طراحی بخش‌های جدید در جشنواره پژواک رادیو



حمیدرضا افتخاری دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک و مدیر شبکه رادیویی صبا­ در خصوص تغییرات این دوره از جشنواره گفت: سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، مراحل بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد و امسال ما در دو بخش و به دو قسمت جشنواره را تقسیم کردیم. بخشی را به جایزه و بخشی را به جشنواره اختصاص دادیم­ و در دو مقطع هم از برگزیدگان تقدیر می‌شود. ­شاید این مهمترین تغییر باشد که­ ما در بخش جایزه به آثار پخش شده از شبکه‌های رادیویی جایزه می‌دهیم و آثار در آن بخش بررسی می‌شوند که تحت عنوان جایزه در روز ۴ اردیبهشت ماه در افتتاحیه این جشنواره برگزیدگان مشخص می‌شوند و از آن‌ها تقدیر می‌شود.

او ادامه داد: در بخش حرفه‌ای که جشنواره‌ای است و آثار ساخته می‌شود، و برای این جشنواره دو قسمت داریم. بخش اصلی و بخش ویژه که در بخش اصلی ما­ هفت جایزه موضوعی اختصاص دادیم­. ما جایزه مقاومت را تحت عنوان نشان سردار سلیمانی تقدیم می‌کنیم به آثاری که در این حوزه تولید می‌شوند. 

وی افزود: جایزه پیشرفت را تحت عنوان­ نشان دکتر کاظمی آشتیانی به آثار مستندی که در حوزه پیشرفت کشور تولید شوند تقدیم­ می‌کنیم. جایزه سلامت­­ تحت عنوان نشان دکتر اعتماد سعید، جایزه پاسداشت زبان فارسی داریم تحت عنوان نشان فردوسی، جایزه تحکیم بنیان خانواده داریم با عنوان نشان مادر، جایزه جهاد تبیین و فرهنگی تحت عنوان نشان شهید آوینی و جایزه سرمایه اجتماعی تحت عنوان نشان ایران به برگزیدگان در بخش اصلی تقدیم می‌شود. این آثار فارغ از قالب و ساختار بررسی می‌شوند که همه این آثار تازه و برای این جشنواره تولید شده اند.

افتخاری ادامه داد: در ادامه بخش ویژه‌ای هم داریم که­ این بخش شعار سال انتخابات، مشارکت اجتماعی تحت عنوان مشارکت اجتماعی، نقد غرب و هجو غرب زدگی، پهلوی از ظهور تا سقوط و­ زن ایرانی نماد توانایی این پنج بخش ساختار در آن‌ها مهم است. همچنین بعد از اتفاق تلخ حادثه تروریستی در کرمان یک­­ بخش ویژه‌تر هم داریم که به این شهدا و به این اتفاق می‌پردازد که ششمین بخش ویژه می‌شود. شش بخش ویژه ۷ بخش اصلی هست که جوایز تعلق می‌گیرد. ما دو جایزه اضافه هم داریم در بخش جایزه ­­مقاومت به آثاری که اختصاصا به غزه بپردازند، جایزه جداگانه‌ای تعلق خواهد گرفت و بحث فرزند آوری هم ذیل تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی جایزه خاص خواهد داشت­ که این‌ها برگزیدگانی هستند که در انتهای جشنواره­ معرفی می‌شوند، یعنی ۳۰ اردیبهشت ماه در شب میلاد امام رضا (ع) از برگزیدگان تقدیر می‌شود و مراسم اختتامیه در آن روز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری که به بخش مستمر و جایزه‌ها اختصاص دارد، برنامه‌هایی است که در طول یک سال گذشته پخش شده اند، در روز ۴ اردیبهشت ماه سالگرد تاسیس رادیو­ این آثار معرفی و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم که مستند‌هایی هستند که پخش شده اند.

افتخاری بیان کرد: یک بخش سایر هم داریم که جنبی کنار این ۶ بخش قرار می‌گیرد. در واقع مستند‌هایی که ذیل این موضوعات شش گانه قرار نمی‌گیرند، ولی آثار قابل توجهی تحت درون مایه جشنواره هستند که سرمایه اجتماعی و امید آفرینی تعریف شده اند. ­ از این آثار هم جداگانه تقدیر می‌شود.

 دبیر جشنواره پژواک رادیو در خصوص بخش مردمی این جشنواره هم توضیح داد: در دو دوره پیش، بخش مردمی جزء بخش جدی بود و مخاطبان رادیو در این بخش زیاد بوده و خوب شرکت کرده بودند­. برای همین هم ما این بخش را تقویت کردیم و فرایند را قدری راحت‌تر کردیم برای این که گستره بیشتری از علاقمندان بتوانند شرکت کنند و در سه بخش آثار مردمی را دریافت می‌کنیم. مهلت دریافت آثار را در این بخش تا ۳۰ بهمن تمدید کردیم­. ما یک مستند گزارشی هم داریم با موضوع دستاورد‌های کشور حداکثر ۲۰ دقیقه و مستند روایی در این باب­ تحت موضوع ایران شاد و بخشی هم به پاد پخش‌ها معادل پادکست که در رادیو استفاده می‌شود و مخاطبان در آن حوزه فعال هستند و ما در این حوزه (پادکست و پاد پخش) آثار زیادی داریم. بخشی هم برای این اختصاص دادیم که به موضوعات مستند می‌پردازند و پاد پخش‌های مستند را هم می‌توانند نشانی آثارشان را بدهند و ما مستقیم برمی داریم و دیگر نیاز نیست که آن‌ها آثارشان را تولید کنند. البته­ می‌توانند ارسال کنند اثر تولیدی را و نشانی هم بدهند، ولی مستند گزارشی و مستند روایی باید حداکثر ۲۰ دقیقه باشد که برگزیدگان آن‌ها هم ۳۰ اردیبهشت معرفی می‌شوند.

وی در پایان گفت­: در بخش‌های حرفه‌ای فقط رسانه‌ها می‌توانند شرکت کنند اگر رسانه‌ای خارج از رسانه‌های سازمان صدا و سیما، علاقمند به شرکت بود، بیرون از مجموعه سازمان تولید رادیویی داشته باشد می‌تواند با ذیل رسانه خود در این بخش‌ها شرکت کند و سهمیه‌ای هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است‌ و با دبیرخانه می‌توانند ارتباط برقرار کنند و نام کاربری و رمز عبور گرفته و آثار را در تارنمای جشنواره­ به نشانی پژواک فستیوال دات آی آر هم بارگذاری کنند. در بخش حرفه‌ای تا ۱۵ بهمن و در بخش مردمی تا ۳۰ بهمن مهلت دارند که آثار خود را ارسال کنند.

دانلود فیلم

طراحی بخش‌های جدید در جشنواره پژواک رادیو

حمیدرضا افتخاری دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک و مدیر شبکه رادیویی صبا­ در خصوص تغییرات این دوره از جشنواره گفت: سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، مراحل بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد و امسال ما در دو بخش و به دو قسمت جشنواره را تقسیم کردیم. بخشی را به جایزه و […] http://www.vatanfa.com/?s=طراحی-بخش‌های-جدید-در-جشنواره-پژواک-رادیو