دانستنی های جالب در مورد کوروش و داریوش

ـ آیا میدانید : ۲۹ اکتبر روز جهانی کوروش کبیر است و این روز فقط در تقویم ایران نیست؟

ـ آیا میدانید : چند سال دیگر ، با نابودی کامل تخت جمشید باید سپاسگذار کشورهایی چون فرانسه باشیم که چندی از تخت جمشید را در موزه های خود حفظ کردند.

 

ـ آیا میدانید: اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.

ـ آیا میدانید : کمبوجیه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و اینکه فرعون مصر به جای عذر خواهی از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد. او به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.

ـ آیا میدانید : داریوش کبیر با شور و مشورت تمام بزرگان ایالتهای ایران که در پاسارگاد جمع شده بودند به پادشاهی برگزیده شد و در بهار ۵۲۰ قبل از میلاد تاج شاهنشاهی ایران رابر سر نهاد و برای همین مناسبت ۲ نوع سکه طرح دار با نام داریک ( طلا ) و سیکو ( نقره) را در اختیار مردم قرار داد که بعدها رایج ترین پولهای جهان شد

ـ آیا میدانید : داریوش کبیر طرح تعلیمات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگزین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت .

ـ آیا میدانید : داریوش در پایئز و زمستان ۵۱۸ – ۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بروی کاغذ آورد .

ـ آیا میدانید : داریوش بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بودند آزاد کرد.

ـ آیا میدانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین میرفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت .

ـ آیا میدانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش کبیر به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد که فقط ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۸۰ سال به طول انجامید.

ـ آیا میدانید : داریوش برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده ۲۵ هزار کارگر به صورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر ۵ روز یکبار یک سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن – کره – عسل و پنیر میداده است و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند .

ـ آیا میدانید : داریوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق نیز همراه بوده است .

ـ آیا میدانید : تقویم کنونی ( ماه ۳۰ روز ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی “دنی تون” بسیج کرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیلی رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است .

ـ آیا میدانید : داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گزاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند .

ـ آیا میدانید : داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاک -سازمان اطلاعات – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد.

ـ آیا میدانید : اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد.

ـ آیا میدانید : داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از امپراطوری ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد.

ـ آیا میدانید : فیثاغورث که بدلایل مذهبی از کشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش کبیر دارای یک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد.

http://www.vatanfa.com/?s=دانستنی-های-جالب-در-مورد-کوروش-و-داریوش
mohammad گفته:

salam

فرهنگ گفته:

ممنون که این مطالب رو قرار دادید

پاپک خرمدین گفته:

با درود و سپاس از تلاشهای شما . فقط در صورت ممکن اصلاح نمایید که داریوش یهودیان را از بابل آزاد ننمود بلکه پدر بزرگوار ایران زمین کوروش بزرگ این محم را انجام داد. روانش شاد

vahid گفته:

ممنون از مطالب خوبت

فرزاد گفته:

ای شاه شاهان آهسته بخواب بیدار خواهیم ماند…

دکتر اشکان رادمنش گفته:

خوب بود

امیر مطهری گفته:

مطالبی خوبی بود ممنون…

sasan گفته:

با سلام به شما و تشکر از زحمات شما ای کاش میگفتید که ۲۲ خرداد سالروز تولد بزرگ مرد ایران کورش کبیر است

میترا راضی گفته:

سایتتون عالیه مگر این که شما به فکر اجدادمون باشین

ناشناس گفته:

سلام عاشق سایتتوون هستم همچنین کورش

ostovar گفته:

امیدوارم این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از تنگ نظران به خاطر کثیف بودن فرهنگ و تاریخشان قصد لکه دار کردن فرهنگ هایی بزرگ مثل ایران را دارند و با ساختن چیزهایی غیر واقعی در مورد ایران میخواهند اعتماد به سخنان درست در مورد افتخار ایرانیان از بین ببرند امبدوارم در آینده دقت عمل بیشتری داشته باشین بیش از نیم آیا میدانید ها در مورد ایران درست بود و چندتا به نظر غیر واقعی میمود البته شک دارم اما هدف از این کار نادیده گرفته شدن قسمت های صحیح است خودتون دشمنان ایران بهتر میشناسید

مهدي گفته:

باتشکر کاش میشدان فرهنگ وتمرن دوباره تکرارمیشد.بااین وجودیادش هم ارامش بخش است.افسوس به این دوره
////

hamid گفته:

بسیار زیبا بود سپاس گذارم از شما امیدوارم موفق وپیروز باشید

میرزایی گفته:

sسلام ممنون مطالب خوبی بود با اجازه من اینهارو با ثبت نام شما بر می دارم

بردیا گفته:

وای بر ما که توی تمام دنیا سالروز کوروش رو جشن می گیرن به جز ایران
آخه کی می خوان (…..)از خواب غفلت بیدار شوند

هادی گفته:

زنده باد کوروش
زنده باد یاد و نام کوروش
زنده باد توی پارسی که زنده نگه داشتی نامش را
پا برجا باشد سرزمین پارس:تهی از ظلم

farnaz گفته:

من عاشق کورش هستم ممنون از مطالبی که گفتیدحرف دل من همین بود

ناشناس گفته:

عالی بود
اون همه تمدن چی شد؟؟

مقصودلو گفته:

با سلام وباتشکر از وبلاگتون مطالب خوبی داره وافسوس که ما حالا ۱۵۰۰سال عقب افتادیم

Ida گفته:

مطالبت جالب بود .
ممنونـــــــــــــــــــ

ناشناس گفته:

ایرانی را با یک نام بشناسید…. فقط با کورش
ممنون

نرگس گفته:

فکر کنم گم شدم.اخه دیگه این جور چیزی نمی بینم.بیاین به هم کمک کنیم شاید راه پارس و پیدا کردیم

ناشناس گفته:

پس خون اینهمه شهیدی که دادیم چی میشه؟

سحر گفته:

ایرانی هستید پس این را به همه بگویید ; ایستاده بمیرید بهتر است تا روی زانوهایتان زندگی کنید (کوروش بزرگ)

nima گفته:

kheyli ghashange ama talkhe

میلاد گفته:

۲رود و ۲ صد ۲رود به شاه شاهان
لعنت به ما که . . .

وحید عبادی گفته:

از شما عزیزان تشکر می کنم . ما به اینکه فرزندان کورش و داریوش کبیر هستیم باید افتخار کنیم باشد که روزی آنها هم به ما افتخار کنند آمین

شهرزاد گفته:

سلام و درود به شما و همه ی ایرانیان که راه کورش بزرگ را ادامه می دهند. دلم گرفت آرزو کردم ای کاش من زمان این پادشاه بزرگ زندگی می کردم اون وقت این همه بدبختی مردم رو نمیدیدم دلم گرفت چون هر چی تو تقویمها گشتم ننوشته بود امروز ۷ آبان روز کورش بزرگه

hanie گفته:

سلام.من واقعا به خودم وگذشتم افتخار می کنم.واقعا ممنون که این مطالب با ارزش و توسایتتون گذاشتین.ای کاش مردم جامعه مون اینقدر غافل از اصل ونسبشون نبودن!

گلعذار گفته:

کوروش کجایی که پدرمون دراومد

هادی گفته:

خیلی خیلی ممنون

داریوش گفته:

واقعا من نمیدونم چی بگم از این همه درد که گریبان ماست.سالروز کوروش بزرگ رو حداقل در محافل دنیا یک بار به زبون میارن ولی تو ایران دارن خرابش می کنند!مرسی.

مهرآیین گفته:

واقعا خوشحال شدم از اینکه نظرات شما عزیزان رو خوندم . ما ایرانیان همیشه در جهان بهترین بودیم . این واقعا شادی آوره که می بینم شما هم اینو میدونین و دارین از گذشته پربارتون پاسبانی می کنین. مهم نیست چند سال گذشته تنها چیزی که اهمیت داره اینه که بتونیم اون تمدن باشکوه رو احیا کنیم. تمدن همون چیزیه که از فرهنگ سرچشمه می گیره و چه فرهنگی بالاتر از فرهنگ زیبای پارسی فرهنگی که نیاکان ما هزاران سال باهاش خوش درخشیدن . اولین و مهمترین کاری که میتونیم انجام بدیم اینه که از خودمون شروع کنیم و البته باید تشکر کنم از نویسنده این مطلب و بنیانگذار این تارنما. خدای ایران نگهدار شا باشه آریاییان!

سپهر گفته:

درود بر تمام آریایی های عزیز از اینکه میبینم هنوز کسانی از فرزندان ایران هستند وسعی میکنند تمدنمان را نگه دارند از خوشحالی اشک از چشمانم جاری میشه

تا درودی دیگر بدرود

javad گفته:

من از اینکه ایرانیم افتخار میکنم ایرانی تو جاودان می مانی…

omid گفته:

ممنون ازاین مطالب بسیار ارزشمتتون

sajedeh گفته:

afarin be shoma zende ngah darandegan tarikh kohan iran ba tashakor faravan

ریحانه گفته:

سلام ، عالی بود . درود بر کوروش و داریوش بزرگ .
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف .

جواد گفته:

سلام امیدوارم تمام فرزندان کوروش دست به دست هم بدن تا دوباره ا
ایرانی با شکوه بسازیم.
چی بودیم چی شدیم…..

مهتاب گفته:

عالی بود مرسی منو دوستم عاشق کوروش هسیتیم فقط اگه میشه من نمیتونم عکسارو سیوکنم

مهتاب گفته:

کوروش روانت شاد روحت ارام ویادت گرامی وپارجاست

باران گفته:

خیلی دلم میخواست میتونستم کاری واسه تمدن و فرهنگ چندین هزار سالمون بکنم ولی حیف که ما غرق شدیم تو خرافات
کوروش بزرگ دیگر نخواب که مردمت همه در خوابند…
یادش گرامی روحش شاد شاد شاد

من سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان دوستان ما هم میتونیم برای ایران اقداماتی انجام بدیم حتی کوچیک اما همین اقدامات میشه یه ایران زنده وجاوید از گفتن یه سخن از کوروش در یک مهمانی تاساختن سایت برای عاشقان ایران وهر کسی به یه شکلی داریوش این اقدامت رو انجام داد چون توانشو داشت پس ما هم کاری رو که توانشو رو داریم انجام بدیم
“من در نبرد با تاریکی شمشیر نمیکشم چراغ می افروزم”
( حضرت زرتشت)

محمد گفته:

درود بر کوروش . روحش شاد . ممنون از مطالب خوبتان . . .

حانیه گفته:

ممنون از مطالبتون!

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان عزیز
کوروش شاه دوستت داریم و عاشقت هستیم

ابراهیم گفته:

درود اهورا مزدا بر شما

lavan گفته:

درود ذولقرنین یا کورش کبیر بر شما

سبز اندیش گفته:

درود بر پارسیان
درود بر کوروش شاه ایران؛شاه بابل و شاه چهارگوشه جهان
درود بر فرزندان هخامنشی ایران زمین

مهرداد گفته:

درود بر اجداد بزرگوار و سلحشور و کاردانمون.ما هم فرزندان انها هستیم فراموش نکنیم.

کوردستان گفته:

سلام. خىلى خوشحالم که مى بى نم کسانى هستند که اىن مرز وبوم را دوست دارند نه انهاى که الان حکومت مى کنند انشالله که نام کوروش و راهش همىشه زنده باد با سپاس فراوان از همه عزىزان.

سربازکوروش گفته:

مرسی عالیههههههههههه

مهرنوش گفته:

متشکرم ,اطلاعات خوبی بود ولی چقدر خوب می شد که منابع مورد استفاده را هم می نوشتید

دخت ايران گفته:

کاش میشد این فیلم سازان ما یه فیلم از دوران اون بزرکواران درست میکردن تا به جای این فیلم های تکراری

محمد-A گفته:

مگه کوروش استوره مانیست پس چرا اسمی ازش توتلوزیون نمی برن……..مسئولان یه لطفی بکنن…………….آرزو داشتم کاش کوروش خان الان زنده بود

دهقان زاده ی آریایی گفته:

تو اینجا صفحه ی پاسخ به نظرات نیست اما هرکس خواست بحث کنه بهم ایمیل بزنه. cyrus_2556@yahoo.com
هرکس که مرد بحث تاریخی هست و ادعای ایرانی بودنش هست بهم ایمیل بزنه تا نظراتتون رو ببینم و جواباتون رو بدم که ایرانی نیستید

محمد گفته:

جواد جان مگه الان چه مونه ؟؟؟خوبه ادم چشاشو باز کنه و اطراف رو یه نگاه بندازه!!!!!!

ایران گفته:

سپاس از اطلاعات خوبت .

ناشناس گفته:

دمت گرم

مهسا (دختر آریایی) گفته:

ممنون از اطلاعاتی که دادید

مهتاب گفته:

ممنون از مطالب جالبتون با اجازه این مطلبو در وبم با ذکر آدرس سایت شما درج میکنم
خوشحال میشم به وبم سر بزنید باتشکر

مهران گفته:

سلام با تشکر از شما بخاطر این اطلاعات فقط یک تصحیح نیاز دارد بدلیل اینکه کوروش کبیر بابل را تصرف و یهودیان بابل را آزاد کرد ولی نوشته اید که داریوش این اقدام را انجام داده است.

سیاوش گفته:

درود بر کوزوش کبیر و هخامنشیان ….که قسمت عمدهای از افتخارات ایرانیان مدیو و مرهون زحمات . و یاکی انهاست ….بخواب کوروش که ما بیداریم

مهسا (دختر آریایی) گفته:

بادرود
یکی می گه بخواب کورش ما ایرانی ها بیدار هستیم ، یکی می گه نخواب کورش که هنوز ما خوابیم. اخر سر ما نفهمیدیم کورش جان باید بخوایه یا بیدار باشه به جز این دو تا راه راه دیگه ای نیستش که ها ، ها یه راه دیگه هم که هستش اینه که آخر سر ما خودمون هم نفهمیدیم خوابیم یا بیدار

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

پیرو حرفای دوست عزیزم مهسا ما ایرانی ها دو دسته ایم دسته اول که بیچاره ها کلا خوابن و دسته ی دوم هم خودشونو بخواب زدند.
دلم میخواد دسته دوم رو جوری چکشون بزنم که برن بچسبن به تاریخ و جغرافیا.چون هرچی میخوای متقاعدشون کنی نمیفهمن خودشونو میزنن به دنده علی چپ
البته دو دسته دیگه هم داریم که ربطی به اینجا نداره پس بیخیال

محمد تقی [iran] گفته:

مطالب خوبی بود
کاش مسئولین این ها رو می خوندن…

abolak گفته:

چی بودیم……چی شدیم.ممنون از اطلاعات خوبتون

saeid گفته:

چی‌ میشد من کارگر کاخ پرسپولیس بودم طلاها و سکه هارو الان میفروختم

علی گفته:

به ایرانی بودنم افتخار میکنم.کاش میشد مطالبتونو برای دوستانم میفرستادم.

کورش گفته:

کسایی که ادعا میکنید سرباز کورشید فرزندان کورشید عاشق کورشید بدونید عاشق واقعی کسیه که در راه عشق فنا میشه پس اگر ما عاشق کورشیم پس عاشق ایران هم هستیم

ایران ویران شد ولی نگذارید تجذیه بشه

ناشناس گفته:

ما از هزاران سال پیش جز قدرتمندترین مردمان بودیم گرچه امروز قدرتمند نیستیم ولی در اینده میتوانیم دوباره قدرتمند باشیم
درود بر کوروش کبیر

مازیار گفته:

آخ آخ … ببین اون که نابودی ایرانو میخواد چجور داره به هدفش میرسه…. دارن ریشه ی وحدت رو توو ایران میزنن…
همینجور طرف دارن جک های قومیتی درست میکنن و دارن قوم های ایران رو به جون هم میندازن….برادرام و خواهران من تا کی میخواین همینجور بحث کنین و تفرقه ایجاد کنین؟!…
ایران و ایرانی هیچوقت زبون شمشیر رو نمیپذیره!!…. اینو بارها اثبات کردیم؛ چه در زبان مغول ها وچه زمانی که ۷۰ سال در زمان سولوکوس زبان یونانی ، زبان رسمی ایران بوده .اگر کسی به غیر از اون حرف میزد گردنش زده میشد ،ولی الان بگردی یه کلمه یونانی هم نمیتونی پیدا کنید.. کسایی هم که میگن ایرانی ها با جنگ مسلمون شدن هم یکم فکر کنن؛ اگه اینجوری بود که هممون باید سنی میشدیم!!! پس چرا شیعه هستیم!!! این نشون میده که دین اسلام و مذهب شیعه با فطرت نیکوی ایرانیان همسو بوده!!!
کسایی هم که میگن چرا نویسنده از واژه ی (کبیر) استفاده کرده و غیره… به این نکته توجه کنن که این چرا تحت تاثیر این صحبت ها قرار میگیرین؟!! میدونین بیش از اینکه زبان عربی بر پارسی تاثیر بذاره؛زبان پارسی بر زبان اون ها تاثیر گذاشته؟!…یا اینکه میدونستین از سه نفری که قواعد اولیه ی زبان عربی رو نوشتن؛۲ نفر ایرانی بودن؟!!!
خواهش میکنم از عقاید نژاد پرستی دست بکشین و با همه برادر و برابر باشیم… امیدوارم یه روزی نشه که بین وطن پرست ها و دین گرایان افراطی؛ترک و لر؛ فارس و عرب؛ سیستانی و زابلی؛کرد و گیلکی، جنگ و نفاق پیش بیاد!!!!!
خدای ما یکی؛افتخارمون کوروش و داریوش و ….؛ دینمون اسلام؛ مذهبمون شیعه؛مولای ما علی(ع)….؛ الگوی ما شهدا…؛هدفمون بهشت و رستگاری

mehrdad گفته:

ممنون از یاداوریهای شما درود برکوروش و داریوش کبیر

کسرای گفته:

واقا من به خود می بالم به این تاریخ به این تمدن به پدرمان کوروش که بزرگ مرد تاریخ شاه ۴ گوشه جهان شاه اکد سومر وبابل افتخار میکنم.

sarbaz vatan گفته:

چرا بعضی ها از این که از ایران باستان یادی درصدا و سیما نمیشه تعجب کردن؟
این نظام مخالفتش رو داره با این چیزها خیلی روشن بیان میکنه.نمیفهمید؟حذف کردن۷ابان ازتقویم رسمی ایران بی احترامی به اون شاهنشاهه سپندینه مرام نیست؟خواهشا با نگاهی عمیق به این مسئله توجه کنید.
بدرود

matrix گفته:

هفتم آبان روز کورش بزرگ مبارک

pouyan گفته:

ای کاش کوروش سر مشق همهی پادشاهان دیگه میشد..

parsamehr گفته:

عاشقتونم. دمتون گرم.وای خدا این عربا چی میخوان از جون ما

مهم نیست گفته:

من به ایرانی بودنم خیلی افتخار میکنم ولی احساس میکنم ما ایرانیا دیگه زیادی به گذشتمون چسبیدیم بابا الانو بچسبید ببینید الان چی هستید در مورد مطالب بالا هم فقط گفتی آیا میدانید فلان ؟ و آیا میدانید بسار ؟ ولی هیج منبع موثقی برای حرفهات معرفی نکردی که من برم در موردش تحقیق کنم! بازم میگم من مخالف کوروش نیستم ولی باید واقع بین باشیم دوستان من احساس میکنم در مورد کوروش داریم یخورده بزرگ نمایی میکنیم ! اگه منبع معرفی کنی ممنون میشم

سینا گفته:

خیلی عالی بودولی کاش بیشتر بود

سپیده خسته گفته:

کوروش میپرستمت دمت گرم

اردشیر پارسامنش گفته:

امسالی مثل مازیا خان هستند که اعراب دارند به ریشمان میخندند تاکی خرافه پرستی اگه اعراب رو دوس داری برو پیششون زندگی کن اینجا ایرانه و مردمش باید آریایی باشند.زرتشت اولین پیامبر پارس وجهان.

درود

زهره گفته:

نظراقامازیارواقعاعالی بودهمه چیز سر جای خودش بود متاسفانه ماایرانی ها عادت داریم همه چیز قاتی کنیم باور کنید ادم هم میتونه به کورش علاقه داشته باشه و مرید حضرت علی هم باشه پس لطفا همه چیز به هم قاتی نکنیم

آذر گفته:

کوروش پادشاه یک کشور قدرتمند زمان خودش بود درست فتوحات زیادی داشته اما لشکرو امکانات و خیلی چیزهای دیگه داشته که دربست در اختیارش بودن ، اما زمان جنگ هشت ساله خودمون که اگه شماها سنتون قد بده ، قهرمانهایی داشتیم که با دست خالی نه تنها در مقابل عراق بلکه مقابل کل دنیا ایستادن و جانشون و فدای این آب و خاک کردن . بلی ……………………………………… !!