جذابیت جشنواره تجسمی فجر به نگاه‌های متفاوت شرکت‌کنندگان است



مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در رابطه با این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بیان کرد: هر جشنواره‌ای بر اساس ایده و فکر اولیه‌ای که مجموعه شورای سیاست گذاری، دبیر کل و دبیر هنری دارند برای نمایش آثار خود طراحی انجام می‌دهد و بدنبال آن، بر اساس آثار، چیدمان خود را پیش می‌برد و به نظرم، امسال به جز این که بخش‌های ده گانه هنر‌های تجسمی را داریم، می‌توان گفت حداقل دو سه بخش بسیار جدید نیز، به جشنواره هنر‌های تجسمی فجر اضافه کردیم. 

دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی با اشاره به بخش‌های اضافه شده به این دوره از جشنواره گفت: بخش علمی نه به شکل نشست‌های تخصصی و لزوماً طبق پایان نامه‌های علمی تولید شده در دانشگاه‌ها چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه دکترا در زمینه هنر‌های تجسمی، طراحی فرهنگ محور یعنی استفاده از اثر تجسمی برای خلق اثر هنری که بتوان تکثیر کرده و از آن در منزل مردم استفاده کرد، دیوارنگاره‌های شهری که اصولاً کار تجسمی؛ نقاشی، تصویرسازی، عکاسی و… هستند، بخش فیلم که سال‌ها در این زمینه برگزار نمی‌شد، ناشران هنر‌های تجسمی که هیچ زمانی دیده نشده اند در حالی که ناشران بسیار زیادی در زمینه هنر‌های تجسمی وجود دارند که هم از لحاظ نظری و هم از نظر بصری در حال فعالیت هستند همگی مواردی اند که امسال به این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر اضافه شدند و همین ویژگی باعث می‌شود که فقط به بخش تجسمی نگاه نکنیم و به بازار هنر‌های تجسمی هم توجه کنیم.

زنده روح کرمانی تصریح کرد: بنده می‌خواستم مجموعه کار‌هایی که به هم نزدیک هستند را با هم ترکیب کنیم. مثل این که نقاشی با تصویرسازی و خوشنویسی و نگارگری و عکس و پوستر را با هم ترکیب کنیم. اما به نظر بنده، هنوز زود است که بخواهیم تا این حد جدی به این سمت برویم و هنوز فکر می‌کنم واکنش‌ها وجود دارند و باید به مرور به این سمت برویم. زیرا هنر فرقی نمی‌کند عکس، نقاشی، خوشنویسی، تصویرسازی، پوستر و… باشد و هیچ تفاوتی ندارند چراکه هنر، هنر است و همه این گرایش‌ها از یک جنس هستند و فقط مدیای آن تفاوت دارد؛ به‌طوری که یک نفر با رنگ و بوم و دیگری با دوربین خود، کار می‌کند و به هر حال، خروجی یک اثر است. به همین دلیل، امسال تقریباً گرایش‌های هنری را به یکدیگر نزدیک کردیم و هیچ یک از هنر‌ها با هم تفاوتی ندارند و مهم آثار هستند که کنار هم چیده شوند.

دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر افزود: جذابیت یک جشنواره به این است که به همه موارد توجه شود نه این که فکر کنیم ما به دنبال اقلیم‌ها یا نگاه‌های متفاوت هستیم و آن چه که به دستمان رسیده، این فضا را به وجود آورده است و اگر فضایی برای هنرمند ایجاد شود که در جشنواره حضور پیدا کند آن موقع، تنوع اقلیم، فکر، نگاه متفاوت را می‌توان مشاهده کرد و این اتفاق بستگی به شرکت کننده دارد.

اگر بتوانیم فضا را برای شرکت کننده‌های جشنواره هنر‌های تجسمی مساعد کنیم به آن هدف خواهیم رسید که دیدگاه‌ها و نگاه‌ها و فضا‌های مختلف را در کنار هم داشته باشیم و این فضا در این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی به وجود آمد و تیم انتخاب داوری روی این موضوع تأثیرگذار بوده اند.

دانلود فیلم

جذابیت جشنواره تجسمی فجر به نگاه‌های متفاوت شرکت‌کنندگان است

مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در رابطه با این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بیان کرد: هر جشنواره‌ای بر اساس ایده و فکر اولیه‌ای که مجموعه شورای سیاست گذاری، دبیر کل و دبیر هنری دارند برای نمایش آثار خود طراحی انجام می‌دهد و بدنبال آن، بر اساس آثار، […] http://www.vatanfa.com/?s=جذابیت-جشنواره-تجسمی-فجر-به-نگاه‌های-متفاوت-شرکت‌کنندگان-است