داریوش بزرگ نخستین نگهبان خلیج پارس

برخلاف آنچه که متاسفانه امروز در خلیج فارس مشاهده میشود و کشورهای استعمارگر فرانسه (در امارات) و انگلیس (سلطه بر اعراب) و آمریکا (ناوگان پنجم در بحرین) تلاش میکنند حضور دائمی خود را در دریای پارس شاهرگ حیاتی اتحادیه اروپا و آمریکا به ثبت برسانند ایرانی ها در طول تاریخ از پیش از هخامنشیان تا زمان امروز سعی داشتند دریای پارس را مکانی امن و آرام نگاه دارند. زیرا امنیت خلیج فارس به معنی امنیت ایران بزرگ محسوب میشده است و برای بازرگانان نیز حیاتی بود. حتی تجار اگر راهشان هم دور می شد از دریای امن پارس می آمدند تا کالا هایشان سالم به مقصد برسد و دزدان دریایی به کالاهایشان نزند. ضعف دولتهای چند قرن معاصر در ایران موجب نفوذ چنین کشورهای فتنه انگیزی در منطقه استراتژیک خلیج فارس شد .همچنین در جنگ خلیج فارس حضور بیگانگان در دریای پارس موجب درگیری و آشوب کشورها – فتنه و تفرقه میان مردم – نابودی زیادی از اکوسیستم خلیج فارس و نظامی جلوه دادن حوزه خلیج فارس – این دریای کهن ایرانیان شدند.

 

 

داریوش بزرگ با توجه به اینکه کاخهای مهم امپراتوری سترگ خود را در شهرهای اطراف خلیج فارس (شوش-پارسه-بوشهر و…) قرار میداد نگاهی ویژه به این دریای کهن ایرانی داشت.از کشتیرانی تا بازرگانی و امنیت این دریا در اختیار شاه بزرگ هخامنشی قرار داشت و همه شیخ نشین های امروزی (قطر-عربستان-کویت-بحرین-امارات-عمان) نیز بخش کوچکی از امپراتوری صلح طلب و انسان ساز داریوش بزرگ محسوب میشد.در سنگ نبشته ی داریوش بزرگ هخامنشی در تل المسخوته مصر، از ۵۱۸ تا ۵۱۵ پ.م. در عبارت « درایه تیه هچاپارساآیی تی» یعنی دریایی که از پارس می رود یا سر میگیرد، نام دریای پارس آمده است. داریوش بزرگ پس از پایان کار کانال داریوش (سوئز)، دستور داد ۵ کتیبه که متن های آن با یکدیگر تفاوت هایی داشته است، در ۴ محل در درازنای مسیر کانال برپا کردند و بر روی آنها به خط مصری، پارسی،عیلامی و بابلی مطالبی درباره کندن کانال نوشته اند:

 

سنگ نبشته های کانال نیل به ترتیب عبارتند از:

۱و۲) سنگ نبشته های تل المسخوته (دو سنگ نبشته)

۳) سنگ نبشته ی سراپه اوم

۴) سنگ نبشته قبره یا شالوف

۵) سنگ نبشته سوئز

 

مضمون این کتیبه ها با اختلافاتی تقریبا شبیه هم هستند و در آن ها از زمان داریوش بزرگ برای کندن کانال و روانه نمودن کشتی های ایرانی از دریای مدیترانه به دریای سرخ و سپس به دریای پارس حکایت شده است و همگی نشان از شکوه و قدرت جهانی داریوش بزرگ بر منطقه دارد.قدرتی که همه ملتها مختلف منطقه را که بالغ بر ۳۰ کشور جهان آن روزگار میشود را با خردمندی و اندیشه نیک در جهت رفاه و آزادی ادیان و کردار اهورایی بر زیر چتر امپراتوری هخامنشی در آورد.

از این روی این واقعه که برای نسختین بار در جهان صورت میگرفت و اندیشه های آزادیخواهانه و دموکراتیک در آن مطرح بود و توسط ایرانیان از خلیج فارس به کشورهای جنوب منطقه جاری شده بود این نام ( دریای پارس) برای ابدیت بر آن ماندگار شد و همه مورخین یونانی و عربی و غربی بر این نام تاریخی مهر تائید جهانی زده اند. از این روی داریوش بزرگ به عنوان نخستین نگاهبان دریای پارس شناخته شده است.همین نام دریای پارس متاسفانه پس از حمله اعراب به ایران به بحر فارس – بحر عجم – دریای فارس – بحر ایرانیان و در نهایت به خلیج فارس تغییر نام پیدا کرد و امروزه با پشتوانه این تغییرات در طول تاریخ – اعراب به خود اجازه چنین گستاخی را میدهند که باردگیر تغییری عجیب و تمسخر آمیز را موجب شوند و نامی جعلی و مضحک که تنها یاد و خاطره قرون بربریت اعراب حوزه جنوب خلیج فارس را تداعی میکند را بر این دریای کهن و باستانی ایران زمین که تاکنون هزاران ناو جنگی ارتش ایران باستان را در خود دیده است بگذارند و برایش تبلیغ این نام دروغین هزینه های میلیارد دلاری بکنند.

از زمان هخامنشیان و پیش از آن کشتیرانی در دریای پارس وجود داشت. خلیج فارس از همان زمان هم راه ارتباطی شرق به غرب بود. بزرگراه شاهی آن زمان از آسیای صغیر تا شوش ادامه پیدا می کرد و از شوش هم تا خلیج فارس متصل می شد. این راه ۲۶۵۰ کیلومتر طول داشت.اردشیر خدادادیان دکترای تاریخ باستان دانشگاه شهید بهشتی در این باره میگوید : داریوش، اسکیلاکس اهل کاریز را مامور کرد تا از خلیج فارس و اقیانوس هند تا دریای آفریقا را درنوردد و نقشه خلیج فارس را تهیه کند.همه گمان می کنند که داریوش این نقشه را برای لشگر کشی هایش می خواسته اما این نقشه ها بیشتر برای استفاده تجار و بازرگانان بود. این نقشه ها تهیه شد تا نیرویی که به عنوان پلیس دریایی امروزه شناخته شده است در دریای پارس مستقر و امنیت و آرامش در راههای دریایی خلیج فارس برقرار شود. آنها یا در سواحل دریا مستقر می شدند یا با کشتی و قایق مدت ها در دریا به سر می بردند.»

پس از داریوش هم همه اقوام دنیا در پی دستیابی به این دریا بودند. V در دوره اسکندر مقدونی نئارخ یونانی کار اسکیلاس را بار دیگر انجام داد. او افسر اسکندر بود و در فنون دریایی تبحر داشت. او با ناوگانی که در اختیار داشت تا خلیج فارس آمد و به نیروهای اسکندر پیوست. نئارخ در مکتوباتش سواحل دریای پارس را زیبا و دلنشین توصیف کرده است. شعار تجار آن زمان هم این بود که خلیج فارس نه تنها آبش آرام و دور از تلاطم است بلکه خود نیز آرام و امن است.

مورخی به نام “کلینیوس کوچک” هم خود به خلیج فارس آمد و بی آنکه نئارخ را بشناسد حرف های اورا زده و از آبهای دریای فارس به عنوان آبهایی آرام و با امنیت نام برده است. خدادادیان دلیل حمله یونانی ها به ایران را راهیابی به خلیج فارس می داند. «کسانی که گمان می کنند یونانی ها به دلیل تبلیغ فرهنگ هلینیسم به ایران آمدند در اشتباهند. فقط آمریکا در این زمان نیست که می خواهد به این آب ها دسترسی داشته باشد. یونانی ها از زمان هخامنشیان به این خلیج دلبسته بودند. یونانی ها برای پیشرفت اقتصاد کشورشان مجبور بودند که به آبهای خلیج فارس راه پیدا کنند.»
یونانی ها می خواستند کالاهای مصرفی خود را از شرق و از راه شاهی به کشورشان انتقال دهند. آنها کالاهایشان را از راه شاهی به سواحل دریای پارس می فرستادند تا با کشتی آنها را به کشورشان بفرستند. خدادادیان درباره تغییر نام این خلیج می گوید:«منابع بسیار کهن یونانی پیش از هخامنشیان از دریای پارس اسم برده است. سارگون اول آشوری می گوید “من می خواهم از شمال تا جنوب بین النهرین را بگیرم و شمشیر خونینم را در آبهای خلیج فارس فرو ببرم.”

که آنهایی که عناوین دیگری به کار می بردند چه قصدی دارند؟

باید گفت که آنها خود به خوبی می دانند که این خلیج، فارسی است اما اسم مجعول دیگری را به کار می برند. آنها یا ناآگاهانه یا مغرضانه این نام ها را به کار می بردند.تاریخ درست در زمان خودش این نام جاودانه را تحت عنوان خلیج فارس ثبت کرده است. در منابع لاتینی خلیج فارس با نام ” ماری پرسی کوم “، در منابع یونانی “سینوس پرسیکوس”، امروزه هم که آلمان ها آن را “پرزیشا گلف” می نامند.

http://www.vatanfa.com/?s=داریوش-بزرگ-نخستین-نگهبان-خلیج-پارس
ابراهیم گفته:

خلیج همیشه فارس ایران زندباد ایران

سارا گفته:

خلیج فارس

حسین محمودی گفته:

زند باد داریوش بزرگ که مثل خلیج فارس آرام و دلنشین میباشد

ناشناس گفته:

پاینده باد ایران و خلیج پارس

مهرداد گفته:

شاخاب همیشگی پارس و دریای هیشگی پارس

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

خلیج همیشه پارس به کوری چشم عرب ها

زنده باااااااااااااااااااااااااااد خلییییییییییییییییییییییج پاااااااااااااااااااااااارس

bahram گفته:

جاوید باد خلیج پارس

سید عظسم حسینی گفته:

خلیج فارس اقتدار هر ایرانی در جهان ..
همیش_______________________________________ه
پ————————————————————–ارس بوده و خواهد بود.