چهره قرآنی سال معرفی شد

آستان مقدس حسینی عثمان طه، خوشنویس مشهور را به عنوان چهره قرآنی امسال انتخاب و به او نشان افتخار اهدا کرد.

شیخ عثمان حسین طه که به «عثمان طه» مشهور است سال‌هاست که به کتابت قرآن کریم اشتغال دارد و قرآنی که توسط او کتابت شده، سال‌هاست در کشور ما مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

این کاتب قرآن کریم که نسخه خطی قرآن او در میان صد‌ها میلیون مسلمان در سراسر جهان دست به دست می‌شود، اهل کشور سوریه است، اما چند سالی است که در مدینه ساکن است و تا به حال چندین بار کل قرآن را با قرائات مختلف کتابت کرده است.

کتابت قرآن کریم توسط عثمان طه در دو دهه قبل باعث تحول در زمینه رسم الخط و چاپ قرآن کریم در جهان اسلام شده است. این استاد سوری، در دهه هفتاد میلادی کتابت قرآنی را به خط نسخ به پایان رساند و نخستین چاپ این قرآن در قطع رحلی در سال ۱۴۰۰ ه. ق در دمشق انتشار پیدا کرد.

کتابت این قرآن طرح سنجیده و برنامه‌ریزی شده‌ای دارد. به این معنی که هر صفحه آن ۱۵ سطر دارد وهر صفحه، با اول یک آیه آغاز شده و به آخر یک آیه ختم می‌شودد و هر جزء قرآن در ۲۰ صفحه نوشته شده و با احتساب دو صفحه در اول و دو صفحه در آخر که برای تذهیب و تزیین‌های دیگر در نظر گرفته شده مجموعاً در ۶۰۴ صفحه تدوین شده است.

بزرگترین شگفتی این کتابت در همین نظم و صفحه‌بندی آیات است؛ به نحوی که این استاد سوری قرآن موفق شده طولانی‌ترین آیه قرآن کریم را در یک صفحه جای بدهد.

ویژگی بعدی این کتابت، اعراب‌گذاری دقیق و کامل است و تقریباً هیچ خطی از این لحاظ به کاملی عثمان طه نیست؛ اگرچه همین اعراب‌گذاری گاهی خواندن قرآن را برای عموم مردم مشکل می‌کند.

منبع: تسنیم

دانلود فیلم

چهره قرآنی سال معرفی شد

آستان مقدس حسینی عثمان طه، خوشنویس مشهور را به عنوان چهره قرآنی امسال انتخاب و به او نشان افتخار اهدا کرد. شیخ عثمان حسین طه که به «عثمان طه» مشهور است سال‌هاست که به کتابت قرآن کریم اشتغال دارد و قرآنی که توسط او کتابت شده، سال‌هاست در کشور ما مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. […] http://www.vatanfa.com/?s=چهره-قرآنی-سال-معرفی-شد