جاذبه های طبیعی و تاریخی بردسیر

شاید کمتر گردشگری نام بردسیر را به عنوان یک گردشگاه شنیده باشد. معمولا وقتی صحبت از سفر به کرمان به میان می آید، گزینه های پرطرفدارتری مثل خود شهر کرمان، بم و رفسنجان هستند که شهرهای دیگر را پشت سایه خود پنهان می کنند. اما این بار اگر گذارتان به کرمان افتاد، سری هم به بردسیر بزنید که درست مثل یک لکه سبز در کویرهای تشنه مرکزی ایران جا خوش کرده است!

بردسیر در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی کرمان و در ۱۲۰ کیلومتری غرب سیرجان قرار دارد؛ با آب و هوایی معتدل و کوهستانی که زمستان‌های سرد و تابستان‌های ملایم دارد. به همین دلیل، این روزها فرصت خوبی برای گردشگرانی است که دوست دارند سفر در برف و کوهستان های برفی را تجربه کنند.

بردسیر کوه‌های معروفی دارد که خیلی وقت ها کوهنوردان حرفه ای را به سمت خود می کشاند. ارتفاعاتی مانند کوه کله گاو در شمال، کوه‌های جوپاری در مشرق، کوه چهل تن و چهل مراد در جنوب و کوه پنچ در مغرب. کمی دورتر هم کوه‌های هزار و لاله‌زار قرار دارد که سرچشمه دائمی هلیل‌رود هستند.‌

کجا برویم؟

اگر گذارتان به بردسیر افتاد، حتما سری هم به جاذبه های طبیعی و تاریخی آن بزنید که شاید از بکرترین گردشگاه های ایران باشند.

چشمه آب گرم گیشکی را می توانید در ۶۴ کیلومتری مسیر اصلی کرمان به بردسیر ببینید. در این جا راهی از جاده اصلی منشعب می‌شود که به طرف «میهنه دره» در ضلع غربی رودخانه گیشکی می‌رود؛ آنجا از شکاف سنگ‌ها چشمه آب گرم جریان می‌یابد.

چشمه آب گرم لاله‌زار هم در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسگر قرار دارد؛ آب چشمه در وسط رودخانه به صورت جوشان از زمین خارج می‌شود و همواره گرم است.‌ از دیگر چشمه‌های بردسیر می‌توان به چشمه گزوییه، چشمه نور و چشمه سرخ هم اشاره کرد.

اما اگر اهل روستاگردی باشید، پیشنهاد می کنیم سری به روستای بیدخون یا بالاده بزنید که پیشینه‌ای کهن و قدمتی دیرینه دارد. مورخان قدمت این روستا را به دوره‌های پیش از اسلام مربوط می‌دانند. این روستا از شرق به کوه یشم، از جنوب شرقی به کوه قلعه دسکوئیه و از جنوب و جنوب شرقی به کوه بهر آسمان محدود می‌شود. در این روستا، درخت گردوی کهنسالی وجود دارد که براساس برخی مستندات قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد.‌ غار یخی و بندر یخدان هم در ۷ کیلومتری جنوب شرقی روستا قرار دارد که از جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود.

ارگ بردسیر

این اثر در مرکز شهر بردسیر و روبه‌روی مسجد جامع که خود نیز از آثار تاریخی است، قرار دارد. مساحت آن بیش از ۲۳۰۰ مترمربع است که به‌طور میانگین ۸ متر بالاتر از سطح خیابان قرار گرفته است. قدمت این ارگ به حدود ۳۰۰ سال قبل می‌رسد.

فضاهای پیدا شده در کاوش‌های مختلف، از جمله یک حیاط با ۴ ایوان قرینه که دارای ۸ ورودی است و نیز سایر امکانات سکونتی از قبیل آشپزخانه و سیستم آبرسانی بیانگر این واقعیت است که ارگ بردسیر روزگاری مکان مناسبی برای سکونت حاکمان به شمار می‌رفته و به عنوان یک قلعه نظامی هم از آن استفاده می‌شده است. این بنا از خشت خام ساخته شده و در مواردی مانند سنگفرش حیاط و ساخت حوض، از آجر هم استفاده شده است.‌

تاکنون اشیای مختلفی مانند سفال‌های ساده و لعابدار، ظروف مربوط به دوره ایلخانی و صفوی، اشیای فلزی و آلات جنگی و دو گوی فلزی مربوط به توپ‌های دوران صفویه، معروف به زنبورک در اینجا یافت شده‌ است.

تل ابلیس

اسم عجیبی است؛ نه؟ تل ابلیس در نزدیکی روستای سلطان‌آباد و کنار جاده کرمان واقع شده و یکی از مهم‌ترین مراکز سکونت در عصر باستان و دوره‌های پیش از تاریخ ایران محسوب می‌شده است. تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسی نشان داده کوره‌های ذوب مس با قدمت ۵ هزار سال قبل از میلاد در این منطقه وجود داشته است.‌ از دیگر آثار تاریخی شهرستان بردسیر می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد.

آسیاب آبی واقع در شهر گلزار که در دوران قاجاریه ساخته شده، مسجد جامع گلزار که در مرکز شهر واقع است و متعلق به دوره سلجوقیان است و برج بردسیر که به دوران قاجاریه تعلق دارد.

 

بقعه پیر جارسوز در بلوار امامزاده شهر بردسیر قرار دارد. در تاریخ آمده است که این بنا در گذشته به عنوان آتشکده استفاده می‌شده، پس از اسلام بازسازی شد و جمعی از عرفا این مکان را برای عبادت و عبودیت بر می‌گزینند و پس از وفات در همین محل به خاک سپرده می‌شوند

بقعه پیر جارسوز

بقعه پیر جارسوز در بلوار امامزاده شهر بردسیر قرار دارد. در تاریخ آمده است که این بنا در گذشته به عنوان آتشکده استفاده می‌شده، پس از اسلام بازسازی شد و جمعی از عرفا این مکان را برای عبادت و عبودیت بر می‌گزینند و پس از وفات در همین محل به خاک سپرده می‌شوند. هنوز آثاری از قبور آنها برجاست. شکل این بنا از خارج به صورت چهارضلعی و از داخل هشت ضلعی است. وجود گچبری‌های داخل ساختمان با تزئینات نقاشی و مزین به خط کوفی، جلوه خاصی به آن بخشیده است.

http://www.vatanfa.com/?s=جاذبه-های-طبیعی-و-تاریخی-بردسیر