جلسات قرآنی را خسته‌کننده و طولانی نکنید/ اعلام جزئیات طرح قرآنی «مستورا»

نشست هم‌اندیشی اساتید و فعالان قرآنی کشور برای برنامه‌های ماه رمضان با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی مفسر قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام محسن قرائتی استاد قرآن کریم با اشاره به موضوع حفظ قرآن اظهار کرد: حفظ قرآن اتفاق خوبی است، اما نکته مهم‌تر فهم قرآن و به کار گرفتن آن است. بنده در سفری که به پاکستان داشتم به من گفتند شما چند حافظ قرآن دارید گفتم ما بیشتر محافظ قرآن داریم تا حافظ قرآن.

وی ادامه داد: حفظ قرآن برای کسانی که حافظه قوی دارند خوب است، اما نباید به همه سخت بگیریم، حفظ قرآن را آسان بگیرید. آیات و سوره‌هایی را آموزش دهید که کاربرد داشته باشد، بنده جایی رفتم برای جایزه دادن به پژوهشگران قرآنی، گفتم: چه کرده‌اید؟ گفتند: آیه‌ای پیدا کرده‌ایم که مثلاً هفت تا قاف دارد. این به چه درد می‌خورد، چه دردی را دوا می‌کند، گاهی معلم قرآن در آموزش بی‌عقلی می‌کند.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه جلسات قرآنی نباید طولانی باشد، خاطرنشان کرد: تلاش کنید جلسه قرآن خسته کننده و طولانی نشود. برای نمونه دقت کنید نماز جمعه را، چون مردم دو خطبه گوش داده‌اند دو رکعت است، که به مردم سخت نگذرد.

این استاد قرآن یادآور شد: کار را آسان بگیرید و زیاد دنبال پول و بودجه‌های سنگین نباشید. قبل از انقلاب در سبزوار جلسه‌ای داشتیم که در منزل امام جمعه برگزار می‌شد، تخته سیاه نبود رفتم از خیابان مقوایی پیدا کردم و زغال گرفتم و به عنوان تخته پاک کن هم از جورابم استفاده کردم. الان که خدا را شکر همه امکانات هست، با امکانات موجود کار کنید و کار‌ها را ساده کنید.

وی افزود: سعی کنید سوره‌های کوچک و موضوعات روان و همچنین چیز‌های مهم و کاربردی یاد دهید، برخی شاید کم سواد باشند، اما کم شعور نیستند، پس نکات مهم و مفید را آموزش دهید و بدانید قرآن ذکر است و باید شیرین باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه از کار‌های کار‌ها لغو و بیهوده پرهیز کنید، تصریح کرد: طرف آیت‌الکرسی را یک نفس می‌خواند، این ارزش نیست، یک لات هم ممکن است یه شیشه آبغوره را یک نفس بخورد. امروز نیاز داریم که خاک باغچه را عوض کنیم اینکه عمق اقیانوس چقدر است؟ چقدر مفید است؟ چه دردی دوا می‌کند؟ این‌ها علم بی‌خاصیت است باید علم مشکلی را حل کندو کاربرد داشته باشد. روزی به من گفتند فلان جا ۶۰۰ تا پایان نامه قرآنی دارند رفتم دیدم از این تعداد ده تا وجود ندارد که به درد بخورد.

این استاد قرآن بیان کرد: توجه به مفاهیم قرآن مهم است، صوت و تجوید خوب است، اما مانند پوست است، اما مغز آیات قرآن است. البته پوست هم مهم است، اما باید به مغز هم اهمیت داد. باید به مفاهیم قرآن اهمیت داد، الان چند تا جلسه تفسیر ساده قرآن در تهران است که عموم مردم بفهمند. البته کار باید عوام فهم باشد، اما خواص هم تایید کنند. مثلاً برنامه معلی یه عده را جذب کرد و استقبال کردند، اما یه عده نپسندیدند باید عوام بفهمند خواص هم بپسندند و تایید کنند.

وی درباره منابع تفسیری ابراز کرد: تفسیر نمونه تفسیر روان و خوبی است و ساده فهم است. البته برای کلاس داری تفسیر نور خوب است، چون من معلمی کردم و برای درس دادن این تفسیر را نوشتم و مناسب است.

حجت‌الاسلام قرائتی فعالان قرآنی را به انجام کار مفید توصیه کرد و افزود: بعضی کار‌ها بیهوده و بی‌فایده و برخی کار‌ها هم هزینه بر است. کاری نکنید که سال‌ها بعد احساس خسارت کنید. حوزه علمیه پنجشنبه و جمعه تعطیل است، چرا؟ همه پنجشنبه کار می‌کنند چرا حوزه تعطیل است؟ من ۶۰ سال طلبه هستم حساب کردم اینگونه حدود ۸ سال حوزه هدر رفته است.

این استاد قرآن یادآور شد: برخی کار‌ها و تصمیمات باطل است، دقت کنید کار باطل نکنید. نزد آیت‌الله خامنه‌ای رفتم و گفتم به دینم شک کردم، سی حج رفتم، اما سی سفر برای زکات نرفتم و برای فردای قیامت ترس دارم. آقا فرمود: خیلی‌ها باید به دین‌شان شک کنند.

وی در مورد طرح مستورا نیز تصریح کرد: کار شما مهم است، هر چند خیلی دیر شده، اما بالاخره باز هم خوب است، پس کارتان را جدی بگیرید. کار قرآنی را محدود به ماه رمضان نکنید، بعد از ماه رمضان هم کار را دنبال کنید. همه را با قرآن درگیر کنید حتی با خواندن یک قل هو الله.

حجت‌الاسلام قرائتی در پایان سخن گفت: رنگ سیاسی به خود نگیرید و دنبال خط و خطوط نباشید، مثل خورشید باشید که به همه خانه‌ها می‌تابد، اما ملک کسی و در انحصار کسی نیست.

ارائه سی آیه متناسب با زندگی امروز در طرح مستورا

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مشاوره رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به ویژگی‌های ماه رمضان اظهار کرد: ابتدا اینکه روز‌های این ماه شمارش برای مردم مهم است و قرآن را در سی جزء تلاوت می‌کنند و از این‌رو اگر بتوانیم طرحی را پیشنهاد کنیم که با روز‌های رمضان گره بخورد استقبال بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: به همین منظور در طرح مستورا سی آیه از سی جزء قرآن انتخاب شده است که هریک از این آیات در هروز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این سی آیه بر پایه یک موضوع واحد حاکم خواهد بود که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های توحید، نبوت و ایمان است.

این استاد قرآن بیان کرد: فرض کنید یک موضوع در خصوص ایمان آگاهانه و به دور از تقلید باشد، در آیات جز سوم قرآن این موضوع را جست‌وجو و بهترین آیه متناسب با این مضمون را انتخاب کردیم. همچنین در روز پانزدهم رمضان به حرکت انبیاء اشاره می‌کنیم که براساس آن اشاره داریم که حرکت‌های خلاف انبیاء به هر تریبت با شکست روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: برای تمام گروه‌ها همچون کودکان، معلمان، مبلغان و نخبگان کار‌های قرآنی همراه با ابزار هنری آماده شده است. محتوای امسال عبارت است از آشنایی با ضروریات مورد نیاز برای یک مومن و امتداد اجتماعی آن مثل توحید، نبوت و معاد در زندگی اجتماعی.

امسال به جای پیک بهاری طرح مستورا را ارائه می‌کنیم

میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش با داشتن ۵۰میلیون مخاطب مستقیم و غیرمستقیم جزو دستگاه‌های مهم در طرح مستورا است، اظهار کرد: در راس دستگاه تعلیم و تربیت وزیر آموزش و پرورش تاکید داشتند که این عملیات به طور جدی پیش برود. در موضوع فرهنگیان و دانش‌آموزان نقشه راهی طراحی شده است.

وی ادامه داد: برای فرهنگیان از آنجایی که آموزش ضمن خدمت و دوره کوتاه آموزشی داریم به همین منظور یک دوره سی روزه متناسب با این طرح برای آن‌ها طراحی شده است که در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت و در آزمون فرآیند این طرح کسانی که نمره مورد قبول قرار بگیرند مدرک ضمن خدمت خواهند گرفت.

باقری در مورد دانش‌آموزان نیز تصریح کرد: در شبکه شاد نیز صفحه مستورا تعبیه شده است و تمام تولیدات طرح منتشر خواهد شد، ضمنا کار‌های تبلیغاتی برای آشنایی با این صفحه هم آغاز شده است. همچنین اغلب دانش‌آموزان در حوزه پرورشی در سامانه جامع پرورشی قرار دارند و مسیر ارتباطی و تعاملی دانش‌آموزان برای دریافت محتوا‌ها و نمره‌ها در آنجا است که در این سامانه نیز نماد طرح مستورا بارگذاری شده است که امکان ثبت نام غراهم و در این فرآیند آزمون هم خواهیم داشت و برگزیدگان به صورت قرعه‌کشی جایزه خواهند گرفت.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در گذشته پیک بهاری به همه دانش‌آموزان داده می‌شود، اما امسال پیک بهاری نداریم و ۹میلیون دانش‌آموز ابتدایی در این طرح شرکت می‌کنند و ۲۰آیه با ادبیات کودکانه تولید و در بیست روز رمضان در ایام عید منتشر می‌شود و در پایان مسابقاتی برگزار خواهد شد که نهایتا به مدارس؛ معلمان و دانش‌آموزان برتر جوایزی داده می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست انجم شعاع مدیرعامل موسسات قرآنی گفت: اولین و فراگیرترین برنامه هم‌افرا قرآنی با حضور دستگاه‌های مختلف در این طرح مستورا آغاز شده است. در موسسات قرآنی ۲۷هزار و ۳۰۰معلم قرآنی برای این طرح تربیت کرده‌ایم، همچنین ۴۰هزار معلم بالقوه که ارتباط شبکه‌ای با آن‌ها داریم قرار است دوره تربیت معلم را داشته باشند. البته برخی موسسات قرآنی قبل از ماه رمضان کار خود را خودجوش شروع کردند.

منبع: ایسنا

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=جلسات-قرآنی-را-خسته‌کننده-و-طولانی-نکنید/-اعلام-جزئیات-طرح-قرآنی-«مستورا»