کارنامه رادیو در سالی که گذشت

نگاهی به کارنامه معاونت صدا در یک سال گذشته نشان می‌دهد که شبکه‌های رادیویی سال ۱۴۰۲ دست پر میزبان شنوندگان بودند و با تولید و پخش برنامه‌های متنوع، برپایی پویش‌ها و جشنواره‌های متفاوت و … تلاش کردند تا رادیو همچنان در سپهر رسانه بدرخشد. به همین دلیل نوروز ۱۴۰۳ بهانه‌ای شد تا ما در قالب گفتگو با مدیران شبکه ها، مدیران گروه، مشاوران اجرایی و … به رویداد‌های یک سال گذشته در شبکه‌های رادیویی بپردازیم.

تهیه بسته‌های آموزشی

مهدی آذرمکان، مدیر رادیو ایران با بیان رخداد‌های یک سال گذشته در این شبکه تاکید کرد: موفقیت شبکه در ماه‌های اول سال ۱۴۰۲ با برندگان دومین جشنواره مستند پژواک رادیو آغاز شد و رادیو ایران سهم زیادی داشت. با برنامه‌های میدانی خاص به استقبال فتح خرمشهر رفتیم. مراسم اختتامیه جشنواره آیین سخن را سال گذشته برگزار کردیم. با بهره بردن از تمهیدات ویژه برای ایام محرم نگاهی تازه به مبحث تعزیه داشتیم. ساماندهی موضوع «ایرانیاران» و توانمند سازی ایرانیاران از دیگر اتفاقات شبکه بود که منجر به تولید بسته‌های آموزشی شد. یکی از مهمترین اقدامات رادیو ایران اجرای طرح رسانه‌ای هفته‌های ایرانی بود. برگزاری رزم واره یکصد چهل شهید و یک صد و چهل روایت با اقبال مردم رو به رو شد. سعی کردیم مفهوم همه جای ایران سرای من است را جامعه عمل بپوشانیم و در این زمینه تغییرات در جدول پخش داشته باشیم. طراحی ویژه‌ای برای پرداخت به موضوعات انتخابات داشتیم. جشنواره رویش از دیگر اقدامات بود. برای ماه رمضان هم برنامه‌های متفاوتی تدارک دیدیم که در حال حاضر پخش می‌شود.

تولید پادکست‌های محتوایی

 رضا کوچک زاده تهمتن در این باره گفت: امتداد محتوایی و کیفی مجموعه برنامه‌های امواج شبهه (۵فصل) و ساعت بیست و چهار و یک دقیقه (۹فصل) مطابق یکی از محور‌های سند تحول سازمان صداوسیما (فعال سازی نهضت فصل دوم سازی)، تولید پادکست‌های محتوایی در حوزه سواد رسانه‌ای با محوریت آموزش و درک شیوه‌های رسانه ای، تولید برنامه کوتاه صوتی و تصویری همگفتار با محوریت نظرات جامعه نخبگانی، روایت پیش دستانه در موضوعات مختلف، انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی، برگزاری مناظره‌های تخصصی انتخاباتی، طراحی و اجرای ۴ شبکه رادیویی مناسبتی با مدیریت رادیو گفتگو (تبیین، مقاومت، انقلاب و انتخاب)، تولید و چاپ کتاب فرهنگ گفتگو، همکاری با خبرگزاری‌های بین المللی از جمله اسپوتنیک روسیه و طراحی مجموعه برنامه مشترک به نام راهبرد شرقی و… از اهم اتفاقات سال ۱۴۰۲ در رادیو گفتگو بود.

ستاره درخشان کهکشان

حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا بیان کرد: سال ۱۴۰۲ تلاش شد تا صدای شادی آفرین جمهوری اسلامی ایران باشیم. پخش برنامه‌های متنوع در دو حوزه طنز و سرگرمی در دستور کار بود و در میان این رنگین کمان برنامه ها، چند قله قابل مشاهده بود. اولین آنها نوروزی بود با برنامه‌های شنیدنی، پس از آن برگزاری مراسم زوج جوان و … همراهی مردم و برپایی ایستگاه رادیویی در جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر خم. در محرم مسابقه مرثیه خوانی نونوا را داشتیم. در قالب القصه با صدای برگزیدگان مسابقه صباگو کتاب گویا تولید شد. به سراغ نوازندگان خیابانی رفتیم و از ۳۰ گروه موسیقی خیابانی مستند تولید کردیم. پویش صباخوانی غزل‌های حافظ برای استقبال از شب یلدا از دیگر فعالیت‌ها بود. در زنگ انشا همراه با کودکان غزه بودیم. در غیر علنی از انتخابات گفتیم و در نهایت سومین دوره جشنواره زیر چتر لبخند را برگزار کردیم و، اما ماجرای صبا عنوان گزارشی بود از یک حرکت در مدار تحول رادیو صبا در قالب کتابی با همین عنوان که به چاپ رسید.

همصدا با مردم

مهدی شهاب تالی، مدیر شبکه رادیویی پیام و رادیو آوا بیان کرد: در یک سال گذشته، رادیو پیام بعد از سال‌ها از رتبه ششم به رتبه چهارم ارتقا پیدا کرد که حاصل زحمات همکاران و ایجاد تغییرات در کنداکتور بود. این اتفاق در شبکه آوا هم رخ داد و با ایجاد تنوع در آثار پخش شده، پرشنونده‌تر از قبل شدیم. به ساختار و الگوی مناسب در زمینه پخش موسیقی رسیدیم تا برای مخاطبان ذائقه سازی کنیم. اتفاق مهم دیگر، شکل گیری باشگاه همصدا بود که بالای ۵ هزار عضو دارد و برای علاقمندان به برپایی دوره‌های گویندگی، نویسندگی، آشنایی با موسیقی، خوانندگی، گزارشگری، خبرنگاری و … برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شد. دو کلاس گزارشگری و گویندگی در حال برگزاری است و فایل‌های صوتی رایگان در سایت شبکه برای دسترس عموم بارگذاری می‌شود. برگزاری هفت پویش معلم من، لبخند کرامت، به عشق حسین، اربعین من، مهمانی یلدا، فرشته روی زمین و به عشق پدر از دیگر اقدامات بود. برگزاری مسابقات دهه فجر و اربعین هم با اقبال مخاطبان رو به رو شد. همچنین کانال رادیو پیام و آوا با بهره بردن از طراحی ویژه یکی از فعال‌ترین کانال‌های صدا و سیما در پیام رسان‌های داخلی است.

از دست دادن مدیری ارزشمند

 نهضت باهنر، مدیر رادیو سلامت گفت: به نظرم مهمترین رویداد در سال ۱۴۰۲ از دست دادن دوستی گرانقدر، مدیری ارزشمند و همکاری متعهد خانم دکتر اعتمادسعید بود. ادامه فعالیت شبکه با تصدی اینجانب در جایگاه مدیریت شبکه علیرغم همه مشکلاتی که با فقدان خانم دکتراعتمادسعید حس می‌شد. برگزاری جشنواره علمی ترجمان دانش، تولید برنامه زنگ تفریح از سوی فضای مجازی شبکه سلامت و پخش آن در تمامی مدارس ابتدایی کشور به عنوان اولین همکاری مستمر رسانه با آموزش پرورش در راستای ترویج سبک زندگی سالم، راه اندازی برنامه همصدا، تغییرات در قاب گرافیکی رادیو نمای شبکه، توفیق خانم‌ها باقری و اخوان دردومین جشنواره پژواک، حضور فعال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، پوشش و همکاری با کنگره‌ها و همایش‌های علمی متعدد، برنامه محیطی درعید سعید غدیر و اجرای موفق در ایستگاه رادیو سلامت، پوشش موثر در راهپیمایی ۲۲ از اهم فعالیت‌ها بود.

با روستاییان و عشایر

حمیدرضا صحراگرد، مدیر رادیو تهران تاکید کرد: شبکه رادیویی تهران سال ۱۴۰۲ مبتنی بر تدوین سند تحول در معاونت صدا، طرح تحولی شبکه را در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری اجرایی کرد. به مناسبت روز ملی روستا و عشایر به مدت دو روز با رادیو روستا روی آنتن رفت. غزه تنها نیست را در گفتگو با اقشار مختلف مردم تقدیم مخاطبان کرد. اعزام گزارشگر رادیو تهران به قطر از دیگر اقدامات بود. استودیو رادیو تهران با استقرار در کربلا، مراسم‌های عزاداری را در کربلا پوشش داد. همزمان با ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، ویژه برنامه «مسیر آسمانی» با همکاری ۵ شبکه استانی پخش شد و از برنامه‌های رادیو تهران «کتابخانه نیمه شب «در جشنواره کتاب و رسانه، «شش نقطه» جشنواره چشم پزشکی ایران، «اختیاریه» «من، کدومه» جشنواره پژواک و… تقدیر شد. برنامه یه روستا یه عالمه رای از ۹۴ روستای استان تهران پخش شد. رادیو تهران دو جشن مفصل ازدواج داشت.

معادلات جنگ شناختی

محسن سوهانی، مدیر رادیو نمایش بیان کرد: وقتی صحبت از کارنامه یک ساله می‌شود، معمولا مدیران راست و اغراق را به هم بافته و با قطار کردن واژگان پرطمطراق ویترینی از ریز و درشت کارهایشان ردیف می‌کنند که یعنی شاخ غول را شکسته‌اند! اما تحول چیزی نیست جز در هم شکستن عادت‌های غلطی از این دست؛ و در مسیر تحول تا به ریشه‌ها نپردازیم، تنها مشکلات شکل عوض می‌کنند. بر این اساس ریشه‌ای‌ترین اقدام ما در سال گذشته، امتداد مدیریت تحول نمایش‌های رادیویی بر دو اساس بود: «چه گفتن» مبتنی بر محور‌های ۱۲ گانه سند تحول، و «چگونه گفتن»، ناظر بر ابعاد تخصصی ارتباطی و اصول دراماتیک، که در معادلات جنگ شناختی اهمیتی بالاتر از چه گفتن دارد، تا آنجا که سعدی علیه رحمه می‌گوید گر تو قرآن بر این نمط خوانی/ ببری رونق مسلمانی…

مشت نمونه خروارش سریال‌های نمایش رادیویی مانند:صور، آقا و خانم میم، شرح صدر، عقرب زرد، چارقد، مقام امنیتی، تشکیلات، کد ۳۶۰، مسافران تنگه چهار زبر، رایحه نجابت، دارالظفر، مردمستان و…

رونمایی از ۷۵ کتاب گویای دفاع مقدس

مهدی شاملو، مدیر شبکه ایرانصدا با اشاره به فعالیت‌ها توضیح داد: برگزاری سومین دوره آزمون شناسایی استعداد‌های گویندگی ایران صدا، رونمایی از ۷۵عنوان کتاب گویای دفاع مقدس، رونمایی از کتاب گویای امام موسی صدر، برگزاری بزرگداشت اکبر منانی در جمع ایران صدا، تولید مجموعه کتاب‌های گویای قانون اساسی و محشای قانون اساسی با همکاری اندیشکده شورای نگهبان، بخشی از تولیدات شاخص کتاب‌های گویای ایران صدا (گنجینه خواف، وقتی فرشته‌ها لبخند می‌زنند، روز ر+۱، خسی در میقات، نامیرا) از اهم فعالیت‌های سال ۱۴۰۲ است.

تولیدات رسانه‌ای سما

حجت الاسلام خدابخش عظیمی، قائم مقام شبکه رادیویی معارف تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ درخشش رادیو معارف در دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک و دریافت دو تندیس از افتخارات بود. همچنین هفتمین سال متوالی، مسئولیت پخش رادیو محرم روی موج ۹۵،۵ اف ام به رادیومعارف واگذار شد. در اختتامیه دومین جشنواره ملی پاسخ برتر، رادیو معارف بعنوان مرکز فعال و برتر در امور پاسخگویی با شبهات انتخاب شد. رادیو معارف در نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای سما، عنوان اثر برگزیده بخش گزارش خبری را کسب کرد. تجلیل از رادیو معارف به پاس همکاری حداکثری با کنگره بین المللی علامه طباطبایی، تدارک بیش از ۳۳۸۰ دقیقه برنامه سازی ویژه دهه فجر، درخشش رادیو معارف در جشنواره زیر چتر لبخند و جایزه برترین اثر بخش موضوعی به برنامه اونور آب از رخداد‌ها بود.

مستند از زندگی مفاخر در حوزه قرآن

احمد فراهانی، قائم مقام شبکه رادیویی قرآن گفت: در سال ۱۴۰۲ با توجه به نیاز آحاد جامعه ساده خوانی قرآن برنامه جشنواره ۱۰۰ در دستور کار قرار گرفت. تهیه مستند از زندگی مفاخر و بزرگان در حوزه قرآن و احیای سنت پخش قرآن به صورت زنده از مساجد از دیگر برنامه‌ها بود. غیر از رادیو قرآن در رادیو ترتیل و رادیو تلاوت هم اتفاقات مهمی رخ داده است. افزایش سیگنال رسانی رادیوتلاوت، راه اندازی استودیو جدید رادیو تلاوت، ساماندهی پخش تلاوت‌های رادیو ترتیل براساس تقویم شمسی و پخش اجزا قرآنی کریم توسط ۲۱ قاری ممتاز ایرانی و غیر ایرانی به صورت روزانه، مزین کردن رادیو نمای ترتیل به ترجمه سلیس و روان، پخش برخی برنامه‌های ملی و تاثیر گذار به طور همزمان از رادیو‌های تلاوت و ترتیل. یکی از دغدغه‌های شبکه همواره به پخش آثار تلاوتی و نغماتی در رادیو قرآن است. همچنین در حوزه برنامه‌های میدانی تلاش گسترده‌ای در حوزه پوشش و پخش کامل مسابقات کشوری و بین المللی بود.

همراه با باشگاه نوجوان

علیرضا مبینی مدیر گروه جامعه، فرهنگ و سلامت رادیو جوان افزود: رادیو جوان، همواره در این سال‌ها جایی برای پویش‌ها و رویش‌های مختلف بوده و گویندگان، تهیه کنندگان و برنامه سازان متعددی را برای رسانه ملی تربیت کرده است. سال ۱۴۰۲، توجه شبکه و برنامه سازان روی پادکست و تولیدات مردمی در فضای مجازی بود. باشگاه پادکستر‌های جوان، باشگاه طنزپزدازان و باشگاه نوجوان که تاسیس شدند، از جمله دستاورد‌های شبکه در حوزه فضای مجازی بوده است. مخاطبان می‌توانستند با مراجعه به کانال رادیو جوان در پیام رسان بله، علاوه بر دسترسی به این محتواها، خودشان تولید کننده محتوا باشند و برای ما ارسال کنند.

تقدیر از بزرگان هنر و ادبیات

سید حمید سید قاسمی، مشاور اجرایی رادیو فرهنگ بیان کرد: برگزاری مراسم گرامیداشت روز عطار، برگزاری همایش در دری، پوشش هفته بزرگذاشت مقام حافظ، پویش همایش ملی نفوذ و سلطه، برنامه من انقلابی با حضور دانش آموزان نخبه کشور، پخش صوتی و تصویری ویژه برنامه هفته کتاب، اضافه شدن برنامه‌های جدید با من حرف بزن، ماه بانو، دفترچه یاداشت و … تقدیر از بزرگان هنر و ادبیات همچون محمد میرکیانی، کامبیز روشن روان و … از اهم فعالیت‌ها بود. همچنین برای مناسبت‌ها برنامه‌های ویژه‌ای داشتیم. پوشش جشنواره‌های تئاتر، فیلم، مد و لباس و … از دیگر فعالیت‌های سال ۱۴۰۲ بود.

توجه به ورزش‌های بومی و محلی

زین‌العابدین مختاریان مدیر گروه مسابقات و ورزش قهرمان رادیو ورزش توضیح داد:رادیو ورزش بر اساس سند تحول سازمان به موضوع مدیریت محوری و عدالت گستری به ویژه در امر ورزش توجه ویژه‌ای در سال ۱۴۰۲ داشت. فعالیت رادیو ورزش در بخش بانوان ذیل شبکه رادیویی ورزش که به انعکاس فعالیت‌های ورزشی بانوان می‌پردازد. پوشش مسابقات دانشجویان جهان در جنگجوی چین، پوشش بازی‌های آسیایی و بازی‌های پارا آسیایی هنگجوی، پوشش کامل مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا، توجه به ورزش‌های همگانی، بومی و محلی در روستاها، توجه ویژه به شهدای ورشکار و شهدای امنیت، پوشش زنده مسابقات ورزشی مردان و زنان، توجه به ورزش‌هایی با ریشه عمیق فرهنگی وتاریخی ایران، توجه به جذب گوینده و گزارشگر جوان در باشگاه ورزشیاران و … از جمله اهم فعالیت‌های رادیو ورزش بود.

مطالبه گری در حوزه کسب و کار

مهدی شیار مدیر گروه حکمرانی اقتصادی رادیو اقتصاد تاکید کرد: ماموریت اصلی رادیو اقتصاد سال ۱۴۰۲ به عنوان تنها مرجع شنیداری و رسمی اقتصاد کشور، تولید برنامه‌هایی با رویکرد اطلاع‌رسانی، آموزش، تبیین و مطالبه‌گری در حوزه‌های کسب و کار و کارآفرینی، صنعت، کشاورزی، پولی و بانکی، تجارت و بازرگانی و جامعه بود. رادیو اقتصاد از ابتدای سال ۱۴۰۲ و بلافاصله پس از اعلام شعار سال به موضوع رشد تولید و مهار تورم پرداخت. تغییر کنداکتور شبکه برای تحقق بند‌های گوناگون سند تحول سازمان صدا و سیما در سه بخش محتوا، رویکرد و سازوکار از جمله اقدامات بود. در حوزه انتخابات هم برنامه‌های انتخاباتی ویژه‌ای پخش کردیم. پوشش نمایشگاه‌ها و مناسبت‌های اقتصادی، برگزاری نشست‌های تخصصی در خصوص موضوعات روز اقتصادی (خودرو، مسکن، …) از دیگر فعالیت‌ها بود.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

کارنامه رادیو در سالی که گذشت

نگاهی به کارنامه معاونت صدا در یک سال گذشته نشان می‌دهد که شبکه‌های رادیویی سال ۱۴۰۲ دست پر میزبان شنوندگان بودند و با تولید و پخش برنامه‌های متنوع، برپایی پویش‌ها و جشنواره‌های متفاوت و … تلاش کردند تا رادیو همچنان در سپهر رسانه بدرخشد. به همین دلیل نوروز ۱۴۰۳ بهانه‌ای شد تا ما در قالب […] http://www.vatanfa.com/?s=کارنامه-رادیو-در-سالی-که-گذشت