۱۸ مسجد شهر تهران پایگاه تئاتر شبستان شدند

نشست خبری حجت الاسلام خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز، نهم اسفند ماه در محل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد. 

حجت الاسلام خداداده در صحبت‌هایی عنوان کرد: اکثر صندوق‌های رای یا در مساجد و یا مدارس مستقر هستند و زحمت مضاعف است که کارگران مساجد تا ساعاتی از شب درگیر اخذ رای و شمارش آرا هستند. مدل همراهی در انتخابات هم مدل جدیدی است که در ایران اجرا می‌شود و انشاالله خدا همه کارگزاران را همراهی کند و به مردم هم که در این کار خیر شرکت می‌کنند، رحمت برساند.

وی با اشاره به اینکه چند روز پیش از مسئولین مساجد و کارکنان خواستم با قوت تا انتخابات فعالیت کنند، گفت: برپایی مناظرات و دعوت از کاندیدا‌ها با حضور مردم از مهمترین فعالیت‌های این کارگزاران بود. همین موارد نرخ مشارکت را براساس نظرسنجی‌ها بالا برده است. از همینجا از مسجدی‌ها می‌خواهم تا نهایت تلاششان را برای حضور مردم پای صندوق‌های رای داشته باشند.

وی یادآور شد: ما امسال توانستیم ۱۸۵۰کانون فرهنگی مساجد و ۴۴۰مسجد به شبکه کانون‌ها اضافه کنیم و این با سرانه کانون‌ها و بی‌پولی شبیه معجزه است، ۱۲۸هزار نفر عضویت در سامانه بچه‌های مسجد را داشتیم. یک میلیون و صد هزار نفر در اعتکاف شرکت کردند که از این تعداد ۳۵۰هزار نفر دانش آموز بودند.

حجت الاسلام خداداده اظهار داشت: امسال در حوزه اوقات فراغت طرح ملی مسجد کانون نشاط را دنبال کردیم، حدود ۶هزار کانون شناسایی شدند که در تابستان کار تربیتی انجام دادند. تلاش شد سامانه ما به سامانه نورینو آموزش و پرورش متصل شود و همین در پرونده تربیتی دانش آموز هم ثبت شود. در بخش پالایش کتابخانه‌ها سال‌ها توقف داشتیم که این عملیات هم شروع شد و انشالله سال بعد اتفاقات خوبی خواهیم داشت، تفاهم نامه‌ای با نهاد کتابخانه‌ها به زودی برای استفاده مساجد از کتاب‌ها و دانش کتابدار‌ها منعقد خواهیم کرد.

وی درباره پایگاه‌های قرآنی در کانون‌ها گفت: رهبری درباره مساجد و پایگاه قرآنی تاکید داشتند، ما هم دست به تاسیس پایگاه‌های قرآنی زدیم، طرح تلاوت نور هم بیست‌وشش سال پیش به کل کشور ابلاغ شد که امروز این سنت حسنه شنیده می‌شود. مسجد پایگاه قرآن فراخوان داده شد و امروز بیش از ۳۵۰۰ پایگاه قرآنی نزدیک به ۲۹هزار کرسی تلاوت برگزار و گزارشات آن‌ها را هم در سامانه بچه‌های مسجد ثبت کردند. سامانه دعوت از قاریان قرآن هم در برخی استان‌ها رونمایی و انشالله کشوری می‌شود.

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور توضیح داد: در حال حاضر اطلاعات ۳هزار قاری قران در سامانه ما ثبت شده است که تلاش داریم این میزان کشوری و گسترده شود. هفته بعد اختتامیه مسابقات قرآنی مدهامتان را خواهیم داشت که این مسابقات سابقه طولانی دارد هم در حوزه اذان و تکبیر، امسال سیصد نفر از منتخبین استان‌ها در سنندج به رقابت خواهند پرداخت و اختتامیه امسال در سنندج برپا می‌شود. قرآن محور وحدت شیعه و سنی است و در آستانه ماه رمضان این کار موج نشاط در جامعه ایجاد می‌کند. 

وی درباره تئاتر شبستان نیز گفت: ما مدرسه‌ای راه‌اندازی کردیم برای شناسایی استعداد‌ها و آشنایی بیشتر با موضوعات تئاتر و موضوعات نمایشی، از این طریق ۳هزار گروه نمایشی در مدارس شناسایی که برخی از آن‌ها هنوز برقرار هستند، از اساتید تئاتر نیز خواستیم تا در این مساجد حضور یابند و تئاتر را رونق دادند. از این طریق ۵۷۰اثر از سراسر کشور رسید، خیلی ظرفیت بزرگی بود که مساجد ما در عرصه هنر نمایش دارند. بازبینی آثار انجام شده و چهره شهر را به این سمت می‌بریم که مساجد خواستگاه هنر هستند. 

وی افزود: انشالله از ۱۴تا ۱۸اسفند در هجده مسجد شهر تهران امسال جشنواره برگزار می‌شود. نام مساجد به زودی اطلاع رسانی می‌شود. بازگشت قطار هنر‌های نمایشی به ریل انقلاب از اهداف مهم ما است. ما اگر می‌خواهیم هنر‌های نمایشی در خدمت انقلاب و دین باشد، باید در این زمینه فعال باشیم هر چند تاالان هم تئاتر خدمت زیادی کرده است. اگر بتوانیم استعداد‌هایی از مساجد به جامعه تئاتر تحویل دهیم خیلی خوب است هرچند نگاه ما به تئاتر تربیتی است، چون نیاز امروز نوجوان و جوان ما این هنر‌ها است.

حجت الاسلام خداداده در بخش پرسش و پاسخ درباره کارگاه‌های قرآنی گفت: در حال حاضر ۳۸۳۰ کانون روی اطلس مشخص است که امیدوارم تا قبل ماه رمضان به ۴هزار کانون برسد. ۲۱۲۵پایگاه شهری و ۱۷۰۵کانون هم روستایی بود که در طرح مسجد پایگاه قرآنی حضور دارند.

وی در ادامه درباره کانون‌های تخصصی خواهران گفت: ما در این کانون‌ها موضوعات تخصصی زن و خانواده را دنبال می‌کنیم اصرار هم نداریم که در همه کانون‌ها فعال باشند، ارزش و‌جایگاه زن براساس دیدگاه اسلام و رهبری تعیین شده و در برخی مساجد تلاش کردیم این ماموریت و گفتمان سازی را ایجاد کنیم که انشالا سال بعد هم تلاش داریم کنگره‌ای دراین زمینه برپا کنیم.

وی درباره مجمع اخوت جهان اسلام هم گفت: این موضوع و پرونده‌ها در بصره، ارض روم، خراسان شمالی، هرات و …. بحث و صحبت شده و این بهرحال ارتباط فرهنگی نمازگزاران و ائمه جماعات است امیدواریم این پیمان اخوت تا سال بعد در روز مسجد ایجاد شود. بیشتر هماهنگی‌های ما دراین زمینه وزارت امور خارجه و مجمع تقریب و مجمع جهانی اهل بیت است. عضوگیری اتباع بیگانه هم در همین راستا اینجا ایجاد شد تا اتباع هم بتوانند عضو رسمی سامانه ما شوند و الان کانون‌های فاطمیون در همین راستا ایجاد شده است.

دانلود فیلم

۱۸ مسجد شهر تهران پایگاه تئاتر شبستان شدند

نشست خبری حجت الاسلام خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز، نهم اسفند ماه در محل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.  حجت الاسلام خداداده در صحبت‌هایی عنوان کرد: اکثر صندوق‌های رای یا در مساجد و یا مدارس مستقر هستند و زحمت مضاعف است که کارگران مساجد تا […] http://www.vatanfa.com/?s=۱۸-مسجد-شهر-تهران-پایگاه-تئاتر-شبستان-شدند