با مصرف این میوه ها و سبزیجات کم قند، سلامت خود را تضمین کنید!

میوه ها و سبزیجات کم قند جزء سالم‌ترین مواد غذایی روی زمین هستند که ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را به بدن می‌دهند. برای حفظ سلامتی بدن باید میوه و سبزیجات زیادی را مصرف کنید. همه‌ی میوه و سبزیجات حاوی مقداری قند طبیعی هستند. به همین دلیل پیدا کردن میوه و سبزیجات کم‌قند تبدیل به چالشی برای افرادی شده است که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند. در این مطلب بخش سلامت مجله خبری چشمک، میوه ها و سبزیجات کم قند مورد بررسی قرار گرفته است.

میوه ها و سبزیجات کم قند

اگرچه میوه و سبزیجات حاوی کربوهیدرات هستند، اما نباید آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در عوض باید آن‌هایی را بخورید که قند کمی دارند و سرشار از فیبر و آب هستند. در این مطلب قرار است با میوه ها و سبزیجات کم قند آشنا شوید. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید. در ادامه لیستی از میوه‌ها و سبزیجاتی که قند کمی دارند، آورده شده است.

سیب

سیب به‌شدت مغذی بوده و به‌آسانی در دسترس است. یک عدد سیب متوسط (۱۸۲ گرم) حاوی ۹۵ کالری، ۲۵ گرم کربوهیدرات و ۵ گرم فیبر است. علاوه بر این ۱۹ گرم قند دارد که از این میزان، ۱۱ گرم آن فروکتوز است. ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در سیب به مدیریت وزن، بهبود سلامت استخوان‌ها، مدیریت دیابت و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. می‌توانید سیب را به‌تنهایی میل کرده یا آن را به همراه کره‌ی بادام‌زمینی نوش جان کنید. همچنین می‌توانید با این میوه‌ی شیرین یک پوره‌ی خوشمزه درست کنید.

 توت‌فرنگی

توت‌فرنگی مثل دیگر انواع توت‌ها قند کم و فیبر زیادی دارد. به همین دلیل بعد از خوردن آن برای مدت طولانی احساس سیری می‌کنید. یک فنجان (۱۴۴ گرم) توت‌فرنگی حاوی ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر و ۷ گرم قند است. این میوه‌ی خوش‌رنگ و خوشمزه همچنین سرشار از ویتامین سی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. می‌توانید توت فرنگی را به‌عنوان میان وعده نوش جان کرده یا از آن در تهیه‌ی اسموتی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را به مقداری ماست یونانی اضافه کرده و میل کنید.

میوه ها و سبزیجات کم قند

هندوانه

گذراندن تابستان بدون هندوانه برای خیلی از ما غیرقابل‌تصور است. هندوانه یک میوه‌ی تابستانی محبوب بوده که سرشار از آب است. این میوه برای رفع تشنگی و آبرسانی به بدن در تابستان یک گزینه‌ی عالی به شمار می‌رود. یک فنجان (۱۵۲ گرم) هندوانه‌ی خرد شده ۱۳۹ گرم آب و ۱۲ گرم پروتئین دارد و فقط ۹ گرم قند به بدن می‌دهد.

هندوانه فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم جلوگیری از سرطان، بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، پیشگیری از بیماری تباهی لکه‌ی زرد، تسکین درد عضلانی و حفظ سلامت و استحکام پوست و مو را نام ببریم‌. ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در هندوانه شامل ویتامین سی، ویتامین آ، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های ب ۱، ب ۵ و ب ۶، کاروتنوئیدها و لیکوپین می‌شوند.

پرتقال

همه‌ ما پرتقال را به خواصی می‌شناسیم که برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پرتقال می‌توانیم تیامین (ویتامین ب ۱)، فولات (ویتامین ب ۹)، پتاسیم، فیبر و پروتئین را نام ببریم. یک عدد پرتقال (۱۴۰ گرم) ۱۲ گرم قند دارد که بیشتر آن سوکروز است. پرتقال مانند سایر مرکبات از جمله گریپ‌فروت سرشار از ویتامین سی است و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد.

با خوردن پرتقال از فواید آن برای سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سنگ کلیه، جلوگیری از کم‌خونی (آنمی)، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به تولید کلاژن و… برخوردار می‌شوید. می‌توانید پرتقال را هر زمان که بین وعده‌های غذایی گرسنه شدید میل کنید.

بلک‌بری

این توت مفید حاوی ویتامین سی، منگنز، ویتامین کا و فیبر است. ویتامین سی موجود در بلک‌بری ممکن است به بهبود زخم‌ها، مبارزه با رادیکال‌های آزاد، جذب آهن، کوتاه‌ کردن طول دوره‌ی سرماخوردگی و تولید کلاژن کمک کند‌. فیبر آن هم در کاهش سطح کلسترول خون، کنترل سطح قند خون از طریق کاهش سرعت جذب قند، کاهش وزن و تغذیه‌ی باکتری‌های مفید روده اثرگذار است‌.

بلک‌بری یکی از منابع عالی ویتامین کا به شمار می‌رود؛ به طوری که فقط یک فنجان از آن تقریبا ۲۹ میکروگرم ویتامین کا دارد. بلک‌بری در میان همه‌ی توت‌ها کمترین میزان قند را دارد؛ به طوری که ۱۰۰ گرم از آن حاوی فقط ۵ گرم قند است. این میزان از بلک‌بری همچنین ۵ گرم فیبر و ۱۰ گرم کربوهیدرات هم دارد.

نشان داده شده که بلک‌بری اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد و مقاومت به انسولین را در مردان مبتلا به چاقی و اضافه وزن بهبود می‌بخشد. علاوه بر این اثرات ضددیابتی دارد. بلک‌بری را می‌توانید به‌تنهایی بخورید یا از خوردن آن در کنار میوه‌ها و توت‌های دیگر لذت ببرید.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت در دسته‌ی مرکبات قرار می‌گیرد و قند کم و آب زیادی دارد. این میوه را می‌توانید در وعده‌ی صبحانه نوش جان کنید. ۱۰۰ گرم گریپ‌فروت فقط ۷ گرم قند دارد. علاوه بر این سرشار از ویتامین سی است که یک آنتی‌اکسیدان بالقوه به‌حساب می‌آید. با نوشیدن آب گریپ‌فروت در صبح بدنتان را در روزهای گرم تابستان حسابی آبرسانی کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل اشتها، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از مقاومت به انسولین و دیابت، بهبود سلامت قلب و کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه از جمله خواص گریپ‌فروت هستند.

گرمک

ملون‌ها جزء میوه‌های کم‌قند به شمار می‌روند که هوس خوردن شیرینی‌جات را برطرف می‌کنند. ۱۰۰ گرم گرمک برای بدن ۱ گرم فیبر و ۸ گرم قند تأمین می‌کند. می‌توانید با گرمک، ریحان و نعناع یک سالاد خوشمزه درست کنید. از جمله مواد مغذی موجود در گرمک می‌توانیم به بتاکاروتن‌ها، ویتامین سی، ویتامین آ، فیبر، فولات، پتاسیم، ویتامین کا، نیاسین، کولین، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز و سلنیوم اشاره کنیم.

آووکادو

آووکادو، این میوه‌ی کمتر شناخته شده‌ در ایران قند و چربی کمی دارد. ویتامین‌ها و مواد معدنی آووکادو شامل ویتامین کا، فولات، ویتامین سی، پتاسیم، ویتامین ب ۵، آهن، ویتامین ب ۶، مس، ویتامین ای، منیزیم، منگنز، روی، ویتامین آ، ویتامین ب ۲، فسفر، ویتامین ب ۲ و ب ۳ می‌شوند.

جالب است بدانید که میزان پتاسیم آووکادو بیشتر از موز است؛ به طوری که ۱۰۰ گرم از آن ۱۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی را برطرف می‌‌کند‌. ۱۰۰ گرم آووکادو مقدار ناچیزی قند، ۷ گرم فیبر و ۹ گرم کربوهیدرات دارد. می‌توانید از آووکادو در تهیه‌ی سالاد استفاده کنید یا آن را روی نان تست مالیده و به همراه نیمرو به‌عنوان یک صبحانه‌ی مقوی و سالم نوش جان کنید.

همچنین می‌توانید با آن بستنی آووکادو درست کنید. با خوردن آووکادو از خواص آن مانند تقویت سلامت قلب، کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، پایین آمدن سطح قند خون، محافظت از چشم‌ها، پیشگیری از سرطان، کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید، تسکین علائم آرتریت و… برخوردار شوید.

سبزیجات کم‌قند

در ادامه این مطلب به  به سبزیجات کم‌قند اشاره می‌کنیم.

خیار

از خیار که جزء سبزیجات مغذی است، معمولا در تهیه‌ی سالاد استفاده می‌کنیم. خیار قند کم و آب زیادی دارد. این ماده‌ی غذایی یک گزینه‌ی عالی برای آبرسانی به بدن به‌ویژه در روزهای گرم سال محسوب می‌شود، چون بخش زیادی از آن را آب تشکیل داده است. ۱۰۰ گرم خیار فقط دو گرم قند و ۹۵ گرم آب دارد.

میوه ها و سبزیجات کم قند

خیار هم ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین سی، ویتامین کا، منیزیم، پتاسیم و منگنز دارد. علاوه بر این حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. خیار در کاهش وزن، کاهش سطح قند خون، بهبود هضم و… اثرگذار است.

مارچوبه

مارچوبه حاوی میزان ناچیزی چربی است و تقریبا هیچ قندی دارد. از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی مارچوبه می‌توانیم پروتئین، فیبر، ویتامین سی، ویتامین آ، ویتامین کا، فولات، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، ریبوفلاوین و ویتامین ای را نام ببریم. علاوه بر این مارچوبه مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان از جمله ویتامین ای، ویتامین سی، گلوتاتیون، فلاونوئید و پلی‌فنول‌ دارد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش، کاهش فشار خون و کمک به کاهش وزن از جمله خواص مارچوبه محسوب می‌شوند. از مارچوبه بیشتر به‌عنوان یک ادرارآور استفاده می‌شود، اما ماده‌ی غذایی در افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن هم فوایدی دارد. می‌توانید با مارچوبه یک سوپ لذیذ درست کرده یا آن را به سالاد اضافه کنید‌.

کاهوپیچ

کاهوپیچ یک سبزی کم‌کالری و کم‌قند است که از آن در تهیه‌ی سالاد استفاده می‌شود. ۱۰۰ گرم کاهوپیچ حاوی ۹۶ گرم آب، ۱ گرم فیبر و ۲ گرم قند است. کاهوپیچ ویتامین سی، کلسیم، ویتامین کا، ویتامین آ، فولات و پتاسیم دارد. از جمله خواص کاهوپیچ می‌توانیم به تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به عملکرد عضلات، جلوگیری از شکستگی استخوان‌ها، حفظ سلامت بینایی و کاهش فشار خون اشاره کنیم. برای بهر‌ه مندی از فواید کاهو پیچ آن را با سبزیجات دیگر مخلوط کنید و از خوردن یک سالاد کم‌کربوهیدرات لذت ببرید.

کلم بروکلی

سبزیجات دارای برگ سبز تیره چربی و قند کمی دارند. ۱۰۰ گرم کلم‌بروکلی حاوی ۳ گرم فیبر و ۲ گرم قند است. کلم‌بروکلی همچنین منبع ویتامین‌های آ، سی، دی، ای و کا، فیبر غذایی، کلسیم، آهن، فسفر، روی و پتاسیم به شمار می‌رود.

از جمله خواص کلم‌بروکلی می‌توانیم محافظت از سلامت قلب، کاهش التهاب، محافظت در برابر انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های سینه، پروستات، مثانه و روده‌ی بزرگ، کمک به کنترل قند خون، بهبود هضم، کاهش یبوست و بهبود عملکرد مغز را نام ببریم. مقداری کلم‌بروکلی را نیم‌پز کرده و آن را به سالاد اضافه کنید.

کلم‌ بروکسل

کلم‌ بروکسل فقط ۲ گرم قند و ۴ گرم فیبر دارد. با خوردن کلم‌بروکسل پروتئین، فیبر، ویتامین کا، ویتامین سی، ویتامین آ، فولات و منگنز دریافت می‌کنید. این نوع سبزی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که استرس اکسیداتیو را در سلول‌ها کاهش می‌دهند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که خوردن روزانه دو فنجان (۳۰۰ گرم) کلم‌بروکسل آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو را تا ۲۸ درصد کاهش داد. کودکان این نوع سبزی را دوست ندارند، چون تلخ و بی‌مزه است. با این وجود کلم‌بروکسل برای افراد مبتلا به دیابت و افرادی که به دنبال خوردن سبزیجات کم‌قند هستند، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات برگ‌دار است که ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین کا ۱، اسیدفولیک، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های ب ۶، ب ۹ و ای دارد. این سبزی حاوی قند کم و آب زیاد است و یک گزینه‌ی عالی برای کاهش اشتها محسوب می‌شود. ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۹۱ گرم آب و میزان ناچیزی قند است‌‌.

خواص اسفناج شامل مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب ناشی از آن، جلوگیری از بیماری تباهی لکه‌ی زرد، پیشگیری از سرطان، متعادل کردن سطح فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. این سبزی مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خواص فراوان آن برای سلامتی بدن بهره‌مند شوید‌.

سخن پایانی

بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به عارضه‌های مختلف یا دنبال کردن رژیم غذایی خاص مجبور هستند میزان قند مصرفی را در رژیم غذاییشان کاهش دهند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ لیستی از ۱۴ میوه و سبزی کم‌قند را در اختیارتان قرار دادیم. از جمله‌ این مواد غذایی می‌توانیم به سیب، اسفناج، پرتقال، گریپ‌فروت، کلم‌بروکسل، کاهوپیچ و هندوانه اشاره کنیم. این میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهید تا هم سلامتی خود را تقویت کنید و هم از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها بهره‌مند شوید‌.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

http://www.vatanfa.com/?s=با-مصرف-این-میوه-ها-و-سبزیجات-کم-قند،-سلامت-خود-را-تضمین-کنید!