دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

پسر و مرغ ماهیخوار؛ همه چیز درباره انیمه جدید هایائو میازاکی

بهترین انیمه های ژاپنی تاریخ

داستان پسر و مرغ ماهیخوار درباره چیست؟

انیمه پسر و مرغ ماهیخوار The Boy and The Heron داستان پسر نوجوانی است به نام ماهیتو که در حسرت مادر مرحومش بسر می‌برد، درجست‌وجوی او قدم به دنیایی می‌گذارد که مرده‌ها و زنده‌ها در آن در کنار یک‌دیگر حضور دارند؛ آنجا که مرگ به پایان می‌رسد و زندگی آغازی تازه می‌یابد. پسر و مرغ ماهی‌خوار یک اثر نیمه خودزندگینامه‌ای (اتوبیوگرافیک) درباره زندگی، مرگ، آفرینش و ادای احترامی به دوستی است.

مطابق این خلاصه داستان، پسر و مرغ ماهی خوار نوید یک داستان رئالیستی خارق‌العاده و جادویی با روحی انسانی را به ما می‌دهد و این دقیقا همان چیزی است که از ذهن ویژه و خلاق هایائو میازاکی انتظار می‌رود. داستان اصلی در سال ۱۹۴۳ و در اوج جنگ جهانی دوم، اتفاق می‌افتد. داستان پسری که غم و اندوه بسیارش در فراق مادر، او را به دنیایی می‌فرستد که اتفاقات بزرگی در آن رخ می‌دهد.

قصه پسر و مرغ ماهی‌خوار از کجا می‌آید؟

عنوان ژاپنی انیمه تازه میازاکی از رمان سال ۱۹۳۷ یوشینو گنزابورو، چطور زندگی می‌کنی How Do You Live گرفته شده است. اما برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شود، پسر و مرغ ماهی‌خوار اقتباسی از این کتاب نیست، بلکه در عوض یک داستان نیمه اتوبیوگرافیک محسوب می‌شود که از زندگی واقعی خود میازاکی و دوران کودکی او الهام گرفته شده است.

پدر میازاکی مانند پدر ماهیتو، ظاهرا در تولید هواپیماهای جنگنده نقش داشته است. بطور مشابه، خانواده میازاکی برای در امان ماندن از بمباران توکیو به حومه ژاپن نقل مکان کردند. همچنین بدون اینکه بخواهیم داستان فیلم را لو بدهیم، برخی اشاره کرده‌اند که صحنه ابتدایی فیلم انعکاسی از مرگ مادر میازاکی است. مادری که میازاکی با او پیوند محکمی داشته و بر بسیاری از شخصیت‌های زن فیلم‌هایش تاثیر گذاشته است. همچنین در پسر و مرغ ماهی خوار شاهد بسیاری از موتیف‌های سبکی و مضامین تکرارشونده فیلم‌های میازاکی خواهیم بود.

 

تاریخ پخش پسر و مرغ ماهیخوار

کمپانی توهو در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۳، پسر و مرغ ماهیخوار را در سینماهای ژاپن اکران کرد. این فیلم به عنوان نخستین انیمیشن افتتاحیه جشنواره فیلم تورنتو، اولین‌ نمایش خود در آمریکای شمالی را در این جشنواره در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۲۳ پشت سر گذاشت. پسر و مرغ ماهی خوار از تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۳ اکران رسمی خود را در آمریکای شمالی و از ۲۶ دسامبر در سینماهای بریتانیا و ایرلند آغاز کرد. به محض انتشار جهانی این انیمه بسیار موردانتظار، با بهترین کیفیت در وطن فا مشاهده کنید.

پسر و مرغ ماهی‌خوار

درباره هایائو میازاکی؛ خالق انیمه The Boy and The Heron

این فیلمساز و همچنین هنرمند مانگا، در طول ۶ دهه فعالیت حرفه‌ای خود، بخاطر سبک پویانمایی دستی منحصر بفرد و شیوه داستان سرایی استادانه‌اش با شخصیت‌های دوست داشتنی و روایت‌های پر احساس، شهرت و ستایش بین‌المللی در سراسر جهان به دست آورده است. در کارنامه میازاکی که به عنوان یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان تاریخ انیمیشن شناخته می‌شود، آثار کلاسیک جاودانه‌ای مانند همسایه من توتورو My Neighbor Totoro، سرویس تحویل کی‌کی Kiki’s Delivery Service، شاهزاده مونونوکه Princess Mononoke، قلعه متحرک هاول Howl’s Moving Castle و پونیو روی صخره کنار دریا Ponyo، به چشم می‌خورد. اما این شهر اشباح Spirited Away بود که پس از کسب جایزه بهترین انیمیشن داستانی بلند در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار، محبوبیت او را در سراسر جهان گسترش داد. انیمه‌ای که از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینمای جهان در دهه ۲۰۰۰ یاد می‌شود. همچنین شهر اشباح و همسایه من توتورو، در فهرست بهترین فیلم‌های تمام دوران نظرسنجی اخیر نشریه سایت اند ساند، حضور دارند.

ویژگی انیمه های میازاکی

فیلمی دیگر از استودیو جیبلی

میازاکی همچنین یکی از بنیانگذاران استودیو جیبلی است. این استودیوی پویانمایی پسر و مرغ ماهیخوار را به تهیه‌کنندگی توشیو سوزوکی، تولید کرده است. سوزوکی یکی از چهره‌های کلیدی استودیو جیبلی محسوب می‌شود؛ بطوری که طبق ادعای میازاکی اگر سوزوکی نبود، استودیو جیبلی نیز وجود نداشت. این رئیس سابق جیبلی و همکار دیرینه میازاکی که آثارش عمدتا موفقیت‌های چشمگیری در گیشه داشته‌اند، به عنوان یکی از موفق‌ترین تهیه‌کنندگان ژاپنی شناخته می‌شود. استودیو جیبلی و میازاکی در بیش از ۱۰ انیمه برجسته و محبوب با یک‌دیگر همکاری داشته‌اند. شرکت سرگرمی ژاپنی توهو که بخاطر همکاری‌هایش با فیلمسازان بزرگی مانند ایشیرو هوندا (در سری فیلم‌های گودزیلا) و آکیرا کوروساوا، شهرت دارد، همانند دیگر فیلم‌های استودیو جیبلی، توزیع پسر و مرغ ماهی خوار را در ژاپن به عهده داشته است.

 

فهرست صداپیشه‌ها و عوامل اصلی پسر و مرغ ماهیخوار

اسامی صداپیشگان و همچنین سایر جزئیات تولید پسر و مرغ ماهی خوار نیز تا زمان اکران آن در ژاپن پنهان مانده بود. اما با شروع اکران آن مشخص شد که برخی از مشهورترین صداپیشه‌های ژاپنی در این انیمه تازه میازاکی هنرنمایی کرده‌اند. اگرچه صداپیشگی شخصیت اصلی را یک بازیگر تازه‌کار انجام داده است؛ سوما سانتوکی ۱۸ ساله که فعالیت جدی خود را از سال ۲۰۱۹ شروع کرد و جمعا ده فیلم و سریال تلویزیونی در کارنامه‌اش دیده می‌شود. ماساکی سودا، یوشینو کیمورا، تاکویا کیمورا، شوهی هینو، کو شیباساکی، کائورو کوبایاشی، جون کونیمورا، کئیکو تاکه‌شیتا، جون فوبوکی، شینوبو اوتاکه، کارن تاکیزاوا و ایمیون، از صداپیشه‌های اصلی پسر و مرغ ماهی خوار هستند.

پسر و مرغ ماهی‌خوار

صداپیشه‌های نسخه انگلیسی زبان پسر و مرغ ماهی خوار

البته گروهی دیگر از بازیگران مطرح به عنوان صداپیشه در نسخه انگلیسی زبان فیلم حضور پیدا کرده‌اند. لوکا پادوان ۱۶ ساله که اخیرا در فیلم به دل نگیر No Hard Feelings ظاهر شد، صداپیشگی شخصیت اصلی فیلم را در نسخه انگلیسی زبان ایفا کرده است. رابرت پتینسون، جما چان، کریستین بیل، مارک همیل، فلورنس پیو، ویلم دفو، دیو باتیستا، باربارا گودسون، تونی ریوولوری و دن استیونز، از جمله بازیگرانی هستند که مسئولیت صداپیشگی شخصیت‌های مختلف پسر و مرغ ماهی خوار را در این نسخه به عهده داشته‌اند.

آهنگساز پسر و مرغ ماهی‌خوار کیست؟

جو هیسایشی، همکار قدیمی میازاکی که از زمان فیلم نائوشیکا از دره باد Nausicaä of the Valley of the Wind – دومین فیلم میازاکی – با او همکاری داشته، موسیقی متن پسر و مرغ ماهی‌خوار را ساخته است. موسیقی متن فیلم از ۳۷ قطعه اورجینال، از جمله ترانه اصلی فیلم با عنوان Spinning Globe  با اجرای کنشی یونزو، تشکیل شده است. از تصنیف‌های به ظاهر ساده پیانو گرفته تا ملودی‌های جذاب سازهای زهی، موسیقی هیسایشی تاثیر چشمگیری در ایجاد حال و هوای فیلم دارد. موسیقی متن پسر و مرغ ماهی‌خوار به لطف شرکت ژاپنی توکوما در ۹ آگوست ۲۰۲۳ در این کشور منتشر شد. هیسایشی بجز همکاری با میازاکی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود روی بیش از ۱۰۰ موسیقی متن فیلم و آلبوم انفرادی کار کرده است.

انیماتورهای پسر و مرغ ماهی‌خوار

تاکه‌شی هوندا که خود یک کارگردان پویانمایی است و هایائو میازاکی، هدایت بخش انیمیشن را به عهده داشته‌اند. هوندا پیش از این در پروژه‌های تحسین شده‌ای مانند پونیو و  باد برمی‌خیزد با میازاکی کار کرده است. هوندا علاوه بر همکاری با میازاکی، بخاطر مشارکت در انیمه مانکا (رباتیکی) اونگلیون Evangelion و فیلم‌های ساتوشی کن مانند پدرخوانده‌های توکیو Tokyo Godfathers و بازیگر هزاره Millennium Actress، شهرت دارد. ۲۶ انیماتور اصلی روی پسر و مرغ ماهی‌خوار کار کرده‌اند که اکثر آن‌ها سابقه همکاری با میازاکی را دارند؛ از جمله همکاران قدیمی او کاتسویا کوندو و آکیهیکو یاماشیتا. میازاکی در پسر و مرغ ماهی‌خوار، برخلاف پروژه‌های قبلی‌اش، بجای اینکه با نهایت کنترل روی بخش انیمیشن نظارت کند، تصمیم گرفت زمان و انرژی خود را روی طراحی استوری برد‌ها بگذارد و نظارت بر فرآیند پویانمایی را به هوندا بسپارد. اما با این حال به گفته توشی‌یوکی اینوئه، یکی از انیماتورهای اصلی فیلم که دهه‌ها قبل در سرویس تحویل کی‌کی با میازاکی کار کرده بود، علی رغم نقش مهم هوندا در نظارت بر انیمیشن، همچنان اکثر طراحی‌های پسر و مرغ ماهی‌خوار تاثیر بی‌چون و چرای میازاکی را بر خود دارند.

پسر و مرغ ماهی‌خوار

رکوردشکنی فیلم تازه میازاکی در اکران بدون تبلیغات!

علی رغم اینکه تا زمان آغاز اکران پسر و مرغ ماهیخوار، هیچ تریلری از آن منتشر نشد، فیلم تنها بخاطر نام کارگردان بزرگش و شهرت استودیو جیبلی، در گیشه ژاپن رکوردشکنی کرد. در واقع تا ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۳ که فیلم در ژاپن اکران شد، تنها یک پوستر با طراحی خود میازاکی از آن منتشر شده بود. اما این استقبال خیره‌کننده از فیلم، نبوغ‌ آمیز بودن طرح رادیکال توشیو سوزوکی را نشان داد. زمانی‌که همه از جمله خود میازاکی نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کردند، سوزوکی به هالیوود ریپورتر گفت:«به نظر من، در این عصر فوران اطلاعات، کمبود اطلاعات سرگرمی است. نمی‌دانم این ترفند جواب بدهد یا خیر، اما من به آن باور دارم».

حق با سوزوکی بود. پسر و مرغ ماهی‌خوار، با درآمد ۱.۸۳ میلیارد ین در اولین آخر هفته اکرانش، بهترین افتتاحیه تاریخ استودیو جیبلی را از آن خود کرد. برای درک بهتر این مسئله، به عنوان مثال قلعه متحرک هاول، در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۰۴، ۱.۴۸ میلیارد ین فروش به دست آورد. شاید این رقم در ظاهر خیلی بزرگ به نظر نرسد، اما باید به این نکته توجه داشت که عادات سینما رفتن در ژاپن با آمریکا بسیار تفاوت دارد. در ژاپن شاید فیلم‌ها با سرعت آهسته‌تری درآمد کسب کنند، اما با تبلیغات دهان به دهان مدت طولانی‌تری روی پرده سینماها می‌مانند.

پسر و مرغ ماهی خوار تا پایان هفته اول اکتبر ۲۰۲۳، به فروشی بیش از ۸.۴ میلیارد ین در ژاپن رسید و همچنین با شروع اکران خود در خارج از کشور، عملکرد موفقش را در خارج از مرزهای ژاپن ادامه داد. طوری که در آخرهفته افتتاحیه خود در کره جنوبی گیشه‌های این کشور را قبضه کرد و رکوردهای افتتاحیه در پردیس‌های سینمایی فرانسه را شکست.

 

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم پسر و مرغ ماهیخوار

راجر ایبرت | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

برایان تالریکو | این فیلمی است که همزمان سفر قهرمانانه یک کودک و همچنین خداحافظی حسرت آمیز یک پیرمرد را نشان می‌دهد. یک چشم‌انداز رویاگونه که دوباره بر قدرت میازاکی و استودیو جیبلی در ارائه قصه‌های جهان شمول صحه می‌گذارد. پسر و مرغ ماهی‌خوار، بسیار زیبا، تامل برانگیز، مسحورکننده و یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ است.

واکس (Vox) | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

آلانا اکون | چه این آخرین فیلم میازاکی باشد یا نه، پسر و مرغ ماهی‌خوار یک فیلم قدرتمند و برجسته است که کاملا می‌توان آن را در رده بهترین آثار او قرار داد.

آستین کرونیکل | امتیاز: ۸۹ از ۱۰۰

استیو دیویس | شاید فیلم در نگاه اول صرفا یک بازنمایی خیالی از گذر التیام‌بخش یک شخص از چشم‌انداز اندوه و تروما باشد. اما شکی نیست که پسر و مرغ ماهی‌خوار یکی از سینمایی‌ترین فیلم‌های بلند مولف ژاپنی –شاید سینمایی‌ترین– در کارنامه نسبتا محدود او است.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

ریچارد روپر | اگرچه این فیلم ماجراجویانه فانتزی هستی‌گرایانه و تاریخی، در رده بهترین فیلم‌های کارنامه مثال‌زدنی میازاکی قرار نمی‌گیرد، اما همچنان از بدیع‌ترین و خلاقانه‌ترین انیمیشن‌ها و فیلم‌های سال است.

گلوب اند میل (تورنتو) | امتیاز: ۸۴ از ۱۰۰

بری هرتز | فیلمی لطیف و صادقانه که – بسته به تفسیر یا دریافت شما از پرده پایانی‌اش – بسیار غم‌انگیز است.

پسر و مرغ ماهی‌خوار

کلایدر | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

راس بونیم | در یک کارنامه پر از آثار شگفت‌انگیز ماندگار، بزرگ‌ترین غافلگیری پسر و مرغ ماهیخوار شاید این باشد که نشان می‌دهد چطور بعد از این همه سال هنر میازاکی هنوز اینقدر جادویی و منحصر بفرد است.

تایم اوت | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

ایندیا لورنس | پسر و مرغ ماهی خوار سند دیگری بر توانایی همیشگی میازاکی در آمیختن مفاهیم فلسفی با تخیل بی‌حد و حصر است. جلوه‌های بصری فوق‌العاده، لحظات لطیف و دردناک، به همراه مقداری کمدی آن را به فیلمی عالی برای طرفداران جیبلی تبدیل کرده است.

Movie Nation | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

راجر مور | این پرده آخر بزرگ بیش‌تر دریچه‌ای بسیار عالی برای الهام‌بخشیدن به طرفداران جدید این استاد مسلم هنر است (اشاره به خود میازاکی) تا کارنامه سینمایی او را دنبال و از دنیاهای رنگارنگ و شگفت‌انگیزی که در شصت سال دوران کاری افسانه‌ای خود تجسم بخشیده است، دیدن کنند.

ورایتی | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | پسر و مرغ ماهی‌خوار مطابق انتظار غیرقابل پیش‌بینی است، اما همچنان در قلمرو آشنای آثار قبلی میازاکی قرار می‌گیرد که هم رضایت‌بخش است و هم شاید کمی ناامید کننده باشد.

وال استریت ژورنال | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

کایل اسمیت | در حالیکه پسر و مرغ ماهیخوار، مطابق انتظار مملو از عناصر خیال انگیز است، اما از لحاظ روایی آشفته و کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد و با بهترین آثار آقای میازاکی فاصله زیادی دارد.

پسر و مرغ ماهی‌خوار

نقد فیلم پسر و مرغ ماهی‌خوار برگرفته از سایت امپایر

بن تراویس | از قرار معلوم، هایائو میازاکی به سادگی متوقف نمی‌شود. انیماتور افسانه‌ای ژاپنی – یکی از بنیان‌گذاران استودیو جیبلی؛ استاد انیمه‌های فانتزی؛ خالق توتورو، کی‌کی، پونیو، اتوبوس گربه‌ای، بی‌چهره (No-Face) و بسیاری از شخصیت‌های دیگر -، قصد داشت پس از فیلم باد برمی‌خیزد در سال ۲۰۱۳، درام هواپیمایی مرثیه‌واری که داستان آن در زمان جنگ جهانی دوم می‌گذشت، خود را بازنشسته کند. البته این اولین‌بار نبود. او همچین پس از افسانه جنگی حماسی شاهزاده مونونوکه در سال ۱۹۹۷ و همچنین دوباره بعد از موفقیت فوق‌العاده و جهانی شهر اشباح در سال ۲۰۰۱، قصد داشت بازنشسته شود. اما او هر بار با فیلمی بازگشت که نمی‌توانست آن را نساخته باشد. فیلمی که به نوعی وجودش را از خود او طلب می‌کرد. این موضوع در مورد پسر و مرغ ماهی‌خوار نیز صدق می‌کند.

میازاکی اکنون یک دهه بعد از باد برمی‌خیزد با شاهکار تمام عیار دیگری بازگشته است؛ این بار از آن جنس داستان‌های فانتزی-ماجراجویانه باشکوه، مبهوت‌کننده و پیوسته خیال‌انگیزی که جیبلی بیش‌تر بخاطرش شهرت دارد. پسر و مرغ ماهی‌خوار نه تنها یک دور افتخار برای فیلمسازی است که از مدت‌ها قبل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های تمام دوران شناخته می‌شود، بلکه یک مکاشفه روانشناختی تامل برانگیز و خودکاوانه در ذهن خالق خود است؛ یک خودافشایی احساسی که در قالب فرمی سینمایی بیان می‌شود. اگرچه شاید فیلم جدی و جزن‌انگیز به‌نظر برسد – و برخی مواقع اینطور است -، اما همچنین به‌طرز هیجان‌انگیزی ماجراجویانه، بسیار خنده‌دار و چشم‌نواز و زیبا است. بله، این همان فیلمی است که از میازاکی انتظار داریم؛ ضیافتی باشکوه برای چشم، ذهن، قلب و روح.

در حالیکه باد برمی‌خیزد به طور غیرمنتظره‌‌ای مشتاق بود که تا حد زیادی از حال و هوای افسانه‌ای داستان‌های میازاکی به نفع درام تاریخی خود دوری کند، پسر و مرغ ماهی‌خوار آن را در قالب گلچینی از دستاوردهای فانتزی چشمگیر کارگردان، به کار می‌گیرد. داستان فیلم تازه نیز در بحبوحه ویرانی جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. میازاکی در یکی از همان صحنه‌های اولیه فیلم، ویران شدن خانه پسر نوجوان اهل توکیو به نام ماهیتو (و مرگ مادرش) را در هجمه‌ای امپرسیونیستی از شعله‌های سوزان ترسیم می‌کند که در ردیف برخی از بهترین سکانس‌های انیمیشنی استودیو جیبلی تا به امروز قرار می‌گیرد. بعد از آن، هنگامی‌که ماهیتو در ملک روستای مادر جدیدش و در خانه تازه خود سکونت پیدا می‌کند، داستان فیلم به حومه شهر منتقل می‌شود (مانند یک خویشاوند تاریک و حزن‌انگیز همسایه من توتورو). نوزادی در راه است. پدر ماهیتو سر خود را گرم کارش در زمینه تسلیحات کرده است. جمعی از خدمتکاران مسن پرسروصدا نمی‌گذارند که ماهیتو تنها باشد. و البته یک حواصیل خاکستری (یا همان مرغ ماهی‌خوار) سخنگو با او صحبت می‌کند.

پسر و مرغ ماهیخوار در یک ساعت اول خود، زمانی‌که ماهیتو با زندگی جدید خود کنار می‌آید، با ریتمی آرام پیش می‌رود. فیلمی که همانند همه کارهای میازاکی، مملو از لحظات کوچک و فوق‌العاده زیبای انسانی و همچنین کنش‌های جزئی هدفمندی است که باعث می‌شوند شخصیت‌ها واقعا زنده و با روح به‌نظر برسند. حتی در نیمه آرام‌تر فیلم، تصویرسازی‌هایی مسحور کننده وجود دارد: از جمله همسرایی گروهی ماهی کپور با دهان‌های باز روی یک دریاچه؛ نگاه‌های نافذ مرغ ماهی‌خوار با همراهی نت‌های استاکاتو روی پیانو از موسیقی متن خیره‌کننده جو هیسایشی؛ و توده‌ای از وزغ‌ها که به شکلی خزنده از بدن ماهیتو بالا می‌روند.

اما فیلم در نیمه دوم رهاتر و مبهوت کننده‌تر خود است که واقعا اوج می‌گیرد؛ زمانی‌که مرغ ماهی‌خوار ماهیتو را به درون یک قلمرو تخیلی پرمخاطره می‌کشاند که سرشار از ابداعات بی‌‌حد و حصر است. این دو در یک جستجوی وجودی برای نجات مادران گذشته و حال، شیمی فوق‌العاده‌ای به اشتراک می‌گذارند. سفری به سوی مکاشفه‌ای عاطفی که نه تنها از میان جهان‌های شگفت‌انگیز (یک شهر دریانوردی پر از غول، قلعه‌ای که پرندگانی غول‌پیکر بر آن حکومت می‌کنند، و دشتی که یک جادوگر کهنسال بر آن نظارت می‌کند)، بلکه از میان تالارهای کل کارنامه حرفه‌ای میازاکی عبور می‌کند. تکانه‌های فانتزی خوفناک و تاریک فیلم به شاهزاده مونونوکه نزدیک می‌شود؛ تمثیل خیال‌انگیز آن از بلوغ یادآور شهر اشباح است؛ warawara (ارواح انسانی متولد نشده‌ای که در دریا زندگی می‌کنند) فوق‌العاده زیبا و دوست داشتنی بامزه‌ترین مخلوق جیبلی از زمان نوازدان پونیو هستند؛ قلمرو متراکم و سرسبز آن شبیه لاپوتا (قلعه‌ای در آسمان) است؛ طوطی‌های دم دراز انسان‌نما سرشار از دی‌ان‌ای توتورو هستند.

پسر و مرغ ماهی‌خوار

سبک قصه‌گویی رها و آزادانه میازاکی احتمالا آن‌هایی که تازه با جهان او آشنا شده‌اند، متحیر خواهد کرد (توصیه می‌شود سفر خود به دنیای جیبلی را از جای دیگری آغاز کنند)، اما برای طرفداران شهر اشباح و قلعه متحرک هاول، آشنا خواهد بود. پایان نسبتا ناگهانی آن نیز تقریبا در سنت جیبلی قرار می‌گیرد.

غیرممکن است که فیلم را به عنوان یک سلف پرتره کالیدوسکوپیک نبینم. در واقع این خود میازاکی است که در قالب پسری تنها، مرغ ماهی‌خوار بدعنق، و جادوگر پیر خردمند، در قلمرو شوریدگی‌ها و رویاهایش تعمق می‌کند. این داستانی است درباره آنچه که برای ساختن دنیایی که می‌خواهیم در آن زندگی کنیم، لازم است. فیلمی که بدون شک جهان به آن نیاز دارد. اکنون که پسر و مرغ ماهی‌خوار وجود دارد، نمی‌توانید وجود آن را بدون میازاکی تصور کنید. این از خوش‌اقبالی ما است که اکنون این فیلم را داریم. فیلمی که نمی‌توان آن را صرفا یک بازگشت دوباره یا یک بازنشستگی دیگر توصیف کرد. بلکه این یک انیمیشن فانتزی مجلل و حیرت انگیز است که همه آنچه که از یکی از بهترین فیلمساز‌های تمام دوران انتظار دارید، به شما ارائه می‌دهد.

امتیاز سایت های سینمایی به فیلم

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۶ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۷.۵ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۹۷ درصد براساس ۲۴۶
کاربران راتن تومیتوز ۸۸ درصد
منتقدان متاکریتیک ۹۱ درصد براساس ۵۴ نقد

 

پوستر انیمه پسر و مرغ ماهیخوار

پوستر فیلم پسر و مرغ ماهی‌خوار پوستر فیلم پسر و مرغ ماهی‌خوار

دانلود فیلم

ادامه مطلب پسر و مرغ ماهیخوار؛ همه چیز درباره انیمه جدید هایائو میازاکی

خوراکی مفید حاوی امگا ۳

خوراکی مفید حاوی امگا ۳: یک خبر خوب برای کسانی که نمی توانند ماهی مصرف کنند. این دانه خوراکی معجزه آسا  ۷ هزار برابر بیشتر از ماهی حاوی امگا ۳ است. این دانه خوراکی می تواند مانع از تشکبل سلول های سرطانی شده و سلامت عمومی بدن را تأمین کند. با بخش سلامت مجله خبری چشمک و بهترین خوراکی مفید حاوی امگا ۳ همراه باشید.

امگا ۳

امگا ۳ یک اسید چرب ضروری است که می‌توان آن را از مکمل‌های دارویی و همچنین غذای رژیمی بدست آورد. بسیاری از افراد به ویژه خانم‌ها با کمبود امگا ۳ روبرو هستند و از آنجایی که برای سلامتی و عملکرد صحیح سلول‌های بدن، وجود این اسید چرب ضروری است؛ باید میزان کافی از آن را دریافت نمود. مواد غذایی که دارای امگا ۳ هستند، شامل ماهی‌هایی همچون شیر ماهی، تن سالمون، ساردین، ماهی آزاد، قزل آلای خال قرمز، میگو، هامور و… هستند. به خاطر داشته باشید میزان امگا ۳ در ماهی‌های پرورشی کمتر است.

انواع دانه‌ها و مغزها همچون شاهدانه، دانه‌ی کتان و سویا، زیتون، کانولا، گردو و حبوبات نیز سایر منابع طبیعی اسید چرب امگا ۳ هستند.امگا ۳ نوعی چربی است که نمی‌تواند حرارت بالا را تحمل نماید و تخریب می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است روغن‌هایی که میزان بالایی امگا ۳ دارند را در پخت و پز استفاده نکنید. روغن زیتون برای سلامتی بهتر از روغن کانولا است، با وجود آن که هر دو این روغن‌ها امگا ۳ دارند، اما درون روغن زیتون اسکوالین وجود دارد که یک عامل برای کاهش چربی خون است؛ اما روغن کانولا فاقد این ماده است.

به همین دلیل در صورت مصرف روغن کانولا، باید آن را به غذای خود اضافه نمایید. با وجود آنکه ماهی‌های دریایی و غیر پرورشی، مهم‌ترین منبع امگا ۳ هستند؛ اما در صورتی که گیاهخوار هستید و یا علاقه‌ای به مصرف ماهی ندارید، می‌توانید از سایر منابع این اسید چرب استفاده کنید.

خوراکی مفید حاوی امگا 3

انواع امگا ۳

امگا ۳ خانواده کوچک و در عین حال قدرتمندی از چربی‌های غیر اشباع با چند پیوند دوگانه است. به  طور کلی، این اسید چرب به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • آلفا-لینولنیک اسید (ALA): در غذاهای گیاهی یافت می‌شود. بدن شما برای استفاده از ALA باید آن را به ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) تبدیل کند.
  • EPA: شکل فعال امگا ۳ است که عمدتا در غذاهای دریایی یافت می‌شود.
  • DHA: این اسید چرب هم شکل فعال امگا ۳ به شمار می‌رود و در غذاهای دریایی وجود دارد.

مردم معمولا مقدار زیادی ALA از غذاهای گیاهی مانند گردو، دانه چیا، دانه سویا، دانه بزرک و روغن سویا دریافت می‌کنند. یافتن DHA و EPA سخت‌تر است، چون فقط در ماهی‌ها و جلبک‌های دریایی یافت می‌شود.

این اسید چرب به شکل مکمل هم در دسترس است. مکمل‌ها معمولا EPA و DHA را از موارد زیر تامین می‌کنند:

  • روغن ماهی: از ماهی آنچوی یا ساردین به دست می‌آید، اما ممکن است از سایر ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، تن یا پولاک هم تهیه شود.
  • روغن کریل: از سخت‌پوستان کوچکی به نام کریل به دست می‌آید. بر اساس تحقیقات، این روغن حاوی آستاگزانتین است، یک آنتی‌اکسیدان که می‌تواند از سلامت چشم حمایت کند.
  • روغن کبد ماهی کاد: همان‌طور که از نام آن مشخص است از جگر ماهی کاد به دست می‌آید.
  • روغن جلبک: از جلبک‌های دریایی کوچک به دست می‌آید و تنها منبع گیاهی DHA و EPA به شمار می‌رود.

از آنجا که فواید EPA و DHA کمی با هم کمی متفاوت است، به دنبال مکملی باشید که حاوی هر ۲ اسید چرب باشد. به طور میانگین مکمل‌ها تقریبا ۱۲۰ میلی‌گرم DHA و ۱۸۰ میلی‌گرم EPA دارند، با این حال این میزان در برندهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

فواید امگا ۳

امگا ۳ به‌صورت طبیعی و یا به‌صورت مکمل خوراکی، خواصی دارد که شامل موارد زیر است:

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
  • ممانعت از لخته شدن خون
  • رشد سلول‌های مغزی
  • افزایش مقاومت بدن و همچنین اعتماد به نفس
  • پیشگیری از ایجاد و پیشروی سرطان
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • افزایش ضریب هوشی در شیرخواران
  • مفید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های کرونری
  • پیشگیری از بیماری‌های روحی همچون افسردگی
  • پیشگیری از آلزایمر
  • محافظت از سلول‌های عصبی و پیشگیری از پیری مغز

خوراکی مفید حاوی امگا 3

میزان امگا ۳ مورد نیاز بدن

نیاز روزانه بدن به این اسید چرب مهم به سن و جنسیت شما بستگی دارد. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که ۰/۶ تا ۱/۲ درصد کالری مورد نیاز خود را از این چربی به دست آورید. مقدار مصرف مجاز امگا ۳ در جدول زیر نشان داده شده است:

سن امگا ۳ مورد نیاز بدن
۰ تا ۱۲ ماهگی ۰/۵ گرم در روز
یک تا سه سالگی ۰/۷ گرم در روز
چهار تا هشت سالگی ۰/۹ گرم در روز
۹ تا ۱۳ سالگی (دختران) یک گرم در روز
۹ تا ۱۳ سالگی (پسران) ۱/۲ گرم در روز
۱۴ سال به بالا (زنان) ۱/۱ گرم در روز
۱۴ سال به بالا (مردان) ۱/۶ گرم در روز
زنان باردار ۱/۴ گرم در روز
زنان شیرده ۱/۳ گرم در روز

بهترین خوراکی مفید حاوی امگا

ماهی یک غذای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و برای سلامتی ما مهم است. با این حال، برای کسانی که نمی توانند ماهی مصرف کنند و می خواهند نیازهای امگا ۳ خود را تامین کنند، خبر خوبی وجود دارد. غذای معجزه آسایی که از نظر امگا ۳، ۷ هزار برابر از ماهی پیشی می گیرد و با سرطان مبارزه می کند را معرفی خواهیم کرد.

این ماده مغذی ویژه به دلیل خواص ضد التهابی خود به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. این غذا یا خوراکی معجزه آسا ، دانه کتان است! بذر کتان غذایی است که سال هاست به ویژه در مصر و سرزمین های آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد. دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۹ نیز می باشد.

روغن بذر کتان ۷ هزار برابر بیشتر از ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. این یک مزیت بزرگ است، به خصوص برای کسانی که نمی توانند ماهی مصرف کنند یا به غذاهای دریایی حساسیت دارند.

بذر کتان مناسب برای سرطان!

بذر کتان سرشار از ترکیبی به نام لیگنان است و به لطف لیگنانی که دارد در برابر سرطان بسیار عالی است. این به جلوگیری از رشد تومور، به ویژه در سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات کمک می کند.

بذر کتان

نحوه مصرف بذر کتان

شما می‌توانید بذر کتان را آسیاب کنید و قبل از خوردن غذا ۲-۱ قاشق از آن را بخورید؛ یا اینکه آن را بر روی سالاد و ماست خود بریزید. یکی دیگر از روش‌های مصرف بذر کتان این است که بذر را دم کنید و به صورت دم‌نوش درآورده و میل کنید. در صورتی که بذر کتان در رژیم غذایی شما وجود دارد، حتما روزانه مقادیر زیادی آب بنوشید.

دانلود فیلم

ادامه مطلب خوراکی مفید حاوی امگا ۳

بیوگرافی نفیسه روشن بازیگر مطرح سینما و تلویزیون

با بیوگرافی نفیسه روشن بازیگر مطرح سینما و تلویزیون و شروع فعالیت و به شهرت رسیدن در ۲۵ سالگی با فیلم اغماء در ادامه مطلب همراه ما باشید.

فهرست موضوعات

بیوگرافی نفیسه روشنبیوگرافی نفیسه روشن
بیوگرافی نفیسه روشن

بیوگرافی نفیسه روشن

نفیسه روشن متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۱ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است

فارغ التحصیل لیسانس رشته حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد می باشد که از ۱۹ سالگی با سریال روزهای به یادماندنی شروع کرد و در ۲۵ سالگی با اغماء به شهرت رسید

در کنار فعالیت هنری به شدت حامی حیوانات بوده و سفیر دوقلوهاست.

خانواده نفیسه روشن

در محله باغ صبا تهران به دنیا آمده است، پدرش مهندس پرواز در نیروی هوایی ارتش و مادرش خانه دار می باشد و تنها برادرش نیز هم اکنون مهندس پرواز است.

نفیسه روشن و مادرشنفیسه روشن و مادرش
نفیسه روشن و مادرش

علاقه به بازیگری

د‌‌ر دوره راهنمایی و د‌‌‌بیرستان بود که احساس کرد‌‌‌م به بازیگری علاقه د‌‌‌ارم.

د‌‌‌ر آن د‌‌‌وران عضو گروه تئاتر بود‌‌‌م و د‌‌‌ر مد‌‌‌رسه و کلاس‌ های کانون پرورش فکری تئاتر بازی می‌ کرد‌‌‌م که از آنجا این علاقه کودکی ام بیشتر و بیشتر شد

کلاس بازیگری

برادرم چون آن دوران کارگردانی می کرد کتاب های زیادی از بازیگری بهم معرفی داد و بعدا هم د‌‌‌ر کلاس‌ های مقد‌‌‌ماتی استاد‌‌‌ حمید سمند‌‌‌ریان شرکت کرد‌‌‌م

در همان دوره کلاس های سوارکاری و تیراندازی را هم پشت سر گذاشتم چون دوست داشتم الفبای همه چیز را بدانم.

نفیسه روشننفیسه روشن
نفیسه روشن

از ۱۹ سالگی جلوی دوربین

سال ۱۳۸۲ در ۱۹ سالگی با سریال «روزهای به یادماندنی» جلوی دوربین رفتم اما اولین بازی جدی من در سال ۱۳۸۵ بازی در یکی از ایپزود های سریال «کلانتر» بود

شهرت با اغما

سال ۱۳۸۶ وقتی ۲۵ ساله بود در سریال «اغما» به کارگردانی سیروس مقدم در کنار چهره هایی چون لعیا زنگنه حامد کمیلی و مرحوم امین تارخ به شهرت رسید.

نفیسه روشن بازیگر ایرانینفیسه روشن بازیگر ایرانی
نفیسه روشن بازیگر ایرانی

ازدواج

نفیسه روشن در سال ۱۳۹۱ وقتی ۳۰ ساله بود با یک خلبان هواپیمای مسافربری بنام بهنام ازدواج کرد.

جدایی

زندگی نفیسه روشن و همسرش شش سال بیشتر دوام نداشت و این زوج در سال ۱۳۹۷ برای همیشه از هم جدا شدند

در شهریور ۱۴۰۲ شایعه ازدواج دوباره خانم بازیگر با همسر سابقش در فضای مجازی منتشر شد اما ایشان با تکذیب این خبر اعلام کرد به رابطه تمام شده باز نمیگردد

نفیسه روشن و همسرشنفیسه روشن و همسرش
نفیسه روشن و همسرش

کار سینمایی

● با تو می ‌مانم – ۱۳۹۷

‌● لازانیا – ۱۳۹۶

● تخته گاز – ۱۳۹۶

‌● مایا ببر مازندران – ۱۳۹۵

● باران تابستانی – ۱۳۹۴

‌● در راه خانه عروس – ۱۳۹۴

● پلکان مرگ – ۱۳۹۴

‌● پاشنه بلند ۲ – ۱۳۹۳

● بلوف ۲۰۱۴ – ۱۳۹۳

‌● تتل و راز صندوقچه – ۱۳۹۲

● شاه دزد – ۱۳۹۱

‌● گنجشک و قناری – ۱۳۹۰

● چک – ۱۳۸۹

‌● آقای زرنگ – ۱۳۸۹

● انسان‌ ها – ۱۳۸۸

‌● نفر دهم – ۱۳۸۸

● ول کن دستمو – ۱۳۸۸

‌● کات کلانتری – ۱۳۸۸

● مامان بریم خواستگاری – ۱۳۸۷

‌● مادر زن سلام – ۱۳۸۴

کار تلویزیونی

● روزهای بیاد ماندنی – ۱۳۸۱

‌● فقط به خاطر تو – ۱۳۸۲

● کمکم کن – ۱۳۸۳

‌● تب سرد – ۱۳۸۳

● غریبانه – ۱۳۸۳

‌● مردان کوچک – ۱۳۸۳

● خوش غیرت – ۱۳۸۳

‌● او یک فرشته بود – ۱۳۸۴

● کلانتری ۹۹ – ۱۳۸۴

‌● مسافری از گرونگول – ۱۳۸۴

● کلانتر ۲ – ۱۳۸۴

‌● باران بهاری – ۱۳۸۵

● بایرام – ۱۳۸۵

‌● سالهای برف و بنفشه – ۱۳۸۵

● اغما – ۱۳۸۶

‌● مثل هیچ ‌کس – ۱۳۸۷

● ماه عسل – ۱۳۸۸

‌● دارا و ندار – ۱۳۸۸

● عملیات ۱۲۵ (سری دوم) – ۱۳۸۹

‌● قفسی برای پرواز – ۱۳۸۹

● ساختمان ۸۵ – ۱۳۸۹

‌● پنج کیلومتر تا بهشت – ۱۳۹۰

● فرات – ۱۳۹۰

‌● عملیات ۱۲۵ (سری سوم) – ۱۳۹۱

● یه تیکه زمین – ۱۳۹۱

‌● در بند اروند – ۱۳۹۱

● زمانی برای عاشقی – ۱۳۹۲

‌● برابر با اصل – ۱۳۹۳

● بچه مهندس – ۱۳۹۶

‌● بهترین نقش زندگی – ۱۳۹۷

● شش قهرمان و نصفی – ۱۳۹۷

‌‌‌‌● گیلدخت – ۱۴۰۱

تله فیلم تلویزیون

‌● یک نفر از میان ما – ۱۳۹۷

● خط آبی – ۱۳۹۴

‌● بچه نشو – ۱۳۹۴

● یک خواب راحت – ۱۳۹۳

‌● رمز عبور – ۱۳۹۰

● گنجشک – ۱۳۹۰

‌● ول کن دستمو – ۱۳۸۸

● یازده و هفت دقیقه – ۱۳۸۸

‌● سرگرد – ۱۳۸۷

● پیوند – ۱۳۸۷

‌● کابوس – ۱۳۸۷

● این پرونده مختومه نیست – ۱۳۸۶

‌● چند متر آن طرف تر – ۱۳۸۶

● مأموریت بهار – ۱۳۸۶

‌● زمانی برای ماندن – ۱۳۸۴

● مسافر – ۱۳۸۴

‌● آوای زمین – ۱۳۸۴

فیلم و سریال خانگی

‌● دادزن – ۱۳۹۹

‌● مانکن – ۱۳۹۸

● با تو می مانم – ۱۳۹۷

‌● در راه خانه عروس – ۱۳۹۴

● باران تابستانی – ۱۳۹۴

‌● پلکان مرگ – ۱۳۹۴

● تهران دربست – ۱۳۹۴

‌● بلوف – ۱۳۹۳

● تتل و راز صندوقچه – ۱۳۹۲

‌● نفوذ – – ۱۳۹۲

● شاه دزد – ۱۳۹۱

‌● کات کلانتری – ۱۳۹۰

● آقای زرنگ – ۱۳۸۹

‌● الم شنگه – ۱۳۸۹

● نفر دهم – ۱۳۸۸

● مامان بریم خواستگاری – ۱۳۸۷

گردآوری: نیمکت خبر

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

دانلود فیلم

ادامه مطلب بیوگرافی نفیسه روشن بازیگر مطرح سینما و تلویزیون

برگزیدگان بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس مشخص شدند

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که امروز سه شنبه در آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس در تالار خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن می‌گفت، بیان کرد: ابعاد گوناگون دفاع مقدس صفحات درخشانی دارد. با ثبت و ضبط این خاطرات باید از تحریف دفاع مقدس پیشگیری شود.

وی ادامه داد: تمامی ناشران و نهاد‌ها باید تلاش کنند فرهنگ ایثار، فداکاری و گذشت در ملت ما زنده باشد. مقاومت مردم غزه نمونه‌ای از ایستادگی رزمندگان ما است. آن‌ها که دم از سازش زدند به جایی راه نبردند. جنگ ما تک بعدی نبود و ابعاد گوناگونی داشت که این روایت‌ها باید جمع آوری شود. سن افراد بالا می‌رود و حوادث فراموش می‌شود. نوقلمان ما با نشاط و انگیزه کار‌های فاخری را ارائه کنند.

حسینی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم روایت اول را داشته باشییم باید روند ثبت خاطرات رزمندگان را سرعت ببخشیم. ترس در وجود رزمندگان جایی نداشت آن‌ها تجلی سخن ائمه (ع) بودند. سردار سلیمانی مربی آموزشی بود و برای یک عملیات یک هفته در کرمان آموزش دید. به اهواز که رسیدیم به ما گفتند که برگردید، چون کم آموزش دیدید، بچه‌ها در آن زمان خیلی ناراحت شدند، اما ماندند و با روحیه مقاومت آموزش‌های بیشتری دیدند و حماسه‌ها رقم زدند.

وی گفت: اگر در دوران قاجار جنگی می‌شد، قرارداد‌های گلستان و ترکمان چای امضا می‌شد یا در دوران پهلوی بخشش‌های سرزمینی انجام می‌شد، اما رزمندگان ما ایستادگی کردند تا وجبی از خاک ما کم نشود. نسل جوان ما باید بداند که شهدا و رزمندگان چه خون دل‌ها خوردند تا کشورمان مقتدر باشد. فرماندهان ما ابتکار و خلاقیت داشتند و با همین روش توانستند دشمن را غافلگیر کنند. اکنون هم استکبار مغلوب این نوآوری‌های دفاعی و ایمان ما است. آمریکایی‌ها در آخر جنگ رسما وارد میدان شدند و اقداماتی علیه ما کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: خاطرات رزمندگان بحث شخص نیست. رزمندگانی که تاکنون خاطرات خود را نگفته‌اند باید همکاری کنند. این خاطرات درس هستند. امام حسین را همه باید به دنیا معرفی کنند. مخصوصا در شرایط فعلی که شاهد نسل کشی در غزه هستیم.

برنامه‌ریزی برای رشد ۱۰۰ برابری آثار دفاع مقدس

در ادامه مراسم، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: همان طور که مردم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور داشتند، در انتخابات هم حضور داشتند و این حضور جای تقدیر دارد. امیدواریم نمایندگان قدر این مردم را بدانند.

وی ادامه داد: ما یک برنامه‌ریزی بیست ساله کرده‌ایم که از نظر کمی و کیفی به رهنمون مقام معظم رهبری پیرامون ۱۰۰ برابری شدن آثار تولیدی در ابعاد مختلف دفاع مقدس دست یابیم. در پنج سال گذشته هم به میزان ۳۰ برابری شدن تولید آثار رسیدیم. در این موضوع به کیفیت هم توجه می‌کنیم. امیدواریم تمامی کشور پای کار بیایند، صدا و سیما، وزارت ارشاد هم نقش مهمی دارند.

وی در عین حال گفت: قرار بود وزیر ارشاد با توجه به قولی که‌ داده‌اند خودشان یا معاونان‌شان می‌آمدند. با نامه و پیام کار درست نمی‌شود باید عملی حضور داشته باشیم. این رویداد هم یک کار فرهنگی است.

وی اعلام کرد: ما می‌توانیم به تعداد شهدا، آزادگان، جانبازان، والدین و همسران شهدا کتاب داشته باشیم. مقام معظم رهبری به این حوزه توجه ویژه دارند.

امروزه کتاب‌های دفاع مقدس گونه و ژانری از ادبیات است

در بخش دیگر اختتامیه جایزه سال کتاب دفاع مقدس، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی توضیح داد: آنچه به نام دفاع مقدس و شهیدان برپا می‌شود معنا و جاذبه دیگری دارد. من سال گذشته هم در این مراسم حضور داشتم و دفاع مقدس با فرهنگستان زبان و ادب فارسی رابطه دارد و ما هم آن را مهم می‌دانیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ و تاثیرگذار در جهان بوده و یکی از آثار این انقلاب، دفاع مقدس بوده است که قطعه زرین و افتخار آمیز ایران است و می‌تواند الهام بخش نسل حاضر و آینده باشد. دشمنان همواره تلاش کردند ناامیدی را جای امیدواری نسل جوان بنشاند. این یک راهبرد است. دشمن انقلاب را در گرو گرانی و مشکلات اقتصادی تعریف می‌کند. این درحالی است که ایمان و امید یکی از کلید واژه‌های سخنان مقام معظم رهبری است. دشمن این دو موضوع را هدف گرفته است.

حدادعادل با اشاره به دفاع مقدس یادآور شد: ما در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ می‌دیدیم و می‌دانستیم که کشوری که ارتشش از رده سرهنگ به بالا همه بازنشسته شده‌اند و سپاهش تازه تاسیس است، بر اساس محاسبات غربی‌ها، این کشور با وجود توطئه‌های ایجاد شده در برابر کشوری که ۱۲ لشکر دارد و ۳۰۰۰ تانک، نمی‌تواند مقاومت کند، اما معجزه ایمان و امید کشور را در برابر این تهاجم حفظ کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه جز خدا کسی نمی‌داند رزمندگان ما برای حفظ کشور چه اندازه تلاش کرده‌اند، گفت: تدوین کتاب‌های خاطرات اینجا معنا می‌یابد. خاطرات جنگ و دفاع مقدس مانند استخراج یک معدن است و خودش موضوع صنعت یک بالادستی، میان دستی و زیردستی تولید می‌شود. این خاطرات از نظر فرهنگی منشاء تولید ایمان و امید برای امروز و فردا است. واقعیت سپاه پاسداران یک واقعیت امیدبخش است. در این ۴۵ سال واقعیت سپاه در کنار ارتش را مشاهده می‌کنید. سپاه در انقلاب از صفر ایجاد شده است و در کنار ارتش هشت سال کشور را محافظت کرده‌اند. این اندیشه و ایمان و امید از مرز‌ها فراتر رفته مقاومت در منطقه از نتایج چنین اندیشه‌ای است.

وی ادامه داد: امام کار بزرگی کرد. من با بسیاری از اعضای مجاهدین خلق که بعد‌ها به حق به منافقین شهرت یافتند از نزدیک آشنایی داشتم. این افراد برای اینکه در ایران انقلاب کنند بجای اینکه مانند امام به سراغ اسلام بروند به سراغ مارکسیسم رفتند و معتقد بودند که علم مبارزه است. یکی از کسانی که با او مدتی هم بند بودم و مباحثه می‌کردم، تقی شهرام بود. این افراد مدام در زندان سخن رهبران مارکسیست جهان را جزوه و کتاب می‌کردند و بر اساس آن اقدامی انجام می‌دادند، ولی امام خمینی بر اساس مبانی اسلامی اقدام کردند و بر جهان اثر گذاشتند. هرچه درباره ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب کار شود کم است.

حداد عادل اعلام کرد: امروزه کتاب‌های دفاع مقدس گونه و ژانری از ادبیات است. این یک میدان وسیع برای ادبیات که می‌تواند ترجمه شود یا منشأ شعر، فیلم نامه و سایر موضوعات بشود. نوشتن خاطرات هر شهید در حقیقت مانند نوشتن برگی از تاریخ دفاع مقدس است. از تک تک افرادی که بعد از جنگ موجب ثبت و ضبط خاطرات شدند قدردانی می‌کنم. امیدواریم روحیه امید و ایمان دفاع مقدس راهگشا باشد. ماهواره به آسمان می‌فرستیم خبرش را تحریف می‌کنند تا ناامید شویم. دشمنان کاه را کوه می‌کنند. یکی از جلوه‌های جهاد تبیین، دفاع مقدس است.

در ادامه، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و از تکاوران کلاه سبز دوران دفاع مقدس در سخنانی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که دیگر می‌توانیم بازیگر اصلی منطقه باشیم. نقش کشور ما دیگر مانند قبل برای خوشگذرانی دیگران نیست. بلکه قدرتمند و صاحب اختیار و صاحب پیشرفت هستیم.

وی ادامه داد: بدانید که دشنان ما علاقه‌ای ندارند که کشور ما بالا برود و تمام دستاورد‌های ما را به طور گوناگون نادیده می‌گیرند. این طور هم نیست که به یکی از آن‌ها پاسخ بدهیم و اثبات کنیم که این طور نیست سراغ دیگری می‌روند. مانند پیشرفت‌های هسته‌ای، که وقتی با آن‌ها همکاری می‌کنیم سراغ مسایل مدنی می‌روند یا موضوعات دیگری را مطرح می‌کنند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: عزیزان ما در دوران دفاع مقدس حماسه آفریدند و هشت سال دفاع مقدس افتخارات فراوانی برای کشور ما داشته است، یک نمونه آن همین که در جنگ یک وجب از خاک ما کم نشد در حالی که تمام دنیا از صدام حمایت می‌کردند. ما از تمامیت ارضی کشور دفاع کردیم. دفاع مقدس ما جانانه و مقتدرانه بوده و ما سال‌های سال باید از تجربیات دفاع مقدس بهره ببریم و اجازه ندهیم ارزش‌های آن از بین برود. یکی از رزمندگان ما گفته بود که اگر ذره‌ای از خاک کشورم به پوتین دشمن چسبیده باشد با خونم آن را می‌شویم.

وی گفت: ما در ثبت آثار دفاع‌مقدس در کنار کمیت آثار تولیدی باید به کیفیت هم توجه کنیم و اجازه ندهیم گسست نیلی ایجاد شود. اگر این میدان و ارزش‌های دفاع‌مقدس از ما گرفته شود آسیب‌پذیری ما افزایش خواهد یافت.

در این آیین پیام رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به بیست و یکمین دوره جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس قرائت شد.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ن والقلم و ما یسطرون
کتاب یکی از زیباترین و مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ بشری و وسیله انتقال علوم و معارف به جامعه انسانی است. شکوه این ارزش در تابش آیات نورانی قران کریم متجلّی شده است که خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است.
تأکیدات پیوسته مقام معظّم رهبری (مدظله‌العالی) بر کتاب‌خوانی و تشبیه فرهنگ به «فضایی که در آن تنفس می‌کنیم» مسیری روشن را فراروی همگان ترسیم کرده است که امیدوارم با تلاش و همت جهادی و همیاری همه متولیان فرهنگی، روزبه‌روز شاهد رشد و فراگیری فضیلت نوشتن و کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ ماندگار و میراث ملی باشیم.
در گام دوم انقلاب اسلامی که جهان سلطه و زیادت خواه، با استفاده از رسانه‌های نوین به جنگ تمام عیار ترکیبی و شناختی با جبهه مقاومت به ویژه با ملت خداجوی ایران برخاسته است، با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تخصصی وعلمیِ صاحبان اندیشه و ذوق و قلم، بر ایشان فرض است با تلاش مضاعف در راستای تبیین، تفسیر و توصیف هوشمندانه و خردورزانه فرهنگ و ارزش‌های والای دفاع مقدس و مقاومت برای جامعه تشنه حقیقت، به صیانت و پاسداری از آن گنجینه تمام ناشدنی پرداخته تا از گزند آفات دروغ و تحریف مصون بماند.
امیدوارم خداوند حکیم به آحاد نویسندگان، پژوهشگران، شاعران و ناشران فرهیخته و متعهد و دست‌اندرکاران بیست و یکمین دوره جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس، توفیق استمرار مکتب و راه نورانی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت تحت عنایات حضرت، ولی عصر (عج) و رهنمود‌های رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، را عنایت فرماید. 
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح
سرلشکر پاسدار محمد باقری.

اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس:

در گروه پژوهش

زیر شاخه پژوهش فرهنگی اجتماعی یک کتاب برگزیده و کتاب دیگر شایسته تقدیر شناخته شد.

کتاب «بازسازی خرمشهر پس از جنگ تحمیلی: آرمان‌ها و تجربه‌ها» تالیف شریف مطوف، انتشارات مرز و بوم برگزیده شناخته شد.

شایسته تقدیر این بخش کتاب «محصلان مدرسه عشق؛ دانش‌آموزان در دفاع مقدس» تالیف حسین احمدی، انتشارات مرز و بوم بود.

پژوهش‌های تاریخی سیاسی نظامی

«خاکریز‌های خط مقدم؛ تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ۱» تالیف نصرت‌الله محمودزاده، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاورد‌های جنگ: گفتگو با فرماندهان و مسئولان جنگ» پدیدآور محمد درودیان، انتشارات مرکز تحقیقات و اسناد دفاع مقدس در این بخش شایسته تقدیر شدند.

پژوهش ادبی

کتاب «بوسیدن آفتاب؛ بنماییه در رباعی یا شرحی گزیده از سیر رباعی، همراه بر شرحی بر ادبیات پایداری» پدیدآور عباس محمدی، انتشارات سوره مهر شایسته تقدیر شناخته شد.

گروه مرجع‌نگاری‌ها و کلیات

«روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب ۲۶: والفجر ۲و۳ تغییر تاکتیکی سرزمین نبرد)» پدیدآور علیرضا لطف الله‌زادگان، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تنها برگزیده این گروه بود.

«اطلس نبرد‌های هور در دوران دفاع مقدس» پدیدآور نادر زارع زاده، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس شایسته تقدیر معرفی شد.

گروه مستندنگاری

برگزیده شاخه خاطره شفاهی کتاب «سفر به روز‌های جنگ: خاطرات سرتیپ سید حسام هاشمی» پدیدآور سعید علامیان، انتشارات خط مقدم بود.

«لباس شخصی‌ها: خاطرات قاسم صادقی از خیابان ایران تا گروه فدائیان اسلام» پدیدآور: جواد کلاته عربی، انتشارات بیست و هفت شایسته تقدیر شد.

شاخه خاطره شفاهی موضوعی

کتاب «خلبان‌صدیق: خاطرات آزاده خلبان امیرسرتیپ محمدصدیق قادری» پدیدآور: محمد قبادی، انتشارات سرو برگزیده شد.

شایسته تقدیر این بخش کتاب «خیرالنساء: طرحی از یک زندگی به روایت بانو خیرالنساء صدخروی» پدیدآور سمانه آتیه‌دوست، انتشارات: راه‌یار بود.

تقدیر از راوی

از عبدالرحمن جزایری راوی کتاب «رسم جهاد ۲: تجربه‌های کار جمعی در پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی» تقدیر شد.

شاخه خاطره خودنوشت

«کاش این گلوله شلیک نمی‌شد: خاطرات و مستندات انفجار یک گلوله توپ» پدیدآور: اصغر کاظمی، انتشارات سوره مهر برگزیده این بخش بود.

«همه چیز از تیرماه شروع شد: ناگفته‌های یک خبرنگار» پدیدآور علی حاجی‌پروانه، انتشارات سرو و کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو: خاطرات پشتیبانی کاشان از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸» پدیدآور: محمد قاسم‌زاده، انتشارات راه‌یار شایسته تقدیر شناخته شدند.

شاخه زندگی‌نامه مستند

«آقا سعید: برگ‌هایی از زندگی و زمانه شهید سیدمحمد سعید جعفری» پدیدآور: محمدمهدی همتی، انتشارات راه‌یار برگزیده زندگی‌نامه مستند شد.

«ف. ل. ۳۲: روایت زندگی شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا» پدیدآور: علی‌اکبر مزدآبادی، انتشارات یازهرا «نفوذی: روایتی مستند از زندگی شهید عبدالحمید سالم، عضو ارشد واحد اطلاعات عملیات قرارگاه نصرت» پدیدآور: بهنام باقری، انتشارات مرز و بوم در این بخش شایسته تقدیر شدند.

زندگی‌نامه داستانی

«لبخند اشک: خاطرات خواهران چهل تن از شهدای معاصر جهان اسلام (جلد ۱)» پدیدآور فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، انتشارات شهید کاظمی برگزیده شد.

«به نام مادر: رمانی بر اساس زندگی خلبان شهید ابوالفضل مهدیار» پدیدآور: میثم موسویان، انتشارات کتاب جمکران و کتاب «زیرزمین: روایتی از جنگ بر روی سقف خانه‌ها» پدیدآور: فرزانه قائلی، انتشارات ستارگان درخشان شایسته تقدیر شدند.

شاخه نامه‌ها و وصیت‌نامه‌ها

«از خون دل نوشتم: نامه‌های آزاده حجت‌الاسلام محمدحسین جمشیدی و فرزند رشیدش شهید مهدی جمشیدی» پدیدآور: سیدحسین، ولی پور رزومی انتشارات سرو سرخ در این بخش برگزیده شد.

از کتاب «صحیفه سرخ: وصیت‌نامه شهدای ازنا» پدیدآور: علی خسروی، انتشارات هاویر تقدیر به عمل آمد.

گروه ادبیات

شاخه داستان بلند و رمان:

«شکارچیان ماه» نوشته محمدرضا بایرامی، انتشارات سوره مهر برگزیده این بخش شد.

«سفر به آتش» نوشته مریم مطهری راد، انتشارات دفتر نشر معارف شایسته تقدیر این بخش بود.

شاخه مجموعه داستان کوتاه

«سوختگان وصل» سعید حدادیان و فاطمه نانی‌زاد، چاپ و نشر بین‌الملل شایسته تقدیر شد.

شاخه شعر

سایه‌های سرخ: «مجموعه شعر»، الهام عمومی، انتشارات امتیاز برگزیده شناخته شد.

شایستگان تقدیر این بخش:

«سرمه‌دان»، عالیه مهرابی، چشم و چراغ؛

«در خوزن زلال کربلا ریشه ماست» محمدرضا سهرابی‌نژاد، انتشارات صریر.

شاخه نثر ادبی

«یک چهارم شنوایی: نثر ادبی» روزبه فروتن، انتشارات رج برگزیده این بخش شد.

«ای کاش مثل تو بودم! مجموعه نثر ادبی دفاع مقدس» سید حبیب حبیب‌پور، انتشارات صریر شایسته تقدیر بود.

شاخه نمایشنامه

«روز قاسم: نمایشنامه» پدیدآور: اصغر گروسی، انتشارات هنر دفاع برگزیده شد.

«گاومیش: ضریره: دو نمایشنامه» پدیدآور: حامد مهینی، انتشارات پلاک عشق شایسته تقدیر شد.

شاخه فیلم‌نامه

«فصل فاخته: فیلمنامه دفاع مقدس، روایت‌هایی از یک آسایشگاه اعصاب و روان» پدیدآور: احمد وسکره، انتشارات سرو سرخ فیلمنامه برگزیده شد.

مجموعه سه جلدی «شهادت قلم» پدیدآور: محمد کریمی، انتشارات وثوق شایسته تقدیر بود.

گروه هنر‌ها

شاخه مجموعه‌های هنری

«همپای نور: فرایند آفرینش هنری آثار از عبدالحمید قدیریان، مجموعه تابلو‌های آسمان حسین و همپای نور» پدیدآور عبدالحمید قدیریان، انتشارات سوره مهر برگزیده این گروه شد.

«قانمون: روایت تصویری استان سمنان در دفاع مقدس» پدیدآور: فرهاد سلیمانی، حسین بهرامی و مجتبی کوچکی، انتشارات انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس شایسته تقدیر شناخته شد.

شاخه تصویرگری کتاب کودک

«دختر رودخانه‌ها: داستان کودک» با تصویرگری زهره یاری، انتشارات یاران رضا برگزیده گروه تصویرگری معرفی شد.

«دیو سیاه: شعر کودک» تصویرگر ناهید سلیمانی، انتشارات پلاک عشق شایسته تقدیر بود.

شاخه طرح جلد‌ها

«ما هم جنگیدیم: روایت زنان ملارد از پشتیبانی دفاع مقدس» طرح جلد کتاب از رسول خسروبیگی، انتشارات راه‌یار برگزیده شناخته شد.

«سفر به روز‌های جنگ: خاطرات سرتیپ سیدحسام هاشمی» طرح جلد از سید هادی قادری شایسته تقدیر بود.

گروه آثار کودک و نوجوان

شاخه شعر

«درخت خانه ما»، زهرا داوری، انتشارات معبر شایسته تقدیر شناخته شد.

شاخه داستان نوجوان

«مولدو»، محمدرضا آریانفر، انتشارات سوره مهر شایسته تقدیر شناخته شد.

شاخه مستند داستانی نوجوان

«وقتی بابا رئیس بود» تقی شجاعی، انتشارات کتاب جمکران شایسته تقدیر شناخته شد.

«بچه‌های لب خط: بر اساس زندگی شهید سیدمحمدرضا دستواره فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله» پدیدآور: اصغر فکور، سوره مهر شایسته تقدیر شناخته شد.

سروقامتان (جلد ۱: نگاهی کوتاه بر زندگی شهید اباصلت جعفری) پدیدآور: فرانک انصاری، انتشارات خط هشت شایسته تقدیر شناخته شد.

ترجمه

عنوان فارسی «از دل آتش تا آلمان: خاطرات امیر خلبان یدالله واعظی»، پدیدآور: رامین سعادتی، انتشارات صریر شایسته تقدیر شد.

بخش ویژه کردستان

شاخه زندگی‌نامه مستند

«ایستاده تا همیشه: درباره خاطرات احمد متوسلیان در مریوان» پدیدآور فاطمه وفایی‌زاده، انتشارات ایران و کتاب «کومله: سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران» شایسته تقدیر شناخته بود.

کتاب «دیو اوژن: مجموعه شعر» به قلم غلامرضا کافی از انتشارات صریر در بخش بخش ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی برگزیده شناخته شد.

شاخه مجموعه‌های هنری:

در این بخش کتاب «سرو روان: وداع تاریخی مردم در تشییع باشکوه حاج قاسم سلیمانی» از بنیاد حفظ و نشر آثار سپهبد شهید قاسم سلیمانی شایسته تقدیر شد.

شاخه زندگینامه مستند:

کتاب «عزیز زیبای من: مستند روایی روز‌های پایانی زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی» به قلم زینب مولایی شایسته تقدیر شد.

شاخه زندگینامه مستند (نوجوان):

کتاب «نامزد گلوله‌ها: سفری به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی» نوشته مرتضی سرهنگی شایسته تقدیر شد.

شاخه تصویرگری:

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم (پی‌نما): زندگی‌نامه خودنوشت قاسم سلیمانی» نویسنده گفت‌وگوها: سعید مهاجر، مسعود آذرباد؛ تصویرساز حمیدرضا گلین امیریان شایسته تقدیر شد.

برای مجموعه‌سازی رخداد:

کتاب «مجموعه ۱۶ جلدی خاطرات مردمی (استان‌ها) از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی» از انتشارات راه یار شایسته تقدیر شد.

بخش ویژه مدافعان حرم:

کتاب‌های «دیده‌بان صبح، نگران عصر: مستند داستانی از زندگی شهید مدافع حرم صفدر حیدری» و کتاب «این شانزده رفیق: زندگینامه ۱۶ شهید مدافع حرم» در بخش ویژه مدافعان حرم شایسته تقدیر شدند.

در بخش بخش خادمان ترویج و نشر کتاب انتشارات راه یار ناشر برتر بخش خصوصی و انتشارات سوره مهر ناشر برتر بخش دولتی شناخته شدند. همچنین از کتابخانه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شیراز به‌عنوان کتابدار برتر تقدیر به عمل آمد.

صادق وفایی از خبرگزاری مهر خبرنگار برتر بخش خادمان ترویج و نشر کتاب در سال ۱۴۰۱ شناخته شد و از محمد قاسمی‌پور برای سه دهه تلاش در مدیریت و آموزش و ارزیابی آثار مستندنگاری و سرگروه مستندنگاری این دوره تقدیر شد.

دانلود فیلم

ادامه مطلب برگزیدگان بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس مشخص شدند

پویش«نهالی در بلندای توچال» برگزار می شود

همزمان روز درختکاری و در آستانه بهار طبیعت؛ پویش«نهالی در بلندای توچال» برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تفریحی ورزشی توچال، هم‌زمان با ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری و در آستانه هفته منابع طبیعی پویش «نهالی در بلندای توچال» از این مجموعه برگزار می شود.

این پویش با هدف احیای سنت حسنه کاشت درخت، گسترش فضای سبز، ایجاد محیطی با نشاط در توچال و حفاظت از محیط زیست اجرا می‌شود.

علاقه مندان می توانند با ثبت‌نام در این طرح به نام خود یا عزیزانشان درختی را به زمین با شعار« درخت را با قلب می کارند نه با دست» هدیه دهند.

شرکت کنندگان می بایست از امروز (۱۵ اسفند)از ساعت ۱۲ تا ۲۲ برای ثبت نام در این طرح به کافه کتاب توچال مراجعه کنند.

پویش نهالی به بلندای توچال روز هفدهم اسفند ساعت ۱۰ صبح در مجموعه تفریحی ورزشی توچال برگزار می شود.

گفتنی است؛ در کشور ما روز درختکاری در ۱۵ اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار، زندگی را به زمین باز می گردانند.

دانلود فیلم

ادامه مطلب پویش«نهالی در بلندای توچال» برگزار می شود

عکس ها و پوستر قسمت اول فصل چهارم مسابقه اسکار

باشگاه فیلم‌بازها و سریال‌بین‌های حرفه‌ای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها داریم. قصد داریم منبع خبرها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و نقدهای مربوط به محصول‌های دوستی ها باشیم.

دانلود فیلم

ادامه مطلب عکس ها و پوستر قسمت اول فصل چهارم مسابقه اسکار

عوارض مصرف نادرست دمنوش های گیاهی

عوارض مصرف نادرست دمنوش های گیاهی: این مطلب مختص کسانی است که به طور منظم چای گیاهی مصرف می کنند. برای این افراد خبر بدی است. دمنوش های گیاهی به دلیل مواد فعال موجود در آن، ممکن است بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد. برای اینکه از تأثیرات منفی دمنوش های گیاهی دور باشید، رعایت برخی اصول لازم است. تا پایان مطلب عوارض مصرف نادرست دمنوش های گیاهی با بخش سلامت و تازه ها مجله خبری چشمک همراه باشید.

عوارض مصرف نادرست دمنوش های گیاهی

به طور سنتی همه اتفاق نظر دارند که دمنوش های گیاهی از جمله نوشیدنی های سالم هستند، اما باید بدانید که گاهی اوقات به دلیل مواد فعالی که دارند می توانند خطرناک باشند. این بدان معنا نیست که دمنوش‌های گیاهی سمی هستند، اما در صورت عدم رعایت برخی اقدامات احتیاطی یا مصرف بیش از حد، می‌توانند اثرات منفی داشته باشند.

در این مطلب عوارض مصرف نادرست دمنوش های گیاهی و نکاتی که باید مراقب آن ها باشید آورده شده است:

نکته اول

محتوای دمنوش های گیاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. چای برخی از گیاهان، به ویژه آنهایی که در گلخانه ها جمع آوری یا تهیه شده اند، ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند. بنابراین، تهیه دمنوش های گیاهی از گیاهان ارگانیک و نیز مراکز خرید معتبر بسیار مهم است.

عوارض مصرف نادرست دمنوش های گیاهی

نکته دوم

برخی از افراد ممکن است به گرده یا سایر ترکیبات گیاهان در دمنوش های گیاهی حساسیت داشته باشند. بنابراین، قبل از شروع نوشیدن یک چای گیاهی جدید، مهم است که آلرژی های احتمالی را در نظر بگیرید.

نکته سوم

مصرف بیش از حد دمنوش های گیاهی ممکن است باعث شود بدن مقادیر زیادی از برخی از اجزا را دریافت کند. برخی از چای ها به ویژه ممکن است بر سلامت کبد یا کلیه تأثیر بگذارند. باید به صورت متعادل مصرف شود.

نکته چهارم

دمنوش‌های گیاهی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند و بر درمان تأثیر منفی بگذارند. اگر دارویی مصرف می کنید، باید در مورد دمنوش های گیاهی از پزشک یا متخصص خود مشاوره بگیرید.

عوارض دمنوش های گیاهی

نکته پنجم

برخی از چای های گیاهی به طور طبیعی حاوی کافئین هستند. کسانی که به کافئین حساس هستند یا کسانی که شب ها قبل از خواب آن را می نوشند، چای های حاوی کافئین را با احتیاط مصرف کنند.

نکته ششم

در دوران بارداری و شیردهی باید مراقب دمنوش های گیاهی بود. برخی از دمنوش های گیاهی ممکن است سلامت مادر یا جنین را با خطر مواجه کند. لذا مشورت با پزشک همواره ضروری است.

دانلود فیلم

ادامه مطلب عوارض مصرف نادرست دمنوش های گیاهی