داوری جشنواره فجر ۴۲ عجیب و غریب بود/ اختصاص ۸۰ سانس فوق‌العاده در سینماهای مردمی

مجتبی امینی، دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مهمان برنامه «هفت» شد و به پرسش‌های مجری این برنامه بهروز افخمی پاسخ داد. 

او درباره جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر توضیح داد: جشنواره ۴۱ جشنواره سخت، سنگین، حساس و عجیب بود و تمام تلاش‌مان این بود که چراغ این جشنواره روشن بماند که با خون دل و در شرایط سخت برگزار شد. جمله‌ای را آقای شهیدی فر در اختتامیه گفت که به دل همه نشست «همه بیایید» این جمله عجیبی بود و در اختتامیه فیلم فجر چهل‌ودوم که اختتامیه را می‌دیدم به شهیدی فر گفتم همه آمدند. جشنواره میراثی است که دست به دست به ما رسیده و باید از آن مراقبت کرد و به آیندگان رساند و امسال در اختتامیه شاهد شکوه بودیم و همه گرد هم جمع شدند تا به خوبی برگزار شود. 

امینی افزود: این شلوغی و استقبال، شور و اشتیاقی که در جشنواره ۴۲ بود ما را به دهه گذشته برد. استقبال سینماگران نشان می‌داد که همه دوست داشتند به قطار جشنواره برسند. امسال هم سال خیلی سختی بود و فیلم خوب زیاد داشتیم بنابراین انتخاب آثار، کار داوران را سخت کرد و من از همین جا از هئیت انتخاب و هئیت داوران تقدیر می‌کنم که در چند ماه گذشته زحمت کشیدند و فکر می‌کنم این دوره از جشنواره به یادگار بماند.

او با بیان اینکه در جمع بندی داوری جشنواره حضور داشتم، گفت: امسال داوری‌ها عجیب و غریب بود و برای انتخاب کاندیدا حساسیت بسیاری داشتیم. داوران همه چیز را بررسی می‌کردند تا دقیق پیش روند. اگر شبه‌ای به وجود می‌آمد به صاحبان آثار زنگ می‌زدیم تا انتخاب‌های پیش رو را به درستی انجام دهیم. 

دبیر جشنواره فیلم فجر با تقدیر از رسانه ملی گفت: صدا و سیما سنگ تمام گذاشت و تمام قد پای کار بود و جشنواره را خیلی خوب پوشش دادند و همه چیز عالی بود. 

امینی درباره استقبال مردم از سینما‌ها و فیلم‌های جشنواره توضیح داد: در دهه گذشته چنین استقبالی نداشتیم و تا همین الان ۸۰ سانس فوق‌العاده داشتیم که فقط شامل فیلم‌های کمدی نبود بلکه فیلم‌های دفاع مقدس را هم شامل می‌شد. مردم از سینما‌ها استقبال بی نظیری داشتند. تنوع ژانر موجب شد که استقبال خوبی از سبد سینما داشته باشیم. همزمان در ۳۰ استان، فیلم‌های این دورهاز جشنواره نمایش داده شد و مردم در استان‌ها نیز استقبال بی نظیری داشتند و فکر می‌کنم در سال پیش رو شاهد اکران موفقی در سینما‌ها باشیم.

او همچنین درباره خانه جشنواره  فیلم فجر گفت: امسال خانه جشنواره گرم، پر تلاطم، پرجدل و پر حاشیه بود و مهمانان زیادی از رسانه‌ها و منتقدان  داشتیم. ۱۲۰ مهمان خارجی از ۳۰ کشور و قاره‌های مختلف در جشنواره حاضر بودند که شامل صاحبان آثار و مهمانان بودند و به امید خدا تا دو روز آینده به کشور خودشان بر می‌گردند. گفتمان خوبی بین مهمانان داخلی و خارجی داشتیم که با وزیر هم ملاقات داشتند. همچنین روسای سینمایی ۸ کشور مختلف در جشنواره امسال حضور داشتند و تفاهم نامه و تعاملاتی اتفاق افتاد. 

دبیر این دوره از جشنواره با بیان اینکه جشنواره چهل و دوم پر رنگ بود، اعلام کرد: یکی از شعار‌های ما اخلاق مداری و تکریم هنرمندان است به همین دلیل برای همه صنوف سینما کارت صادر کردیم و اهالی خانه سینما که صاحبان اصلی سینما هستند می‌توانستند با کارت‌هایی که برای آنان صادر شده بود تمام فیلم‌ها را در سینمای پردیس ملت تماشا کنند. ما سعی کردیم نظم جاری باشد و به هنرمندان احترام بگذاریم و هر روز از جشنواره را هم به یکی از بزرگان سینما تقدیر کردیم.

او درباره خانه جشنواره نیز گفت: آقای وزیر تمام سعی خود را در این زمینه می‌کند و زمین ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا خانه جشنواره ساخته شود و تا ۵ سال دیگر سینمای کشور یک مجموعه کامل از سالن‌های حرفه‌ای داشته باشد. فکر می‌کنم از آن زمان به بعد دبیرخانه دائمی جشنواره داشته باشیم. وزیر پیگیر و به دنبال اجرایی کردن این اتفاق است. سالن‌های سینمایی استاندارد به صورت جدا داریم، اما جای یک مجموعه کامل استاندارد خالی است. 

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=داوری-جشنواره-فجر-۴۲-عجیب-و-غریب-بود/-اختصاص-۸۰-سانس-فوق‌العاده-در-سینماهای-مردمی