هنر‌های تجسمی، پرجمعیت‌ترین خانواده در میان جشنواره‌های فجر است

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی که انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری را در بازدید از نمایشگاه فجر شانزدهم همراهی می‌کرد، در سخنانی اظهارداشت: جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، پرجمعیت‌ترین خانواده در میان جشنواره‌های فجر است؛ واقعیت این است که به دلیل جایگاه مادری که هنر‌های تجسمی نسبت به عرصه‌های هنری، فرهنگی و خلاق دارد، باید هم بزرگترین باشد.

وی گفت: طبعا بزرگترین ایده‌ای که به جشنواره اضافه شده، نگاه ویژه هنرمندان به زندگی واقعی مردم، خانواده ایرانی و چالش‌ها و مسائل اجتماعی است؛ البته هنر همواره این سوگیری را در بطن خود داشته است، اما به نظر می‌رسد اگر هنر ما به خانواده ایرانی نزدیک شود و فرهنگ عامه ایرانی نیز به هنر‌های زیبا نزدیک‌تر شود، رونق و شکوه بیشتری در این عرصه به نمایش گذاشته خواهد شد.

امامی با بیان اینکه جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، زیبا و ماندنی‌تر شده است، افزود: رقص قلم روی آثار هنرمندان، در بیش از ۱۰ شاخه هنر‌های تجسمی یکی از بهترین مسیر‌های خلق آرامش معنوی و نشاط اجتماعی است. امیدوارم با همکاری شهرداری، نگارخانه‌های مجازی، وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها، هنر‌های تجسمی بیش از پیش به زندگی و زیست روزمره مردم بازگردد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: حسرت می‌خورم که چرا مردم بیشتری به نمایشگاه نمی‌آیند تا آثار هنرمندان حاضر در جشنواره را از نزدیک ببینند؛ البته این کم‌کاری به ما بازمی‌گردد نه مردم. جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط و درک زیبایی‌شناسی است. این ارتباط و خیال‌ورزی است که می‌تواند با زبانی نجیبانه موجب تعمیق مسائل فرهنگی و افشای مسائل اجتماعی شود. در این نمایشگاه، ابعاد مختلف زندگی و چالش‌های اجتماعی به زبان‌های گوناگون هنری بیان شده است و در مجموع، گامی ارزشمند در راستای تقویت و رصد فرهنگ عمومی به‌شمار می‌آید.

فراخوان شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی دوم آبان ماه امسال در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط) نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر) کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره) مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنر‌های تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنر‌های تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنر‌های تجسمی، مفاخر هنر‌های تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوستر‌های فجر (محیطی) را دربرمی‌گیرد.

این جشنواره به صورت رسمی یکشنبه- هشتم بهمن ماه- با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنر‌های تجسمی به روایت موزه هنر‌های معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنر‌های معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوستر‌های مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند آغاز به کار کرد.

همچنین آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر عصر سه‌شنبه- دهم بهمن ماه- در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شده است.

آیین اختتامیه این رویداد، روز پنجشنبه- سوم اسفندماه- از ساعت ۱۸:۳۰ با حضور مسئولان هنری، دبیران و داوران جشنواره، استادان هنر‌های تجسمی، هنرمندان و هنردوستان، در تالار وحدت برگزار می‌شود.

منبع: ستاد خبری جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دانلود فیلم

هنر‌های تجسمی، پرجمعیت‌ترین خانواده در میان جشنواره‌های فجر است

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی که انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری را در بازدید از نمایشگاه فجر شانزدهم همراهی می‌کرد، در سخنانی اظهارداشت: جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، پرجمعیت‌ترین خانواده در میان جشنواره‌های فجر است؛ واقعیت این است که به دلیل جایگاه مادری که هنر‌های تجسمی نسبت به عرصه‌های هنری، فرهنگی […] http://www.vatanfa.com/?s=هنر‌های-تجسمی،-پرجمعیت‌ترین-خانواده-در-میان-جشنواره‌های-فجر-است