معرفی لباس‌های اقوام ایرانی در هفته مد و لباس در هند

فریدالدین فرید، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هندوستان درمورد برگزاری هفته مد ایرانی در هند و اهداف آن بیان کرد: ان شاءالله در دو هفته آینده برنامه‌های متنوعی را در حوزه معرفی مد و لباس ایرانی و همین طور، نمایش لباس اقوام مختلف ایرانی در شهر‌های مختلف هند داریم و با همراهی چند دانشگاه هند مثل دانشگاه تکنولوژی مد حیدرآباد و همچنین مراکز دولتی و خصوصی هندی نمایشگاه‌های خوبی را برگزار خواهیم کرد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هندوستان گفت: یک مجموعه بسیار نفیس داریم که بیش از ۴۰ دست از لباس‌های اقوام ایرانی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در اختیار ماست و فعالان این حوزه زحمت کشیده و به این جا آورده اند تا به نمایش گذاشته شوند و در این میان، طراحان مد و لباس و پارچه و برخی از برترین برند‌ها در این جا حضور دارند. 

فرید با اشاره به هدف برگزاری نخستین برنامه هفته مد و لباس ایرانی در هند تصریح کرد: هدف تبلیغات و شناساندن لباس‌های محلی و اقوام ایرانی است تا مردم سراسر جهان از طریق برگزاری هفته مد ایرانی با آن‌ها آشنا شوند. زیرا این موضوع بسیار مهم است که توانمندی بانوان ایرانی در طراحی لباس‌های مختلف و تنوع لباس ایرانی در میان اقوام مختلف را به مردم سایر ملل معرفی کنیم و نشان دهیم که توان و استعداد بالایی دارند. این در حالی است که متأسفانه، در سال‌های اخیر فضا به گونه‌ای بوده است که گویا تنوع در لباس‌های ایرانی وجود ندارد در حالی که این طور نیست و این موضوع با سخنرانی و مقاله نویسی و… حل نمی‌شود و باید به صورت عملی و برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور بانوان ایرانی، این تنوع و استعداد و توانایی نشان داده شود و درواقع، بهترین معرف ما هنر است.

او افزود: ما می‌توانیم در فیلم‌های سینمایی و مستند و انیمیشن‌ها و آثار تجسمی به لباس اقوام ایرانی توجه کنیم و رنگارنگی لباس ایرانی را به نمایش بگذاریم. زیرا لباس‌های ایرانی ضمن تنوع، از پوشش و حیا برخوردار هستند و به نظر می‌رسد چنین برنامه‌هایی اتفاق خوبی را رقم می‌زنند.

گفتنی است که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و خانه فرهنگ ایران در دهلی با همکاری مؤسسه ملی فناوری مد دهلی (NIFT) نخستین برنامه از هفته مد ایرانی را برگزار می‌کنند و نخستین برنامه هفته مد و لباس ایرانی، امروز جمعه ۲۷ بهمن با عنوان لباس اقوام ایرانی و با همکاری مشترک کارگروه ساماندهی مد و لباس و رایزنی جمهوری اسلامی ایران در دهلی برگزار می‌شود.

این رویداد با سخنرانی مریم مونسی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، و شهین پزشکی پژوهشگر و گردآورنده گنجینه لباس اقوام است.

در این رویداد، سخنرانان در قالب نشست تخصصی و با حضور اعضای هیأت علمی مؤسسه ملی فناوری مد هند، پاسخگوی حاضران و به ویژه دانشجویان هستند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-لباس‌های-اقوام-ایرانی-در-هفته-مد-و-لباس-در-هند