هفته مد ایران در هند؛ یکی از نادرترین اتفاقات برای طراحان ایرانی

شهین پزشکی، پژوهشگر دوخت‌های سنتی ایران درمورد هفته مد و لباس ایران در هند بیان کرد: گروه تشکیل دهنده برای این سفر شامل ۱۲ نفر از طراحان، تولیدکنندگان و فعالان حوزه مد و لباس کشور هستند و اگرچه بنده طراح نیستم، اما قرار شده در این سفر و در این مراسم، پوشاک محلی اقوام مختلف کشور و سوزندوزی‌های مناطق کشور را به نمایش بگذارم و دو نشست با علاقمندان صنعت مد ایران و هند در رابطه با پوشاک محلی ایران، ویژگی‌های اقلیمی و تزئینات آن‌ها داشته باشم.

این هنرمند درمورد اهمیت هفته مد ایران در هند گفت: از نظر بنده، هفته مد هند یکی از فرصت‌هایی است که شاید به جرأت بتوان گفت جزء نادرترین اتفاقاتی است که برای طراحان ایرانی و منِ پژوهشگر پیش آمده است و به زعم بنده، هر سفر، هر آشنایی و هر حرکتی که در کار برایم پیش می‌آید معادل یک ترم دانشگاهی در زندگی، دانش اجتماعی و آموزش فرهنگی برآیندی متفاوت و منحصربفرد را رقم خواهد زد.

پزشکی تصریح کرد: تیم اعزامی از ایران با هماهنگی‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس و سازمان فرهنگ و ارتباطات به بهترین نحو برنامه‌ریزی شده است و بنده، آشنایی با هنرمندان طراح را غنیمتی استثنایی و ویژه تلقی می‌کنم. زیرا در بین طراحان با دختر جوان کرمانی متولد ۱۳۸۳ به نام عارفه محمدرضاخانی همسفر شدم که در خلال صحبت‌های کاری متوجه استعداد سرشار این دختر دهه هشتادی شدم؛ به طوری که طراحی‌های زیبای او و تلفیق لباس زنان ایرانی با نقوشی بر گرفته از پته شاه نعمت‌الله ولی، حاکی از هوش بالقوه و استعداد ذاتی این دختر خلاق است و از این‌که نسل آینده با هوشمندی خود می‌تواند تحول غیر قابل انکاری در صنعت مد و لباس به‌وجود بیاورد مایه خرسندی و مباهات است. 

این پژوهشگر دوخت‌های سنتی ایران مطرح کرد: بدون شک، حضور این جوانان کوشا و خلاق در جریان هفته مد و لباس ایران و هند می‌تواند در نگاه آنان نسبت به طراحی‌های آینده شان بسیار تأثیرگذار باشد.

پزشکی گفت: آن‌چه در طول تاریخ بر اساس مستندات و نوشته‌ها بیان شده این است که لباس همیشه در جریان تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روندی سیال و تأثیرپذیر و تأثیرگذار داشته است و سیاست‌گذاری‌های نسل جوان در صنعت پوشاک ایران با استعدادیابی‌های ارزشمند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها خیلی می‌تواند نگاه به جلو را در پیشبرد اهداف مد و لباس ایران متحول و جریان‌ساز کند. 

این پژوهشگر دوخت‌های سنتی ایران ادامه داد: اجرای مسابقه طراحی در بین دانشجویان طراحی کاری خلاقانه جهت کشف استعداد‌های پنهان جامعه و شیوه‌ی بسیار قابل تحسین و ارزشمندی است که به همت کارگروه مد و لباس صورت گرفته و از درون آن، عارفه عزیز با توانمندی‌های بالقوه‌اش همسفر بنده است.

پزشکی افزود: شاید بنده، بیش از ۲۰ نمایشگاه خارجی داشتم و با افراد بسیاری آشنایی پیدا کردم. اما امروز متوجه شدم تیم اعزامی فقط با مدیریت جمع‌آوری نشده‌اند بلکه عده‌ای جوان خلاق و پرشور با ایده‌های ناب، استعدادیابی و برگزیده شده‌اند. به همین دلیل، بی‌شک آن‌ها می‌توانند جامعه دچار هرج و مرج را از چنگ مدعیان عرصه پوشاک نجات دهند و با ایجاد فضایی خلاقانه در پی این باشند که “طرحی نو در اندازند”. بنابراین، باید ببینیم این سکان در تلاطم روزگار بر کناره کدام ساحل آرام لنگر می‌اندازد و فرآیند این پدیده استثنایی چه خواهد بود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=هفته-مد-ایران-در-هند؛-یکی-از-نادرترین-اتفاقات-برای-طراحان-ایرانی