پایگاه‌های میراث‌فرهنگی موظفند برای نوروز پیوست صنایع‌دستی داشته باشند

نشست تخصصی معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی و معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی با عنوان «به استقبال نوروزی ماه مبارک رمضان» امروز پنجشنبه ۱۰ اسفند در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

 مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور ضمن قدردانی از معاونان صنایع‌دستی و مدیران کل استان‌ها در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران گفت: استان‌ها در غرفه‌های نمایشگاه گردشگری پا به پای حوزه گردشگری، صنایع‌دستی خود را در طراحی‌هایشان لحاظ کردند و توجه ویژه مدیران کل به صنایع‌دستی به عنوان رویکرد اقتصادی قابل توجه بود.

او افزود: استان‌ها به خوبی به ظرفیت‌های صنایع‌دستی‌شان توجه کردند و حضور صنایع‌دستی در غرفه‌های استان‌ها مزیت فوق‌العاده نمایشگاه گردشگری امسال بود. 

او تصریح کرد: راهبرد‌هایی که معاونت صنایع‌دستی برای سال آینده تنظیم کرده و به همت معاونان صنایع‌دستی در جشنواره فجر صنایع‌دستی نیز مطرح شد، «پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی» است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور گفت: ارسال آثار به جشنواره فجر صنایع‌دستی (سرو سیمین ۸) خوب بود به طوری‌که از ۴۰۰ اثر سال گذشته امسال به ۱۳ هزار اثر رسیدیم، از تلاش و همگرایی استان‌ها در این زمینه سپاسگزاری می‌کنیم.

او ادامه داد: شعار «پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی» تا جشنواره نهم مبنای راهبردی معاونت صنایع‌دستی خواهد بود.

جلالی اظهار کرد: نوروز و رمضان، فرصت استثنایی است تا کلیدواژه‌ها را در حوزه صنایع‌دستی بازخوانی کنیم، صنایع‌دستی در ایام نوروز و ماه رمضان به عنوان مسیری موثر می‌تواند برای ایجاد گفتمان با سایر دستگاه‌ها باشد. 

جلالی تأکید کرد: در نقشه گردشگری استان‌ها کارگاه‌های صنایع‌دستی ممتاز برای تور‌های گردشگری در نظر گرفته شود که علاوه بر جذابیت دیداری به انتفاع اقتصادی کمک می‌کند.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور بیان کرد: استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان در حوزه صنایع‌دستی نیز می‌تواند موثر باشد تا آن‌ها سفیران صنایع‌دستی شوند. صنایع‌دستی قلاب محکمی با سایر دستگاه‌ها است و استان‌ها باید در این زمینه پیش قدم شوند و تنظیم طرح کنند.

او با اشاره به ظرفیت پایگاه‌های میراث جهانی و ملی و موزه‌ها برای راه اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی گفت: تمام پایگاه‌های میراثی و موزه‌ها موظفند پیوست صنایع‌دستی داشته باشند و استان‌ها بر اساس مزیت هویتی موزه این پیوست را طراحی کنند. همچنین اطلس ویژه صنایع‌دستی در استان‌ها برای نوروز طراحی شود.

جلالی گفت: سفره‌های هفت سین و افطار دستگاه‌ها باید محلی برای معرفی صنایع‌دستی استان باشد، همچنین در هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها نیز باید از صنایع‌دستی استفاده شود. 

او افزود: بر اساس ابلاغ رئیس جمهوری، شهرداری‌ها و استانداری‌ها موظف شدند در مبادی ورودی شهرها، بازارچه‌های صنایع‌دستی ایجاد کنند. کارگروه سوغات ملی در معاونت صنایع‌دستی راه‌اندازی کردیم تا از ظرفیت سوغات استان‌ها به خوبی استفاده کنیم. مدیران کل استان‌ها، سوغات فرهنگی هر استان را با صنایع‌دستی پیوند بزنند و ما می‌توانیم از این ظرفیت برای رونق بازارچه‌هاب صنایع‌دستی استفاده کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور بیان کرد: افطار تا سحر جشنواره هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی برگزار شود، صنایع‌دستی، رکن اساسی هنر‌های دینی است جشنواره‌هایی در این زمینه برگزار کنید.

دانلود فیلم

پایگاه‌های میراث‌فرهنگی موظفند برای نوروز پیوست صنایع‌دستی داشته باشند

نشست تخصصی معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی و معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی با عنوان «به استقبال نوروزی ماه مبارک رمضان» امروز پنجشنبه ۱۰ اسفند در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.  مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور ضمن قدردانی از معاونان صنایع‌دستی و مدیران کل استان‌ها […] http://www.vatanfa.com/?s=پایگاه‌های-میراث‌فرهنگی-موظفند-برای-نوروز-پیوست-صنایع‌دستی-داشته-باشند