تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان» + فیلم

علم‌الهدی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، امروز، اول اسفندماه در سومین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام با عنوان «خیرات حسان» گفت: امیدوارم چنین محافلی هر چه باشکوهتر در دیگر کشور‌های اسلامی نیز برپا شود. در جهان امروز به ویژه در غرب، بحث جنسیت مطرح می‌شود، اما در قرآن کریم چنین مفهومی با عنوان زوجیت بیان می‌شود. مفهوم زوجیت در برابر مفهوم جنسیت و فردیت قرار می‌گیرد. زوجیت در قرآن کریم نه‌تنها برای انسان، بلکه برای تمامی اشیاء و موجودات بیان می‌شود. در این باره در سوره مبارکه یس آیه ۳۶ آمده است؛ سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ.

وی ادامه داد: تفکر و تمدن غرب همچون همه تمدن‌های الحادی فعلی و گذشته بر تکثر موجودات تاکید داشته، اما قرآن بر وحدت، زوجیت و پیوند بین موجودات تاکید مؤکد دارد. اگر یک گام جلوتر برویم و از این بحث فلسفی فاصله بگیریم، مفهوم ازدواج را خواهیم داشت. عرف رایج ما، از ازدواج و همسری صحبت می‌کند که مایه پیدایش و توسعه خانواده و روابط خویشاوندی است.

علم‌الهدی تصریح کرد: مفهوم دیگر از زوجیت در اقتصاد سیاسی معنی دارد. در بیشتر جوامع قبلی نیز چنین رویکردی مشهود است، ولی در دوره مدرن به شکل عجیبی اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی دنبال می‌شود و معنای خاصی دارد. کشور‌ها برای افزایش جمعیت به این رابطه زن و مرد نیاز دارند و روی این رابطه سیاستگذاری می‌کنند و افزایش یا کاهش جمعیت در اقتصادشان حائز اهمیت است. در دوران مدرن، پایه مهم اقتصاد، رابطه زناشویی است و براساس سیاستگذاری‌ها معنای ازدواج تعریف می‌شود. این نوع سیاستگذاری‌ها با لایه‌های فرهنگی متنوعی همراه می‌شود. الان جامعه جهانی همچنان این سطح را دنبال می‌کند.

سومین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام

وی افزود: سطح سوم در کشور ما و دیگر کشور‌های اسلامی در وادی ادبیات و عرفان خود را نشان می‌دهد. عرفا و ادیبان توانمند و بزرگ معنای دیگری از زوجیت در قالب استعاره ارائه می‌دهند، ولی در قرآن کریم، کلمه زوج و ازواج، در رابطه با روابط خانوادگی مفصل و متنوع و به عنوان فعل استفاده شده است. در قرآن، کلمه نکاح برای انسان استفاده شده است. این نکاح یا با کلمه زوج یا بدون آن آمده است. مفهوم زوجیت بیشتر از آن که بر اشخاص تاکید کند، بر مسیر زندگی تأکید دارد.

علم‌الهدی در پایان تصریح کرد: جنگ فرهنگی بزرگی در پیش است و خانواده می‌تواند قربانی آن باشد. هم‌اکنون هم هسته همه تهاجم‌ها خانواده است. اندیشمندان درباره زوجیت بیشتر تحقیقات داشته باشند.

در این محفل قرآنی نسیبه کرمی‌پارسا از ایران، زهرا تاغی الملطاشی از عراق، ماریا اُلفه از اندونزی، عاطفه ناصح از ایران و همچنین عتیقه صهیمی از سنگاپور، قاریان افتخاری این محفل قرآنی بودند.

همسرایی گروه همخوانی بانوان آفاق و صهبا و همچنین اجرای مدیحه‌سرایی ضحی بلوط، قاری اهل کشور لبنان در وصف امام رضا (ع) از برنامه‌های جانبی این محفل قرآنی بود.

در این محفل از ماریا اُلفه از اندونزی، خدیجه سَلّوم از کشور لبنان، مریم قاسمی‌کرانی از کشور ایران، نازی کریمی از کشور بحرین و همچنین فاطمه تجلّیان از ایران به عنوان بانوان برگزیده قرآنی تجلیل شد.

در این محفل همچنین از اسماء فلکی از کشور ایران برای کسب مقام اول رشته قرائت ترتیل در بخش دانش‌آموزی و عادله شیخی برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد. 

در ادامه از مُهنا قنبری از کشور ایران برای کسب مقام اول در رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش دانش‌آموزی و رویا فضائلی از کشور ایران برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد.

هدایای این بخش را همسر رئیس‌جمهور اعطا کرد، ولی جوایز اصلی این دختران و بانوان، فردا به هنگام مراسم اختتامیه با حضور رئیس‌جمهور اعطا می‌شود.

گفتنی است آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه همزمان با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهر‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شده و روز پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=تجلیل-از-بانوان-قرآنی-در-سومین-محفل-«خیرات-حسان»-+-فیلم