دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

دست «بی‌بدن» به سودای سیمرغ نمی‌رسد



مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: فیلم بی بدن همچنان در سودای سیمرغ وارد نمی‌شود و امیدواریم فیلم در بخش نگاه نو بدرخشد و داوران فیلم را ببینند و امیدواریم صاحبان و دست اندرکاران فیلم برای سال آینده زودتر کارشان را شروع کنند و به دبیرخانه ارسال کنند.

وی افزود: ۱۵ دی ماه آخرین مهلت بازبینی آثار بود و باید در این تاریخ جمع بندی انجام می‌شد و آثار را اعلام می‌کردیم و فیلم بی بدن ۱۷ دی ماه تحویل داده شد. هئیت انتخاب اثر را دید و، چون در آن برهه زمانی فیلم ناقص بود، نمی‌توانستند به جمع بندی برسند.

دبیر جشنواره تصریح کرد: ۱۱ فیلم نگاه نو انتخاب شده بود و چون این فیلم آخرین فیلمی بود که رسید هئیت داوران گفتند، چون ما فیلم را دیدیم و کارگردان فیلم اولیه است به نگاه نو اضافه شود.

او می‌گوید: جمع بندی آخر هئیت انتخاب که ۷ رای داشتند و ۵ اثر،۴ اثر به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرد و فیلم دیگری هم اضافه شد به این ترتیب سودای سیمرغ میزبان ۵ فیلم اولی شد.

امینی اظهار کرد: بخش سودای سیمرغ با ۲۲ فیلم و نگاه نو با ۱۲ فیلم با تصمیم هئیت انتخاب وارد جشنواره فجر شدند.

منبع: ایرنا

دانلود فیلم

ادامه مطلب دست «بی‌بدن» به سودای سیمرغ نمی‌رسد

نوروز ارثیه ارزشمند ایران/ فیلمی که دیدن آن وظیفه ملی است



نشست خبری فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق در سانس سوم در خانه رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری، سهیل موفق (کارگردان)، محمدرضا نادری (تهیه‌کننده)، حمزه ساعی (نویسنده)، بهرام دهقاندار (آهنگساز)، کاوه ایمانی (تدوینگر)، منصور شهبازی (صدابردار)، آزاده قوام (طراح لباس)، سیاوش چراغی‌پور، سحر حسینی، طا‌ها شادی‌فر از جمله بازیگران این فیلم سینمایی حضور داشتند.

نوروز ارثیه ارزشمند ایران

در ابتدای این برنامه، محمدرضا نادری تهیه‌کننده این فیلم، توضیح داد: نوروز ارثیه ارزشمندی است که سالیان سال طول کشیده، به ما برسد، ما هم باید از این ارزش نگهداری داریم. همچنین همین ابتدا می‌خو‌اهم از فرشته طائرپور یادی کنم.

وی افزود: نوروز مسئله مهمی در کشور ماست و ما به آن توجهی نداریم. متاسفانه میکی موس در اینستاگرام، نوروز را تبریک می‌گوید و خودمان نسبت به این موضوع و این آیین بی‌اهمیت هستیم.

فیلمی که خانواده‌ها می‌توانند ببینند

در ادامه، سهیل موفق کارگردان «نوروز» بیان داشت: همواره سعی می‌کنم در تمامی کارهایم، خانواده را در نظر بگیرم و فیلمی را بسازم که کودکان بتوانند در کنار خانواده‌هایشان آن را تماشا کنند. زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می‌ساختم، توجه دخترم به بابانوئل و کریسمس جلب شده بود و من را به مغازه‌هایی می‌برد که وسایل این جشن به فروش می‌رسد. از آن زمان له بعد این مساله برایم دغدغه‌ای شد و تصمیم گرفتیم تا فیلم بعدی ام، درباره نوروز باشد.

وی در ادامه افزود: حدود ۵ سال به دنبال سرمایه‌گذار بودیم. چندین کشور نوروز را جشن می‌گیرند و اکنون محدود به مرز جغرافیایی ما نیست. برای ما درد بود که نمی‌توانستیم سرمایه‌گذار پیدا کنیم.

برای ساخت نوروز کمکی نشد

حمزه صالحی نویسنده این اثر تشریح کرد: در این چند سال، در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند.

وی افزود: متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود.

فروش فیلم مهم نیست؟

این نویسنده ادامه داد: اگر این فیلم بفروشد یا نفروشد، صادقانه به لحاظ مالی برای من اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌خواهم این را بگویم که پس از این همه سال، اثری درباره نوروز و آیین ساخته شده، حتما این فیلم را در سالن سینما تماشا کنید.

به سیمرغ و جایزه فکر نمی‌کنیم

سیاوش چراغی‌پور بازیگر «نوروز» درباره نقش‌آفرینی خود در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره از جشنواره به سیمرغ فکر می‌کنید، عنوان کرد: من به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم جایزه و سیمرغ است. سال‌های سال است که دارم کار می‌کنم و در جشنواره فیلم فجر دیده نشده است.

وی افزود: البته همین که شما عزیزان اثر را ببینید برای من کافی است. مهم‌ترین دغدغه‌ام تجربه کردن نقش‌های متفاوت است. نقش‌های زیادی در رویاهایم است و در ذهن دارم و امیدوارم کارگردانان برای آن‌ها به سراغم بیایند و بتوانم در نقش‌های رویایی‌ام بدرخشم.

چراغی‌پور اظهار کرد: به جز «نوروز» فیلم «دو روز دیرتر» را هم در این جشنواره دارم که متاسفانه هنوز موفق به دیدن آن نشده‌ام.

بهرام دهقانیار، آهنگساز این فیلم بیان داشت: در روند تولید فیلم، آقای نصیریان در شرایطی نبودند که بتوانند در استودیو حضور داشته باشند و صدای ایشان را در یک بخش ضبط کردیم و خودم هم آن را تنظیم کردم.

موسیقی نوروز به روز است

وی اضافه کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم، عاشقش شدم و احساس کردم که ظرفیت زیادی برای ساخت موسیقی دارد. این فیلم ۹۰ دقیقه است و ۸۹ دقیقه آن، موسیقی دارد.

«نوروز» پرحجم‌ترین اثری بود که در آن موسیقی وجود داشت و کارگردان هم سکانس به سکانس، ضرب به ضرب در کنار ما برای تولید بود.

دهقانیار تاکید کرد: در این اثر، موسیقی الکترونیک سینمای روز جهان، به کار گرفته شده است. هر آن چه در این فیلم به کار بردیم، چیزی کمتر از آثار خارجی نداشت و باید بگویم که موسیقی «نوروز» به‌روز ساخته شده است.

تیتراژ رپ برای یک فیلم سینمایی

وی اضافه کرد: موسیقی رپ این فیلم، انتخابی بوده و اکیداً تصمیم من نبوده و باید از کارگردان بپرسید.

کارگردان در این باره پاسخ داد: از آقای دهقانیار برای تیتراژ که پایه موسیقی رپ دارد، اجازه گرفته بودم. اگر از هر نوجوانی بپرسید، می‌گویند که ما شنونده این نوع ژانر موسیقی هستیم. قاعدتا اگر این اثر رپ، مخاطب را اذیت کند در فیلم‌های بعدی به کار نخواهیم برد.

کاوه ایمانی تدوینگر فیلم نوروز بیان داشت: در سال ۱۳۹۷، با سهیل موفق «پاستاریونی» را کار کردم و پس از آن هم در «نوروز» با هم همکاری کردیم.

وی افزود: ما نسخه ۱۰۰ دقیقه‌ای به جشنواره تحویل دادیم و باید بگویم که در ابتدا ۱۷۰ دقیقه بود، اما کارگردان سه روز پیش تاکید کرد که کوتاه‌تر شود و اکنون شما نسخه ۹۰ دقیقه‌ای «نوروز» را تماشا کردید.

وی در ادامه عنوان کرد: ۵۰ دقیقه این فیلم، دارای جلوه‌های ویژه بصری است و من سعی کردم پا به پای تمامی عوامل، تدوین خوبی از نسخه ۹۰ دقیقه‌ای ارائه دهم. از نظر من، تصاویر این فیلم بسیار زیباست.

سحر حسینی بازیگر کودک فیلم «نوروز» گفت: بسیار خوشحال هستم که در کنار تک‌تک شما عزیزان هستم. این پروژه حال بسیار خوبی داشتم و تنها خاطره تلخم زمانی بود که من سر صحنه بودم و برادرم تصادف کرده بود.

طا‌ها شادی‌فر بازیگر کودک «نوروز» گفت: من نقش نامی را در این فیلم بازی کرده‌ام. اول از همه، خداوند را شاکر هستم و سپس از کارگردان تشکر می‌کنم که این نقش را به من داد.

وی افزود: خود من هم تاکنون نمی‌دانستم که چنین افسانه‌هایی درباره عید نوروز وجود وارد و هدف این فیلم هم نشان دادن افسانه و اسطوره‌های عید نوروز ما بود.

این بازیگر کودک تشریح کرد: نقش پسر نترسی را بازی کردم و باعث افتخار من بود که کنار افرادی همچون استاد علی نصیریان بازی کردم. طی مدت فیلمبرداری یک بار هم خم به ابروی آقای موفق نیامد و از نظرم اگر ایشان سری به رشته بازیگری هم بزنند قطعا موفق خواهند شد.

سحر حسینی دیگر بازیگر کودک فیلم «نوروز» اضافه کرد: از نظر من هم آقای موفق خیلی کارگردان خوبی است و از همکاری با ایشان لذت بردم.

آزاده قوام طراح لباس این پروژه گفت: «نوروز» نخستین تجربه من با سهیل موفق بود؛ اما چندین پروژه با حمزه صالحی کار کرده بودم. «نوروز» از لحاظ طراحی صحنه و لباس، اثر سختی بود.

برای خانواده‌ها باید فیلم رویایی ساخت

کارگردان فیلم ادامه داد: من معقتد هستم که برای خانواده‌ها باید فیلم رویایی ساخت. این که کاراکتر‌ها از طبقه متوسط باشد یا فقیر جامعه، فرقی نمی‌کند؛ بلکه مهم حرفی است که ما می‌زنیم.

وی افزود: «نوروز» در ژانر رئال فانتزی است و در بخش‌هایی چاره‌ای نداشتیم جز این که از پرده سبز استفاده کنیم.

حمزه صالحی نویسنده فیلم «نوروز» عنوان کرد: اکثر فیلم‌هایی که درباره کریسمس ساخته می‌شود، یک قالب دارد که بازیگر کودک، ماموریتی می‌گیرد. در این فیلم هم ما از این قالب سفر قهرمانانه استفاده کردیم.

احترام به علی نصیریان

سهیل موفق کارگردان فیلم «نوروز» با اشاره به بازی علی نصیریان گفت: خیلی سخت توانستیم با استاد ارتباط بگیریم و زمانی که فیلمنامه را به او دادیم، در خانه خودشان نقش را اتود زدند و ما از این اتفاق حیرت‌زده شدیم که استادِ به این بزرگی چقدر عاشق آیین‌های باستانی است. برخی از ترانه‌های فیلم را خود استاد نصیریان و برخی دیگر را علی بحرینی نوشتند.
وی در پایان تاکید کرد: این فایلم حاصل تلاش یک گروه است.

در انتها همه حضار به احترام علی نصیریان ایستادند و وی را که در نشست حضور نداشتند، تشویق کردند.

دانلود فیلم

ادامه مطلب نوروز ارثیه ارزشمند ایران/ فیلمی که دیدن آن وظیفه ملی است

مروری بر سریال‌های خاطره‌انگیز تلویزیون با بن‌مایه انقلاب



در گذر از عمر ۴۵ ساله پیروزی انقلاب اسلامی، رسانه ملی ساخت مجموعه‌هایی بامضمون و حال و هوای انقلاب اسلامی ساخته است؛ مجموعه‌هایی که احساسات مخاطبان را درگیر کرده و مبارزات مختلف مردمی در آن دوران را به نمایش گذاشته است. از زمانی که قصه‌های مربوط به انقلاب اسلامی ایران در رسانه ملی به تصویر کشیده شد، هنرمندان دغدغه‌مند به این موضوع پرداخته‌اند و شاهد نتایج موفقیت‌آمیز و بعضاً تأثیرگذاری نیز در این راه بوده‌ایم.

دهه فجر هر سال در کنار وجوه مختلف سیاسی و اجتماعی که دارد، از جنبه دیگری نیز در ذهن خیلی از ما جا خوش کرده است، جریانی که تلویزیون در آن نقش مؤثری دارد و باعث شده تا خیلی‌ها با شنیدن اسم مجموعه‌های مختلفی که در این رسانه ساخته شده است، به یاد آن روز‌ها بیفتند. سریال‌هایی که بعد از انقلاب بخش زیادی از تولیدات سیما را به خود اختصاص داده‌اند، پای ثابت این ماجرا هستند، جریانی که باعث شده تا به شکل خاطره‌انگیزی برایمان یادآور آن مقطع از تاریخ ایران بوده باشد. این جریان همچنان ادامه دارد و به دلیل ابعاد گسترده این ماجرای سرنوشت‌ساز تاریخی، همچنان گروه‌های مختلفی مشغول پرداختن به آن هستند. با نگاهی به اسامی این مجموعه‌ها که از اواخر دهه ۵۰ ساخت آن‌ها شروع شد، با تصاویر و اتفاقات جالبی روبه‌رو می‌شویم، فضایی که مرور آن در این روز‌ها خالی‌ازلطف نیست.

مروری اجمالی بر برخی سریال‌های نام‌آشنایی که در طول این سال‌ها به موضوع انقلاب پرداخته و برایمان خاطره‌انگیز بوده‌اند خواهیم داشت.

 میعاد در سپیده‌دم

سریال میعاد در سپیده‌دم، محصول سال ۱۳۷۷ به کارگردانی سعید سلطانی است که در آن بازیگرانی همچون مجید مظفری، محمود عزیزی، جمشید جهان‌زاده، گوهر خیراندیش و داریوش ارجمند حضور دارند. میعاد در سپیده‌دم از سریال‌های خاطره‌انگیز انقلابی و در حقیقت اولین سریال با موضوع انقلاب اسلامی تلویزیون است. داستان این سریال در سال ۱۳۵۷ و در زمان شکل‌گیری انقلاب در تبریز اتفاق می‌افتد. میعاد در سپیده‌دم در پخش اولیه‌اش در سال ۱۳۷۷ در ۱۷ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای با استقبال خوبی از طرف مخاطبان رسانه ملی مواجه شد.

 درچشم‌باد

 مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخصه در مورد رسانه تراز انقلاب، آن است که تمام آن چه به‌عنوان محصول رسانه‌ای در این سازمان در قالب فیلم و سریال تولید و پخش می‌شود، منطبق با آموزه‌های اسلامی و مبتنی بر اندیشه اسلام ناب باشد. سریال در چشم باد در فهرست برترین‌های ما از سریال‌های انقلابی محصول ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ است که مسعود جعفری جوزانی آن را کارگردانی کرده و در آن بازیگرانی مانند پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور و ستاره صفرآوه بازی می‌کنند. این سریال در مدت هفت سال ساخته شد و از اواخر دوران قاجار تا دوران جنگ تحمیلی را روایت می‌کند و دیدی باز به ماجرا‌ها و جریان‌های سیاسی ایران دارد و برخی از حوادث تاریخی نیز در آن به طور کامل شرح داده می‌شوند.

 فرار بزرگ

این سریال به کارگردانی محمدحسین لطیفی در سال ۱۳۸۳ تولید شده است و سعید امیرسلیمانی، انوشیروان ارجمند، اصغر بیچاره، هایده حائری، پرستو گلستانی، پوریا پورسرخ و سیدجواد رضویان در آن به ایفای نقش می‌پردازند. مجموعه فرار بزرگ، از سریال‌های انقلابی تلویزیون است که با زبانی طنز سال‌های پایانی حکومت محمدرضا پهلوی را به تصویر می‌کشد. این سریال ابتدا در سال ۱۳۸۴ از شبکه یک و سپس در سال ۱۳۹۱ از شبکه تماشا پخش شد.

 از نفس افتاده

سریال از نفس افتاده، گزینه دیگری برای قرارگرفتن در حوزه سریال‌های انقلابی تلویزیون است که در سال ۱۳۸۵ تولید و قاسم جعفری آن را کارگردانی کرده است. از نفس افتاده یکی از شاخص‌ترین سریال‌های انقلابی شبکه یک محسوب می‌شود که روایتگر دو جوان به نام‌های آرش و شیده است که پس از سال‌ها همدیگر را در موقعیتی سخت و دشوار پیدا می‌کنند و در بحبوحه انقلاب اسلامی مجبور می‌شوند مقابل هم قرار بگیرند. آرش مأمور ساواک است و دستور گرفته تا دختری خرابکار به نام شیده را دستگیر کند، اما آرش در انجام این کار ناتوان است و نمی‌تواند چشمش را بر روی عشق بی‌پایانش به شیده ببندد.

 تا صبح

سریال تا صبح محصول سال ۱۳۸۵ دو کارگردان به نام‌های مجید جوانمرد و محمدعلی باشه آهنگر داشته است و در آن بازیگرانی مثل رضا ایرانمنش، محمد کاسبی، شادروان عسل بدیعی، ستاره اسکندری و امین زندگانی بازی کرده‌اند. تا صبح یکی دیگر از آثار مهم در لیست برترین سریال‌های انقلابی رسانه ملی محسوب می‌شود که در زمان پخش سریال نیز توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. داستان این سریال بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ روایت می‌شود و به قصه دکتر جوانی به نام مستانه می‌پردازد که در پیچ و تاب موضوع عاطفی درگیر مسائل سیاسی می‌شود. او با عمویش که یکی از ژنرال‌های زمان‌های شاهنشاهی است زندگی می‌کند که در طول روایت قصه نیز چالش‌هایی به لحاظ باور‌های اعتقادی و سیاسی با همدیگر پیدا می‌کنند. این مجموعه، روایت چند جوان از دهه ۵۰ تاکنون است.

 سال‌های برف و بنفشه

سریال سال‌های برف و بنفشه در میان فهرست بهترین سریال‌های انقلابی در رسانه ملی محصول سال ۱۳۸۵ است که سعید سلطانی آن را کارگردانی کرده است در این سریال بازیگرانی مانند سام درخشانی، لاله اسکندری، شبنم قلی خانی، امیر آقایی و اسماعیل شنگله ایفای نقش کرده اند. این مجموعه، داستان مردی به نام مهندس علی فلاح را روایت می‌کند که پس از چندین سال تحصیل در رشته کشاورزی به پیشوای ورامین می‌رود تا زمین پدرش را احیا کند. اما در این راه با جریانی انقلابی آشنا شده و نظرش در ارتباط با گذشته و دیدگاهش نسبت به رژیم ستم‌شاهی تغییر می‌کند.

 یک‌مشت پر عقاب

سریال یک‌مشت پر عقاب محصول سال ۱۳۸۶ به کارگردانی اصغر هاشمی از تولیدات دیگر تلویزیون در حوزه داستان‌های انقلابی است. این سریال از تولیدات مرکز سیما فیلم بوده و از سریال‌های ایرانی با موضوع انقلابی در تلویزیون محسوب می‌شود که تماشای آن را در این روز‌های پرشکوه دهه فجر، برای باری دیگر به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 ارمغان تاریکی

سریال ارمغان تاریکی را در فهرست بهترین سریال‌های انقلابی در رسانه ملی نمی‌توان نادیده گرفت این سریال محصول سال ۱۳۸۹ است که جلیل سامان آن را کارگردانی کرده است، آرش مجیدی، امیر آقایی، لیلا زارع، سودابه بیضایی و مجید مشیری ترکیب بازیگران این سریال را شکل می‌دهند.

سریال ارمغان تاریکی اولین سریال از سه‌گانه تاریخی انقلابی جلیل سامان است که از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت و درباره تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و درگیری درون‌سازمانی آن‌ها با یکدیگر در نخستین ماه‌های پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. سامان در ادامه‌ی سریال ارمغان تاریکی، سریال «پروانه» را در سال ۱۳۹۲ و سریال «نفس» را در سال ۱۳۹۶ ساخت تا سه‌گانه‌اش درباره جزئیات فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق کامل شود. این اثر در زمان خود جز بهترین سریال‌های انقلابی ایران بود.

ششمین نفر

سریال ششمین نفر در سیزده قسمت به کارگردانی بهمن گودرزی در سال ۱۳۹۰ تولید شد و بازیگران این سریال، پولاد کیمیایی، نرگس محمدی، رحیم نوروزی، کامران تفتی و زنده یاد عسل بدیعی بودند. داستان این اثر درباره سرگردی به نام ادیب آسایش است که در پی مرگ پدرش که جز افسران بلندپایه ارتش بوده است، به برادر همسرش مظنون می‌شود. او با تحقیقات درباره این پرونده به راز‌های پیچیده و خطرناکی پی می‌برد.

 پروانه

پروانه دومین مجموعه انقلابی جلیل سامان از سه‌گانه‌اش است که در سال ۱۳۹۲ تولید شد و در آن بازیگرانی همچون قطب‌الدین صادقی، سارا بهرامی، شهرام عبدلی، متین ستوده و نیما رئیسی بازی داشته‌اند.

قصه پروانه در ادامه سریال ارمغان تاریکی نوشته شده است، اما چند سال قبل‌تر از آن یعنی اواخر دهه پنجاه را روایت می‌کند و داستان پسر جوانی است که به همراه تعدادی مبارز آرمان‌هایش را در گرو تحقق اندیشه‌های سازمان مجاهدین خلق جستجو می‌کند. این سریال اولین حضور جدی و حرفه‌ای سارا بهرامی در تلویزیون بود که سبب شد بسیار دیده و پله‌های موفقیت را سریع‌تر طی کند.

 انقلاب زیبا

سریال انقلاب زیبا محصول ۱۳۹۳ به کارگردانی بهرنگ توفیقی است که بازیگرانی مانند آتیلا پسیانی، شقایق فراهانی، مجید مظفری، علیرضا کمالی، فریبا کوثری، مجید واشقانی واکبر معززی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

انقلاب زیبا نیز از سریال‌های انقلابی ایرانی محسوب می‌شود که داستان زندگی زوجی به نام‌های زیبا و حامد را روایت می‌کند.

 کیمیا

کیمیا در فهرست بهترین سریال‌های انقلابی محصول سال ۱۳۹۴ به کارگردانی جواد افشار است که مهراوه شریفی‌نیا، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، مهدی سلطانی، مهدی پاکدل، حامد بهداد و علی شادمان در آن بازی می‌کنند. مجموعه کیمیا که با ۱۱۰ قسمت، طولانی‌ترین سریال غیر طنز تلویزیون ملی ایران به‌حساب می‌آید، روایتگر زندگی دختری به نام کیمیا پارسا و خانواده‌اش در روز‌های قبل از انقلاب تا دوران جنگ است. این سریال در هنگام پخش به دلیل شروع خوب و داستان جذابش از حوادث انقلاب اسلامی سال ۵۷، با استقبال بسیار زیاد مخاطبان رو به رو شده که می‌توان آن را در فهرست سریال‌های مناسب در ایام دهه فجر محسوب کرد.

 معمای شاه

سریال تاریخی معمای شاه محصول سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ است که محمدرضا ورزی آن را کارگردانی کرده است. معمای شاه در ژانر تاریخی ساخته شده و داستان حکومت رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی را در مقاطعی روشن از تاریخ معاصر ایران روایت می‌کند. روایتی از زندگی محمدرضا پهلوی از زمان بازگشت وی از مصر، پس از ازدواج با ملکه فوزیه تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی در قصه این سریال موردتوجه سازندگان آن بوده است. این مجموعه با ۹۱۰ سکانس و ۱۶۰۰ بازیگر یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تلویزیون در لیست سریال‌های انقلابی قرار دارد.

 نفس

سریال نفس که آن را در فهرست بهترین سریال‌های انقلابی در رسانه ملی قرار داده‌ایم در سال ۱۳۹۶ تولید شده و مجموعه‌ی سوم از سه گانه‌ی جلیل سامان در مورد تاریخ انقلاب است. قصه سریال تاریخی انقلابی نفس، درباره سازمان مجاهدین خلق است. دختری به نام ناهید با پسری که عضو سازمان مجاهدین خلق است آشنا می‌شود. او که در تلاش برای پی‌بردن به حقایقی در زندگی خود است، با فاش‌شدن راز‌هایی حوادث سخت و هولناکی را پیش روی خود می‌بیند.

 زیرخاکی

سریال زیرخاکی محصول سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ است که جلیل سامان آن را کارگردانی کرده و در ترکیب بازیگران این سریال از پژمان جمشیدی و ژاله صامتی بهره برده است. زیرخاکی یکی از آثار دیگر فهرست ما در قالب سریال‌های انقلابی است که به حوادث سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۰ می‌پردازد، اما زبان سریال طنز است و با آثاری که پیش از این معرفی کردیم تفاوت‌هایی دارد. در سریال زیر خاکی، داستان مردی به نام فریبرز روایت می‌شود که به دنبال زیر خاکی می‌گردد، اما ناخواسته وارد مهمترین جریان‌های سیاسی و اجتماعی دوران خود می‌شود. فصل اول سریال در سال ۱۳۹۹، فصل دوم آن در سال ۱۴۰۰ و فصل سوم آن نیز در نوروز ۱۴۰۱ از رسانه ملی پخش شد.

در خاتمه باید گفت هنوز هم موضوعات قابل‌توجهی برای ساخت سریال‌های انقلابی وجود دارد که می‌تواند به تولید آثار فاخری بینجامد به‌عنوان‌مثال مجموعه‌ای که نشان دهد تمام مقدرات ایرانیان، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار دولت‌های خارجی بوده است بایستی در این آثار به این پرسش پاسخ داده شود که اصلاً چرا انقلاب شد؟ چه اتفاقی در آن دوران افتاده بود که انقلاب رخ داد؟

آن چه در مسیر انقلاب اسلامی چه در پیروزی انقلاب و چه در دوران پر فراز و نشیب پس از انقلاب اسلامی، عنصر پیش‌برنده بوده است، روحیه جوانانی است که باایمان و روحیه معنوی خود، گام در عرصه‌های خطیری از جمله تولید محتوا گذاشتند که بایستی تا پای جان در آن استقامت می‌کردند. مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و شهادت‌طلبی در میدان جهاد و دفاع مقدس، موضوعی نبوده که بدون وجود روحیه انقلابی قابل‌انجام و پیگیری باشد.

در این مجال به‌صورت گذرا و خلاصه به تعدادی از آثار قابل‌توجه و تأمل در حوزه سریال‌های انقلابی پرداختیم که برایمان خاطره‌انگیز بوده و هستند. بی شک آثار دیگری نیز هستند که با موضوع انقلاب اسلامی نوشته، تولید و پخش شده‌اند و این جریان برای ساخت مجموعه‌های نمایشی با نگاهی نو و رویکردی تحولی ادامه دارد.

منبع: معاونت سیما

دانلود فیلم

ادامه مطلب مروری بر سریال‌های خاطره‌انگیز تلویزیون با بن‌مایه انقلاب

واکنش دبیر جشنواره فجر به حضور فیلم‌های ضعیف در سودای سیمرغ و یک حاشیه تکراری



مجتبی امینی دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برنامه بسته پیشنهادب شبکه دو سیما در مورد حواشی به وجود آمده در مورد فیلم «بی‌بدن» گفت: ۱۵ دی‌ماه آخرین مهلت بازبینی آثار بود و باید در این تاریخ جمع‌بندی انجام می‌شد و آثار را اعلام می‌کردیم، اما فیلم بی‌بدن ۱۷ دی ماه تحویل داده شد. هیات انتخاب اثر را دید و چون در آن برهه زمانی، فیلم ناقص بود، نمی‌توانستند به جمع‌بندی برسند.

امینی ادامه داد: ۱۱ فیلم نگاه نو انتخاب شده بود و چون این فیلم، آخرین اثری بود که رسید، هیات داوران گفتند، چون ما فیلم را دیدیم و کارگردان، فیلم اولی است به نگاه نو اضافه شود. چون جمع‌بندی آخر هیات انتخاب که ۷ رای داشتند انجام شده بود و از ۵ اثری که در این بخش باید می‌بود ۴ اثر به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده و فیلم دیگری هم اضافه شده بود؛ به این ترتیب سودای سیمرغ میزبان ۵ فیلم اولی شد و در نهایت بخش سودای سیمرغ با ۲۲ فیلم و نگاه نو با ۱۲ فیلم با تصمیم هیات انتخاب وارد جشنواره فجر شدند.

وزیر ارشاد خواستار حضور «بی‌بدن» در سودای سیمرغ شد؟

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا «بی‌بدن» وارد بخش سودای سیمرغ می‌شود نیز گفت: فیلم «بی بدن» همچنان در سودای سیمرغ وارد نمی‌شود و امیدواریم فیلم در بخش نگاه نو بدرخشد و داوران فیلم را ببینند و صاحبان و دست‌اندرکاران فیلم برای سال آینده، زودتر کارشان را شروع و به دبیرخانه ارسال کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا وزیر فرهنگ درخواست ورود فیلم «بی‌بدن» به بخش سودای سیمرغ جشنواره داشتند که با مخالفت دبیر جشنواره مواجه شد» اظهار کرد: آقای وزیر رئیس ما هستند، اما او دستوری در این باره ندادند و براساس عدالت و احترام به هیئت انتخاب، فیلم «بی‌بدن» به بخش سودای سیمرغ جشنواره نیامد.

وی راجع به استقبالی که از این دوره جشنواره به عمل آمده نیز گفت: جشنواره فجر متعلق به خانواده محترم سینماست و صاحب خانه اصلی اهالی سینما هستند. تلاش همکاران و دوستانمان برای ورود به جشنواره، نشان‌دهنده اوج و عظمت جشنواره فیلم فجر است.  باید قدر جشنواره را بدانیم و از آن مراقبت کنیم و تلاش کنیم که جشنواره باشکوه برگزار شود.

حواشی فجر نشانه شکوه جشنواره است

دبیر جشنواره فجر ادامه داد: حواشی جشنواره فیلم فجر نشانه شکوه و مهم بودن جشنواره است.  رونق جشنواره نشان می‌دهد که مردم دوباره با سینما آشتی کرده‌اند و جشنواره به دوران اوج خود بازگشته است و از شب اول جشنواره، فیلم‌ها به سانس فوق‌العاده رسیده‌اند. در حالی که مردم در چند سال گذشته از سینما‌ها فاصله گرفته بودند.

واکنش دبیر جشنواره به فیلم‌های ضعیف حاضر در سودای سیمرغ

امینی درباره چرایی حضور فیلم‌های ضعیف در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر گفت: هیئت انتخاب باید از بین ۱۰۶ اثر رسیده به جشنواره، جدولش را پر می‌کرد.

سیمرغ مردمی برمی‌گردد؟

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین در پاسخ به افزوده شدن سیمرغ مردمی نیز گفت: عدالت در سیمرغ مردمی رعایت نمی‌شد، چون اکران مردمی آثار شروع می‌شد، اما تهیه‌کنندگان اثر را دیر می‌رساندند که معادلات آرا را در اکران مردمی به هم می‌ریخت. اکنون بالغ بر ۲ سال است که بر روی زیرساخت‌های جمع‌آوری آرا مشغول کار هستیم. این کار در هیچ جای جهان هم صورت نمی‌گیرد که ما بخواهیم با الگوبرداری از آن سیستم، طرح را پیاده‌سازی کنیم، اما هدف دوستان ما در سازمان سینمایی، رسیدن به سازوکاری است که امیدوارم این اتفاق برای سال آینده اجرایی شود.

چرا تولیدات کودک و نوجوان در فیلم فجر زیاد است؟

دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که چرا با وجود برگزاری جشنواره مختص کودکان و نوجوان، این‌حجم تولیدات با این موضوع در جشنواره می‌بینیم تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر متعلق به همه خانواده سینماست و همه فیلمسازان در همه حوزه‌ها توقع دارند.

فردا پرونده اکران‌های فجر ۴۲ بسته می‌شود؟

او ادامه داد: از ساعت ۱۰ صبح ۲۱ بهمن در همه سالن‌ها ۳۳ فیلم جشنواره تکرار می‌شود، تا دوستانی که جا مانده‌اند به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

محمدرضا شهیدی‌فر، مجری مراسم اختتامیه 

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه ۲۲ بهمن ساعت ۱۹ با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در برج میلاد برگزار می‌شود.

 

دانلود فیلم

ادامه مطلب واکنش دبیر جشنواره فجر به حضور فیلم‌های ضعیف در سودای سیمرغ و یک حاشیه تکراری

صنعت انیمیشن قابلیت ارزآوری دارد/ ساخت موسیقی «ببعی قهرمان» با هوش مصنوعی



نشست رسانه‌ای انیمیشن «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی در آخرین ساعات روز هشتم جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست حسین صفارزادگان و میثم حسینی ۲ کارگردان انیمیشن، محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده، مقداد اخوان نویسنده و پویا صفا آهنگساز حضور داشتند.

محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» در ابتدای این نشست عنوان کرد: اکنون در آرامش اینجا نشسته‌ایم، اما یک عده در کیلومتر‌ها آن طرف‌تر شب‌های ناآرامی دارند. لطفا ۳۰ ثانیه به احترام کودکان غزه سکوت کنیم.

ببعی قهرمان کاری با رنگ و لعاب خوب برای کودکان

وی ادامه داد: ایده این کار از زمانی شکل گرفت که سریال ۲ بعدی ببعی در شبکه کودک پُرمخاطب‌ترین برنامه این شبکه شد. ما سال ۹۶ این سریال را تولید کردیم و تا سال ۹۹ درگیر آن بودیم. این کار برای گروه سنی خردسال بود و ما به این فکر کردیم که برای این مخاطبان وفادار یک انیمیشن سینمایی بسازیم.

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» تصریح کرد: گروه سنی نوجوان توقع میزان کیفیتی را از انیمیشن دارد که ما نمی‌توانیم این توقع را برآورده کنیم، اما برای کودک می‌توانیم یک کار خوب با رنگ و لعاب بسازیم. می‌دانیم که شاید این ژانر برای این جشنواره خیلی مناسب نباشد، زیرا «ببعی قهرمان» برای کودکان ساخته شده است.

مشکوری ادامه داد: تخصص تیم ما تولید سریال تلویزیونی برای کودک و نوجوان است. ژانر کودک در کشور ما بسیار محروم و مظلوم است، اما شکرخدا جشنواره فجر امسال توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان داشت.

صنعت انیمیشن قابلیت صادرات دارد

وی تاکید کرد: صنعت انیمیشن قابلیت صادرات و ارزآوری زیادی دارد و ما اگر به این حوزه توجه ویژه داشته باشیم، اتفاقات ویژه‌ای رقم خواهد خورد. ما نیز سعی کردیم یک کار بین‌المللی بسازیم، زیرا کودکان در همه جای دنیا یک رنگ و یک شکل هستند.

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» ادامه داد: یک پروژه انیمیشن حدود ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را درگیر می‌کند. در نتیجه نقدی که به انیمیشن می‌شود، باید با ملاحظه این شرایط خاص باشد.

مشکوری درباره حمایت نهاد‌ها از این اثر تصریح کرد: ما «ببعی قهرمان» را با همکاری سازمان اوج ساختیم.

تکنیک ساخت ببعی قهرمان سه بعدی است

حسین صفارزادگان یکی از کارگردان این انیمیشن گفت: فرایند تولید انیمیشن بسیار پیچیده است و تمام مراحل آن مهم است، اما پُرچالش‌ترین بخش انیمیشن، بخش مدیریت است. در نتیجه نمی‌توان فرایند تولید انیمیشن را با فرایند تولید فیلم مقایسه کرد.

میثم حسینی دیگر کارگردان این اثر درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: تکنیک اصلی «ببعی قهرمان» سه بعدی است و یک فصل‌های ۲ بعدی هم برای نمک بیشتر به کار اضافه شده است.

وی ادامه داد: ما در ایران با نرم‌افزار‌های محدودی کار می‌کنیم، اما در همین پروژه ما از یک نرم‌افزار جدید برای مدیریت پروژه استفاده کردیم. ناگفته نماند بچه‌های ایران بسیار خلاق و توانمند هستند و متاسفانه در همین پروژه بچه‌هایی بودند که اکنون ایران نیستند. این موضوع از یک طرف باعث افتخار است و از طرفی باعث افسوس که این استعداد‌ها دیگر ایران نیستند.

یک ببعی چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد؟

مقداد اخوان نویسنده «ببعی قهرمان» بیان کرد: سفارشی داده شد که برای سریال ببعی فیلم بلند تهیه شود. برای نوشتن این متن به این فکر می‌کردم که یک ببعی چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد و چه کار‌هایی نمی‌تواند. هدف من این بود که ببعی قهرمان امید بدهد و به بچه‌ها بگوید که تلاش کنند تا به هرچیزی که می‌خواهند برسند. در همین راستا خرده داستان‌ها و شخصیت‌ها شکل گرفتند.

پویا صفا آهنگساز این اثر گفت: من کار سختی داشتم، چون یک تیم خیلی بزرگ داشتیم. علاوه بر آهنگسازی، کل بحث صدا در این انیمشین دست من بود. خیلی سال است که کار موسیقی انیمیشن کودک انجام می‌دهم. ساخت موسیقی برای کودک باید فانتزی‌تر باشد. من نیز سعی کردم که موسیقی این کار به استاندارد‌های جهانی نزدیک شود و ما برای اولین بار در موسیقی این کار از هوش مصنوعی استفاده کردیم.

مشکوری نیز بیان کرد: در بحث دوبله کار با افراد انجام شده است و فقط در بحث موسیقی ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم.

وی درباره پخش بین‌الملل گفت: ما سعی کردیم المان‌های بین‌الملل را در این کار رعایت کنیم و مذاکرات جدی هم در این زمینه انجام شده است. در حقیقت این امید را داریم که مخاطبان وفادار ما در اکران عمومی نیز حضور پُررنگ داشته باشند.

ساخت محصولات جانبی ببعی قهرمان 

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» درباره ساخت محصولات جانبی این اثر توضیح داد: ما در حوزه سریال ببعی نیز کار‌هایی در راستای تجاری‌سازی انجام داده‌ایم. برای این کار هم قطعا انجام می‌شود و در بازار هم موجود است.

مشکوری خاطرنشان کرد: ما ۱۲ عنوان سریال در گروه سنی خردسال و کودک کار کردیم و اکنون در سطح کشور فعالیت می‌کنیم که این خروجی‌های ما کار یک شرکت یا یک تیم داخل تهران نیست.

حسینی یکی از کارگردانان «ببعی قهرمان» درباره سبک تولید گفت: پروژه «ببعی قهرمان» سرتاسر دیزاین بود. بخشی شاهد این هستیم که انیمیشن‌سازی به سمت وضوح ساده‌سازی رفته است. اما «ببعی قهرمان» در همه ابعاد سخت‌ترین راه را طی کرد. اگر هنر پویانمایی را از آرتیست بگیریم و به یک ماشین بسپاریم درواقع چیزی از انیمیشن باقی نمی‌ماند.

دانلود فیلم

ادامه مطلب صنعت انیمیشن قابلیت ارزآوری دارد/ ساخت موسیقی «ببعی قهرمان» با هوش مصنوعی

پیامبر (ص) پیشواى پرهیزکاران است