دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

بیوگرافی بهدخت ولیان بازیگر دهه شصتی ایرانی


با بیوگرافی بهدخت ولیان بازیگر دهه شصتی ایرانی که از سری نقش‌ های برجسته این بازیگر می‌توان به فیلم امیر، دو طبقه روی پیلوت و فیلم آسمان آفتابی نیست اشاره کرد در ادامه مطلب همراه ما باشید.

فهرست موضوعات

بیوگرافی بهدخت ولیانبیوگرافی بهدخت ولیان
بیوگرافی بهدخت ولیان

بیوگرافی کامل بهدخت ولیان

بهدخت ولیان زاده دهه شصت است وی فارغ التحصیل رشته بازیگری در مقطع لیسانس است.

بهدخت ولیان بازیگری را ازتئاتر آغاز کرد و در نمایش های بسیاری به ایفای نقش پرداخته است.

از کارهای بهدخت ولیان در تئاتر می توان به نمایش اسم که خانم لیلی رشیدی کارگردان آن بودند.

نوستوس با کارگردانی محمد منعم ، ماجرای مترانپاژ حسن معجونی و سالگشتگی به کارگردانی امیررضا کوهستانی اشاره کرد.

بهدخت ولیان اولین کار خود جلوی دوربین را با حضور در فیلم سینمایی آسمان آفتابی نیست به کارگردانی مهران ملکوتی در سال ۱۳۹۳ آغاز کرد.

با اینکه موفقیت این اثر زیاد نبود ولی تجربه خوبی برای بهدخت ولیان به شمار میرود.

زیرا بازیگرانی چون فرهاد قائمیان ، قربان نجفی ، توماج پورمراد و مهران ملکوتی تجربه همکاری داشت.

عکس بهدخت ولیانعکس بهدخت ولیان
عکس بهدخت ولیان

مصاحبه با بهدخت ولیان

بهدخت ولیان در یکی از مصاحبه هایش با خبرنگاران در مورد علاقه اش به سینما و تئاتر می‌گوید :

سینما و تئاتر هردو برای من مهم هستند این دو تفاوت بسیاری با هم دارند.

اما من واقعاً هر دوی آن‌ها را دوست دارم و حقیقتی که در مورد تئاتر باید بگویم این است که مهم ترین و بزرگ ترین کلاس درس برای یک بازیگر تئاتر است.

به همین دلیل بسیار خرسندم که در صحنه تئاتر با بازیگران بزرگی همکاری داشته ام و در نمایش های مختلف ایفای نقش کرده ام .

در کل باید بگویم اگر تئاتر نبود من هم امروز در این جایگاه نبودم .

آغاز فعالیت بهدخت ولیان

بهدخت ولیان کار خود را با تئاتر شروع کرد و زمان زیادی طول نکشید که وارد سینما شد.

نمایش‌های اسم ، سالگشتگی ،نوستوس و ماجرای مترانپاژ از معروف‌ترین تئاتر این بازیگر هنرمند می باشد که در آن ها به ایفای نقش پرداخته است.

وی در سال ۱۳۹۳ اولین کار سینمایی خود را به نام آسمان آفتابی نیست به کارگردانی مهران ملکوتی آغاز کرد .

در این فیلم کارگردان سحر دولتشاهی را در نظر داشته اما عدم توافق آنها باعث شد تا بهدخت ولیان جایگزین نقش او در فیلم شود.

بهدخت ولیان با بازی در فیلم سینمایی امیر با میلاد‌کی‌مرام همبازی بود.

این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر حضور یافت و همین امر سبب شهرت بهدخت ولیان شد.

بهدخت ولیانبهدخت ولیان
بهدخت ولیان

آثار سینمایی بهدخت ولیان

آسمان آفتابی نیست، امیر، تتو ،دو طبقه روی پیلوت از آثار سینمایی بهدخت ولیان است.

فیلم سینمایی تتو یک فیلم کوتاه بود که آقای فرهاد دلارام آن را کارگردانی می‌کرد.

بهدخت ولیان در این فیلم نقش اصلی بود و توانست با هنرنمایی خود جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره سالمونا ایتالیا را به دست آورد.

بهدخت ولیان در فیلم سینمایی دو طبقه روی پیلوت به دلیل مصدومیت الناز شاکردوست حین فیلمبرداری جایگزین او شد و توانست به خوبی بدرخشد.

تازه ترین کارهای بهدخت ولیان

از تازه ترین کارهای بهدخت ولیان می توان به میدان سرخ اشاره کرد.

این سریال را آقای ابراهیم ابراهیمیان کارگردانی می‌کند.

اطلاعات کاملی از میدان سرخ در دسترس نیست و فقط می توان به بازیگران پرقدرت آن چون مهتاب کرامتی، امیرحسین آرمان ، بهرام افشاری ،علی مصفا ،سحر نظام دوست ، آرمین‌رحیمیان و بهدخت ولیان اشاره کرد.

تازه ترین کارهای بهدخت ولیانتازه ترین کارهای بهدخت ولیان
تازه ترین کارهای بهدخت ولیان

وضعیت تأهل و ازدواج بهدخت ولیان

متأسفانه از وضعیت ازدواج و تاهل بهدخت ولیان اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. به استناد از برخی روایات احتمال می رود این بازیگر بی حاشیه مجرد باشد.

جوایز و افتخارات بهدخت ولیان

– منتخب بهترین بازیگر زن جشنواره سالمونای ایتالیا

– حضور در جشنواره فیلم فجر

جوایز و افتخارات بهدخت ولیانجوایز و افتخارات بهدخت ولیان
جوایز و افتخارات بهدخت ولیان

 

گردآوری: نیمکت خبر

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

دانلود فیلم

ادامه مطلب بیوگرافی بهدخت ولیان بازیگر دهه شصتی ایرانی

از انتقاد «آپاراتچی‌ها» تا بازگشت مجید انتظامی با «مجنون» پس از سال‌ها دوری


در پنجمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره چهار فیلم «آپاراتچی»، «مجنون»، «بهشت تبهکاران» و «رویاشهر» نمایش داده شدند.

جای آپاراتچی در سودای سیمرغ فجر بود

فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی نسب یکی از آثار بخش نگاه نو است که سازمان سینمایی سوره، بنیاد سینمایی فارابی و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر «ماه» به حساب می‌آید.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است:  «التفات، بتونه می‌زند… التفات دستیار کارگردان است… بایرام سمباده می‌کشد… بایرام فیلمبردار است… شهباز آستری می‌زند… شهباز بازیگر است… ایوب سقف را رنگ می‌زند… ایوب مدیرتولید است… جلیل، اما رنگ نهایی را می‌زند… وسواس دارد و هر دیوار را باید سه بار رنگ بزند… چرا؟ چون جلیل کارگردان است… حالا این جماعت می‌خواهند اولین فیلم بلندشان را بسازند…، اما حیدر، پدر جلیل نمی‌خواهد پسرش در منجلاب سینما فرو رود…»

«آپاراتچی»

تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی در کنار بازیگرانی، چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی و علیرضا استادی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. 

نخستین ساخته سینمایی قربانعلی طاهرفر با تمام شوخ‌وشنگی‌هایش، یک فیلم ظریف و صدالبته فکرشده است. نوید خوبی است برای ورود یک کارگردان تازه‌نفس و البته چند جوان مستعد در بازیگری که تا همین‌جا، از بسیاری از آثار بزرگ جشنواره چهل‌ودوم و عوامش، بهتر درخشیده‌اند و حرفه‌ای‌تر عمل کرده‌اند.

اقتباسی از یک رمان

رضا ناجی بازیگر سینما و تلویزیون درباره تازه‌ترین نقش‌آفرینی خود در فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر که در چهل و دومین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد، گفت: روح‌الله رشیدی نویسنده کتاب «آپاراتچی» دوست قدیمی من است و خاطرات زیادی با هم داریم. آقای رشیدی از نوجوانی عشق سینما را در دل داشت. زمانی که کار می‌کرد، حتی نگاتیو هم نبود و با سوپر ۸ میلی‌متری کار می‌کرد. فیلم «آپاراتچی» هم از روی رمان «آپاراتچی» ساخته شده و باعث افتخار من است که در این اثر بازی کرده‌ام.

حسین عابدینی در نشست خبری فیلم «آپاراتچی» گفت: من جوان‌ترین بازیگری هستم که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته است. در ترکیه فیلم‌های مجید مجیدی طرفداران زیادی دارد و به من پیشنهاد بازی دادند و گفتند می‌توانی با پول بازی در فیلم‌های ترکیه‌ای چند سال بعد در ترکیه بخری؛ اما من گفتم که شما می‌خواهید در ترکیه به من خانه‌ای دهید و تمام ایران را از من بگیرید! بعد از ۱۵ سال کار هنری، خیلی حرف‌ها دارم؛ اما تنها این را می‌گویم که تا مرگم در ایران خواهم ماند و برای مردم ایران بازی خواهم کرد.

همچنین اینگه سازندگان فیلم «آپاراتچی» از نبود فیلمشان در بخش سودای سیمرغ و عملکرد هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر انتقاد کردند.

تصویری از عملیات خیبر و شهید زین‌الدین در مجنون

فیلم سینمایی «مجنون» تازه‌ترین محصول سازمان اوج به تهیه‌کنندگی عباس نادران و کارگردانی مهدی شامحمدی است که برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم آوران لشگر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. 

زمانی که در عملیات چهارم رمضان سال ۱۳۶۱ شهید مهدی زین‌الدین به عنوان فرمانده تیپ ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) معرفی شد، محمود نیکوصحبت با او آشنا شد و عملیات‌های بسیاری را در کنارش تجربه کرد. آن زمان نیکوصحبت به عنوان نیروی سازماندهی و آموزش نظامی در تیپ ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) حضور داشت.

سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، افشین حسنلو و شبنم قربانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

استاد مجید انتظامی (آهنگ‎ساز و رهبر پیش‎کسوت ارکستر) بعد از ۱۰ سال دوری از عرصه ساخت آثار موسیقایی برای سینما، موسیقی فیلم سینمایی «مجنون» را ساخته است.

مجنون

باعث و بانی ساخت مجنون حاج قاسم سلیمانی است

عباس نادران تهیه کننده گفت: تلاش کردیم نام شهید زین‌الدین از یک اتوبان، به تصویری واقعی بدل شود. باعث و بانی ساخت فیلم مجنون حاج قاسم سلیمانی است؛ خیلی افسوس می‌خوریم که امروز نیستید که حاصل این زحمات را ببینید.

عباس نادران تهیه کننده فیلم سینمایی «مجنون» گفت: از زمان شروع تولید فیلم «مجنون» تا زمانی که ساخت فیلم تمام شد، تحلیل ما این بود که فیلم در ارتباط با مخاطب نیازمند زمان مشخصی برای دیده شدن است اما از جنس بازخوردهایی که از مخاطبان عام و خاص در طول مدت زمان جشنواره گرفتیم، احساس کردیم مخاطب از سالن راضی بیرون می‌آید یعنی با هر نوع سلیقه‌، تنوع نگرش و تفکری که در جامعه ما وجود دارد، فیلم تقریبا توانسته نظر بخش عمده‌ای از مخاطبان را جلب کند.

او ادامه داد: هر چند که زود است بخواهیم از حالا درباره اکران عمومی فیلم صحبت کنیم اما سانس‌های فوق‌العاده و روند فروش بلیت در آینده نشان دهنده شیب صعودی مخاطبان است که موضوع  خوشحال کننده‌ای است زیرا برای اولین بار است که فیلم دفاع مقدسی در طول مدت محدود جشنواره می‌تواند مخاطبان این چنینی را جلب کند.

این تهیه کننده درباره بازخوردهایی که تا کنون از فیلم «مجنون» گرفته است، بیان کرد: بازخوردهای خوبی از فیلم گرفتیم البته که همه دوستان نظرات خاص خودشان را دارند و ممکن است برخی، نکاتی درباره فیلم داشته باشند. مخاطبان جشنواره معمولا مخاطبان خاص، سینمارو و  فیلم بین هستند و با مخاطبان عام در طول سال تفاوت دارند بنابراین طبیعی است که برخی درباره مسائل فنی یا فیلمنامه نکات یا پیشنهاداتی داشته باشند. به نظر من ماهیت جشنواره هم این است که فیلم‌ها در این رویداد شرکت کنند تا نقاط ضعف‌شان را پیدا کنیم و بتوانیم بعد از جشنواره این نکات را تا حد مقدور در پست پروداکشن ترمیم کنیم.

سجاد بابایی بازیگر فیلم درباره مراحل نزدیک شدن به شخصیت شهید زین‌الدین مطرح کرد: در حضور دخترخانم آقامهدی و خواهرشان صحبت کردن سخت است. از روز اولی که قرار بود این فیلم را ساخته شود، ما دنبال یک تصویر نزدیک به واقعیت و کامل بودیم. در این زمینه من هرچیزی که در مستندات و مکتوبات بود، خواندم و سعی کردم به لحاظ فیزیکی هم به این شهید نزدیک شوم.

بهشتی برای تبهکاران

فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی و علی قائم‌مقامی که سال گذشته در بخش رزرو جشنواره فیلم فجر بود امسال در بخش سودای سیمرغ این رویداد حضور دارد.

خلاصه داستان فیلم «بهشت تبهکاران» از این قرار است؛ حسن جعفری کارمند شرکت نفت آبادان به تهران می‌آید و ناخواسته وارد ماجرا‌هایی می‌شود. داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود. سالی که احمد دهقان نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

بهشت تبهکاران

در «بهشت تبهکاران» امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی، بهنام تشکر، هومن برق نورد، حسام منظور، رضا شفیعی جم، فریبا متخصص، فخرالدین صدیق شریف، اسماعیل خلج، علیرضا جلالی تبار، محمدرضا هاشمی، سهیل برخورداری، حمید متقی، فتح‌الله جعفری جوزانی، مهدی مهریار و جواد طوسی ایفای نقش کرده‌اند و همچنین در این اثر سینمایی افسانه بایگان و فرهاد قائمیان با نقش آفرینی خود، حضور افتخاری دارند.

«بهشت تبهکاران» به همان مشکل تاریخی آثاری از این دست مبتلا شد که ترافیک تردد آدم‌های بسیار و مهندسی دیالوگ‌گویی آنها، وجه تمرکز بر هسته مرکزی داستان را الکن کرده و مخاطب را خیلی زود نسبت به تماشای ادامه فیلم دلسرد می‌کند.

ساخت فیلم با موضوعاتی، چون حوادث ملتهب انقلاب، همواره کاری دشوار در سینمای جهان به حساب می‌آمده است. این‌گونه آثار به لحاظ محتوایی، تلفیقی از خط‌وربط‌های چند گونه سینمایی به حساب می‌آیند و به همین دلیل باید نهایت تبحر در نگارش و موقعیت‌سنجی فیلمنامه‌های این آثار لحاظ شود.

بهشت تبهکاران دقیقا از همین ناحیه ضربه می‌خورد؛ درست مانند خائن‌کشی مسعود کیمیایی که با همین سوژه ساخته شد و هر دو فیلم نیز با شاخص‌هایی مشترک، در اکران‌های جشنواره‌ای خود، به سرنوشتی مشابه یکدیگر دچار شدند.

هر کشوری که قوه قضاییه مستقل نداشته باشد، بهشت تبهکاران است

مسعود جعفری جوزانی کارگردان فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» گفت: این فیلم اقتباسی به حساب نمی‌آید؛ بلکه اثری پژوهشی است. زیرا من تمام پرونده‌ها و اسناد مربوطه را مطالعه کردم. «بهشت تبهکاران» درباره اهمیت استقلال قوه قضاییه است، چراکه در هر سرزمین و کشوری اگر قوه قضاییه مستقل نباشد، بهشت تبهکاران است و جهنم انسان.

علی قائم مقامی درباره حاشیه‌های پرده سبز فیلم در سینمای مردمی گفت: ما قبل از جشنواره دو روز مهلت خواستیم تا فیلم را کامل کنیم، ولی قبول نکردند و نسخه بازبینی به نمایش درآمد، چون می‌گفتند مردم پول داده اند و بلیت خریدند.

مسعود جعفری جوزانی ادامه داد: نمایش نسخه ناقص فیلم، کار غیرحرفه‌ای، خطا و خیانت در امانت بود و اصلا در کدام فستیوال این همه سانس میگذارند؟ این چیزی نیست که توجیه کنیم. همیشه حرف نمی‌زنیم و آشغال‌ها را زیر فرش میگذاریم. اصلا من هم خطا کرده باشم، چرا شما چنین کاری کردید؟  برای این فیلم در ابتدا پروانه تولید ندادند و پس از آن به دوران کرونا خوردیم، ولی به دلیل اینکه دکور‌ها را از قبل ساخته بودم، باید حتما فیلم را تولید می‌کردیم.

استقبال تماشاگران و سانس‌های فوق‌العاده

محمدرضا فرجی مدیر امور سینما‌های جشنواره فیلم فجر از ۱۲سانس فوق‌العاده در روز پنجم جشنواره چهل و دوم جشنواره خبر داد و گفت: فیلم‌های آپاراتچی (قربانعلی طاهرفر)، قلب رقه (خیرالله تقیانی پور)، آسمان غرب (محمد عسگری)، آغوش باز ۲ سانس (بهروز شعیبی)، تابستان همان سال (محمود کلاری)، احمد (امیرعباس ربیعی)، آبی روشن ۲ سانس (بابک خواجه پاشا)، تمساح خونی (جوادعزتی)، مجنون ۲ سانس (مهدی شامحمدی)، به سانس فوق‌العاده رسیدند.

از انتقادسازندگان فیلم «آپاراتچی» تاحضور مجید انتظامی  بعد از ۱۰ سال دوری

رویاشهر دومین انیمیشن حاضر در فجر ۴۲

انیمیشن «رویاشهر» آخرین فیلمی است که امروز در سانس چهارم از پنجمین روز جشنواره چهل و دوم برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد.

«رویاشهر» به نویسندگی و کارگردانی محسن عنایتی دومین محصول خالقان انیمیشن بنیامین است که به جشنواره فیلم فجر آمده است. میرطاهر مظلومی، منوچهر والی‌زاده و منوچهر زنده‌دل از صداپیشگان آن هستند.

رویاشهر

در ابتدای نشست «رویاشهر» مصطفی حسن آبادی تهیه کننده این انیمیشن گفت: انیمیشن رویاشهر تقریبا از اواسط سال ۹۹ مراحل تولید آن شروع شد و هفت ماه مشغول پیش تولید بودیم. در دوران کرونا مشغول کار شدیم و با چالش‌های متعددی همراه شدیم و هیچ کدام از ارگان‌ها و سازمان‌ها مایل به ساخت انیمیشن سینمایی نبودند. تولید این انیمیشن نزدیک به ۴ سال طول کشید و دوستانی نزدیک به ۲۰۰ نفر ما را همراهی کردند.

محسن عنایتی کارگردان انیمیشن «رویا شهر» درباره چالش‌های ساخت انیمیشن توضیح داد: قاعده ساخت انیمیشن این طور است که فیلمساز نباید خودش را محدود کند. اوایل که وارد حوزه انیمیشن شدم با چنین تصوری پیش می‌رفتم اما زمانی که جلوتر رفتم متوجه محدودیت‌های بسیاری شدم. بزرگترین محدودیت هم مسائل مالی است که موجب می‌شود از نیروی انسانی کمتری استفاده کنیم.

او ادامه داد: از طرفی چون مجبوریم بیشترین هزینه را در مرحله تولید داشته باشیم، در مرحله پیش تولید به ویژه در مرحله فیلمنامه و تصویری کردن آن، همچنین زمان و هزینه این بخش دچار مشکل و مجبور می‌شویم خیلی سریع از آن عبور کنیم؛ به عقیده من این بزرگترین ضعف کار است و این طور نیست که فقط ما با آن مشکل داشته باشیم بلکه گروه‌های دیگر انیمیشن سازی هم با این امر مشکل دارند.

ساخت رویاشهر چهار سال طول کشید

عنایتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انیمیشن‌هایی که ساخته می‌شوند تا چه اندازه مناسب پدر و مادرهایی هستند که با فرزندانشان به سینما می‌روند، بیان کرد: ما در انیمیشن «بنیامین» با این مشکل مواجه شدیم و یکی از اهداف‌ اصلی ما در «رویاشهر» همین موضوع بود که پدر و مادرها هم بتوانند در کنار فرزندانشان فیلم را دنبال کنند. به همین دلیل یک کاراکتر مادر داریم تا شرمنده مادرانی نشویم که فرزندان‌شان را برای تماشای فیلم همراهی می‌کنند. من فیلم را در چند سینمای مردمی با تماشاگران دنبال کردم و دیدم که پدر و مادرها در کنار بچه‌هایشان به تماشای فیلم ترغیب شده‌اند.

عنایتی با بیان اینکه ساخت انیمیشن «رویا شهر» حدود ۴ سال زمان برده است، گفت: مرحله پیش تولید حدود ۶ ماه زمان برد و پس تولید هم چند روز پیش تمام شد.

این کارگردان درباره طولانی شدن زمان تولید انیمیشن بیان کرد: پروسه انیمیشن در همه جای دنیا زمان‌بر است چرا که حجم عواملی که روی یک انیمیشن کار می‌کنند، بسیار است، این امر اجتناب ناپذیر است و ساخت انیمیشن کار زمان بری است و همه جا هم جزو پرفروش‌ترین‌هاست. انیمیشن بعد از فیلم‌های کمدی در ایران پرفروش‌ترین است و معتقدم باید فروش انیمیشن از کمدی بالاتر برود.

عنایتی با بیان اینکه گروه ما در شهرستان کار می‌کند، افزود: نگاه‌ ما کار گروهی است چرا که ساخت انیمیشن واقعا کار دشواری است. انیمیشن فقط کار کارگردان نیست و افراد بسیاری در ساخت آن مشارکت دارند.

دانلود فیلم

ادامه مطلب از انتقاد «آپاراتچی‌ها» تا بازگشت مجید انتظامی با «مجنون» پس از سال‌ها دوری

نقد و اطلاعات فیلم مجنون | پرتره‌ای از شهید زین الدین


پس از آنکه سینمای ایران تجربه‌های متفاوتی در بازنمایی چهره‌ شهدای دفاع مقدس داشت که در بیشتر آن‌ها موفق هم بود حالا در جدیدترین محصول سازمان اوج فیلم مجنون اولین ساخته مهدی شامحمدی درباره زندگی شهید مهدی زین‌الدین روانه جشنواره فجر شد که در این مطلب نگاهی به آن انداختیم.

متن و حواشی جشنواره ۴۲ فیلم فجر

خلاصه داستان فیلم مجنون

داستان فیلم مجنون درباره بخش کوتاهی از رشادت‌های برادران شهید زین الدین است. این فیلم برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قم در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد.

نقد و بررسی فوری فیلم مجنون

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

حمیدرضا محمدی

برخلاف قاطبۀ فیلم‌های دفاع مقدّس، «مهدی زین‌الدّین» قرار نیست در «مجنون» شهید شود؛ و «مجنون»، که هم اشاره به موضوع فیلم یعنی عملیّات خیبر در اسفند ١٣۶٢ در جزیرۀ مجنون دارد و هم مجنونیّت فرمانده را نشان می‌دهد که ماند و جنگید و مقاومت کرد تا قدمی از خاک وطن را به دشمن وانگذارد و حالا زمستان امسال، و دقیق‌ترش، اوایل اسفند، درست چهل‌سال از آن برهه می‌گذرد.

شروع فیلم که تا وقتی اسمش را به سربازی که برایش اجازه‌نامۀ حضور در خطّ مقدّم می‌نویسد، از پشت نشانش می‌دهد قابل توجّه است امّا وقتی رخ عیان کرد این‌گونه به ذهن متبادر شد که کاش شبیه‌تر بود به این فرماندۀ شهید. فیلم جز روایت عملیّات خیبر، چیز دیگری ندارد. یعنی از داستان خاصّی پیروی نمی‌کند و اگر همان یکی‌دو سکانس با همسرش، منیر و دختر نوباوه‌اش، لیلا را نداشت، به‌کلّی تهی از داستان فرعی بود.

مقدّمات عملیّات که یکی برای دیگری سربند یاحسین و یازهرا می‌بست و آن‌دیگری مشغول دعا بود، بیننده را یاد مستندهای روایت فتح می‌انداخت و چشمنواز بود. جای دیگر فرمانده، حضور برادرش مجید در جبهه را منوط به رضایت مادر می‌داند و تا کسب نکرد، دلش آرام نگرفت. این‌که یکی از رزمندگان از فرمانده مجوّز گرفت تا یک‌روزه به تهران برود و فوتبال استقلال و پرسپولیس را تماشا کند، نکتۀ حاشیه‌ای قشنگی بود.

موسیقی فیلم را اگرچه مجید انتظامی ساخته امّا آن شکوه‌مندیِ حماسی را که باید داشته باشد ندارد ولی چنان همیشه امضای خود را بر آن زده است. امّا افزون‌براین‌همه. سکانس وداع آقامهدی زین‌الدّین با معاونش، رضا حسن‌پور و به‌همراه خود بردنش به‌وسیلۀ موتور زیر آتش دشمن به عقب و پرچم ایران رویش کشیدن، آن‌را به‌مثابۀ یکی از باشکوه‌ترین وداع‌های سینمای دفاع مقدّس ایران کرده است.

۳ نکته از فیلم:

  • نامِ پرمسمّی
  • موسیقیِ دور از انتظار
  • شباهتِ کمِ قهرمان

سید مهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسوی

به دلایل کاملا شخصی بسیار تلاش کردم که فیلم مجنون را دوست داشته باشم، با ذات فیلم همراه شوم و دنبال سختگیری نباشم. حدس هم می‌زنم فیلم (هم در داوری و هم در نقدها) به شدت تحویل گرفته می‌شود، ولی مجنون فیلم من نیست. توضیحش کمی سخت است؛

فکر می‌کردم وقتی فیلمی درباره یک قهرمان اسطوره‌ای و کمتر شناخته‌شده می‌بینم باید بیشتر از قهرمانی و کاراکتر او بدانم. از سویی فکر می‌کردم وقتی درباره یک عملیات پیچیده و آخرین دستاورد مهم دفاع مقدس فیلم ببینم، باید اطلاع بیشتر و دقیق‌تر و جاافتاده‌تری بدانم. فیلم خواسته هردوی این‌ها را داشته باشد و به زعم من نتوانسته تناسب را بین این دو رعایت کند و فوکوس روی هیچ سمت نکشیده؛ بین احساسات‌گرایی و توصیف یک عملیات نظامی مستأصل می‌ماند.

ما به اندازه‌ای که دلمان می‌خواهد زین‌الدین را بشناسیم، به او نزدیک نمی‌شویم و در زمان‌های بسیاری از او فاصله می‌گیریم. به اندازه‌ای که لازم است عملیات خیبر را بفهمیم، اطلاعات لازم به ما داده نمی‌شود.

مجنون قصه‌اش را کاملا خطی و کلاسیک تعریف می‌کند، در آغاز ریتم خوبی هم دارد، می‌خواهد فیلم پرتره باشد ولی در ادامه چنان در عملیات فرو می‌رود که به فیلم‌های مشابه جنگی (ساخته‌های قدیم درویش و ملاقلی‌پور و جدید منیر قیدی) نزدیک می‌شود. همه این‌ها را اضافه کنید به چندپایانه بودن فیلم، و لحظه‌هایی که باید تمام شود و نمی‌شود (البته این از ارزش پایان مستندواره فیلم کم نمی‌کند).

اما فیلم حائز نکات درخشانی هم هست؛ اینکه یک کارگردان فیلم اولی -ولو با کوله‌باری از تجربه مستندسازی- این فیلم پرزحمت را ساخته، بازی سجاد بابایی بهتر از آنی است که تصور می‌شد، هرچند که موسیقی پرحجم مجید انتظامی، به مینی‌مالیسم ذات فیلم (تا قبل غرق شدن در عملیات) نمی‌خورد.
مجنون قطعا تحویل گرفته می‌شود، قطعا فروش خوبی می‌کند و قطعا ارزش تماشا دارد ولی آیا این فیلم را دوبار تماشا خواهید کرد؟

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: مجنون

سطح فیلم: انتخاب درست؛ احتمالا بسیار نامزدی و سیمرغ خواهد گرفت، حتی در رشته موسیقی

۳ نکته از فیلم:

  • بازی سجاد بابایی در نقش مهدی زین‌الدین
  • لهجه قمی بسیار اندک فیلم
  • سکانس عقب کشیدن پیکر شهید با موتور و حمایل کردن پرچم

محمد تقی‌زاده

محمد تقی زادهوقتی از هدر رفت سوژه و هزینه حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟ مجنون یکی دیگر از پروژه های میلیاردی دفاع مقدس است که مشخصا برای پروپاگاندا و نه تماشای عموم ساخته شده است. اهمیت به شهدای گرانقدر دفاع مقدس یک مساله است و خراب کردن وجهه این عزیزان و هدر دادن سوژه زندگی و رفتار آنها یک چیز دیگر.

اینکه هر سال باید یک یا چند فیلم درباره شهدا ساخته شود لزوما به معنای گرامیداشت یاد و نام آنها نیست، باید پرسید از میان حجم عظیم فیلم‌های جنگی این سال‌ها کدام ماندگار و پرفروش شدند و اگر قرار است مردم مخاطب این فیلم‌ها باشند، بازخورد عمومی به این فیلم‌های ضعیف چیست.

در مجنون حتی شمایل تیپیکال شهید زین الدین نیز ساخته نمی‌شود، فیلمساز با تکیه بر یک سری عکس و فیلم به بازسازی برخی رخدادهای شخصی و عملیات‌های ایشان پرداخته بدون آنکه فکری برای پرداخت شخصیت محوری فیلم کند. روایت فیلم نامنسجم و نامعلوم است و هیچ کاراکتر همراه کننده‌ای از فیلم وجود ندارد.

سه نکته از فیلم:

  • هدر رفت بودجه
  • هدر رفت سوژه‌ها و شهدای جنگ
  • بازی ضعیف سجاد بابایی

 

بازیگران و عوامل فیلم مجنون

سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند.

کارگردانی فیلم مجنون را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند. عباس نادران که تهیه‌کنندگی «مجنون» را برعهده دارد در مقام تهیه‌کننده تا به امروز فیلم‌هایی همچون «شاه‌کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده است و این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می‌شود.

تدوین این اثر سینمایی نیز بر عهده حمید نجفی راد است و موسیقی فیلم را هم مجید انتظامی ساخته است. او پس از یک دهه دوری از سینما، با فیلم مجنون در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. انتظامی از رکوردداران کسب سیمرغ و دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر است؛ فیلم‌های ترن، بایسیکل‌ران، از کرخه تا راین، راز خنجر، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای و دیوانه‌ای از قفس پرید برای او تقدیر و سپاس جشنواره را به همراه داشته است.

چند نکته درباره فیلم

  • تصویربرداری این فیلم در شهر آبادان انجام شد.
  • کلید ساخت فیلم از پرتره شهدا و سرداران شهید به دهه ۸۰ باز می گردد اما این فیلم ها معمولا نتوانست آنطور که باید کیفیت تولید را داشته باشد و در اکران هم با مخاطب کم روبه رو شد. پس از فیلم‌های «ایستاده در غبار» با روایتی از زندگی حاج احمد متوسلیان، «منصور» با روایتی از زندگی شهید منصور ستاری و «غریب» با روایتی از زندگی شهید محمد بروجردی، حالا «مجنون» تازه‌ترین محصول سازمان اوج محسوب می‌شود که به یکی از شهدای شاخص انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد.
  • شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیرو‌های مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
  • سجاد بابایی سال گذشته در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد شود.

فهرست بهترین‌ فیلم های بیوگرافی / زندگینامه ای

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس های فیلم مجنون؛ زندگی شهید زین الدین

پوستر فیلم مجنون

گریم شهید مهدی زین‌الدین با بازی سجاد بابایی در فیلم مجنون
سجاد بابایی در نقش شهید مهدی زین‌الدین در فیلم مجنون

سجاد بابایی در نقش شهید مهدی زین‌الدین در فیلم مجنون

دانلود فیلم

ادامه مطلب نقد و اطلاعات فیلم مجنون | پرتره‌ای از شهید زین الدین

شستن کفش در ماشین لباسشویی  + راهنمای کامل 


شستن کفش در ماشین لباسشویی: اگر کفش‌های شما بیش از حد کثیف یا بدبو شده اند، ممکن است بتوانید آن‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید و تمیز کنید. قرار دادن کفش‌ها در ماشین لباسشویی مطمئناً یک راه آسان برای تمیز کردن آن‌هاست، اما قبل از شستن کفش در ماشین لباسشویی، باید نحوه قرار دادن آن‌ها در این دستگاه و چگونگی انجام دادن این کار را بدانید. دستورالعمل‌های مراقبت از کفش خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا مواد آن‌ها قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند یا خیر. برای بررسی دستورالعمل‌های مراقبت از کفش تا انتها با این مطلب ترفندهای زندگی همراه باشید، چراکه در آن چند نکته هوشمندانه برای شستن کتانی درون ماشین لباسشویی آورده شده است.

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد فاضلاب سینک با چند روش خانگی ساده!

مراحل شستن کفش در ماشین لباسشویی

تفاوتی نمی‌کند برای چه هدفی کفش را می‌پوشید، زیرا تحت هر شرایطی به شستشو نیازمند است. شستن کفش‌ در ماشین لباسشویی کار سختی نیست، اما نیاز به آماده سازی دارد. این آمادگی شامل مراحلی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مرحله اول: توجه به نوع مواد کفش

شستن کفش در ماشین لباسشویی، ابتدا باید دستورالعمل‌های مراقبت و تمیز کردن انواع کفش‌ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روش شستن کفش در ماشین لباسشویی شامل حال کفش یا کفش‌های شما می‌شود. چراکه در میان انواع مختلفی از کفش‌ها، مواردی هستند که از چرخش ماشین لباسشویی جان سالم به در می‌برند و مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید. بارزترین مثالی که می‌توان بدان اشاره کرد، کفش‌های کتانی با رویه پارچه‌ ای است. بنابراین شستن کتانی درون ماشین لباسشویی کار چندان سختی نیست.

مرحله دوم: بهره‌ مندی از کیسه مشبک لباس

برای آسان تر و صحیح تر شدن روش شستن کتانی درون ماشین لباسشویی، می‌توانید از یک کیسه مشبک لباس که محکم بسته می‌شود، استفاده کنید، زیرا برای شستن کفش در ماشین لباسشویی مناسب است و از چرخش شدید آن در ماشین لباسشویی و آسیب زدن به دستگاه جلوگیری می‌کند.

شستن کفش در ماشین لباسشویی

 

مرحله سوم: خارج کردن گل و لای اضافی از کف کفش

شستن کفش در ماشین لباسشویی، اگر کف کفش شما دارای گل و لای اضافی است، از یک برس نرم مانند مسواک، آب گرم و صابون برای پاک کردن آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک خلال دندان نیز برای پاک کردن مواد زائد از مناطق تنگ استفاده نمایید. هر چه کفش را با دقت تر تمیز کنید، می‌توانید خاک و آلودگی بیشتری را از بین ببرید. پس از پاک شدن کثیفی‌ها، می‌توانید با استفاده از یک پارچه یا برس نرم آلودگی‌های روی کفش را نیز پاک کنید.

مرحله چهارم: شستشوی دستی کفی کفش

فراموش نکنید که در ابتدای تمیز کردن انواع کفش‌ باید بندها و کفی‌های آن‌ها را خارج کنید. نکته بعدی که باید در نظر بگیرید، این است که کفی‌ها را با دست به وسیله یک برس یا پارچه نرم با کمی آب و صابون بشویید. کفی‌های کفش خود را باید با دست بشویید، مگر اینکه بخواهید دستورالعمل خاصی را دنبال کنید. شستن کفی‌ها با ماشین لباسشویی می‌تواند آن‌ها را مملو از آب کند، به این معنی که ممکن است خشک شدن آن‌ها چند روز طول بکشد.

مرحله پنجم: استفاده از حوله‌های قدیمی برای شستشوی کفش

شستن کفش در ماشین لباسشویی، اگر قبلاً شستن کفش‌ها را امتحان کرده‌ باشید، قطعاً می‌دانید که می‌تواند کمی سر و صدا داشته باشد، بنابراین باید برای کم کردن صدا کفش را با حوله بپوشانید. به طوری که باید کیسه مشبک لباس را که حاوی کفش است، در حوله‌های قدیمی و چند بار شسته شده بپیچید و به همراه آن‌ها داخل ماشین لباسشویی قرار دهید تا نه تنها به تعادل بار دستگاه، بلکه به جلوگیری از ضربه زدن کفش‌ها به درام در طول شستشو کمک کنید. با این کار همچنین از کفش‌های مورد علاقه خود محافظت و به حفظ وضعیت آن‌ها نیز کمک می‌کنید. ضمناً مطمئن شوید که حوله‌ها قدیمی باشند، چراکه حوله‌های جدیدتر ممکن است رنگ اضافی انتقال دهند و کفش‌های شما را در حین مراحل شستشو لکه‌ دار کنند.

مرحله ششم: شستن کفش در ماشین لباسشویی

اگرچه ممکن است وسوسه شوید که شستشوی گرم انجام دهید، اما بهتر است از چرخه آب سرد (دمای ۳۰ درجه) ماشین لباسشویی استفاده کنید، زیرا آب گرم چسبی که اجزای کفش را به هم متصل نگه داشته است، تخریب می‌کند. ضمناً صحیح تر است که کفش‌ را با چرخه ملایم ماشین لباسشویی بشویید و کوتاه ترین برنامه ممکن را برای آن تنظیم نمایید. بنابراین اگر کفش‌هایتان در یک کیسه لباس مشبک در یک چرخه سرد و ملایم شسته شوند، بعید است علاوه بر خود، به ماشین لباسشویی نیز آسیب برسانند.

مرحله هفتم: خشک کردن کفش

شستن کفش در ماشین لباسشویی، وقتی چرخه شستشو کامل شد و به پایان رسید، کفش‌ها و بندهای آن را از ماشین لباسشویی و کیف مشبک لباس خارج کنید، آن‌ها را در مکانی گرم قرار دهید و بگذارید تا در هوای آزاد خشک شوند. البته این را فراموش نکنید که قبل از تعویض بند یا کفی، باید صبر کنید تا کفش‌ها کاملاً خشک شوند. فرآیند خشک شدن ممکن است چند ساعت یا حتی یک شب طول بکشد، بنابراین از قبل برنامه‌ ریزی کنید تا از پوشیدن کفش‌های مرطوب خود خودداری نمایید. باور کنید که این کار اصلاً با احساس خوبی همراه نیست. هنگامی که همه چیز خشک شد، کفی‌های خود را دوباره در کفش‌هایتان قرار دهید و بندها را ببندید.

شستن کفش در ماشین لباسشویی

بهترین راه خشک کردن کفش‌ها

ایده خوبی است که کفش‌های خود را در هوای آزاد خشک کنید. در صورت امکان، کفش‌های خود را در محلی قرار دهید که نور خورشید زیادی دریافت کنند، چراکه این امر می‌تواند به روند خشک شدن آن‌ها سرعت ببخشد.

شستن کفش در ماشین لباسشویی، خشک کردن آن‌ها در هوای آزاد بسیار اصولی تر است، پس استفاده از خشک ‌کن توصیه نمی‌شود، زیرا اگر با دستگاه خشک کن این کار را انجام دهید، دمای بالای آن قطعاً برای زیره کفش و سایر مواد آن خوب نخواهد بود، همچنین با ذوب شدن مقداری از چسب کفش، آن را آسیب پذیر می‌کند. برای تسریع فرآیند خشک شدن، جذب رطوبت اضافی و اطمینان از حفظ شکل کفش‌ها، آن‌ها را با روزنامه توپی‌ شکل یا انواع پارچه‌ها و یا حتی چند جفت جوراب پر کنید.

از چه مواد شوینده ای برای شستن کتانی استفاده کنیم؟

برای شستن کتانی درون ماشین لباسشویی باید مواد شوینده لباس را به دستگاهتان اضافه کنید اما فراموش نکنید که میزان آن باید از مقداری که برای لباس‌های کامل در هر بار استفاده می‌کنید، بسیار کمتر باشد، ضمن اینکه باید از مایع لباسشویی استفاده نمایید، به این معنی که در هنگام شستن کفش در ماشین لباسشویی هرگز نباید از پودر استفاده کنید، زیرا پودر شوینده اگر به درستی حل نشود، ممکن است در کفش گیر کند. این نکته را نیز فراموش نکنید که نباید از نرم کننده پارچه برای کفش خود استفاده کنید، زیرا ممکن است بقایایی را بر جای بگذارد که قابلیت جذب کثیفی بیشتری را خواهند داشت.

اگر کفش یا کفش‌های شما بدبو هستند، بد نیست از یک ضدعفونی کننده لباس به همراه مواد شوینده معمولی خود استفاده کنید، چراکه ضدعفونی‌کننده‌ها، باکتری‌ها و در نتیجه هر گونه بو را از بین می‌برند. آن‌ها معمولاً در طول چرخه آبکشی اضافه می‌شوند، اما با این حال در صورت شک داشتن، برچسب دستورالعمل‌های خاص شستشو برای مراقبت را بررسی کنید. برای کمک به مقابله با بو، می‌توانید از شب قبل داخل کفش خود جوش شیرین نیز بپاشید.

آیا هر کفشی را میتوان با ماشین لباسشویی شست؟

شستن کفش در ماشین لباسشویی، همانطور که بسیاری از کفش‌ها برای شستشوی ماشینی مناسب هستند، برخی از انواع آن‌ها نیاز به تمیز کردن دستی و یا مراقبت‌های تخصصی دارند. کفش‌های ساخته شده از موادی مانند بوم، نایلون، پنبه و پلی استر، معمولاً برای شستن در ماشین لباسشویی بی‌ خطر هستند، چراکه این مواد بادوام هستند و با مواد شوینده لباسشویی آسیب نمی‌بینند.

این در حالی است که کفش‌های تولید شده از موادی مانند چرم، جیر، لاستیک و وینیل را نباید در ماشین لباسشویی قرار داد. ضمناً اگر کفش‌های شما از مواد ظریفی مانند ابریشم ساخته شده ‌اند یا دارای منجوق، گلدوزی، پولک دوزی یا سایر تزیینات هستند، باید آن‌ها را نزد متخصص کفش ببرید تا در حین تعمیر و تمیز کردن، آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

بیشتر بخوانید: جمع کردن مو از روی فرش و موکت با ۸ ترفند ساده!

دانلود فیلم

ادامه مطلب شستن کفش در ماشین لباسشویی  + راهنمای کامل 

استایل جوان پسند ترلان پروانه در نمایش آتی ساز جنجالی شد


با استایل جوان پسند ترلان پروانه بازیگر جوان و سرشناس ایرانی در نمایش آتی ساز و با حضور سعید دشتی کارگردان این نمایش در ادامه مطلب همراه ما باشید.

استایل جوان پسند ترلان پروانه استایل جوان پسند ترلان پروانه
استایل جوان پسند ترلان پروانه
استایل ترلان پروانه در نمایش آتی سازاستایل ترلان پروانه در نمایش آتی ساز
استایل ترلان پروانه در نمایش آتی ساز

ترلان پروانه بازیگر جوان و ۲۵ ساله ایرانی است.

در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌خاطر بازی در فیلم آهوی پیشونی سفید (۱۳۹۱) برنده پروانه زرین بهترین بازیگر دختر شد.

گردآوری: نیمکت خبر

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

دانلود فیلم

ادامه مطلب استایل جوان پسند ترلان پروانه در نمایش آتی ساز جنجالی شد

فعالیت نمایشگاه «رسانه‌های ایران» از ۲۹ بهمن آغاز می‌شود/ کمک ۸۰۰ میلیاردی به رسانه‌ها



نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه «رسانه‌های ایران» با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان حامد مقدم مدیر اجرایی نمایشگاه و محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

شعار نمایشگاه «نجستم همیشه جز راستی» است و این نمایشگاه تحت عنوان سابق نمایشگاه مطبوعات از روز یکشنبه ۲۹ بهمن تا روز چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برپا می‌شود. در اواخر دی که فراخوان اولیه داده شد، که حدود ۶۰۰ رسانه ثبت‌نام کردند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل عدم برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: در پنج شش ساله گذشته نمایشگاه رسانه‌های ایران با دلایلی از جمله همه‌گیری کرونا متوقف شد، که ما یکی از وظایف جدیدمان را احیای رخداد‌ها و نمایشگاه‌هایی می‌دانیم، که بعضاً به دلایلی فعالیتشان متوقف شد. در تابستان امسال جشنواره ملی رسانه‌های ایران برپا شد، بنایمان برگزاری نمایشگاه در پاییز بود، که به دلایل فنی به زمستان موکول شد. 

مهدی‌پور ادامه داد: شعار نمایشگاه «نجستم همیشه جز از راستی» است. از بین رسانه‌ها رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های برخط، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های بومی و گروه‌های دانش بنیان دعوت شدند، که از ویژگی‌های این دوره نمایشگاه است. ما به حوزه فناوری و دستگاه‌ها و گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، توجه ویژه‌ای کردیم. از آنجایی که آینده رسانه به فناوری‌ها گره خورده، نیازمند توجه به این عرصه هستیم. 

وی ادامه داد: از آنجایی که در نیمه دوم سال گذشته حمایت‌هایی از کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده با همکاری وزارت ارتباطات انجام شد، در تمام بند‌های حمایتی آن عنوان اهالی رسانه گنجانده شد. در جشنواره ملی رسانه‌های ایران بخشی را به انسان رسانه‌ها اختصاص دادیم، که هیئت داوران به جمع‌بندی در این عرصه نرسیدند. با این حال در نمایشگاه رسانه‌های ایران درگاه انسان رسانه‌ها به عنوان فعالان رسانه‌های اجتماعی درنظر گرفتیم. از بیش از ۲۰ چهره پیشکسوت رسانه استان‌ها با حضور رسانه‌های استانی تقدیر خواهد شد، که با ابتکار استان‌هاست.

به گفته مهدی‌پور، اگرچه نمایشگاه رسانه‌های ایران به صورت بین‌المللی برگزار نمی‌شود، اما بخش بین‌الملل دارد. با توجه به تحولات منطقه‌ای غرفه‌ای تحت عنوان رویداد غزه پیش‌بینی شده است. در این غرفه از تعدادی از رسانه‌های خارجی مانند روسیه، قطر، ترکیه، لبنان، چین، برخی کشور‌های همسایه و برخی فعالان رسانه کشور‌های اروپایی حضور دارند. کنشگرانی هم که در طول ۱۲۰ روز گذشته در موضوع طوفان الاقصی فعال بودند، شامل می‌شود. البته تا زمان قطعی شدن اسامی آن‌ها را اعلام نمی‌کنم.

 

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های سنگین برپایی نمایشگاه برای اهالی رسانه توضیح داد: ما تلاش کردیم با حداقل هزینه‌ها از اصحاب رسانه میزبانی کنیم. به عنوان مثال، برای آماده‌سازی و اجاره یک غرفه ۱۲ متری شش میلیون تومان تمام می‌شود. این مبلغ نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد چندانی نداشته اشت. ما امسال به طور مستقیم ۸۰۰ میلیارد به رسانه‌ها کمک کردیم، که شامل یارانه‌ها، آگهی‌های دولتی و کاغذ است. امیدواریم این مبلغ تا پایان سال به مرز ۱۰۰۰ میلیارد برسد. از طرفی، تعداد اعضای سامانه خبرنگاران به بیش از ۱۲ هزار عضو رسیده است. تعداد قابل توجهی از آن‌ها در صندوق هنر بیمه شدند. تلاش شده که در این دوره نمایشگاه کمترین میزان هزینه‌ها اخذ شود. 

وی درباره برگزاری نشست‌های پیرامونی در نمایشگاه رسانه‌های ایران ادامه داد: حدود ۳۰ نشست تخصصی پیرامون فناوری‌های هوش مصنوعی، اقتصاد رسانه، تجربه‌نگاری، رونمایی از کتاب، تقدیر از پیشکسوتان با حضور اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاری و فعالان رسانه‌ای برگزار می‌شود.

مهدی‌پور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با توجه به وقفه ۶ ساله، نمایشگاه رسانه‌های ایران چقدر عقب ماندگی ما را در حوزه رسانه نسبت به کشور‌های پیشران جبران می‌کند؟ گفت: دو برنامه پیش‌بینی شده، که یکی از آن‌ها حضور رسانه‌های بزرگ منطقه و بین‌المللی است. علاوه‌بر آن، گروه‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان محتوا که فناوری جدید در حوزه رسانه کار می‌کنند، دعوت کردیم. امیدواریم آشنایی و تبادل اندیشه منجر به حرکت در عرصه رسانه شود و بتوانیم تا حدی آینده رسانه‌ها را ترسیم کنیم. 

در ادامه محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها از برپایی چهار کارگاه تحت عنوان «اسرا» خبر داد و گفت: حداقل ۳۲ نشست پیش‌بینی شده، که این تعداد چهار کارگاه تحت عنوان «اسرا» که افزایش سواد رسانه‌ای کشور است، خواهیم داشت. در این چهار کارگاه هم روزنامه‌نگاران و هم دانشحویان حوزه ارتباطات جامعه هدف ماست. از طرفی، حداقل چهار نشست تجربه‌کاوی پیش‌بینی کردیم، که شامل تجربه‌های موفق موضوعی می‌شود. برای نوجوانان و دانش آموزان کارگاه رسانه‌سازی خواهند داشت، تا بتوانند در فضای رسانه کنشگری کنند. 

به گفته وی، حداقل چهار نکوداشت از بزرگان و پیشکسوتان ارتباطات و روزنامه‌نگاری تحت عنوان «نکوداشت رسانه» پیش‌بینی شده است. حداقل هشت نشست تحت عنوان «به وقت رسانه» داریم، که دربرگیرنده مبانی نظری حوزه روزنامه‌نگاری و ارتباطات است. چهار نشست معرفی از کتاب خواهیم داشت.

دانلود فیلم

ادامه مطلب فعالیت نمایشگاه «رسانه‌های ایران» از ۲۹ بهمن آغاز می‌شود/ کمک ۸۰۰ میلیاردی به رسانه‌ها

فیلم بهشت تبهکاران؛ اطلاعات کامل و نقد فیلم مسعود جعفری جوزانی


بهشت تبهکاران جدیدترین ساخته مسعود جعفری جوزانی است که بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اولین نمایشش در جشنواره فیلم فجر خواهد بود تا جوزانی لقب کهنه‌کارترین فیلمساز جشنواره فجر ۴۲ را از آن خود کند.

همه چیز درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲

خلاصه داستان فیلم بهشت تبهکاران

خلاصه داستان فیلم بهشت تبهکاران که ساخته مسعود جعفری جوزانی است، از این قرار است؛ حسن جعفری کارمند شرکت نفت آبادان به تهران می آید و ناخواسته وارد ماجراهایی می‌شود. داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود. سالی که احمد دهقان نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

 

نقد و بررسی فوری فیلم بهشت تبهکاران

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

علی نعیمی

علی نعیمیبهشت تبهکاران جعفری‌جوزانی نشان داد تنها دغدغه داشتن از یک برش تاریخ معاصر برای ساخت فیلم کافی نیست. جوزانی که در سریال در چشم باد عادت به اضافه گویی و زیاده گویی داشت در مدیوم سینما نیز این عادت را ترک نکرد و یک فیلم شلخته و آشفته و در نهایت بی سلیقگی ساخت. فیلمی که حتی از سریال کاراگاه علوی و لوکیشن‌های تهران دهه ۳۰ نیز عقب‌تر است. اینکه نام فرید مصطفوی با کوله‌باری از تجربه و همکاری با بزرگانی چون رخشان بنی‌اعتماد در تیتراژ فیلم و در مقام فیلمنامه‌نویس آمده ولی حاصل کار حتی نتوانسته ضعف‌های شخصیت‌پردازی و انگیزه‌ها و حضور شخصیت‌ها را معنی کند یعنی حتما یک جای کار می‌لنگد. ۲ سال وقت گذاشتن برای ساخت فیلمی که هیچ دستاوردی برای سینمای ایران ندارد و با انبوهی از حضور بازیگران حتی در اندازه سریال‌های نود قسمتی تلویزیون هم جاذبه ایجاد نمی‌کند باید همه ما را به فکر فرو ببرد. فکر به این نکته که چه شد که فیلمسازی مانند جعفری‌جوزانی با انگیزه‌های قابل احترامش توانایی تعریف کردن ساده یک درام را ندارد و حتی جرات دور ریختن سکانس‌های بی‌جهت و بی معنی را هم ندارد. نیمه ابتدایی فیلم که در آبادان می‌گذرد به جرات می‌توانست به یک سوم نسخه فعلی تقلیل پیدا کند و بازی‌ها و سکانس‌های باسمه‌ای و غیرواقعی نیز کمتر از این اندازه شود. صحنه‌های دادگاه به غیر از مرور تاریخ معاصر از زبان چند وکیل چیز دیگری نداشت و حیرت‌انگیزتر اینکه چطور فیلمساز در اواسط فیلم تصمیم گرفت ضلع دوم و سوم یک درام را به کل از صحنه حذف کند و لادن مستوفی و رضا یزدانی از نیمه فیلم کنار بروند؟ تماشای ۲ ساعته یک فیلم شلوغ و باری به هر جهت حتما روز سختی را برای تماشاگران رقم می‌زند که ای کاش حداقل اگر فکری برای اکرانش دارند از الان به تکاپوی سر و سامان دادن به این آشفته بازار تصاویر بکنند. یک «ای‌کاش» دیگر اینکه امیدوارم جعفری‌جوزانی فکر ساخت پروژه کوروش کبیر را با این حجم از ناتوانی در فیلمسازی از سرش بیرون کند تا لااقل اسطوره‌های این سرزمین هنوز هم در چشم مخاطب بزرگ و ماندگار باقی بمانند.

۳ نکته از فیلم:

  • بازی بد و پر از ادا و اطوار امیرحسین آرمان
  • صحنه‌های میتینگ‌های سیاسی که بسیار مضحک است
  • بازی جواد طوسی منتقدقدیمی سینما و قاضی بازنشسته دادگستری

کمال پورکاوه

کمال پورکاوهآخرین ساخته مسعود جعفری جوزانی تصویری کاریکاتور‌گونه از یک درام به اصطلاح سیاسی را به مخاطب ارائه می‌دهد. فیلم پرهزینه جوزانی اتفاقا یکی از آشفته‌ترین و شلخته‌ترین ساخته‌های اوست که برای کارگردانی با سابقه او چه در صحنه‌های عاشقانه (البته اگر عشقی در فیلم وجود داشته باشد!) و چه در اجرای صحنه‌های اعتراضات خیابانی،چنان خامدستی و نابلدی از خود نشان می‌دهد که اگر مواجهه مخاطب با تیتراژ ابتدایی نبود،بسیاری را به این یقین می‌رساند که کارگردانی جوان و بی‌استعداد درحال تجربه‌اندوزی اولین کار تصویری خودش، با اتکا به یک سرمایه هنگفت و بادآورده است.

نمایش مضحک میتینگ‌های سیاسی با آن دیالوگهای شعاری که با فضاسازی شتابزده کارگردان، توانایی ترسیم فضای سیاسی جامعه اواخر دهه بیست  (که به تازگی زمزمه‌های ملی شدن صنعت نفت را در سر می‌پروراند) را ندارد، در کنار ترسیم کاراکترهایی که در تمام مدت زمان طولانی فیلم، هیچکدام از دغدغه‌های ذهنی و درونی آنها برای تماشاگر هویدا نمی‌شود،بهشت تبهکاران را به یک بیانیه شعاری و کسالت‌بار سیاسی تبدیل کرده که هیچ نشانه‌ای از یک درام سینمایی را با خود به همراه ندارد.

نویسنده فیلمنامه،شخصیتهای بسیار زیادی را وارد مسیر داستان کرده و بدون اینکه زحمت پرداخت تک تک آنها را به خود بدهد،به سادگی از کنار آنها عبور می‌کند. بسیاری از کاراکترها، بدون اینکه تاثیر واضحی بر پیشبرد درام مرکزی فیلم داشته باشند،تنها برای خالی نبودن عریضه و بالاتر بردن مدت زمان فیلم، از طرف فیلمساز به متن اثر تحمیل شده‌اند.( نگاه کنید به حضور کاریکاتور‌گونه فخر‌الدین صدیق شریف، جواد طوسی، حمید گودرزی و حسام منظو‌ر که در لحظات آخر به فیلم اضافه می‌شوند)
به همه اینها اضافه کنید بازی ضعیف و دور از انتظار کلیه بازیگران اصلی فیلم که همپای با ساختار بهم ریخته‌اش،تماشاگر را در افسوس و نا‌امیدی عمیقی غرق می‌کند.

۳ نکته از فیلم:

  • فیلمنامه ضعیف جوزانی و مصطفوی
  • بازی ضعیف و توی ذوق زننده امیرحسین آرمان
  • طراحی صحنه پرهزینه و تلف شده

سید مهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویمن کشف کرده‌ام؛ چرا فیلمی که ۲ سال از تولید و یکسال از طی شدن مراحل پساتولید آن می‌گذرد، هنوز آماده نیست یا در برخی سینماها با پرده سبز به نمایش درآمده؛ من کشف کرده‌ام که چرا فیلم -شاید- تا همین قبل از نمایش در جشنواره درگیر تدوین و ویژوال بوده. -احتمالا- تدوینگر بی‌نوا نمی‌دانسته با این همه راش، این همه سکانس بی‌ربط، این همه داد و فریاد و این همه قاب‌های سوپر کلوزآپ و این همه اتفاق بی‌منطق در طول زمان محدود ۱۲۰ دقیقه‌ای چه کند.

تدوینگر محترم، در کنار خط اصلی داستان که از واقعیت هم برداشت شده است، داستان کلیشه‌ای دختر پولدار و پسر فقیر را خطی روایت کند یا فلش‌بک بزند، از کارگری به عنوان یک بهانه سیاسی شروع کند یا تصویرشان را حذف کند، اساسا کدام شخصیت را کنار بگذارد که داستان خلوت‌تر و قابل دنبال کردن بشود. اصلا با فراموش شدن راکوردها چه کند…

شما خودتان را جای تدوینگرِ خیالیِ بی‌نوای قصه ما بگذارید که حتی نمی‌توانسته به کارگردان مشهور فیلم گلایه‌ای بکند و از این همه آشفتگی و بی‌منطقی شاکی شود. پس برای همین یکسال همه چیز طول کشیده حتی تا روز پخش در جشنواره و نتیجه فیلمی است که اگر روایت ویکی‌پدیایی قتل احمد دهقان را خوانده باشید، می‌توانید داستان را فهم کنید و شاید شاید به تماشا ادامه دهید. می‌دانم این نوشته خالی از نقدی است که باید، ولی درباره فیلم استاد جوزانی نمی‌شود چیزی بیش از این گفت و نوشت. مرا ببخشید!

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: کمدی دیگری از جوزان‌فیلم

سطح فیلم: رد شدن در جشنواره با احترام

۳ نکته از فیلم:

  • پای شفا گرفته حسن جعفری از آبادان تا تهران
  • اصلاح رنگ و نور فیلم (افعال معکوس)
  • تمامی سکانس‌های دادگاه با تشویق حضار

 

بازیگران و عوامل فیلم بهشت تبهکاران

در بهشت تبهکاران تعداد زیادی از بازیگران سینمای ایران حضور دارند؛ امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی، بهنام تشکر، هومن برق‌ نورد، حسام منظور، رضا شفیعی‌ جم، فریبا متخصص، فخرالدین صدیق شریف، اسماعیل خلج، علیرضا جلالی ‌تبار، محمدرضا هاشمی، سهیل برخورداری، حمید متقی، فتح‌الله جعفری جوزانی، مهدی مهریار و جواد طوسی و همچنین در این اثر سینمایی افسانه بایگان و فرهاد قائمیان با نقش آفرینی خود، حضور افتخاری دارند.

رضا یزدانی مسعود جعفری جوزانی امیرحسین آرمان در پشت صحنه فیلم بهشت تبهکاران
رضا یزدانی، مسعود جعفری جوزانی و امیرحسین آرمان در پشت صحنه فیلم بهشت تبهکاران

عوامل فیلم بهشت تبه کاران

فهرست عوامل فیلم بهشت تبهکاران عبارتند از؛

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی، مدیرفیلمبرداری: امیر کریمی، تدوین: مهدی حسینی ‌وند، موسیقی: فردین خلعتبری، فیلمنامه: مسعود جعفری جوزانی، فرید مصطفوی، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ایمانی، طراح چهره‌پردازی: مهین نویدی، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود موسوی ‌نژاد، صدابردار: آرش برومند، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های بصری: کامیار شفیع ‌پور، مدیرتولید: بهزاد هاشمی، عکاس: علی نیک ‌رفتار، دستیاران کارگردان: علی مهرآسا، مهدی حاجی یوسف، پارسا هاشمی، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی و تهیه‌کنندگان: فتح‌الله جعفری جوزانی، علی قائم مقامی.

 

چند نکته درباره فیلم

  • پیش تولید فیلم از خرداد ماه ۱۳۹۹ شروع شد.
  • اواخر تابستان ۱۴۰۱ فیلمبرداری این کار شروع و بخش زیادی از این اثر سینمایی در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شد.
  • فیلم به‌عنوان اثر سینمایی رزرو برای رونمایی در جشنواره چهل‌ویکم قرار داشت اما مراحل پس‌تولید آنقدر طولانی شد که به جشنواره نرسید.
  • جعفری جوزانی در این فیلم سینمایی از بازیگرانی همچون امیرحسین آرمان و رضا یزدانی برای نقش اصلی مرد استفاده کرده است.
  • جوزانی که علاقه زیادی به تاریخ دارد سریال در چشم باد را برای تلویزیون تولید کرد و در تولید فیلم کوروش با تهیه‌کنندگی زنده یاد علی معلم ناکام ماند.

 

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

مسعود جعفری‌جوزانی | کارگردان: به دنبال کیسی بودم که همیشگی باشد، در مورد ابینکه آدم‌هایی که دفاع می‌کنند، چرا اعدام‌ می‌شوند؟ اما اگر قرار بود در مورد یک مسئله فیلم بسازیم، تبدیل به کلیشه فیلمسازی در حوزه قصاص می‌شد. در نهایت با دوستانم در انجمن حقوق‌شناسان مشورت کرده و تصمیم گرفتیم که یک مسئله ریشه‌ای را در تاریخ بررسی کردیم. کتابی درباره کاراکتر اصلی فیلم؛ حسن جعفری نوشته شده که قطعی ثابت کرده این فرد بی‌گناه است. اسم کتاب «بی‌گناهی که بر دار شد» است. این که این فرد قاتل نبوده و چون سیاسی و اهل قلم بوده، اعدامش کرده‌اند. البته این فیلم اقتباسی به حساب نمی‌آید؛ بلکه اثری پژوهشی است. زیرا من تمام پرونده‌ها و اسناد مربوطه را مطالعه کردم. «بهشت تبهکاران» درباره اهمیت استقلال قوه قضاییه است، چراکه در هر سرزمین و کشوری اگر قوه قضاییه مستقل نباشد، بهشت تبهکاران است و جهنم انسان. زندگی حسن جعفری به‌واقع فیلم است و من همواره دوست دارم در ژانرهای مختلف فیلم‌هایی بسازم که بتواند رد پایی از من و علایقم باشد. این قصه می‌تواند و قابلیت سریال شدن هم دارد.

علی قائم‌مقامی | تهیه‌کننده: فیلم «بهشت تبهکاران» از لحاظ پروداکشن پروژه سنگینی بود. چند روز قبل از شروع جشنواره فیلم فجر، با مدیران صحبت کردم که چند روزی برای رساندن نسخه نهایی صبر کنند، منتها گفتند قانون برای همه یکسان است و بلیت‌فروشی انجام شده است. پس آن ماجرایی در روزهای ابتدایی جشنواره اتفاق افتاد و در آن روزها نسخه فیلم ما که روی پرده رفت، ناقص بود.

امیرحسین آرمان | بازیگر: اعث خوش‌شانسی من بود که بازی در نقش حسن جعفری به من رسید. از لحظه لحظه بازی کردن این نقش در این فیلم لذت بردم و سعی کردم چیزی از شخصیت بسازم که واقعی باشد. من با برادرزاده و خانواده‌ این شخص صحبت‌های بسیاری کردم تا قصه را طبق واقعیت‌ها، روایت کنیم. تک‌تک تصاویری که در فیلم می‌بینید، پشتش فکر است و ساعت‌ها درباره آن صحبت شده است. در کمتر فیلمی، این میزان از دقت کارگردان را دیده‌ام.

رضا یزدانی | بازیگر:  من خواننده‌ای هستم که چند سالی‌ است بازیگری را هم تجربه می‌کنم. به واسطه چهره و صدایی که دارم، بیشتر نقش‌های منفی به من پیشنهاد می‌شود. زمانی که فیلمنامه را خواندم، از این نقش منفی بسیار خوشم آمد و نمی‌دانم که توانسته‌ام از پس آن بربیام یا خیر. اما باید بگویم مسعود جعفری‌جوزانی از آن دسته کارگردانانی است که بازیگرش را خوب هدایت می‌کند.

بهنام تشکر | بازیگر نقش قاضی:  باعث افتخار من است که در فیلم آقای جعفری‌جوزانی ایفای نقش کرده‌ام. لوکیشن دادگاهی که در تصویر تماشا کردید، واقعی است و در سال ۱۳۲۹، مراسم محاکمه حسن جعفری در همین دادگاه اجرا شده بود.

حسام منظور | بازیگر: زمانی که اسم آقای جعفری‌جوزانی پشت کاری باشد، بازیگر بدون فکر کردن آن را انتخاب می‌کند. متاسفانه فیلم‌های تاریخی خیلی کمتر ساخته می‌شود. تجربه نشان داده مردم هم آثار تاریخی-ملی را بسیار دوست دارند و این آثار علاوه بر این که سینمایی است، پژوهشی هم هست.

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس های فیلم بهشت تبهکاران

پوستر فیلم بهشت تبهکاران

امیرحسین آرمان در فیلم بهشت تبهکارانامیرحسین آرمان در فیلم بهشت تبهکارانلادن مستوفی در فیلم بهشت تبهکارانپژمان بازغی در فیلم بهشت تبهکارانامیرحسین آرمان و سحر جعفری‌جوزانی در فیلم بهشت تبهکارانفیلم بهشت تبهکاران لادن مستوفیلادن مستوفی در فیلم بهشت تبهکارانامیرحسین آرمان در فیلم بهشت تبهکارانپژمان بازغی در فیلم بهشت تبهکارانفیلم بهشت تبهکارانامیرحسین آرمان و سحر جعفری‌جوزانی در فیلم بهشت تبهکارانمسعود جعفری‌جوزانی در پشت صحنه فیلم بهشت تبهکاران

دانلود فیلم

ادامه مطلب فیلم بهشت تبهکاران؛ اطلاعات کامل و نقد فیلم مسعود جعفری جوزانی