دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

معرفی و نقد فیلم دروغ های زیبا


فیلم دروغ های زیبا ساخته مرتضی آتش‌زمزم یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر است که محصول مشترک ایران و بنگلادش است و در کشور بنگلادش تولید شده. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی و نقدهای این فیلم می‌اندازیم.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲؛ همه اطلاعات و خبرها

خلاصه داستان فیلم دروغ های زیبا

در خلاصه داستان یک خطی فیلم دروغ های زیبا آمده است: فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند، آنها مجبور می‌شوند تصمیم سختی برای زندگی‌شان بگیرند… تیزر فیلم دروغ های زیبا را می‌توانید اینجا ببینید. (متاسفانه در برخی فیلترشکن‌ها ویدئوهای آپارات نمایش داده نمی‌شود)

نقد و بررسی فوری فیلم دروغ های زیبا

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

کمال پورکاوه

کمال پورکاوهآخرین ساخته مرتضی آتش‌زمزم، برای بسیاری از سینما دوستان یادآور ملودرام‌های درجه سه سینمای دهه ۸۰ بالیوود است. کارگردان و فیلمنامه‌نویس همراهش  با اتکا به مضمون همیشگی این گونه از آثار که به شکل معمول حول محور دست و پنجه نرم کردن کاراکترهایش با مساله فقر اقتصادی می‌چرخد، بدون اینکه بخواهند خلاقیت و نوآوری دراماتیکی در این زمینه داشته باشند ، همچنان بر روی کلیشه‌های بی‌رمق این گونه از آثار پای‌فشاری می‌کنند.
دروغ‌های زیبا علیرغم تعلق خاطری که  به ملودرامهای هندی از خود نشان می‌دهد ، متاسفانه در اجرای همان کلیشه‌های مورد علاقه‌اش هم ناموفق عمل کرده و حتی در صحنه‌های به اصطلاح دراماتیک و احساسی هم، توانایی تحت تاثیر قراردادن تماشاگرش را پیدا نمی‌کند.

فیلم نه در سطح درام خانوادگی‌اش به موفقیتی دست پیدا می‌کند ، نه می‌تواند از میان تقابل رفتار و خواسته‌های کاراکتر رئیس کارخانه و کارگران، دست به خلق  درامی درگیرکننده بزند و در نهایت مخاطبش را با داستانی یکنواخت و بدون افت و خیز روبرو می‌کند که دنبال کردن فیلم را تا به انتها به یکی از دشوارترین کارها برای تماشاگر تبدیل می‌کند.

۳ نکته از فیلم:

  • طراحی صحنه و لباس در خور توجه
  • میزانسن‌های نا‌امیدکننده در صحنه‌های احساسی
  • قاب بندی و فیلمبرداری خوب بایرام فضلی

سیدمهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویبرخی فیلم‌ها هستند که برای تکمیل سبد جشنواره، پذیرفته می‌شوند (آنچه احتمالا در این دوره زیاد خواهید شنید)، فیلم دروغ‌های زیبا هم یکی از آنهاست. فیلمی که با همه رنگ و لعابش، به جغرافیای اتفاق ربط ارگانیکی ندارد، رفتار کاراکترهایش درک نشدنی است و مملو از دیالوگ‌هایی در ستایش محبت و مذمت فقر است. فیلمی که اگر قرار نبود سبد جشنواره را رنگین کند، جایی در بین فیلم‌های سودای سیمرغ نداشت. فیلمی آرام درباره فداکاری زن و شوهری -در اوج فقر و نداری- برای فرزند همسایه آن هم در لوکیشن بنگلادش. با جمله‌هایی در مذمت فقر و سختی زندگی و ارزش امید. مناسب برای جشنواره‌هایی که به این مضامین توجه ویژه دارند. در ضمن تقریب مذهب هم در این فیلم مدنظر قرار گرفته است!

۲۵۰ کلمه؟ کمی برای فیلمی که گره‌افکنی تا گره‌گشایی‌اش ۷ دقیقه طول می‌کشد، زیاد است!

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: کاشت حلزون

سطح فیلم: رد شدن در مرحله انتخاب / پذیرفته شدن در بخش‌های جانبی (نگاه به شرق)

۳ نکته از فیلم:

  • قاب‌بندی‌های زیبا و تصاویر خوش‌رنگ بنگلادش
  • برای عصر جمعه
  • توضیح مناسب مقایسه واحد پول بنگلادش و دلار در زیرنویس فیلم و مقایسه با کشور چهارفصل‌مان

 

بازیگران و عوامل فیلم دروغ های زیبا

بازیگران فیلم دروغ های زیبا: جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس

عوامل فیلم هم عبارتند از: نویسندگان: مرتضی آتش زمزم، ممیت الرشید، صدابردار: فرامرز مختاری، صداگذار: حسین قورچیان، تدوین: کاووس آقایی، موسیقی: فواد حجازی، منشی صحنه: عطیه پیرعلی، مدیر تولید: محمد فاسول عفران، طراح لباس: آنیک چاودری، طراح گریم: محبوب الرحمن مانیک، فیلمبردار: محمد کوثر، مشاور پروژه: سید موسی حسینی، مجری طرح: محسن آتش زمزم، محصول مشترک شرکت ایماژ سینما و ماکسیموم بنگلادش.

درباره مرتضی آتش‌زمزم کارگردان

مرتضی آتش‌زمزم که در این سال‌ها، یکی از فعالان سینمای کودک و نوجوان بوده است، در جدیدترین تلاش سینمایی خود فیلم دروغ‌های زیبا را ساخت. آتش‌زمزم همچنین فیلم سیمین که در سال ۹۷ ساخته بود و در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان مورد تقدیر قرار گرفته را آماده نمایش دارد. این کارگردان تاکنون آثاری چون بن‌بست، مرگ سپید و مالیخولیا را در کارنامه دارد.

پشت صحنه فیلم دروغ های زیبا

نکته‌ها و حاشیه های فیلم

  • دروغ‌های زیبا در بنگلادش با نام فیلم «فرشته» شناخته می‌شود.
  • آتش‌زمزم آبان ماه سال ۱۴۰۱ درخواست ساخت این فیلم را به سازمان سینمایی داده بود و بعد از دریافت پروانه ساخت، مراحل تولید این کار شروع شد.
  • قصه فیلم در شهرهای داکا و قاضی‌پور بنگلادش پیش می‌رود.
  • آتش‌زمزم از دو سوپراستار کشور بنگلادش، جایا احسن و شمون فاروغ دعوت کرد تا در این فیلم بازی کنند.
  • این فیلم مورد توجه مطبوعات بنگلادش قرار گرفته است و احتمال می‌رود به عنوان نماینده سینمای بنگلادش به اسکار سال آینده معرفی شود.
  • بنگلادش با جمعیتی بیش از ۱۸۰ میلیون نفر به وسعت استان کردستان است که جزو متراکم‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و سینما در این کشور متاثر از سینمای هند و از بزرگترین دغدغه‌های مردم آن است.

 

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فجر

مرتضی آتش‌زمزم | کارگردان: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم، رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده در حالی که ۱۸۰ میلیون جمعیت و اندازه کردستان ما وسعت دارد و همچنین رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است. اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است‌. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای اینها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. ایشان ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.

ممیت الرشید | بازیگر: واقعا خوشحالم که در حضور شما هستم. همیشه می‌گویم که ایران کشور دوم من است زیرا ۶ سال در ایران بودم و در اینجا نیز عمل قلب باز کردم یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی می‌دانم. واقعیت امر این است که هیچوقت از ایران بدی ندیدم و خوشحالم که یک برادر به نام مرتضی آتش‌زمزم پیدا کردم. شما هم به بنگلادش تشریف بیاورید و امیدوارم کارهای مشترک بیشتری داشته باشیم. ما تقریبا بیشتر از یک سال و نیم درباره این فیلم صحبت می‌کردیم. ۲ ماه پیش ریکشا از طرف یونسکو ثبت شد و این‌ برای ما بسیار جالب است. خداراشکر که یک دوست ایرانی اولین بار درباره یک ریکشامن فیلم ساخت. جالب است این را بدانید که صدها نفر در ریکشامن کنار هم می‌خوابند و روزانه ۴_۵ دلار درآمد دارند.

جایا احسن | بازیگر: من واقعا خوشحالم که به ایران دعوت شده‌ام و خوشحالم در کشوری هستم که سینما را دوست و سینماگران بسیار خوبی دارد. خودم دوست داشتم که به ایران بیایم و با مردم و سینماگران ایران آشنا شوم. تجربه من این است که در سراسر جهان هر وقت درباره سینما حرف می‌زنیم، باید درباره سینمای ایران هم صحبت کنیم. ما گروه قوی و خوبی داشتیم و دوستان ایرانی هم کنار ما بودند. در بنگلادش فیلمبرداری خیلی سخت است و گروه ما کار خیلی پیچیده‌ای داشتند اما خداراشکر کار به خوبی انجام و فیلم ما هم برای افتتاحیه فیلم فجر انتخاب شد که باعث افتخار است.

شمون فاروق | بازیگر: من عاشق ایران هستم، ۴ بار به ایران آمده‌ام و دوستان زیادی در اینجا دارم. اگر قرار باشد در زمینه فیلم کار کنم، بسیار دوست دارم این اتفاق در ایران رخ بدهد زیرا عاشق سینمایش هستم. فیلم‌های ایرانی واقعیت‌گرا و سر صحنه همه چیز طبیعی است. من فیلم «سیمین» آقای آتش زمزم را دیدم و به شخصه اشک ریختم و همواره دوست داشتم در کارهای ایرانی بازی کنم‌.

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس های فیلم دروغ های زیبا

پوستر فیلم دروغ های زیباپشت صحنه فیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیباعکس پشت صحنه فیلم دروغ های زیبا

مرتضی آتش زمزم در فیلم دروغ های زیبا
مرتضی آتش زمزم در پشت صحنه فیلم دروغ‌های زیبا

دانلود فیلم

ادامه مطلب معرفی و نقد فیلم دروغ های زیبا

بازیگر نقش کودکی حضرت یوسف الان چه شکلی شده و چیکار می کنه+ عکس و بیوگرافی


بیوگرافی حسین جعفری: این بازیگر نقش کودکی حضرت یوسف را بازی کرده است که با نقش آفرینی در این سریال به خوبی دیده شد. ۲۰ سال از ساخت سریال یوسف پیامبر گذشته و حالا حسین جعفری بزرگ شده و حرفه فیلمسازی و بازیگری را با جدیت بیشتر ادامه می دهد. در ادامه این مطلب بخش فرهنگ و هنر در مجموعه فیلم و سریال مجله خبری چشمک می توانید با بیوگرافی حسین جعفری بازیگر، زندگی شخصی و هنری حسین جعفری و عکس های او بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی حسین جعفری

حسین جعفری بازیگر نقش کودکی های حضرت یوسف متولد مرداد ۱۳۷۱ در فریدون کنار است. سید حسین جعفری در یک خانواده چهار نفره مذهبی و متدین متولد شده است، خانواده اش ابتدا نام دیگری برای او انتخاب کرده بودند اما از آنجایی که او در ماه محرم به دنیا آمده بود و در کودکی دچار یک بیماری شدید و خطرناک شده بود پدرش نذر کرد که اگر خوب شود اسم او را حسین بگذارند، بعد از خوب شدن خانواده نام او را به حسین تغییر دادند.

بیوگرافی حسین جعفری

حسین جعفری از دوران کودکی با قرآن انس داشته و در زمینه تلاوت بسیار موفق بوده به همین دلیل از ۵ سالگی مکبر و اذان گوی مسجد شد.ناگفته نماند که او در زمینه تحصیل نیز موفق بوده او در رشته ریاضی و فیزیک دیپلم گرفته و فارغ التحصیل رشته کارگردانی است. حسین جعفری تا پیش از انتخاب برای بازی در نقش کودکی حضرت یوسف به کلاس بازیگری نرفته بود و در این زمینه آموزش خاصی ندیده بود اما در مدرسه تئاتر کار می کرد.او در سال اول و دوم راهنمایی موفق شد که نمایشنامه ای بنویسد و البته به عنوان بازیگر هم در آن حضور داشت و به عنوان بازیگر برگزیده استان هم انتخاب شد.

ماجرای شروع بازیگری

در بهن ماه ۱۳۸۳ وقتی ۱۲ ساله بود توسط پسر عمه خود مصطفی زمانی به فرج الله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر معرفی شد. حسین جعفری به پیشنهاد پسرعمه اش مصطفی زمانی به مرحوم فرج الله سلحشور کارگردان سریال معرفی شد و بعد از بعد تست و قبولی به عنوان نقش کودکی حضرت یوسف انتخاب شد. حسین جعفری در زمان انتخاب این نقش ۱۲ سال داشت و تجربه حضور در هیچ فیلمی را هم در کارنامه اش نداشت اما توانست با بازی خوبش در این سریال به خوبی دیده شود.

بیوگرافی حسین جعفری

حسین جعفری تا کنون ازدواج نکرده و مجرد است. حسین جعفری بعد از بازی در نقش کودکی حضرت یوسف، در قاب تلویزیون دیده نشد، او این سال ها بیشتر مشغول نویسندگی و فیلم سازی بوده است. او در سال ۱۳۹۰ به عنوان تهیه کننده فیلم «زمزم رضوی» را ساخت. حسین جعفری در سال ۱۳۹۱ برای بازی در فیلم تلویزیونی «آخرین حامی» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد نگینی در نقش یک روحانی شیرازی ظاهر شد. به طور کلی آقای بازیگر در این دهه بیشتر مشغول به فیلمسازی بوده و در حال حاضر دور از فضای مجازی در حال فعالیت خارج از سینما می باشد.

همانطور که در قسمت بالا نیز گفته شد حسین جعفری بعد از بازی در نقش کودکی حضرت یوسف راه بازیگری و فیلم سازی را در پیش گرفت و در فیلم تلویزیونی «آخرین حامی» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد نگینی در نقش یک روحانی شیرازی به نقش آفرینی پرداخت. در کنار بازیگری او در زمینه فیلم سازی و تهیه کنندگی نیز فعال بوده و توانست در سال ۹۰ فیلم «زمزم رضوی» را بسازد.

بیوگرافی حسین جعفری

فیلم های حسین جعفری

عکس های جدید حسین جعفری

 

 

 

 

 

 

 

بیوگرافی حسین جعفری

دانلود فیلم

ادامه مطلب بازیگر نقش کودکی حضرت یوسف الان چه شکلی شده و چیکار می کنه+ عکس و بیوگرافی

فیلمی که فطرت کندی دارد هیچگاه تند نمی‌شود/ «تابستان همان سال» در زمستان فیلمبرداری شد



نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «تابستان همان سال» امروز ۱۳ بهمن ماه در دومین روز از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست محمود کلاری کارگردان، علی اوجی تهیه‌کننده، سمیرا حسن‌پور، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرام‌زاده از بازیگران فیلم، کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری، کامیاب امین‌عشایری طراح صحنه حضور داشتند.

علی اوجی تهیه‌کننده این فیلم در ابتدای این نشست عنوان کرد: همیشه زحمت ما روی دوش اهالی رسانه است و از شما تشکر می‌کنم. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید.

محمود کلاری کارگردان این اثر عنوان کرد: من قبلا به نوعی آن طرف صحنه بودم، روزگاری عکاس بودم و در نشریات کار می‌کردم و اکنون این طرف صحنه هستم. در همین ابتدای برنامه از شما بابت صدای بد پخش فیلم در سالن عذرخواهی می‌کنم. امروز روز دوم جشنواره است و امیدوارم مجریان برگزاری جشنواره نظم بیشتری به این نمایش‌ها دهند تا فیلم‌ها درست‌تر دیده شوند. دقیقه ۲۰ فیلم هنوز افراد در سالن رفت و آمد می‌کردند. من حداقل در جشنواره‌های مختلف جهانی چنین چیزی ندیده‌ام و افراد پس از پخش فیلم دیگر حق ورود به سالن را ندارند.

این کارگردان بیان کرد: اگر افراد نریشن اول فیلم را نشوند، متوجه داستان نمی‌شوند. واقعیت امر این است که من سعی کردم در این فیلم قصه‌گو باشم؛ دقیقا مانند مادربزرگ خودم. همچنین تلاش کردم ۹۰ دقیقه برای مخاطبان قصه تعریف کنم، زیرا در سینمای ما اکنون قصه‌گویی رنگ باخته است؛ و درنهایت باز از شما عذرخواهی می‌کنم البته شاید عذرخواهی وظیفه و کار من نباشد.

وی درباره ساخت تک‌پردگی و خاطره‌محور بودن فیلم و ریتم کند آن توضیح داد: هیچ تدبیری برای ریتم کند یا تند فیلم نداشتیم. براساس تجربه ۴ دهه ارتباط با افراد مختلف و آموختن از هر آن‌ها، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم ساخت و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست‌کاری در این مقوله به فیلم ضربه می‌زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچگونه تند نمی‌شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می‌گیرد. درنهایت به نظرم فیلم ریتم متناسب با خودش را دارد.

کلاری درباره خراب شدن خانه مادری در پایان این فیلم مطرح کرد: بافت قدیمی شهر در حال خراب شدن است و جای خود را به یک معماری بی‌هویت می‌دهد. من متولد و بزرگ شده تهران هستم و ریشه خانوادگی‌ام به شمال تهران باز می‌گردد. نیما یوشیج با پدربزرگ من همشهری بودند و شعری از نیما درون‌مایه اصلی فیلم من بود.

وی افزود: الفت و مناسبات و آن جنس از روابط دیگر به شکل قابل توجهی رنگ باخته است و درس‌ها و روابط این فیلم جهانی را تصویر می‌کند که به سالیان رشد نسل ما بازمی‌گردد.

سمیرا حسن‌پور بازیگر این فیلم سینمایی عنوان کرد: دوست دارم در ابتدا این را عرض کنم که من آدم خوش‌شانسی هستم، زیرا اولین بار در سینما جلوی دوربین آقای کلاری رفتم، جایزه‌ام را در جایی گرفتم که ایشان داور بودند و اکنون هم توانستم در فیلم ایشان بازی کنم.

وی ادامه داد: در این فیلم که در دهه گذشته روایت می‌شد، من نقش مادر «عطا» را داشتم؛ «آتی» ِ این فیلم در دوری شوهرش زندگی می‌کرد و ایفای نقش این شخصیت درون‌گرا باعث شد که از باقی نقش‌هایم جدا شوم.

فریبا نادری بازیگر «تابستان همان سال» گفت: زمان فیلم در گذشته است، اما نمونه‌های امروزی چنین شخصیتی اکنون هم وجود دارند. زنانی که وضعیت مالی بهتری نسبت به دیگر افراد خانواده دارند و درعین مهربانی از ویژگی‌های دیگری هم برخوردارند. شخصیت این فیلم بلد نیست که راحت حرف بزند و عقده‌های دوران کودکی کم کم در وجودش ریشه دوانده است.

وی تاکید کرد: آقای کلاری یکی از بزرگ‌مردان تاریخ سینمای ایران هستند و از هر لحظه این فیلم لذت بردم.

در ادامه این نشست، رایان سرلک بازیگر خردسال این فیلم بیان کرد: برای من افتخار بزرگی بود که در فیلم آقای کلاری بازی کنم، به من خیلی خوش گذشت و از ایشان بسیار یاد گرفتم. همچینن خوشحالم که کنار بازیگران این فیلم بازی کردم.

وی درباره سخت‌ترین سکانس خود در این فیلم یادآور شد: تابستان همان سال در زمستان ضبط شد و در سرمای زمستان باید لباس تابستانی می‌پوشیدیم.

رونیکا بهرام‌زاده دیگر بازیگر خردسال «تابستان همان سال» مطرح کرد: خسته نباشید می‌گویم به آقای کلاری و اوجی و عوامل پشت صحنه و تمام بازیگران و از آقای کلاری تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند. امیدوارم از بازی من راضی بوده و مردم هم من را دوست داشته باشند.

کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد: اکنون در سینما فیلمبرداران خوبی داریم. من این شانس را داشتم که ۲۲ سال با آقای کلاری کار می‌کنم، اما جایگاه مدیر فیلمبردار بودن این فیلم بسیار متفاوت بود. خیلی شانس بزرگی است که کنار کارگردانی فعالیت کنید که خودش خدای فیلمبرداری و زیباترین تصاویر سینمای ایران را ثبت کرده است.

کامیاب امین‌عشایری طراح صحنه «تابستان همان سال» گفت: من به عنوان طراح صحنه با آقای کلاری در جایگاه فیلمبردار چند فیلم کار کردیم و در این فیلم شرایط فرق داشت. کار کردن با آقای کلاری اینگونه است که خودشان مسلط به مساله هستند و کار کردن با ایشان برای طراح مانند یک کلاس درس است. واقعیت امر این است که اگر کم و کاستی وجود داشته قطعا از سمت من بوده است.

حمید نجفی راد تدوینگر این فیلم عنوان کرد: برای من افتخار عجیبی بود که توسط آقای کلاری انتخاب شوم و همیشه آرزو داشتم که با کارگردانان بزرگ کار کنم. همه ارکان فیلم از کارگردانی، صدا و… فکر شده بود. ما درباره همه جزییات فیلم صحبت می‌کردیم تا چالش‌های زندگی این خانواده درست روایت و مخاطب با کلیت داستان درگیر شود. آقای کلاری با وسواس نریشن ابتدایی را نوشتند تا مخاطب به درستی در قصه فیلم هدایت شود و اگر دوستان احساس کردند ریتم فیلم کُند است، یک بار دیگر فیلم را در یک سالن خوب تماشا کنند. متاسفانه فیلم‌ها در این سالن ذبح می‌شوند.

وی افزود: ما ۲ ماه و نیم با حضور آقای کلاری این فیلم را تدوین و اساسا زندگی کردیم تا زندگی این فیلم درست از آب دربیاید.

علی اوجی تهیه کننده «تابستان همان سال» درباره دلیل همکاری و همراهی چنین فیلمی خاظرنشان کرد: من در سینمای تجاری رشد کردم، اما سلیقه‌ام مرا را به این سمت سوق داد. من یک کاراکتر بازیگر دارم که گاهی خودش را فدای یک شخصیت دیگر می‌کند تا چنینی فیلمی بسازد. گاهی برای اینکه پول چنین پروزه‌ای را مهیا کنم حتی در یک رئالیتی‌شو هم بازی کرده‌ام.

وی ادامه داد: هر لحظه حضور کنار آقای کلاری برای تمام گروه مانند یک کلاس درس بود. هر فریم این فیلم حساب شده است و ایشان با وسواس دیالوگ‌ها را جلو می‌برد. این را هم بگویم که آقای کلاری کارگردان و آقای کلاری فیلمبردار دو شخصیت متفاوت و هر دو بی‌نظیر هستند.

کلاری کارگردان «تابستان همان سال» در پایان خاطرنشان کرد: من در این فیلم بسیار خوش‌شانس بودم و افرادی که کنار من حضور داشتند با تمام وجودشان کار کردند و همه داشته‌شان را گذاشتند تا این فیلم شکل بگیرد. ما در این فیلم یک خانه را به طور کامل ساختیم، زیرا به دلایل مختلف در لوکیشن‌های دیگر امکان کار نداشتیم. قرار بود ما اواخر تابستان فیلم را شروع کنیم، اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد مجبور شدیم در زمستان فیلمبرداری کنیم. در طول فیلم هم عاشق این دو بازیگر کوچک شدم که همه شرایط و سختی‌ها را در طول فیلمبرداری تحمل کردند.

دانلود فیلم

ادامه مطلب فیلمی که فطرت کندی دارد هیچگاه تند نمی‌شود/ «تابستان همان سال» در زمستان فیلمبرداری شد

معرفی اولیه فیلم تابستان همان سال | فیلم محمود کلاری با بازی مهران مدیری


محمود کلاری که در عرصه عکاسی و سپس فیلمبرداری در سینما به یکی از نابغه‌های نور و تصویر در سینما معروف است و تنها ایرانی برنده جایزه قورباغه نقره‌ای و نامزد قورباغه طلایی جشنواره کمرایمیج لهستان برای فیلم جدایی نادر از سیمین است در سومین تجربه کارگردانی خود به سراغ یک داستان متفاوت رفته و تابستان همان سال را به تهیه‌کنندگی علی اوجی تولید کرده است.

اطلاعات کامل جشنواره فیلم فجر ۴۲

خلاصه داستان فیلم تابستان همان سال

خلاصه داستان رسمی فیلم تابستان همان سال که روابط‌عمومی این فیلم منتشر کرده، این است:

چه بسیار از عقوبت های افزون
که گشتش لغزش خردی بهانه
نیما یوشیج

عطای ۷ ساله را پیش یک رمالِ آینه‌بین می برند تا طی مراسمی دزد طلاهای عمه‌اش را در آینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت ، هر آنچه از تعاریف عمه‌اش درباره‌ی شک و تردید او نسبت به دزدی داوود پسر عمه دیگرش شنیده را بازگو می‌کند، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده میشود.

 

نقد و بررسی فوری فیلم تابستان همان سال

سیدمهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویفیلم تابستان همان سال، قاب‌های خوبی دارد، بازی‌ها هم اغلب استانداردند، سوتی مهمی در طراحی صحنه و لباس دهه ۳۰ دیده نمی‌شود، همه چیز خیلی خوشرنگ و دوست‌داشتنی است، درست مثل تصور هم ما از خاطرات کودکی و خاطرات راوی (نویسنده و کارگردان)، اما همه این‌ها بدل به یک قصه پرکشش و همراه‌کننده نشده است.

فیلم در جا انداختن منطق اتفاقش، ناتوان است و مخاطب درک نمی‌کند که چرا راوی/کودک که فهم دردسر و دزدی را دارد، محبوب‌ترین کاراکتر زندگی‌اش را به دردسر می‌اندازد. این مهم‌ترین قفل فیلم است که جا نیفتادنش، مسئله اصلی مخاطب و فیلم می‌شود.

غیر از این‌ها، فیلم محمود کلاری -که از نظر زاویه روایت و خاطره‌گرایی شباهت‌هایی به ساخته پیمان معادی (فیلم متوسط «بمب یک عاشقانه» دارد)- بسیار کند است. اتفاقی که از ابتدای داستان با نریشن راوی، منتظرش هستیم در دقیقه ۵۰ می‌افتد و این برای قصه ۱۰۰ دقیقه‌ای بسیار دیر است.

ضمن اینکه خرده پیرنگ‌ها هم جز سردرگمی، تاثیری در تنه اصلی قصه ندارند (حیف که به دلیل محدودیت «لو دادن داستان» نمی‌شود برای این حرف‌ها مثال آورد) و از همه بدتر، گره‌گشایی فیلم ساده‌تر از چیزی است که برایش این همه اطناب و درازگویی شده است. وقتی تیتراژ فیلم بالا رفت شاید سوال خیلی‌ها این بود که این فیلم را باید برای چه در سینما تماشا کرد؟

نام پیشنهادی دیگر برای فیلم: بچه‌ها می‌فهمند

ارزش فیلم: پذیرفته شدن در سودای سیمرغ و لابد تجلی شرق

۳ نکته از فیلم:

  • طراحی صحنه
  • بازی رویا جاویدنیا
  • گربه حاضر در صحنه از خانه تا محل کار برای رضایت گربه‌دوستان

بازیگران و عوامل فیلم تابستان همان سال

علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاوید نیا، مهرو نونهالی و با حضور صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده و با هنرمندی مهران مدیری بازیگران فیلم تابستان همان سال هستند.

دیگر عوامل فیلم هم از این قرارند؛ کارگردان: محمود کلاری، تهیه‌کننده: علی اوجی، فیلمنامه: محمود کلاری با همکاری باران جعفری، مجری طرح: نرگس محمدی، مدیر تولید: محمد حیدرقلی، طراح صحنه:کامیاب امین عشایری، مدیر فیلمبرداری: کوهیار کلاری، تدوین: حمید نجفی‌راد، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، موسیقی: حسام ناصری، صدابردار: محمود خرسند، گریم: مهرداد میرکیانی، لباس: مهرنوش بیانی، برنامه‌ریز: علی افشین‌راد، منشی صحنه: ندا قائدی و عکس: باران جعفری.

محمود کلاری و علی شادمان در فیلم تابستان همان سال

درباره محمود کلاری؛ کارگردان

سابقه حضور و فعالیت محمود کلاری در سینمای ایران به‌عنوان مدیر فیلمبرداری آنقدر شناخته شده است که نیازی به معرفی ندارد. او سابقه همکاری با فیلمسازان شاخصی همچون مرحوم علی حاتمی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی را دارد. محمود کلاری اولین بار در سال ۱۳۷۵ فیلم ابر و خورشید را به عنوان کارگردان فیلمبرداری کرد و این فیلم پس از پیروزی در جشنواره فیلم فجر با حضور در جشنواره فیلم ماردل پلاتا آرژانتین موفق به کسب جایزه Ombay de Oro شد.

این جشنواره هزینه ساخت فیلم بعدی کلاری را نیز پرداخت کرد. با دریافت این جایزه فیلم «رقص با رویا» محصول هدایت فیلم را کارگردانی کرد که به دلیل کمبود بودجه ساخت آن در نیمه راه متوقف شد. کلاری سپس به مدت ۲۲ سال از کارگردانی فاصله گرفت.  فیلم «تابستان همان سال» که در جشنواره چهلم‌ودوم فجر رونمایی می‌شود، سومین تجربه کارگردانی اوست.

 

نکته‌هایی درباره فیلم

  • بنا بود نام این اثر سینمایی به «همچون یک آینه» تغییر کند، اما با اعلام جشنواره مشخص شد که این تغییر انجام نشده است.
  • تشابه اسمی این فیلم با مجموعه داستان تابستان همان سال نوشته ناصر تقوایی این شائبه را مطرح می‌کند که این فیلم هم برگرفته از این کتاب باشد. کتابی که هیچ‌وقت منتشر نشد و شامل هشت داستان کوتاه به‌هم پیوسته است.
  • علی اوجی تهیه‌کننده این کار  در سال ۱۴۰۰ با تهیه کنندگی آخرین اثر مسعود کیمیایی یعنی خائن کشی نشان داد در زمینه تهیه آثار بزرگان سینما تلاش زیادی می‌کند.
  • مهران مدیری از بازیگران اصلی این پروژه سینمایی است که نقش آینه‌بین و رمال را بازی می‌کند.

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس های فیلم تابستان همان سال

پوستر فیلم تابستان همان سالمهران مدیری در فیلم تابستان همان سالعکس فیلم تابستان همان سالمهران مدیری و محمود کلاری در فیلم تابستان همان سالعلی اوجی و محمود کلاری در فیلم تابستان همان سالعلی اوجی در پشت صحنه فیلم فیلم تابستان همان سال

دانلود فیلم

ادامه مطلب معرفی اولیه فیلم تابستان همان سال | فیلم محمود کلاری با بازی مهران مدیری

کدام خوراکی است که بیرون آن را دور می اندازید و داخلش را می پزید. بعد بیرون را می خورید و داخلش را دور می ریزید!


چیستان خوراکی: یکی از گونه‌های ادبی در ادب رسمی و فرهنگ مردم ایران چیستان است. چیستان نوعی از تفرج و تفنن ادبی است که به جز کاربرد سرگرم‌کننده، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دیگری نیز دارد.این نوع ادبی را می‌توان در زمره ادبیات اندرزی به‌شمار آورد.

چیستان چیست؟

چیستان کلمه ای مرکب از «چیست» و «آن» است که در علم بدیع در فارسی، معادل کلمه «لغز» عربیست. لغز در لغت به معنی پیچیدگی و پوشیدگی است و و در اصطلاح به معنی کلام موزونی است که نام چیزی در آن برده نشود ولی اوصاف آن طوری برشمرده شود که خواننده با خواندن آن اوصاف پی به نام آن چیز ببرد. طراح چیستان سعی می‌کند تا با بیان اجزای حسی و مادی یک پدیده و معرفی برخی از ویژگی‌های آن مخاطب را برای شناسایی آن به تلاش و تکاپوی فکری وادارد.

علت نام گذاری این صنعت به «چیستان» در فارسی، این است که جملات پرسشی معمولاً به صورت سؤال و با عبارت «چیست آن» یا «چیست» آغاز می‌شوند. در ادامه با چیستان خوراکی همراه باشید. شما در چیستان خوراکی از سری مطالب بخش تفریح و سرگرمی چشمک به این سوال پاسخ دهید: کدام خوراکی است که بیرون آن را دور می اندازید و داخلش را می پزید. بعد بیرون را می خورید و داخلش را دور می ریزید!

 

چیستان خوراکی

کدام خوراکی است که بیرون آن را دور می اندازید و داخلش را می پزید. بعد بیرون را می خورید و داخلش را دور می ریزید!

چیستان خوراکی

.

.

.

.

.

.

 

.

.

.

.

جواب چیستان خوراکی

شما در معما یا چیستانی که امروز با آن روبرو هستید می توانید ضریب هوشی خود را محک بزنید. باید بدانید که پاسخگویی به معما در یک لحظه میزان اطلاعات عمومی شما را نشان می دهد. در ادامه با چیستان جالب ۵۸ همراه باشید.

.

.

.

.

.

.

 

.

پاسخ ذرت است.

 

چیستان خوراکی

امیدوارم از چیستان خوراکی استفاده کرده باشید. شما همواره می توانید سوالات، بازی های فکری، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

 



دانلود فیلم

ادامه مطلب کدام خوراکی است که بیرون آن را دور می اندازید و داخلش را می پزید. بعد بیرون را می خورید و داخلش را دور می ریزید!

می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم + فیلم



نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی تمساح خونی امروز ۱۳ بهمن ماه در دومین روز از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست جواد عزتی کارگردان، کامران حجازی تهیه‌کننده، عباس جمشیدی‌فر، شبنم قربانی، بهزاد خلج، الناز حبیبی بازیگر، امیر عاشق حسینی صدابردار، مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز، بابک کریمی طراح صحنه، آرتا ماهان طراح لباس و پدرام افشار نویسنده حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمدرضا مقدسیان مجری نشست‌های خبری جشنواره، توضیح داد: هر روزی از جشنواره به یکی از بزرگان سینما که دیگر میان ما نیستند، تقدیم می شود و دومین روز از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نام فریماه فرجامی اختصاص دارد.

در ادامه مجتبی امینی دبیر جشنواره برای تقدیر از خانواده فرجامی روی سن آمد و گفت: مجددا فصل جدید جشنواره فیلم فجر را تبریک عرض می‌کنم. هر روز جشنواره به یکی از بزرگان سینما اختصاص داده شده است. امروز هم یاد می‌کنیم از خانم فرجامی، بانوی عزیزی که سال‌ها برای سینمای ما زحمت کشیدند و جایشان در این جمع خالی است.

سپس یکی از اعضای خانواده فریماه فرجامی روی سن آمد و گفت: از دست‌اندرکاران این برنامه که یاد و خاطره هنرمندان از دست رفته را گرامی می دارند، تشکر می‌کنم.

کامران حجازی تهیه کننده در ابتدای این نشست عنوان کرد: امیدوارم از فیلم خوشتان آمده باشد و ممنونم که اینجا کنار ما هستید.

عزتی: سینما بودن فیلم برایم مهم بود

جواد عزتی کارگردان نیز در ادامه گفت: خیلی ممنون و دست‌بوسم که فیلم تمساح خونی را تماشا کردید.

جواد عزتی در ابتدا و پاسخ به اولین پرسش درباره الگوهای تجاری در ساخت این فیلم گفت: من می خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم را می‌بینم بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال تفاوت قائل باشم.

عزتی ادامه داد: یادم است روز اول که دور هم‌ جمع شدیم، گفتم من دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش آن حتی یک پیشنهاد کوچک برای سینما داشته باشد. اولین بار بود که کامل این فیلم را در سینما تماشا کردم و به نظرم قطعا پیشنهادهایی در فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و… داشته است.

الناز حبیبی نیز درباره تجربه همکاری با جواد عزتی به عنوان کارگردان توضیح داد: برای من چیز عجیبی نبود، زیرا همکاری با آقای عزتی را داشته‌ام و ایشان ۹۰ درصد حواسشان به پارتنرشان است. به همه عوامل این کار خسته نباشید می‌گویم.

جمشیدی: بد نیست گاهی مبنای سلیقه خود اثری خلق شود

عباس جمشیدی فر درباره همکاری با جواد عزتی بیان کرد: من تجربه کارکردن با آقای عزتی در جایگاه کارگردان را داشتم. اولین نمایشی که در تئاتر بازی کردم به کارگردانی آقای عزتی بود در سال ۱۳۷۹ که در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و در آن سال جایزه اول بازیگری فجر را گرفتم. سه کار بازی کردم که کارگران آن آقای عزتی بودند. شکر خدا در اولین فیلم سینمایی‌شان هم به من اعتماد کردند.

جمشیدی‌فر درباره اینکه چه ویژگی باعث می‌شود بازیگران حاضر به بازی کردن در کمدی‌های استاندار نباشند، توضیح داد: در روندی که خیلی ها در کندی جلو می‌روند و به نظرم بد نیست، گاهی افراد بر مبنای نگاه و سلیقه خودشان اثری را خلق می‌کنند که کندی شریفی است. آقای عزتی چون همیشه شریف فکر می‌کنند براین اساس خیلی معتقد است و اکثر کارهایی که با آقای عزتی داشتم، همین طور بوده اند و اجازه نمی دادند من بازیگر شوخی‌ انجام دهم که خوب نباشد. نگاه اوست و قابل احترام است.

قربانی: عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی درخشان بود

شبنم قربانی در ادامه این نشست گفت: خوشحالم که در این گروه حضور داشتم. آقای عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی هم درخشان بودند و یکی از چالش‌های بزرگ من در این فیلم بازی کردن پیش روی آقای جمشیدی بود.

خلج: بازی‌کردن در کار طنز خیلی سخت است

در بخش دیگر نیز بهزاد خلج اظهار کرد: دغدغه اول من برای بازی کردن در این فیلم مشق کردن برای جواد عزتی بود. در کار طنز بازی کردن خیلی سخت است اما نگران بازی در این فیلم نبودم زیرا می‌دانستم خود آقای عزتی کار را هدایت می‌کنند و به خودشان دل سپردم.

عزتی: ذات سینمای ایران را دوست دارم

جواد عزتی درباره فاصله گرفتن از سینمای کمدی و ساخت فیلم کمدی عنوان کرد: من ذات سینمای ایران را دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه در سرش بخورد و دائم بگوییم سینمای ایران عقب مانده است. قبل از هر چیزی دوست داشتم سعی کنم مخاطبان با سینما آشتی کنند. 

من دیدگاه خودم را از کمدی و سینمایی که بلد بودم جلوی دوربین بردم و قصد مقایسه با کمدی‌های دیگر را نداشتم.

عزتی درباره سوالی درباره پیام فیلم برای مخاطب گفت: خوش باشید!

این کارگردان و بازیگر درباره معنای تمساح خونی و وجود فحاشی در فیلم توضیح داد: تمساح خونی یک اصطلاح و برای انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند. ما نخواستیم چنین چیزی باشد و فکر می‌کنم فحاشی وجود ندارد ولی اگر فحاشی هم در فیلم بوده است من عذرخواهی می‌کنم.

پدرام افشار نویسنده این فیلم درباره پایبندی به سینمای ژانر در نوشتن فیلمنامه گفت: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقای عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار است و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایده‌هایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه اینکه صددرصد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانس‌های سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم‌ اولی نبود.

جواد عزتی درباره سوالی درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی فیلم و اینکه آیا بعد از جشنواره تغییری در آن اتفاق می‌افتد یا خیر، توضیح داد: یک سال قبل از این فیلم، فیلمنامه دیگری را می خواستم جلوی دوربین ببرم که کمدی هم نبود. درباره اکران هم حقیقتا هر کسی دوست دارد تا دقیقه نود کارش را بهتر کند. شاید در نسخه اکران مردمی دوباره تدوین کنیم اما شاید خیلی تغییر نکند.

وی ادامه داد: اگر احساس می‌شود که در یک سوم پایانی فیلم افت داشته است، باید دستی بر فیلم بکشیم. واقعیت امر این است که فیلمنامه غیرخطی نوشته شد و وقتی تصمیم بر کلید زدن فیلم‌ گرفتیم، می خواستیم که فیلمنامه را خطی بسازیم.

افشار نیز در پاسخ به همین سوال و درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی توضیح داد: به نظر من ضرب‌آهنگ فیلم به صورت استاندار حفظ شده است و در واقع ما به ژانر متعهد بودیم.

سخاوت دوست: سعی کردم موسیقی جنبه خنده دار فیلم را تشدید نکند

سخاوت‌دوست نیز درباره ساخت موسیقی اثر عنوان کرد: فکر نمی‌کردم در طول پروژه با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است زیرا تکلیفشان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خنده‌دار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم‌ داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. درنتیجه موسیقی باید ریتم خوبی می‌داشت‌. متاسفانه موسیقی در سالن با دیلی شنیده می‌شد و خود این مساله که آقای عزتی نمی‌خواستند فیلم را به سمت ابتذال ببرند در آهنگسازی فیلم موثر بود.

آرتا ماهان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: خوشحالم که عضوی از خانواده تمساح خونی بودم. نگاه ها به لباس در کمدی در زمان های دیگر متفاوت و سخت است. در کل بحث رئال بودن و رقم زدن اتفاقات جدید را در طراحی لباس فیلم در نظر داشتیم‌.

عزتی درباره استفاده از بازیگران مطرح در نقش‌های کوتاه گفت: به نظرم آن نقش‌ها مهم بودند.

عزتی در ادامه بیان کرد: آقای سعید آقاخانی سر فیلمبرداری سریال بودند و نتوانستند امروز اینجا باشند. فکر می‌کنم‌ اولین باری که سال ۷۹ جلوی دوربین یک سریال رفتم، دوربین آقای آقاخانی بود. یک ارتباطی به این شکل بین من و سعید آقاخانی و عباس جمشیدی فر وجود داشت. دوست عزیزی نصیحتی کرد و گفت که حتما دوستانت را برای فیلم اول خود دور خودت جمع کن و من هم از این اتفاق جواب مثبتی گرفتم.

جواد عزتی درباره دغدغه این‌ فیلم و ارتباط آن با جامعه گفت: دغدغه همه ما امروزه صعود به قله در یک شب است و گویا محیط اجتماعی در فضای مجازی به ما این باور را داده است.

دانلود فیلم

ادامه مطلب می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم + فیلم

فیلم تمساح خونی؛ معرفی کامل و حاشیه های فیلم جواد عزتی


جواد عزتی یکی از چهره‌های مطرح جشنواره امسال است که با ساخت اولین فیلم خود به جرگه کارگردان‌ها پیوست. تمساح خونی می‌تواند یکی از آثار مهم جشنواره چهل و دوم فجر باشد و حالا در این مطلب نگاهی به این فیلم می‌اندازیم.

اطلاعات کامل از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

خلاصه داستان فیلم تمساح خونی

در خلاصه داستان فیلم تمساح خونی یک جمله از سوی عوامل فیلم منتشر شده است: خلاصه: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

 

نقد و بررسی فوری فیلم تمساح خونی

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

سیدمهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویخانم‌ها آقایان، پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ را که ارزش تماشا هم دارد معرفی می‌کنم؛ تمساح خونی به کارگردانی و بازی جواد عزتی. بازیگری که بعد از سال‌ها با یک فیلم تماشاگرپسند به سینمای کمدی بازگشته تا گیشه‌ها را بترکاند.

فیلم سرحال جواد عزتی از تیتراژ شروع تا تیتراژ ایده‌دار انتهایی سرپا می‌ماند و جز در دقایقی (دقیقه ۴۵ تا ۵۰ و کمی پایانش) از ریتم نمی‌افتد، داستانش را با هیجان و انرژی جلو می‌برد؛ به موقع می‌خنداند، به موقع تنفس می‌دهد و می‌شود دقیقا نوشت که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد.

صحنه‌های اکشن متنوع، مدل فیلمبرداری سامان لطفیان و بازی عزتی و جمشیدی‌فر یکدستی خوبی دارد و هیچکدام بر دیگری سبقت نمی‌گیرد و مدیریت این کار و ساخت یک کمدی استاندارد، توسط بازیگری که برای اولین بار پشت دوربین قرار می‌گیرد و طعم کارگردانی را می‌چشد، ارزش دوچندانی دارد.

دنبال بهانه‌گیری‌های دلواپسان با عنوان «پیام فیلم» نباشید. فیلمی که باید سرگرم کند، کارش را به درستی و دقت انجام می‌دهد و هیچ چیز بهتر از این نیست. فیلمی که در جای جای آن و مدل روایتگری و سرخوش بودن، به فیلم‌های «گای ریچی» شباهت دارد. فقط کاش با همان انرژی اول و هیجان ابتدایی، تمام می‌شد.

[کاش صدای فیلم در سالن پخش آن در جشنواره فجر مناسب بود. صدای بدی که باعث شد بسیاری از دیالوگ‌های فیلم و شاید شوخی‌هایش، شنیده نشود]

نام پیشنهادی برای فیلم: جنتلمن‌ها

ارزش فیلم: اولین فیلم در روز دوم جشنواره که ارزش پذیرش در سودای سیمرغ را داشت

۳ نکته از فیلم:

  • بازی خوب مجموعه بازیگران
  • فیلمبرداری سامان لطفیان
  • ایده و اجرای تیتراژهای فیلم

کمال پورکاوه

کمال پورکاوهاولین ساخته بلند جواد عزتی، یکی از باطراوت‌ترین فیلم‌های ساخته شده چند سال اخیر سینمای ایران است. او که پیش از این با کوله‌باری از تجربه بازیگری در سطح اول سینمای ایران درخشیده بود، حالا با اولین ساخته سینمایی بلند‌اش، سویه دیگری از توانایی‌های سینمایی‌اش را به نمایش گذاشته است.

فیلمساز با اتکا به فضای این روزهای سینمای ایران که آثار کمدی را مهمترین درگاه ارتباط با مخاطب می‌داند، به سراغ گونه کمتر تجربه شده کمدی-اکشن رفته و در این مسیر با تسلطی که از ریتم روایی و جادوی تدوین از خود نشان می‌دهد فیلمی خوش ریتم ساخته که مخاطب را علیرغم همه فراز و فرودهایش تا به انتها با خود همراه می‌کند.

عزتی با کمک یک تیم بدلکاری حرفه‌ای و تسلطی که از تکنیک سینمایی از خود نشان می‌دهد، موفق می‌شود سکانس‌های اکشن قابل قبولی را برای مخاطب به نمایش گذارد که سطح سینمای ایران را در زمینه تعقیب و‌ گریزهای خیابانی ارتقا می‌دهد‌.

زوج جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر، با آن بده بستان‌های جذابی که دارند، یکی از موفق‌ترین زوج‌های کمدی سال‌های اخیر را ( نگاه کنید به سکانس مفرح و پر تحرک کازینو و خلق کمدی‌های موقعیت که ترکیبش با کمدی کلامی لحظات باطراوتی را می‌آفریند) خلق می‌کنند که می‌تواند تا سال‌ها در خاطر سینما دوستان بماند.

۳ نکته از فیلم:

  •  کارگردانی خوب صحنه‌های پرتحرک
  •  زوج خوب جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر
  •  تیم خوب بدلکاری

محمد تقی‌زاده

محمد تقی زادهموفقیتی که جواد عزتی در فیلم اولش به گواه نمایش‌های شلوغ در جشنواره و گذاشتن سانس فوق العاده به وجود اورده، مسیری است که به خوبی انتخاب کرده است. عزتی برخلاف برخی از هم‌ نسلان خود مقهور و تسلیم تکنیک و تکنولوژی نشده و اصالت سینما را به عنوان تارگت اصلی خود برگزیده است.

در تمساح خونی در درجه اول، عزتی قصه‌گو بوده و همه عوامل اجرایی و فنی را برای داستانگویی خود مامور کرده است.
فیلم به مثابه آثار آمریکایی و مدل‌های سینمای اکشن هالیوودی است و سعی کرده از تکنیک‌های سینمایی از موسیقی و فیلمبرداری تا تدوین و طراحی صحنه و لباس به بهترین شکل استفاده کند.

گروه بازیگری فیلم از دیگر امتیازات فیلم است که جملگی نقش آفرینی قابل قبولی داشتند. عزتی به سنت سریال های تلویزیونی موفق خود با الناز حبیبی و عباس جمشیدی هم کار شده و حضور کاریزماتیک خلج، جذاب و به جا استفاده شده است.

۳ نکته از فیلم:

  • فیلمنامه قصه گو و کم اشتباه
  • گروه بازیگری موفق
  • اندازه نگاه داشتن شوخی‌ها

 

بازیگران و عوامل فیلم تمساح خونی

جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند.

با حضور افتخاری: پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهدی حسینی‌نیا، مهران غفوریان، هومن حاجی‌عبداللهی و…

نویسنده: پدرام افشار، فیلمبرداری: سامان لطفیان، موسیقی: مسعود سخاوت دوست

همانطور که در خبرها هم آمده جواد عزتی اولین تجربه کارگردانی‌اش را پشت سر می‌گذارد و از این منظر یکی از اتفاقات جالب جشنواره ۴۲ است. کامران حجازی مدیر تولید سریال زخم کاری که تهیه‌کنندگی آثاری چون مرد بازنده و کت چرمی را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است.

چند نکته درباره جواد عزتی؛ کارگردان

  • جواد عزتی در سالی که برخی از بازیگران به سراغ کارگردانی رفتند او هم تصمیم به ساخت فیلم گرفت تا در کنار بهرام افشاری و ستاره اسکندری از جمله بازیگرانی باشند که تجربه کارگردانی را هم به تازگی پشت سر گذاشته‌اند.
  • عزتی با بازی در سریال زخم کاری شمایل جدیدی از خودش نشان داد به طوری که میزان محبوبیت این بازیگر و کارگردان بسیار بالا رفت و تمساح خونی می‌تواند یک پله موفقیت دیگر برای عزتی در صورت توفیق در جشنواره باشد.
  • علاقه عزتی به فضای اجتماعی و سابقه حضورش در فیلم‌هایی چون شنای پروانه و کت چرمی و جان‌دار باعث شده است فضای فیلم تمساح خونی هم به آثار متاخری که بازی کرده است نزدیک باشد.
  • جواد عزتی با اینکه چند باری نامزد سیمرغ جشنواره شده است اما با وجود درخشش در آثاری مانند شنای پروانه و جان‌دار اما نتوانست سیمرغ را به خانه ببرد و حالا باید دید با اولین تجربه کارگردانی این اتفاق برایش می‌افتد یا نه؟
جواد عزتی در پشت صحنه فیلم تمساح خونی
جواد عزتی در پشت صحنه فیلم تمساح خونی

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس فیلم تمساح خونی

پوستر فیلم تمساح خونی جواد عزتی

جواد عزتی در پشت صحنه فیلم تمساح خونی
پشت صحنه فیلم تمساح خونی

دانلود فیلم

ادامه مطلب فیلم تمساح خونی؛ معرفی کامل و حاشیه های فیلم جواد عزتی