اثر باستانی تل خندق

در شمال برازجان، در سمت راست و چپ جاده‌اى که به طرف دالکى مى‌رود، در منطقه گسترده‌ای تپه‌ها و محوطه‌های باستانى وجود دارد که نام «تل خندق» را با خود یدک می‌کشند.

http://www.vatanfa.com/wp-content/uploads/2012/02/3591651424774351251555821897109243862061.jpg

در سمت راست جاده، آثار یک قلعه دایره‌اى‌شکل وجود دارد که دیوارهاى بلند دور آن به وضوح دیده می‌شود. بلندى این دیوار در حال حاضر نسبت به سطح زمین در برخى جاها حدود ۵ متر است. دور این قلعه خندقى وجود داشته است که امروزه و بعد از گذشت چند قرن، آثار آن در سمت شرق و جنوب شرقى آن پیداست. عرض دیوار به ۵/۶ متر مى‌رسد.

بفرمایید اثر باستانی!

ارتفاع موجود و عرض دیوار، ‌ بدون محاسبهء کف خندق تا بالاى دیوارها عظمت و موقعیت قلعه را مشخص مى‌سازد. در سمت چپ جاده نیز آثار فراوانى چه به صورت تپه و چه به صورت محوطه‌هاى مسطح وجود دارد. در‌سمت چپ جاده هم آثار فراوانى در تپه‌ها و محوطه‌هاى مسطح وجود دارد.

یک سنگ آسیاب بزرگ در پاى تپه‌اى افتاده است، حول و حوش این سنگ علاوه بر قطعات ظروف سفالى، قطعاتى از هاون‌هاى سنگى ۲ دسته‌ای هم وجود دارد. علاوه بر آن در سطح منطقه‌ برازجان اشیایى شبیه به چیزی که در شوش به عنوان میخ‌هاى تزئینى نامگذارى شده ‌است، دیده می‌شود. این میخ‌هاى تزئینى حدود ‌۱۷‌سانتى‌متر بلندى و قطر دارند

در تمام این محوطه‌‌‌هاى وسیع آثار زیادى به صورت قطعات سفال قرمز رنگ و خاکسترى ساده و همچنین تعدادى سفال از انواع لعابدار دوره‌ اشکانى پراکنده است. در برخى از این محوطه‌ها، قطعاتى از گدازه‌‌ آهن وجود دارد که نشان می‌دهد زمانی کارگاه‌هاى ذوب فلز در این محدوده‌ وجود داشته است.

بفرمایید اثر باستانی!

یک سنگ آسیاب بزرگ در پاى تپه‌اى افتاده است، حول و حوش این سنگ علاوه بر قطعات ظروف سفالى، قطعاتى از هاون‌هاى سنگى ۲ دسته‌ای هم وجود دارد. علاوه بر آن در سطح منطقه‌ برازجان اشیایى شبیه به چیزی که در شوش به عنوان میخ‌هاى تزئینى نامگذارى شده ‌است، دیده می‌شود. این میخ‌هاى تزئینى حدود ‌۱۷‌سانتى‌متر بلندى و قطر دارند.

سفال‌هایی که در این محدوده دیده می‌شود، مرغوب بوده و معلوم است به خوبى در کوره پخته شده‌اند. استحکام این سفال‌ها خیلى بیشتر از استحکام سفال‌هاى معمولى است و نسبت به حجم و شکل خود، وزن زیادى دارند.

بفرمایید اثر باستانی!

 در گزارش هیئت کاوش کاخ کوروش برازجان در سال ۱۳۵۰ نیز اشاره‌اى به این گونه اشیاء شده است و آنها را همانند گل میخ‌‌هاى دورهء‌ عیلامى دانسته‌اند. مردم منطقهء برازجان و تنگستان که کم و بیش این اشیاء را در محوطهء باستانى دیده‌اند آنها را «کوپال» یا «گوپال» مى‌‌نامند.

در محوطه‌ باستانى تل خندق علاوه بر دیوارهاى خشتى، دیوارهایى ساخته شده است که مصالح آنها عمدتا از قلوه‌سنگ و ملات گچ مخصوص معمارى دوره‌ ساسانى است. در پیرامون محوطه قلعه‌هایی از آجر شبیه چیزی که در آرامگاه‌هاى دوره‌‌ اشکانى استفاده شده است هم وجود دارد.

http://www.vatanfa.com/?s=اثر-باستانی-تل-خندق