دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

مغها یا روحانیان‏ در دوران هخامنشی و رابطه روحانیان با فرهنگ‏

وضعیت طبقات مختلف عهد هخامنشی و ایران باستان

۲٫ مغها یا روحانیان‏

این طبقه که همان کاهنان و مجریان مقررات مذهبى بودند مقام و موقعیت مهمى نداشتند، شغل آنها موروثى بود، در اجراى مراسم قربانى، تعبیر خواب و تعیین ایام سعد و نحس شرکت مى‏کردند، گاه در فعالیتهاى پزشکى و مداواى بیماران نیز دست در کار بودند. تا ظهور حکومت ساسانیان که مذهب زردشت رسمیت یافت روحانیان در امور مملکتى نفوذى نداشتند ولى با مردم کمابیش در تماس بودند….

ادامه مطلب مغها یا روحانیان‏ در دوران هخامنشی و رابطه روحانیان با فرهنگ‏

وضعیت نجبا و اشراف در عهد هخامنشی

وضعیت طبقات مختلف

۱٫ نجبا و اشراف‏

چنانکه گفتیم از عهد هخامنشى وضع طبقات بیش‏از پیش مشخص گردید. شاه در عین حال که قدرت مطلق داشت کمابیش به نظر اعیان و فرمانروایان محلى احترام مى‏گذاشت چنانکه داریوش پرآوازه‏ترین سلاطین هخامنشى براى شش خانواده‏اى که با او انقلاب کرده بردیا را از میان برداشتند، امتیازات خاصى قائل بود و در مهمات امور نظر آنها را مى‏پرسید، در مجالس مشورتى که با حضور بزرگان در کاخ شاهى تشکیل مى‏شد، نظریات آنها مورد توجه قرار مى‏گرفت. هرودت مى‏نویسد:

ادامه مطلب وضعیت نجبا و اشراف در عهد هخامنشی

زندگى اجتماعى در عصر ودایى‏

زندگى اجتماعى در عصر ودایى‏

«عصر ودایى عصرى است که آریاهاى ایرانى و هندى باهم مى‏زیستند و یا تازه از هم جدا شده و هنوز آداب‏ورسوم یکدیگر را فراموش نکرده بودند. این عصر را به نام کتاب ودا که قدیمترین کتب آریایى است عصر ودایى نامند … آیین زندگى آریاها در عصر ودایى براساس‏ خانواده و عشیره و قبیله بود … خانواده هسته مرکزى تشکیلات اجتماعى آریایى بود که ریاست آن را پدر خانواده داشت که حامى و نگهبان اهل خانه خود بود و مادر بانوى خانواده شمرده مى‏شد. پس از خانواده، عشیره یا گوترا  قرار داشت و گوترا به معنى محل حفاظت گاوهاست و چون آریاها در شرایط شبانى زیست مى‏کردند خانواده‏هایى که براى نگاهدارى گاوهاى خود آغل مشترک داشتند جزو عشیره به‏شمار مى‏آمدند. چند عشیره‏اى که یک چراگاه مشترک داشتند گشتى‏ نامیده مى‏شدند

ادامه مطلب زندگى اجتماعى در عصر ودایى‏

بحث کلى پیرامون طبقات‏ مختلف مردم دوره هخامنشیان

وضع طبقات مختلف‏

بحث کلى در پیرامون طبقات‏

کریستن سن مستشرق نامدار دانمارکى در مقدمه کتاب خود مى‏نویسد:

… از زمان بسیار قدیم، ایرانیان جامعه دودمانى تشکیل داده بودند که از حیث تقسیمات ارضى منقسم بر چهار قسمت بود؛ از این قرار: خانه، ده، طایفه و کشور. قوم ایرانى خود را آریا مى‏نامید و اصطلاح نژادى و جغرافیایى ایران مشتق از آن است. در ایران غربى اساس و قاعده دودمانى تا حدى در زیر قشرى که از تمدن بابلى اخذ و اقتباس شده بود، پنهان بود…..

ادامه مطلب بحث کلى پیرامون طبقات‏ مختلف مردم دوره هخامنشیان

قوانین جزائى و انواع کیفر در ایران باستان

قوانین جزائى و انواع کیفر

دکتر گیرشمن مى‏نویسد: «دانشمندانى که متون متعددى را که از داریوش در بیستون و تخت جمشید و شوش و نقش رستم باقى مانده، مورد مداقه قرار داده‏اند، وجود تشابهى بین فرمانهاى او و قوانین حمورابى تشخیص مى‏دهند. این قوانین مبناى کار مشاورین داریوش بود. این متون رسمى توسط الواح و پاپیروسها به کلیه مراکز ایالات شاهنشاهى فرستاده مى‏شد. در روى کتیبه‏هایى که در آرامگاه داریوش است این جمله درخشان به چشم مى‏خورد: «من دوست دوستان خود بوده‏ام.» و در حقیقت نیز چنین بود. داریوش مللى را که سر به فرمان او مى‏نهادند مورد احترام قرار مى‏داد و آنها را در اقامه کلیه رسوم و آداب و قوانین خود آزاد مى‏گذاشت. وى در کتیبه بزرگى پس از ذکر کلیه ممالکى که در زیر فرمان او هستند چنین مى‏نویسد: «آنچه بدى به کار رفته بود، من به خوبى بدل کردم، نواحیى که بین آنها …

ادامه مطلب قوانین جزائى و انواع کیفر در ایران باستان

راز موفقیت نظامى هخامنشیان در آغاز کار

راز موفقیت نظامى هخامنشیان در آغاز کار

براى آنکه به ارزش نظامى و سرّ موفقیت هخامنشیان آگاه شویم از قول هرودت داستان کروزس، پادشاه لیدى، را نقل مى‏کنیم. این پادشاه که با دقت بسیار ناظر پیروزیهاى کورش بود برآن شد که از نیروى پارسیان به هرتدبیر بکاهد. وى پس از مشورت و پرسش از پیشگویان پرستشگاهها و اطمینان از پیروزى خود با اسپارت و مصر اتحاد دفاعى بست و آهنگ جنگ نمود. در این موقع یکى از لیدیان که او را دانا مى‏دانستند از سر خیرخواهى به کرزوس گفت: «اى پادشاه خود را آماده مى‏کنى با مردمى درآویزى که پاپوشهاى چرمین به پا مى‏کنند و خوراک نه آنچنان‏که دلخواه آنان است بلکه از آنچه به دستشان برسد مى‏خورند و در سرزمینى سنگلاخ و کوهستانى زیست مى‏کنند و مى نمى‏نوشند و جز به آب لب نمى‏زنند و پس از خوراک نه انجیر مى‏خورند و نه خوراکهاى خوب دیگر. اگر تو بر آنان پیروز شوى از ایشان چه خواهى گرفت؟ آنان چیزى ندارند. اگر آنان بر تو چیره شوند قیاس کن که چه چیزهاى خوبى از دست مى‏دهى. آنان چون از نعمتها برخوردار شوند بدانها سخت دلبسته خواهند شد و بیرون کردن ایشان کارى است دشوار …»

ادامه مطلب راز موفقیت نظامى هخامنشیان در آغاز کار

هدف لشگرکشی جنگهای عهد باستان

هدف لشکرکشیها

جنگهاى عهد باستان اغلب توأم با خونریزى و عملیات تخریبى شدید بود. هرودت ضمن گفتگو از پادشاهى آلیات‏  و مناسبات او با «سیاگزار» و «دیوکس» پادشاه قوم ماد، از لشکرکشى او به ناحیه «ملط» سخن مى‏گوید و مى‏نویسد:

… وقتى که آلیات به سرزمین ملط مى‏رسید خانه‏هاى دهات را ویران نمى‏کرد و آنها را دستخوش شعله‏هاى آتش نمى‏ساخت، درهاى خانه‏ها را از جا نمى‏کند و همه‏چیز را برجاى خود باقى و برقرار مى‏گذارد و فقط میوه‏هاى درختان و محصول زمین را دستخوش غارت مى‏کرد و از همان راهى که رفته بود بازمى‏گشت …

ادامه مطلب هدف لشگرکشی جنگهای عهد باستان