نظارت مستمر بر ارکان سفر و اهتمام جدی برای کاهش سوانح جاده‌ای

در چهارمین روز از تعطیلات نوروزی، جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، به ریاست سید ابراهیم رئیسی و با حضور رئیس دفتر رئیس جمهوری، وزرای کشور، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرمانده راهور فراجا و روسا و نمایندگان جمعیت هلال احمر، سازمان هواشناسی، سازمان هواپیمایی کشور، سازمان اورژانس، سازمان تعزیرات حکومتی و رئیس ستاد سفر برگزار شد.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با عضویت ۲۷ دستگاه تشکیل شده، به گفته وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از این پس به صورت دائم ادامه فعالیت خواهد داد و در زمان فرارسیدن تعطیلات فعالیت و جلسات خود را برای ارتقای هماهنگی در جهت ارائه بالاترین سطح خدمات و جلب رضایتمندی حداکثری مردم بیشتر می‌کند.

در این جلسه که تعدادی از استانداران و روسای ستاد سفر استان‌ها نیز به شکل ویدئوکنفرانسی حضور داشتند، وزاری میراث فرهنگی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و کشور، فرمانده راهور ناجا، استاندار یا روسای ستاد سفر استان‌های خراسان رضوی، کردستان، گیلان، یزد، فارس، ایلام، خراسان شمالی و تعدادی دیگر از اعضا آخرین گزارش‌های عملکرد و خدمات ارائه شده دستگاه‌های متبوع خود به مسافران نوروزی را ارائه کردند و رئیس جمهور نیز ضمن طرح سوالاتی از کم و کیف خدمات ارائه شده، نکات کاربردی برای ارتقای کیفیت خدمات سفر ارائه کرد.

ضرورت ارتقای مشارکت مردم در بخش‌های گردشگری و امنیت سفر

رئیس جمهور در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر هماهنگی بین دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی خدمات سفر، زمان‌شناسی و اقدام به موقع دستگاه‌های عضو، نظارت مستمر بر همه ارکان سفر به خصوص اسکان، بهداشت و تغذیه مسافرین، اهتمام جدی همه دستگاه‌ها برای کاهش قابل ملاحظه تصادفات و سوانح جاده‌ای، تقویت و توسعه ناوگان حمل و نقل و استفاده از ظرفیت مردمی برای توسعه گردشگری را ضروری عنوان کرد.

رئیسی پیش از ظهر امروز شنبه با حضور در جلسه «ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر»، با ضروری دانستن مسئله آماده بودن زیرساخت‌های سفر امن، آرام، ارزان و دلنشین از مبدا تا مبدا، بر چند محور مهم از جمله هماهنگی بین دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی خدمات سفر، زمان‌شناسی و اقدام به موقع دستگاه‌های عضو، نظارت مستمر بر همه ارکان سفر به خصوص اسکان، بهداشت و تغذیه مسافرین، اهتمام جدی همه دستگاه‌ها برای کاهش قابل ملاحظه تصادفات و سوانح جاده‌ای، تقویت و توسعه ناوگان حمل و نقل و استفاده از ظرفیت مردمی برای توسعه گردشگری تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه زمان‌شناسی از جمله تدابیر ضروری برای همه دستگاه‌ها در راستای ارتقای کیفیت عملکرد است، از تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی برای رفع ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز تا پیش از فرارسیدن تعطیلات نوروزی امسال به عنوان اقدامی در جهت ارتقای امنیت تردد در جاده‌ها و سفرها تقدیر کرد.

رئیسی همچنین با تبریک روز جهانی هواشناسی، از پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره بارش‌های روزهای اخیر به عنوان اقدامی به هنگام که بستر اتخاذ اقدامات پیشگیرانه مناسب و جلوگیری از وقوع حادثه و تلفات در نتیجه این بارش‌ها شد، ابراز رضایت کرد.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی، دریایی و به ویژه زمینی، به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی در ۲ سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: تقویت نظارت بر اماکن اقامتی و شرایط اسکان، بهداشت و تغذیه مسافران از اقدامات ضروری برای بهبود زیرساخت‌های سفر در کشور است.

رئیسی گزارش‌های ارائه شده درباره کاهش ۳۰ تا ۴۵ درصدی حوادث جاده‌ای در روزهای سپری شده از تعطیلات را خوشحال کننده ‌دانست و در عین حال از آمار موجود تصادفات و سوانح جاده‌ای ابراز تاسف و بر ضرورت استمرار نظارت جدی‌تر و برخورد موثرتر با تخلفات راهنمایی و رانندگی و ارتقا بیش از پیش شرایط ایمنی تردد تاکید کرد.

ارتقای مشارکت مردم در بخش‌های گردشگری، بهداشت و درمان،‌ امنیت سفر و دیگر عرصه‌ها و همچنین تقویت نقش نظارتی و واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی به مردم از دیگر تاکیدات رئیس جمهور در این جلسه بود.

رئیسی در پایان از همه دست‌اندرکاران تسهیل و ارتقای شرایط سفر ایمن و آرام برای مردم در ایام تعطیلات نوروزی صمیمانه قدردانی کرد.

ظرفیت اقامتی بسیاری از استان‌ها رو به تکمیل است

همچنین احمد وحیدی وزیر کشور اظهار کرد: در استان فارس ظرفیت کامل شده و از مراکز جایگزین و مراکز اسکان موقت و اضطراری برای اسکان و اقامت گردشگران استفاده خواهد شد.

وزیر کشور افزود: نوروز امسال با ماه مبارک رمضان مقارن شده است. این تقارن فرصت بسیار خوبی برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی است. خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی در سفرها نداشتیم و مردم خوب ما علاوه بر گرامی داشت آیین نوروز، شئونات ماه مبارک رمضان و هنجاری های اجتماعی را نیز حفظ می کنند.

او اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که در تعطیلات عید سعید فطر نیز با رشد سفر و گردشگران روبه رو باشیم و از هم اکنون باید برای تعطیلات عید فطر آماده باشیم.

وحیدی اضافه کرد: قبل از نوروز ۴ جلسه و نشست توجیهی با حضور استانداران برگزار شد و ۵ دستورالعمل نیز به آنان ابلاغ شده است. خوشبختانه تمام استانداران و فرمانداران تا این لحظه، به خوبی وظایف خود را انجام داده‌اند و مشکلی در ارائه خدمات به مسافران و گردشگران وجود ندارد.

وزیر کشور در ادامه گفت: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به خوبی توانسته هماهنگی لازم را انجام دهد و خوشبختانه تا این لحظه هیچ مشکل خاصی گزارش نشده و شرایط مطلوبی را در سفرهای نوروزی شاهد هستیم.

همچنین وزیر بهداشت در این جلسه از فعالیت ۳ هزار و ۳۴۵ پایگاه اورژانس، ۵۲ بالگرد و ۲ هواپیمای اورژانس، ۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس، آماده باش هزار و ۴۳ بیمارستان و نیز اقداماتی جهت تامین دارو‌های مورد نیاز و فعالیت داروخانه‌های شبانه‌روزی و ۷۲۱ هزار بازرسی از اماکن شهری و بین شهری خبر داد.

کاهش ۴۵ درصدی فوتی‌های جاده‌ای در برخی از استان‌ها

وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن ابراز تاسف از سوانح جاده‌ای رخ داده در روز‌های اخیر، از کاهش ۳۰ تا حتی ۴۵ درصدی سوانح جاده‌ای در برخی استان‌ها و رفع ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز طی یکسال اخیر در کشور خبر داد.

بذرپاش همچنین از برنامه این وزارتخانه برای توسعه ناوگان حمل و نقل در سال جدید با مشارکت جدی مردم خبر داد و گفت که در قالب پویش «چشم به راه هستیم» در مسیر‌های بین‌شهری در حدود ۳۰ کیلومتری شهر‌ها نقاطی برای استراحت رانندگان و مسافران ایجاد شده تا شاهد کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس آمار ارائه شده از ابتدای آغاز طرح نوروزی تا پایان روز سوم فروردین امسال، خوشبختانه شاهد کاهش فوتی‌های تصادفات و سوانح جاده‌ای هستیم به گونه‌ای که این کاهش در برخی از استان‌ها ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین خوشبختانه موفق شدیم ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز را در سراسر کشور اصلاح کنیم که به کاهش تصادفات کمک می‌کند.

او اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ما در نوروز امسال، تقویت ناوگان و توسعه زیرساخت‌ها است، از همین رو و با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب که بر شمارکت مردم تاکید دارد، در وزارت راه نیز به دنبال این هستیم که توسعه، تکمیل و تجهیز و نوسازی تجهیزات و ناوگان با مشارکت مردم انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال خوشبتانه پویش خوبی به نام «چشم به راهیم» ایجاد شد که این پویش با فراهم آوردن فضایی مفرح و با نشاط، فرصتی را برای توقف و استراحت رانندگان فراهم کرده است.

بذپاش یادآور شد: اصلاح مسیر منجیل به رودبار و بازشدن گره ترافیکی این منطقه، افتتاح و راه‌اندازی قطار همدان – سنندج و … دو اقدام مهم وزارت راه و شهرسازی برای افزایش رضایتمندی گردشگران و مسافران نوروز به حساب می‌آید.

این نشست با حضور تعدادی از وزرا، جمعی از معاونان وزرا، نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از استانداران به صورت برخط به ارائه گزارش پرداختند و چند نفر از معاونان وزرا و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گزارش‌های خود را درباره خدمت‌رسانی به گردشگران  در نوروز در حضور رئیس‌جمهوری اعلام کردند.

همچنین در این نشست سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، احمد وحیدی وزیر کشور و بهرام عین‌الهی نیز به ارائه گزارش در حضور رئیس‌جمهوری پرداختند.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

http://www.vatanfa.com/?s=نظارت-مستمر-بر-ارکان-سفر-و-اهتمام-جدی-برای-کاهش-سوانح-جاده‌ای