درخشش طراحان ایرانی در هفته مد و لباس ایران در هند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

از نیمه دوم بهمن ماه شاهد برگزاری رویدادی با عنوان دو هفته مد و لباس ایران در کشور هندوستان بودیم که این اتفاق خوب با همکاری و تلاش‌های فراوان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همچنین، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رقم خورد و به گفته برگزارکنندگان و مسئولان اجرایی توانست تعاملات فرهنگی خوبی میان دو کشور به وجود آورد.

آشنا شدن با مراکز تخصصی و فعال و به روز در حیطه‌ی طراحی و تولید پارچه و لباس به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز در این زمینه از اتفاق‌های مثبت علمی این رویداد بود که در جریان آن، دانشجویان و اساتید این مراکز از سخنرانی‌ها و تجربیاتی که اساتید ایرانی حاضر در این رویداد داشتند بهره‌مند شدند و همین موضوع گام موثری برای تعاملات و تبادلات علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و هند است.

یکی دیگر از نتایج خوبی که دو هفته مد و لباس ایران در هند داشت بهره گیری از تجربیات و روش‌های علمی و پژوهشی مرکز فناوری مد دهلی (NIFT) بود. زیرا این مرکز، قدم‌های موثری در زمینه پیشرفت صنعت مد و لباس در هند برداشته بود و از آن جمله می‌توان به سایزبندی ملی هند، مرکز ترندسازی و هندی سازی مد و علاوه بر این، ترند‌های جهانی به شکل اختصاصی برای مردم هند اشاره کرد که همین موضوع می‌تواند الگویی برای مراکز و دانشگاه‌های مد و لباس ایران باشد تا سایزبندی ملی و همچنین، سبک پوشش و مد ایرانی – اسلامی بر اساس ترند‌های جهانی را به وجود آورند.

در همین رابطه، فریدالدین فرید، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دو هفته مد و لباس ایران در هند از ۲۴ بهمن ماه با تیمی متشکل از کارگروه مد و لباس که بیش از ۱۲ طراح لباس بودند آغاز به کار کرد و روز گذشته، ۸ اسفند این طراحان و فعالان عرصه مد و لباس از هند به ایران بازگشتند و درواقع، ما دو هفته به طور کامل در خدمت آن‌ها بودیم تا مردم و فعالان عرصه مد و لباس هند با کار‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوند.

از معرفی تا درخشش طراحان لباس ایرانی

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که از چند ماه پیش، با همکاری رایزنی فرهنگی کشور، کارگروه مد و لباس و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌های برگزاری این دو هفته مد و لباس کشور در هند چیده شده بود، مطرح کرد: در چند ماه گذشته، برنامه‌های متنوعی با اهداف مختلفی چیده شده بود که فکر می‌کنم به موفقیت نسبی هم، رسید. البته این موضوع را می‌توان بیشتر در آینده قضاوت کرد، ولی ما در این مدت، به دنبال این بودیم که در فضای رسانه‌ای و تجاری هندوستان، طراحان لباس ایرانی و اساساً طراحی لباس ایرانی را معرفی کنیم و به همین دلیل، فکر می‌کنم، توانستیم موفق عمل کنیم و در فضایی کار را جلو ببریم که تا پیش از این، اصلاً وجود نداشت و این موضوع مطرح شد و طراحان ما هم، درخشیدند.

فریدالدین فرید گفت: ما در دو هفته مد و لباس ایران در هند، نمایش لباس اقوام ایران را داشتیم که کالکشن بزرگ و قیمتی از لباس اقوام و علاوه بر این، بازاریابی برند و چادر و عبای ایرانی را داشتیم و در مجموع، این برنامه برای سفر اول خوب بود و از آن‌جایی که فرهنگ ایرانی در هند بسیار محترم است. به همین خاطر، باید تعاملات فرهنگی با این کشور داشته باشیم چراکه با استقبال زیادی در هند روبرو می‌شود و ما هم، تلاش می‌کنیم که این ارتباطات بیشتر شود.

کالکشن های خلاقانه با درون‌مایه هنر و اصالت ایرانی

همچنین، مریم شیرزادیان، طراح لباس و مدرس دانشگاه نیز به عنوان یکی از طراحان حاضر در دو هفته مد و لباس ایران در هند درمورد این رویداد تصریح کرد: به لطف خداوند، در این سفر و رویداد دو هفته‌ای در هند نه تنها توانستیم با فرهنگ پوششی و اجتماعی مردم هندوستان در دو شهر دهلی و حیدرآباد آشنا شویم بلکه توانستیم ظرفیت و پتانسیل طراحی زنان هنرمند را در عرصه و صحنه بین المللی در معرض دید هنرمندان و فعالان مد و لباس قرار دهیم و علاوه بر این، مقامات دولتی، تاجران و سفرا و نمایندگان هندی به مشاهده آثار طراحان ایرانی پرداختند و با این کار توانستیم در اصلاح ذهنیت جهانی ناشی از تبلیغات سوء در رابطه با زن ایرانی و نحوه حضورش در جامعه تأثیرگذار باشیم.

شیرزادیان با بیان این که کالکشن‌های ۱۲ طراح مطرح روی صحنه دو هفته مد و لباس ایران در هند به نمایش درآمد، گفت: این کالکشن‌ها دارای تنوع و خلاقیت زیادی بودند و هنر و اصالت ایران و هنر دستان زنان ایران در آن‌ها وجود داشت و همین امر موجب تحسین تماشاگران شد.

گفتنی است انتظار می رود که مد‌ و لباس ایرانی – اسلامی با پیشینه فرهنگی و هنری زیادی که دارد، بتواند آن‌طور که باید جایگاه واقعی خود را روی صحنه‌ها و عرصه‌های بین المللی بدست آورد و بتوان طراحان و برندهای ایرانی موفق را بیش از پیش، به جهانیان معرفی کرد و گام‌های موثری برای تعاملات فرهنگی و اقتصاد هنر در زمینه مد و لباس برداشت.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=درخشش-طراحان-ایرانی-در-هفته-مد-و-لباس-ایران-در-هند