نمایش هنر اصیل ایرانی در هفته مد و لباس هندوستان

مدتی پیش بود که بخش روابط بین الملل کارگروه ملی مد و لباس به همراه رایزن فرهنگی ایران در هند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  به کمک برخی از طراحان لباس ایران تلاش کردند تا فرهنگ ایرانی را در هند به نمایش بگذارند. به همین دلیل، پژوهش‌هایی برای این منظور صورت گرفت تا یک سری کالکشن‌ها طراحی شوند که شامل فرهنگ و هنر ایرانی باشند و پس از آن بود که کارگروه ساماندهی مد و لباس فراخوان داد و از طراحان دعوت کرد تا در این برنامه شرکت کنند و در این میان، کلاس‌های متعددی برای طراحان تشکیل شد تا محصولاتی را آماده کنند و این آثار در شهرهایی چون؛ دهلی نو و حیدرآباد به نمایش درآیند. 

مریم مونسی سرخه، استاد دانشگاه الزهرا در رابطه با هفته مد و لباس ایران در هند گفت: در جریان رایزنی‌های دوجانبه بین ایران و هندوستان، «مرکز ملی فناوری مد و فشن» هند از اساتید ایرانی به منظور شرکت در مرکز و تعاملات فیمابین دعوت کرد و در طول چندین ماه تلاش گسترده و فراوان، برنامه‌های متعددی طراحی و آماده‌سازی شدند و متخصصان طراحی لباس ایرانی در زمینه‌های علمی، طراحی و برندسازی به فعالیت پرداختند.

این استاد دانشگاه درمورد هفته مد و لباس ایران در هند تصریح کرد: پس از این که سفر به هندوستان رقم خورد نخستین برنامه علمی، بازدید از بزرگ‌ترین مرکز دانشگاهی فناوری مد و فشن هند بود که در جریان این برنامه، بنده به همراه خانم دکتر شهین پزشکی در حضور حدود ۲۰۰ دانشجوی طراحی لباس و اساتید محترم دانشگاه به سخنرانی پرداختیم که سخنان بنده در حوزه نمایش لباس به عنوان دستاورد هویت فرهنگی در هر کشور بود که با بررسی نظرات جامعه‌شناسان، به وجوه اشتراک و افتراقِ نظر ایشان در البسه سنتی ایران و هند پرداختیم و همچنین، دکتر پزشکی نیز، به تبیین اشتراکات تکنیکی سوزندوزی ایران و هند نظر داشت.

مونسی مطرح کرد: در جریان این برنامه، تیم همراه به بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه و توجه به توضیحات اساتید آن پرداختند.

او با اشاره به بخش نمایشگاهی هفته مد و لباس ایران در هند ادامه داد: در بخش نمایشگاهی، نمایش گروهی آثار طراحان ایرانی در تعامل با کشور هندوستان، پس از ماه‌ها تلاش و پشتکار برگزار می‌شود که این رویداد به دعوت CD Foundation از طرف دولت هند با هماهنگی رایزن فرهنگی ایران در هند و موسسه مد و لباس هند از کشور ایران انجام شده است. 

این استاد دانشگاه گفت: هفته مد ایران در هندوستان، با ارائه ۴۰ دست لباس فاخر ایرانی انجام می‌شود که این البسه توسط ۱۳ طراح ایرانی با منابع الهام گرفته از فرهنگ ایرانی و شاخص‌های متعدد آن اجرا شده است و معماری ایرانی، سوزن‌دوزی ایرانی، فرش ایرانی، اشتراکات تفکراتی ایرانی و هندی و پارچه‌های اصیل ایرانی، همگی در تفکرات طراحان و اجرای آثارشان مشخص است. 

مونسی افزود: بارش ذهنی طراحان و سپس، مجموعه‌سازی آثار با شاخص‌های سبکی مختص به هر طراح، تحت نظارت و راهبری منتور‌های متخصص صورت گرفته و طراحی پارچه و سوزن‌دوزی‌های آثار، با دقت نظر بالا و با هنرنمایی دستان دختران ایرانی است. همچنین، طراحی فرم کلی البسه در جهتِ مدرن‌سازیِ سنن ایرانی است و در نهایت، کیفیت بالای دوخت البسه و الگوسازی دقیق، خلقِ یک اثر کم‌نظیر را رقم زده است.

دانلود فیلم

نمایش هنر اصیل ایرانی در هفته مد و لباس هندوستان

مدتی پیش بود که بخش روابط بین الملل کارگروه ملی مد و لباس به همراه رایزن فرهنگی ایران در هند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  به کمک برخی از طراحان لباس ایران تلاش کردند تا فرهنگ ایرانی را در هند به نمایش بگذارند. به همین دلیل، پژوهش‌هایی برای این منظور صورت گرفت تا یک […] http://www.vatanfa.com/?s=نمایش-هنر-اصیل-ایرانی-در-هفته-مد-و-لباس-هندوستان