سهیل باز فاطمه خانم شاید بایه صلوات خوب بشن ولی یه فکری واسه خودتونو واقا محمد کنید که با دعای ندبه هم خوب نمیشید …..

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

سلام بچه ها و بابابزرگ ها
من همین الان خیلی فکر کردم ما دوراه بیشتر نداریم!!!
این که سولاتمون رو از ریش سفیدایی که هم اطلاعاتشون بیشتره و هم علاقه من به تاریخ ایران و دین زرتشت دارند بپرسیم.
آقا سهیل که تو هپروته تو این عالما نیست که ازش بپرسیم و اطلاعات زیادی هم طفلک نداره.
میمونه آقا محمد!!!!
آقا محمد برادر عزیز من سوالی دارم از شما که اطلاعات خوبی دارید
اما قبلش باید سوالی بپرسم البته ببخشیدا من قصد فضولی ندارم اما واجبه بدونم تا بسنجم بپرسم ازتون درسته اصلا بپرسم یا نه؟شما مسلمونید دیگه ؟یعنی منظورم اینه که از اون ایرانیایی که بعد از مطالعه گرایش به زرتشت پیدا میکنند و زرتشتی میشنند که نیستید؟
البته باز هم عذر میخواما اگرم هم نمی خواید بگید نگید من از کسی دیگه میپرسم.گفتم شاید خودتون زرتشتی باشید ناراحت بشید از سوالم
به هر حال سواله خودمم وقتی خونده بودم شاخ در آوردم.
پس باید کمکم کنید تا این سوال رو بی اساس بدونم.
سوالم رو به این دلیل از شما پرسیدم که از همه بزرگتر هستید.ممنون میشم
البته سوال مهمی هم نیستا با عقل هم جور در نمیاد خودمم همچین قبولش ندارم ولی مغزم رو مشغول کرده حسابی

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

آخه طرف با صلابت و اطمینان خاصی این حرف رو تو سایتش میزد.

ستاره(***مهسا***) گفته:

راس میگه دیگه فاطمه جون … اقا سهیل ناسلامتی شما مدیر سایت کوروش بزرگ هستید باید ازهمه ما متعصب تر باشید نه اینکه عربا رو (چه شیعه چه سنی) بر کوروش عزیز محترم تر بدونید …

فاطمه جون بابت کامنت قبلیم (بازفاطمه خانم شاید بایه صلوات خوب بشن )ازت معذرت میخوام ولی جا داشت جواب اقایون به قول خودشون برتر رو بدم !!!

فاطمه گفته:

سلام وقتی به من اهانت میشه دوس ندارم بمونم ولی من قبل از ورود این مدیر سایت کاربر اینجا بودم و هستم ولی واقعا افکارتونو باید عوض کنین اقا سهیل.انگار عقده دارین بگین تیمتون سرور کی هست…براتوم متاسفم همه اسدقلالیا اینجورین..اگه نظرمو حذف کنین نشونه ی نداشتن جنبه ی انتقاده…………………..
دخی جون گفتم ناراحت نشو اقا محمد خاطر خواه داشتین که داشتین من چه کنم؟؟؟حالا که دیگه سرباز نیسید دانشجو هم نیسید داری پیر میشی یه فکری به حال خودت بکن داری از دست میری…
زت زیاد

سهیل گفته:

فاطمه خانم با وجود احترامی که براتون قائلم باید بگم که کسی دعوتنامه براتون نفرستاده!
از این بیشتر اهانت کنید نظراتتون دیگه ثبت نمیشه.
ضمنا تقصیر من چیه از لنگ و لنگی و تیم های مزخرفی مثل پارس پولیس متنفرم؟
ضمنا از خداتونم باشه خواهر من باشید.
خیلی دیگه ادب و شخصیتتون رو نشون ندید.
هر حرف بی ربطی هم دارید اینجا بگید.

فاطمه گفته:

در ضمن من خواهر جنابعالی هم نیسم…
زت زیاد

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

جایی دیدم که گفته بود زرتشتیان برای پاک کردن و طهارت ظرفی که بوسیله ی سگ نجس شده از ادرار حیواناتی مثل الاغ و اسب استفاده میکنند شما هم این موضوع رو میدونستید؟ و در مطالعه هاتون با همچین چیزی برخورد کردید که بتونه کمک کنه این شنیده رو باطل بدونم؟

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

ههههههههههههههههههههههه
وااااااااااای یهو چی شد؟؟؟؟
فاطممممممممه نرو عزییییییزم………….
خواهش میکنم سن هامون کم هم باشه من و تو جز پیشکسوتان سایتیم ما بریم که…….

سهیل گفته:

آقا جون آب من با فاطمه بد اخلاق و فحاش توی یک جوی نمیره.
نترس دخی آریایی داره ناز میکنه. بازم میاد.
من که از خدامه دیگه نیاد چون خیلی بداخلاقه

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

آره فاطمه یعنی تو متوجه میدان مغناطیسی وطنفا نشدی؟؟؟؟؟
الان من حس میکنم چه جوری هستی ولی بازم میای عین من و بابابزرگ
نگا بابابزرگ نتونست براین نیرو غلبه کنه ما که الف بچه ایم……..

سهیل گفته:

دختر آریایی خواهش میکنم اینجا نظر نفرست.
برو قسمت گپ دوستانه. یعنی اینجا
=======
ضمنا الان تیم سوراختون ۱ هیچ از ملوان عقبه چطور پرسپولیسی هستی که فوتبال نگاه نمیکنی؟؟؟
همه تون همینطوری هستین و فقط ادای فوتبالی بودن در میارین.
به امید تحقیر لنگ ایران مقابل ملوان و قهرمانی SS
=======
بعد از باخت پورسپولوس یک عروسی مفصل در سایت میگیرم.
منتظرم بازی تموم شه بعد با گل و شیرینی میان توی سایت

محمدفرزندایران گفته:

فاطمه خانوم حالا خوبه ما دختر نیستیم رو دست بابا مامانمون بمونیم.شمارو بگو با این اخلاقت .معلوم نیست کدوم بدبختی میخواد……………

فاطمه گفته:

سلام اقا محمد شما نمیخواد نگران بنده باشید من بخدا بداخلاق نیسم لحن صحبت کردنم تو اینجا اینجوریه همشم بخاطر سهیل خانه که اهانت میکنه به عشقم=پرسپولیس و کوروش….
زت زیاد

ستاره (***مهسا***) گفته:

فاطمه خانم که هیچ وقت بد صحبت نکردن من که متوجه نشدم

سهیل گفته:

بقال کی گفته ماست من ترشه که شما دومیش باشی؟
بایدم ازش دفاع بکنی چون اونم همجنس و هم عقیده شماست!

محمدفرزندایران گفته:

فاطمه خانوم.منم میدونم شما بداخلاق نیستی .اخلاقه اکثر دخترا توی این سن و سالها همینه.دور و بر ما هم همین طوریه. دوست دارن این جوری با پسرا سر به سر بزارن .که اصلا هم بد نیست.شما هم دختر خوبی هستید .اینو جدی میگم .فقط رو اعصاب ما نرو خواهشا.

فاطمه گفته:

سلام مگه من تو چه سنو سالی هستم؟؟؟اصلا هم حال سر ب سر گذاشتن شما پسرا رو ندارم اصلا همه هدفم اذیت کردنشونه که حرص شما رسیدن به ارزوی دیرینمه
زت زیاد

محمدفرزندایران گفته:

۱۹سالته .ما با خبریم.من که گفتم از نظر من دختر خوبی هستی

ستاره(***مهسا***) گفته:

اقا محمد کافر همه را به کیش خود پندارد …
مگه سن وسال فاطمه خانم چه شرایط خاصی داره که اینو میگید (اینو میگم چون من سه ماه دیگه همسن ایشون میشم )حتما خودتون وقتی همسن فاطمه بودید ازاین کارا میکردید که به فاطمه هم اینجوری میگید دیگه …البته از شما پسرا این چیزا بعید نیست …..

اقا سهیل خدارو شکر نه من ماست فروشم نه فاطمه ماسته.. من حرف حقو میگم …وطرفدارحقم ….

محمدفرزندایران گفته:

مهسا معلوم هست چی میگی ؟من دارم طرفداریه فاطمه رو میکنم ؟حالا تو چرا منظور بد برداشت میکنی؟از قدیم میگن ماشه رو رو اتیش بزاری دزده با خبر میشه

محمدفرزندایران گفته:

قابل توجه همه دوستان …………..مهسا خانوم طرفداره حق هستند

الحق مع المهسا و المهسا مع الحق

سهیل گفته:

احستنم یا اخی!

فاطمه گفته:

سلام اییییییییییییییی میشه عربی حرف نزنید؟؟؟
شما نطر لطفتونه بچه ها مهسا جون و اقا محمد
زت زیاد

ستاره (***مهسا***) گفته:

دستتون درد نکنه اقا محمد واقعا ممنون که اسممو با ال عربی به کاربردید
نگاش که میکنم حالم خراب میشه ایییییییی…

ولی خودمونیما شما جاعل حدیث خیلی خوبی میشدید ….

محمدفرزندایران گفته:

اخه یه طوری از خودت تعریف کردی (اینکه گفتی من طرفداره حقم)من یاد ایراهیم طهامی افتادم تو برنامه نود

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقامحمد ولی خیلی خندیدم ….خیلی ممنون که موجبات خنده وشادی مارا فراهم کردید…
سرکلاس داشتم همون حدیثو تو کتابمون مرور میکردم خندم گرفت و بعدش که دوستام ازم پرسیدن چرا خندیدم ودلیلشو بهشون گفتم تا سه سال ریسه رفته بودن ………

ناشناس گفته:

اینکه پیامبرفرمودنددوست داشتن وطن ازایمان است خاک پرستی رانگفتن این وطن یعنی وطن اصلی ماکه بهشت است
شیخ بهایی چه زیبافرموده درمعنای این حدیث:
این وطن مصروعراق وشام نیست
این وطن شهریست کورانام نیست
تودراین دنیاغریبی ای پسر
خوبه غربت کرده ای…..

دوستدار حق گفته:

کوروش آدم خوبی بود درست

۱) همه پیامبران الهی آمدند تا خدای بکتا را معرفی کنند

بنا به قولی هم که کوروش پیامبر بوده باشد از این امر

مستثنا نبوده و خلاف پیامبران کذشته عمل نمی کند.

۲) کی دم از عربیت می زند ما موافق انبیاء هستیم و

انبیاء هم به تمام زبان ها تسلت کامل دارند و مقتضای آن

زمان زبان عربی بود.شما چرا موسی و عیسی

و دیگر پیامبران را نمی گویید که عرب نبودند.

۳) همان طور که بعضی دوستان اشاره کردند نمی شود با

مقایسه عملکرد چند آخوند یک مذهب را زیر سوال برد،

در هر قوم و گروهی آدم خوب وبد وجود دارد.
(آخوند بود اما یهودی مذهب و برای تخریب عقاید ما نسبت به آخوند و دین آمده بود)

۴) ما ایرانی هستیم و افتخار می کنیم که سلمان فارسی

( که از یاران پیامبر بود) ایرانی است.

۵)بعضی از دوستان هم به بهانه آزادی می خواهند هر

کاری را انجام بدهند واسمش را آزادی می گذارند.

باید بدانند که آدم های خوب ، به

دنبال خوب زندگی کردن هستند حتی کوروش.

و آزادی یعنی،
قدم برداشتن در راه عقل
نه قدم برداشتن در راه هوا و هوس…

ايران دخت گفته:

درود بر شما .
برای خودمون متاسفم که ایرانی بودن خودمون رو فراموش کردیم چسبیدیم به عرب ها مگه اونا برای ما چیکار کردن
من به کوروش بزرگ و به ایران افتخار میکنم و کوروش بزرگ رو الگوی خودم میدونم .

عاقل گفته:

با سلام
حضرت کورش ، ذوالقرنین (ع)هم مانند همه ی مصلحان تاریخ هم نقاط ضعف داشته و هم نقاط مثبت اما نقاط مبت این ابر مرد یکتا پرست و مروج یکتا پرستی بیشتر از نقاط ضعف اوست . اما چنگیز مغول و اسکندر مقدونی سرا پا ضعف و دد منشی بوده اند و جز قتل و غارت کاری نکرده اند .

مهدی از همدان گفته:

من با همه احترامی که برای کوروش قائلم و دوست دارم اون واقعا ذوالقرنین باشه اما انتقاد شهید مطهری جا داره وباید روش بحث و بررسی بشه . ما نباید حس ناسیونالیستی داشته باشیم و ضمنا بگم که اسلام و رهبر پیش من از ایران بالاتره . من حاضرم جانم رو برای رهبر و دین و رضای خدا بدم چون بی شک عاقبتش بهشته اما برای رستم و اسفندیار و بهمن و این حرف ها نمیدم چون می دانم جانم هدر میره . به طور کلی من به کوروش علاقه دارم و این که دلایل مهمی برای ذوالقرنین بودنش هست خوشحالم .

یوسف گفته:

نظر علی مطهری درمورد ملیت ایرانی ها بسیار نظر احمقانه ای بود و این توهین احمقانه رو محکوم میکنم در ضمن کسی که ملیتش و تاریخش و اسطوره های تاریخیشو انکار و نفی کنه خائنی بیش نیست و کویا اقای علی مطهری برعکس پدرشان خیلی بی سواد هستن واز طرف مقام معظم رهبری هم طرد شده اند وکسانی هم که از جانب ایشان طرد بشوند بی ارزش ترین موجود روی ر.ی زمین میشوند

یه ایرانی گفته:

وای ی ی ی ی ی…….
من طاقت ندارم ببینم کسی داره به کوروش توهین میکنه. نکنید این کارا رو من دق میکنم.

حميد گفته:

با سلام
مرحوم مطهری مطالعات گسترده‌ای داشتند اما گاهی در ارائه فرضیاتشان تند می‌رفتند و اشتباه می‌کردند یکی از این اشتباهات این بود که ۲۵۰۰ سال پیش را با انگلستان امروز مقایسه میکردند.
با این حال نتیجه کار انگلستان در هند مشخص است و همه تقبیح میکنند اما برای کورش کبیر چنین نیست و همه بزرگان چه در دوران کورش و چه پس از کورش او را ستایش کرده‌اند.

دیگر آنکه، حکم بت شکن بودن برای حضرت ابراهیم و حضرت محمد از سوی خداوند صادر می‌شود نه بندگانش. هیچ پیامری حق بت شنکی ندارد مگر آنکه خدا فرمان دهد. حضرت ذوالقرنین هم هرگز دستور شکستن بت ها را نداشت.

همین اندیشهء بت شکنی را طالبان در افغانستان بکار بردند و پیکرهء بزرگ بودا را منفجر کردند و بودائیان کافر را سر بریدند. اکنون بودائیان در میانمار از ترس این که باز شاهد چنین رخدادهایی نباشند آنگونه با مسلمانان رفتار می‌کنند.

اگر مرحوم مطهری زنده میماند حتما در این فرضیه‌اش تجدیدنظر میکرد!

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقا حمید واقعا استدلال های جالبی بود وتاحد زیادی منو قانع کرد ممنون

رضا بهمنیار گفته:

سلام
اگر نمی دانید بدانید بزرگترین شخصیت تاریخ دنیا حضرت محمد (ص) است و این را من نمیگم دانشمندان مسیحی و یهودی میگن لذا زیاد به کوروش دل نبندین زیرا از نظر دانشمندان کمتر از یک درصد ما از کوروش هستیم و خبر نداریم.انگاری حمله مغول و اعراب یادتون رفته شاید عرب باشیم یا مغول- پس برین افتخار کنین مسلمونین!

بردیا گفته:

سعی کنید در مورد چیزی اظهار نظر کنید که رو اون تعصب نداشته باشید. کوروش بزرگ بوده اما بزرگ تراز پیامبر که نبوده کسی که از طرف خدا برگزیده شده بود. من عاشقه کوروشم اما پیامبرم رو از همه بیشتر دوست دارم

fardin گفته:

افتخار میکنم که هنوز این همه پسر و دختر، با این همه تبلیغات چرت و پرت، از اصالت ایرانی خودشون دفاع می کنند،،،،،،، اشک داره تو چشام جمع می شه

احمدرضاازادی گفته:

واقعا که برای بعضی ها متاسفم که حتی میگن که کورش دروغ به نظر من این ادم ها عقلشون در زمان انسان های نخستین جا مونده کورش کسی نیست که همین جوری از کنارش عبور کرد وهیچ حرفی نزد من به مخالفان نظرم توصیه خوانش کتاب تفسیر المیزان کتاب استاد طباطبایی وسوره نسا قران رو می کنم …………هر کس می خواست با من بحث داشته باشه می تونم تو فیس بوک ملاقات کنم …..ادرس فیس بوکم ahmadrezaazadi………….جانم وسرم فدای پارسی زبانان کورش اریا مهر شاه بزرگ ایران زمین کشورم

ایرانی گفته:

بابا کوروش فرد بزرگی بوده اما نه به این اندازه که شما میگید…………………
کوروش در مقابل حضــــــــــــــــرت عـــــــــلــــــــــــی(ع) مولکول که نه اتم هم نبوده…………….
اما به این اعتقاد صدر صد دارم کورش از خیلی افراد بلند بالای
جامعه ما بهتر بوده…..

حقیقت گفته:

درود
اینجا میخواستم یک متن کامل درباره کوروش و کوروش پرستان بنویسم ام صلاح دونستم جواب بدم به بعضی کامنتا جناب حمید: شما قیاس مع الفارق انجام ندید اولا
دومابحث ایشون درباره بت خانه درست کردن کوروش بود که با توحید و کاری که حضرت ابراهیم و حضرت محمد انجام داد کاملا تفاوت داشت…. این از این
ادامه دارد
بدرود

حقیقت گفته:

بدرود
خداجو با خداگو فرق دارد
حقیقت با هیاهو فرق دارد
شما به جای هیاهو و شلوغ کردن یکم دلایل منطقی ایشون رو رد کنید
این تازه بخش کوچکی از دروغ های هخامنشیان رو برای ما رو میکنه….
منطبق تحقیقاتی که انجام دادم دروغ های خیلی بیشتری نصیبم شد که اگر شد به صورت مفصل خواهم نوشت
.
باشد که رستگار شویم
بدرود

حقیقت گفته:

درود
خطاب به فطمه و ستاره(مهسا)
خطاب به فطمه و ستاره(مهسا)
.

از چه دم میزنید؟
از بزرگی کسی که بزرگ نبود؟
کوروش نه انقدر بزرگ است که شما میپندارید نه انقدر کوچک که بعضی ها میگویند
بروید و ان ظلمهای بدون انکار کوروش را بخوانید

……….
۱:به فتح بابل مینازید : بروید تاریخ را بخوانید تا متوجه ظلم ها بشوید

۲: به ذوالقرنین بودن کوروش مینازید: بروید و تاریخ را کامل بخوانید تا بفهمید که ذوالقرنین کیست هرچند هم اکنون مشخص نیست که کیست اما هر کس باشید شخصی غیر کوروش است…اگر خواستد بگید تا براتون با مدرک و سند معتبر تاریخی وباستان شناسی دلیل بیارم

.
۳:به تک زنه بودن کوروش مینازید::: باز هم به تاریخ و منابع تاریخی مستند و مستدل مراجعه کنید تا بفهمید که کوروش سه زن داشت که یکی از انها خاله خودش بود و برای گرفتن زن چهارم خود را به کشتن داد
…………………………
زن اول:آمیتیس خواهر ماندانا و خاله خودش که با کتن همسرش اورا به زنی اختیار کرد
زن دوم:کاساندان دختر فرناسپ که ظاهر زن اصلی حرم سرا بوده
زن سوم:نییتیس دختر اماسیس فرعون دوم مصر
کوروش قصد گرفتن زن چهارم رو هم داشت که اسمش توموروس یا تومیریس بود ملکه ماساژت ها که جواب رد داد و جنگ در گرفت و کوروش در این جنگ مرد
…………………
۴:به ان سخنان دروغین و جعلی کوروش مینازید که اگر جمعشان کنی ده ها کتاب هزار صفحه ای میشوند:
درصورتی که:
تنها متن هایی که از کوروش بر جای مانده:
۱:منشور کوروش
۲:متن کوتاهی بر روی قبرش در پاسارگاد
همین و بس
یک نمونه از جملات دروغین نسبت داده شده:
دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند.
این جمله متعلق به رابرت جی اینگرسول سیاست مدار آمریکایی هست و اصل جمله عبارت است از :

The hands that help are holier than the lips that pray
………………………
با این وضعیت تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
……………………..
……………..
به چه مینازید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر چند از افرادی مثل شما با این سن کم انتظار زیادی نمیرود که فقط بر شنیده هایتان تکیه کنید و در پی حقیقت نباشد
حقیقت با هیاهو فرق دارد
بدرود جاهلانه به بازی گرفته شده

بردیا گفته:

درود من تازه واردم کوروش بزرگ یگانه بی تکرارتاریخ است

وطن پرست گفته:

یکی به اسم (ایرانی) گفته:

بابا کوروش فرد بزرگی بوده اما نه به این اندازه که شما میگید…………………
کوروش در مقابل حضــــــــــــــــرت عـــــــــلــــــــــــی(ع) مولکول که نه اتم هم نبوده…………….
اما به این اعتقاد صدر صد دارم کورش از خیلی افراد بلند بالای
جامعه ما بهتر بوده…..

اولا ایشون که همچین عقیده ای داره حق نداره اسم خودشو بزاره ایرانی باید بزاره عرب پرست

دوما یه جوری میگه حضرت علی انگار این عرب کی بوده و بجز کشتن چه کارای دیگه ای انجام داده

واقعا جای تاسف داره که یکی تو ایران زندگی میکنه و خودشو ایرانی میدونه اونوقت بزرگترین فرد در تاریخ ایران و پدر سرزمینشو با یه عرب مقایسه میکنه

SAJAD گفته:

سلام دوستان.از مذهب و ملیت به حرفای عاشقونه رسیدید ها

علی گفته:

درودبرکوروش بزرگ

فرزند کوروش… گفته:

چی میتونیم بگیم؟؟؟؟؟
فقط باید بشینیم ونابودی نژاد پاک اریایی وکوروش کبیر رو ببینیم!امیدوارم که همچین نشه…یه سری مطلب میذارم فک کنم دوستداران کوروش خوششون بیاد.

ایرانی گفته:

گفت بیا به عقاید هم احترام بگذاریم، گفتم نه دلیلی دارد نه ضرورتی همین که کاری به کار هم نداشته باشیم کافیست. خیلی متاسفم که اینجا وطن رو به عقایدشون(دین) میفروشن

محسن گفته:

سلام…اقا کوروشم یه آدم بوده مث ما و شما یکتا پرست هم بوده..کارای خوب و بدی هم انجام داده…نه باید اونو پرستید ونه تحقیر کرد…بذارین یه مثال بزنم…مثلا پدر یه آدم یه خونه بزرگ داشته بعد حالا همون خونه کوچیک تر شده…خوب آدم نمیاد که پدرشو بپرسته یا به عکس تحقیر کنه…داستان ایران و کوروشم همینه دیگه…من نه کوروشو میپرستم نه تحقیر میکنم…من بهش افتخار میکنم همون طور که امام علی رو نمیپرستم

فاطماگل گفته:

منم دقیقا با آقای محسن هم عقیده م….کوروش پادشاه ایران بوده و من ازین جهت واسش احترام زیادی قاءلم اما این دلیل نمیشه ک اوتو بپرستیم…ولی من شیعه م امام علی رو هم میپرستم و عاشقشم…اون پیشوای دینی ماست و نمیشه با کوروش مقایسه ش کرد

فاطماگل گفته:

خفه شید راجب حضرت علی درست صحبت کنید، منم کوروشو خیلی دوست دارم اما این دلیل نمیشه ک ب پیشوای دینیم عشقم علی توهین کنم

جواد گفته:

بابا جمش کنید این بحثا رو
کوروش کبیر هست و همیشه میمونه
حضرت علی رو تخم چشم ما جا داره و نوکرشم هستم
این عرب های ملخ خور و سومار خور هم که درحدی نیستند که بخواییم در موردشون حرف بزنیم
همشون برند به درک
البته غیر از امام ها و پیامبر گلمون
آیت الله مطهری هم که انگار غرق فرهنگ عرب شده و ایران خودشو فراموش کرده
اینقدر از اینطور آدما بدم میاد که فرهنگ دیگه رو به فرهنگ خودی ترجیه میدهند
جانم فدای ایران
جان فدای تخت جمشید و کارون و سپید رود
جان فدای جنگلان سوخته گلستان و البرز و زاگرس و زاینده رود
با ایرانی بودنتون حال کنید و با اسلام به بهشت راه پیدا کنید
همین و بس
یا علی

بختیاری گفته:

کوروش از قوم بزرگ بختیاری بود در این مورد به سایت: /سرزمین ما بختیاری/ مراجعه نمایید

پسر آریوبرزن گفته:

اتفاقا اینکه کورش آزادی دینی داده خیلی خوبه و اگر هم پیامبر بت ها را از بین نمی برد ومیزاشت آزادانه دینشون انتخاب کنن الان گروه داعش کسی را مجبور نمیکردند فکر اون ها را داشته باشه و مخالفینشون سر ببرند حالا دلیل این آزادی را می فهمم هر چند اشتباه ولی دین زوری نمیشه که اگه این کار نمی کرد الان داعش ایرانی هم وجود داشت

مهراب گفته:

در تمام تواریخ یونانی که متاسفانه مرجع تاریخ ایران باستان هستند از کوروش به عنوان شاه بزرگ و پدر پارسیان یاد شده توجه داشته باشید که یونانیان ما ها رو بربر و به دور از تمدن می دونستن ـ به دوستان توصیه می کنم کوروش نامه گزنفون و یا جلد اول کتاب تاریخ ایران باستان حسن پیرنیا رو مطالعه بفرمایند تا حداقل کمی از حقیقت مشخص بشه

مهراب گفته:

آقا یا خانم ” حقیقت گفته” تو رو خدا انقدر بی منبع و مرجع نظر نده اینایی که گفتی کاملا توسط مورخان یونانی رد شده و با اینکه یونانیان با ما و کوروش مشکل داشتن ـ

مهراب گفته:

طبق متون تاریخی کوروش پسر کمبوجیه و ماندانا زندگی سخت و شبانی داشته و به خاطر لیاقت خودش تونست از ضعف آستیاگ آخرین پادشاه ماد به نفع پارسیان استفاده کنه ـ تغییر حکومت از مادها به پارسیان تقریبا بدون خونریزی انجام شده و مادها کوروش رو وارث تاج و تخت می دونستن ـ در شاهنامه هم داستان همای و داراب داستان مادها و کوروش هستش که حکومت بدون خونریزی انتقال پیدا می کنه

امیر گفته:

از دیده من با کلی تحقیق کوروش اسطوره تکرار نشدنی استتتتتتتت شکی توش نیست و دلیل عقب ماندگیه ما اینه که خیلی کلی بگم خودمون نیستیم امریکا زمانی امریکا شد که از روش حکومت کوروش پیروی کرد و هنوزم تو بهترین دانشگاهاش مجسمه کوروشو داره و طبق مستنداته خودشون شهسواره شرقیییییییییی که غربو ساختتتتتتتت دقیقا تایمی که ما تو شک بودیم با کدوم پا بریم دستشویی کوروش یعنی زندگی کردنه رادیکالیییی نه محافظ کار کوروش بود که عدالتو تو اوج قدرت حفظ میکرد و برتر نمیدونست خودشو از کسی واینکه پیامبر بوده یانه هه سواله بیخودیه ج همه میدونیم در یه کلام کوروشه انسانیتو پیش گرفت و به اون درجات رسید تعجبی هم نداره که نه حتی روزی به اسمش هست نه کتابی مغایره با قانونه فعلی کوروش یعنی زندگی و ازادی و از همه مهم تر ایییییرانییییییییی بود ما هم هستیم

محسن گفته:

متاسفم برای همه.یهود شما را بازی می دهد.در مورد کورش حتی نیم صفحه هم در کتاب های اصیل پارسی مطلبی وجود نداره و تمامی منابع از یهودیان است.کورش بت پرست بوده یعنی چیزی رو که خودش می ساخته می پرستیده این اوج کودنی است که یک بت پرست رو الگو قرار بدیم،دوستان،الگوی ما ۱۴معصوم است والسلام.

چای سبز گفته:

سلام دوستان به نظر من کوروش آدم بزرگی بوده و قابل احترامه,ولی به نظر من ذولقرنین کس دیگه ای باید باشه ,که تو قران امده

زینب گفته:

سلام بر همگی آیا میدانید کسی منتظر اعمال نیک ماست که تمام پیامبران آرزوی دیدن ایشان را داشتن و این ما هستیم که این شانس داریم ایشان را ببینیم اما به جاده خاکی زدیم و مشغول مسائلی شدیم که بر زمان غیبت می افزاید بابا انصاف داشته باشید مگر امام زمان جز ما کسی رو داره که کمکش کنیم بیاین گناه نکنیم و ظهور مهدی موعود را بخواهیم که نجات همه عالم به دست اوست به امید آن روز زنده ام

ناشناس گفته:

من معتقدم بخاطر تضاد کوروش با تمام انبیاء الهی و ترویج بت پرستی نه پیامبر است ونه فرد صالح چون با سخن و عملش دشمنی باخدخدا کرده است

محسن گفته:

باسلام خدمت دوستان. لطفا نظر بنده رو بخونین. ممنون:
دوستان تمام کتب آسمانی یک خدا و یک دین رو به انسان معرفی کردن جهت هدایت و کمال انسان. دوستان چرا تفرقه ای که در طول تاریخ اتفاق افتاده برای قدرت و حکومت رو قبول میکنین. از خودتون سوال کنین آیا خداوند دنیا رو خلق کرد که چندین دین شکل بگیره با عقاید متفاوت؟ مگه تمام کتب تایید نمیکنن که یک خدا و یک دین و همه فرستاده ها به سوی یکتا پرستی دعوت میکنن؟ پس دین یهود و مسیح و اسلام که شیعه و سنی و هزار چیز دیگه رو ساختن همه انحراف در دین خداست. عزیزان چرا میگن اسلام از زمان حضرت محمد اومده؟ این خودش عدالت خدا را زیر سوال میبره. شک نکنین اگر همه فرستاده ها یکجا جمع شوند کوچکترین اختلافی با هم ندارند. این اختلافات را آدمای سودجو بوجود آوردند و در طول تاریخ با سپر کردن دین خدا بر مردم حکومت کردند. اما در باره کوروش. او انسانی بود که اگر در واقعه کربلا بود از حسین دفاع می کرد چون یکتا پرست بود و از پیامبر خدا زرتشت تبعیت می کرد و هیچ فرقی بین زرتشت و محمد نیست چون هدفشان مقدس و یکیست. درباره پیامبر بودن کوروش نمیشود با قاطعیت حرف زد ولی قبول این امر ضربه ای به اعتقاد به یکتاپرستی نمیزنه چون یکی از بزرگان تاریخ بشریت هست. لطفا اجازه ندین نفاق در دین خدا باعث توهین به همنوع بشه. همه برادر و خواهریم و دین فقط یکیست آنهم دین خدا که از زمان حضرت آدم آمده و فرستاده های زیادی در پی آن بودن و محمد تکمیل کننده آن هست. با تشکر

ایرانی باستان گفته:

سلام
اگر به یک بچه خردسال مثلا ۳یا۴ ساله بگوییم خورشید بکش مثلا یک دایره می کشد اگر بگوییم حالا اسب بکش باز هم یک دایره می کشد و هر چیزه دیگری بگوییم بکش همان دایره را با کمی تغیرات می کشد .
حالا من اگر بگویم فلانی از کشورایران باستان یا خراسان بزرگ یا افغانستان کنونی است می گویید اوباما هم افغانی است نمی دانم برای چی شاید…. در حالی که ایران فعلی فقط کمتر از صد سال عمر دارد که رضا خان آنرا تغیرداد و اگر به اسکناس های زمان قاجار هم نگاه کنید البته انگلیسی نه فارسی آن میبینید که نوشته است پرشین نه ایران واز همه مهمتر سعدی وحافظ که از منطقه ایران فعلی هستند در اشعارشان نامی از ایران نبرده اند وکوروش هم که می گویید ساختگی است که توسط انگلیسی ها وحسن خان پیرنیا توسط رضا شاه بوجود آمد .
فکر می کنم صحبت های من زیاد از حد بود شما خودتان فکر واندیشه دارید

ناشناس گفته:

وقتی چنگیز مغول به ایران حمله کرد مغولان داخل ایران ماندند و نسل ایران از مغولان است شما ایرانیها یا مغولید یا عربید، نسل آریاییها بیشترشان به اروپا رفتند و عده کمی از آنها داخل ایرانند. مغولا برید چنگیز‌ بپرستید شما رو چه ربطی به کورش عزیز.

بی باک بختیاری گفته:

ایران وطن ماست کورش پدر ماست

ناشناس گفته:

کوروش یکی از ۳۱۳ نفر یار امام زمان است

ناشناس گفته:

افتخار می کنم به ایران و اسلام با وجود همچین علمای بزرگی😊

شمس الدین گفته:

واقعابراتون متاسفم این عقلاتون وحرفاتون بدردحیوانات بیابونی هم نمیخوردیکم مطاله کنیددرحرفهای بزرگان طرف کتاب المیزان یاکتاب مطهری نخونده نصف حرفابامقداری تحریف شنیده مانورمیده بین بت فروشی بت پرستی فرقه بین فلفل سیاه خال گونه یارفرقه هردوگردوسیاه انداهمیت بتمدن باکورش پرستی زمین تااسمان فرقه

Ali گفته:

نظر شهید مطهری چه درمورد خرافات بوجود اومده در مذهب شیعه و عقاید کوروش پرستها کاملا درسته و این یهمودی ها بودنم در زمان رضا شاه برای ایرانیان از یک شخصیت کوروش قهرمان ساخته که با این عقیده جریانی ضد اسلام راه انداختن پس با این نژاد پرستی و عقاید خرافاتی باعث عقب ماندگی جامعه و جاهلیت خواهد بود

کمبوجیه دوم گفته:

بالا خوندم که نوشته بود _ علامه به کوروش نقدی وارد نکردند _ پس این دلیل نمیشه که کوروش بی عیب و اشکال بوده و ما باید از او پیروی کنیم
حالا من میگم از کجا معلوم پیامبر شما
البته من خودم مسلمانم و همین الان نمازم و خوندم _ ولی باید اینجا از کوروش دفاع کنم
از کجا معلوم پیامبر شما قابل پیروی باشه
بدون نقص و اشکال باشه
چرا نباید از کسی که حقوق حیوان و انسان و نوشت پیروی کرد
ولی از کسی که سواد نداشته و ووو
خدا بهش میگه اقرا = یعنی بخوان
اونم میگه خدایا بلد نیستم
خدا میگه بنام من بخوان
۱۰۰۰ سال گذشته ازون کوروس منشور کبیر و نوشت
کصکش های بی شرم و حیا
مردین بیایید رو در رو

اهورا گفته:

به امید روزی که عربا که یک خدا دارن یک کتاب یک پیغمبر جنگو در گیری را بزارن کنار تا اسیا و خاور میانه پیشرف کنه درس مثل ۲۵۰۰سال پیش فقط بدونیین ما ایرانیها عرب نیستیم

ه.ر گفته:

کوروش نه پیامبره نه معصوم نه هم رده با پیامبرانو بزرگان
ضمنا کسی هم آیت الله خامنه ای نمیپرسته…مثل وهابیا حرف نزنید لطفا
خدا ۱۲۴۰۰۰ پیامبر یکی بعد دیگری فرستاده و تو کتاب دین اخرش یعنی قران گفته اسلام رو برای شما برگزیدم(۳مائده)پس دیگه هر کس هر طور میخواد فکر کنه و اعتقاد داشته باشه چه صیغه ایه؟؟؟ملاک انسان محوریه یا خدا محوری؟؟؟معلومه که انسان ها تفاوت فکری بسیاااااار زیادی با هم دارند..اگه غیر از این بود اصلا فرستادن پیامبر و کتاب الهی به چه کار میومد….
دینی که خدا برای ما برگزیده اسلام هستش و جهل عربا و کثیف بودن اخوندا و هزار و یک توجیه دیگه هم خدشه ای به اون وارد نمیکنه….

ه.ر گفته:

کمبوجیه دوم پیامبر ما معصومه و این چیزیه که تو قران گفته شده…امی بودن پیامبر هم برای اینه که دستاویزی نباشه که بگن کتابی که آوردی رو خودت نوشتی…که نگن خودت اهل بلاغت و فصاحتی پس کار خودته…دلیل نمیشه هر کس خوب بود ازش پیروی کیم…
بین خوب و خوب تر کدوم ارجحه؟؟؟
هر کتاب تاریخی رو دوست داری چک کن سر سوزنی بدی از پیامبر گفته نشده(خواهشا منبعشم چک کن )و همه تو همون زمان جاهلیت بهش لقب امین میدادن…همه قبولش داشتن…یهود و مسیح میدونستن قراره چنین پیامبری بیاد…بماند که بعدا زدن زیرش…اما به هر حال…
ضمنا ایه ۳۳ احزاب رو بخون…خدا خودش عصمت پیامبر رو تضمین کرده…
در آخر هم لازمه اینو بگم که من هم یه ایرانیم وعاشق وطنمم….لطفا وقتی داری از کشورت دفاع میکنی ازون الفاط زشت و احمقانه استفاده نکن چون فرهنگ کشورمون رو خدشه دار میکنی…همون کوروش اگه بود الان میکوبید تو دهنت جناب مدافع

ه.ر گفته:

ضمنا با دلیل ثابت کنید که کوروش از ۳۱۳ یار امام زمانه؟؟؟
سند بیارید…
کوروش پادشاهی بوده که نکات مثبتی داشته و خدماتیی کرده اما قطعاااااا در حد بزرگان و پیامبران وامامان نیست

سحر گفته:

من کار ندارم کوروش پیامبر بوده یانه ولی حکمرانی موفق بوده باعث
سربلندی وقدرت ایران شده ایرانیها بهش افتخار مکنن ودوستش دارند این یه چیز طبیعی توکل دنیاست که مفاخر کشورشون دوست
داشته باشند. هیچ. ربطی هم به. اسلام ستیزی نداره. البته. بعضی ها. هم. کوروش را با. پیامبر مقایسه میکنند. یا هم شان میدانند که. غلط است. وایشان به تنهایی. وبدون رقیب. سرور تمام خلایق هستند واخرین برگزیده. خداوند

امیررضا گفته:

سلام
دوستان همه میدونید که کوروش کبیر یک اسطوره و یک پادشاه عادل و خردمند بوده و الان هم که داره ثابت میشه که اون پیامبر دین زرتشت بوده اما نباید هرگز کوروش بزرگ را که خودش را بی ادعا اعلام کرده با پیامبرمان حضرت محمد و امامان مقایسه کرد
کوروش کبیر که بنده حقیر ارادت خاصی بهش دارم اما نباید افراطی شد تا حتی این فرد بزرگ روح را با پیامبر مقایسه کرد و از ایشان بالاتر دانست
با این حال درود بر حضرت محمد و کوروش کبیر
آریایی باشید ولی آریایی اسلامی

ناشناس گفته:

بله بله باید مردم و به زور مجبور میکرد که خدا پرست بشن اونایی که هم به خدای یکتا ایمان نمیاوردن از دم تیغ رد میکرد و زنا و بچه هاشون و به بردگی میبرد تا شما بیان ازش به خوبی یاد کنید یا ته اگه عرب بود این چیزایی که بهش ربط میدن و کار درستی میدونستین .اولا افتخار کردن به تاریخ و فرهنگت هیچ عیبی نداره تاریخ و فرهنگی که بقیه دارن جون میکنن تا یه چیزی ازش و به نام خودشون کنن اگه کوروش برا ما عزیز به خاطر انسانیت و همین احترام گذاشتن به عقاید دیگران .اونایی که میگن سند یا دلیلی بر بودن کوروش نیست بهتون میگم موقعی که داعشی های هزارو چهارصد سال پیش حمله کردن به طمع بدست اوردن غنائم نه گسترش اسلام .چه بسا مردم اون زمان به خاطر اینکه از وحشی گریهای قوم بیابانگرد در امان باشن مسلمون میشدن .همه اثارو کتابخانه های اون زمان و نابود میکردن به خاطر کینه ای که نسبت به کشور ایران داشتن ولی خوشبختانه اروز به روز دنیا کوروش و بهتر میشناسه همون غربیایی که سعی دارن فرهنگشون و به خاورمیانه و جاهای دیگه انتقال بدن ببین چطور از کوروش توی کتابای درسیشون یاد میکنن و مجسمه ها وتصویر کوروش ومیزنن رو بناهاشون .کوروش به عقاید دیگرون احترام میزاشت تا بفهمن که خدای کوروش چه خدای بزرگی وبا این تفکر یکتا پرست بشن نه با قتل و غارت و بردگی . حالا یه مشت بی هویت و رگ و ریشه یه مشت اراجیف میگن و یه مشت بی اطلاع از تاریخ و فرهنگ کورکورانه حرفاشون و تایید میکنن .ضمنا ما کوروش و نمیپرستیم نمیگیم از پیغمبر اسلام بزرگتر بوده .درمورد پیغمبر بودن کوروش هم تعاریفی که از ذوالقرتین شده با صفات کوروش نزدیک .شاید هم خودش باشه و مردم وحشی بیابانگرد از سر حسادت و کینه اثاری که متعلق به اثبات این قضیه باشه رو نابود کردن ولی یه مسئله وجود داره اینکه نام انسانهای خوب هیچ وقت از تاریخ پاک نخواهد شد .واب دریا با دهن سگ نجس نمیشه .