از بازار هنر تا طراحی فرهنگ محور در جشنواره هنر‌های تجسمی

محمد خراسانی زاده، مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی درمورد این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و سیاست‌های کلان آن بیان کرد: طبیعتاً ما باید در مورد تمام جشنواره‌ها و رویداد‌ها سیاست گذاری کلان داشته باشیم، ولی در خصوص جشنواره شانزدهم فجر که الان در میانه راه و قله آن قرار گرفته ایم ویژگی مهم مدنظرمان این بود که پدیده هنر‌های تجسمی باید از حالت جشنواره‌های گلخانه‌ای فاصله بگیرد. منظور از جشنواره‌های گلخانه‌ای این است که با وجود همه زحمت‌هایی که کشیده می‌شود صرفاً در یک فضای محدود با مخاطب محدود و نسبتاً همیشگی خود برگزار می‌شود. اما نمی‌تواند تأثیر چندانی در رشد و تعالی این هنر‌ها در عرصه میدانی و واقعی بگذارد. بنابراین، می‌خواستیم از این فضا فاصله بگیریم. در نتیجه، قرار نیست جشنواره هنر‌های تجسمی فقط به گونه‌ای برگزار شده که آثار ارسال شوند و روی دیوار بروند و بهترین‌ها جایزه بگیرند و تمام شود.

خراسانی زاده تصریح کرد: هنر‌های تجسمی مثل همه پدیده‌های دیگر یک چرخه و زنجیره‌ی به هم متصل دارد و در این میان، یک سری بازیگران و ذینفعانی حضور دارند که اگر آن‌ها را نادیده بگیریم این چرخه ناقص خواهد بود و به تعالی نخواهد رسید. مثلاً همین بازار هنر. نمی‌توان هر سال جشنواره هنر‌های تجسمی را برگزار کرد، ولی هیچ نقشی در بازار هنر نداشته باشد. بنابراین، امسال گام اولیه بود برای احیای این رویکرد که باید فجر در بازار تأثیرگذار باشد و خیلی خوب می‌شود اگر این فرآیند به جایی برسد که برگزیدگان فجر در آینده‌ی این جشنواره بازار بهتری داشته باشند و به همین دلیل، در حال پیگیری این روش هستیم. 

مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی مطرح کرد: ما در حال شکل دادن به بخش بازار هنر جشنواره هنر‌های تجسمی هستیم و مورد دیگری که مدنظر ماست توجه کردن به برگزیدگان ادوار گذشته جشنواره هنر‌های تجسمی است؛ به طوری که چند نفر از برگزیدگان ادوار قبلی داوران این دوره هستند و این نشان می‌دهد که آن‌ها رها نشده اند و سلسله مراتب رشد و تعالی را طی می‌کنند.

خراسانی زاده ادامه داد: آثار ما بدون محتوای علمی نمی‌توانند رشد کنند. بنابراین، بخش علمی مان را هدفمند کردیم تا متناسب با حوزه‌ی پایان نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه تجسمی تمرکز پیدا کنیم و بهترین اثر نه تنها رساله و پایان نامه دانشجویی است و طوبای زرین خواهد گرفت بلکه منتشر خواهد شد. 

مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی افزود: برای ناشران حوزه تجسمی فراخوان داده ایم و آن‌هایی که در ۴-۳ سال گذشته در حوزه تخصصی تجسمی و بیشتر با رویکرد تألیف اثر داشته و کار کرده اند به ارائه آثار خود پرداختند و انتخاب شدند و ۱۵۰ اثر در قالب کتاب در نمایشگاه ارائه شد.

خراسانی زاده بیان کرد: آثار تجسمی در زندگی مردم نقش دارند و به همین دلیل، موضوع طراحی فرهنگ محور که پدیده‌ی تجسمی را در قالب محصول در زندگی مردم می‌برد و با آن سر و کار دارند را اضافه کردیم. 

آن چه که بر روی دیوار‌های شهر بروز و ظهور تجسمی می‌کند دیوارنگاره‌ها و عناصر شهری هستند و در نتیجه، این بخش را اضافه کردیم و زیباسازی شهرداری تهران پای کار آمد و از بین آثاری که در چند سال گذشته در دیوار‌های نقش بسته اند بهترین اثر انتخاب خواهد شد و علاوه بر این که بهترین آثار فجر روی دیوار‌های شهر خواهند رفت، تقابل دو سویه صورت خواهد گرفت.

مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی افزود: همه اتفاق‌های ذکر شده فقط در سطح تهران رقم نخوردند و در کل کشور با یک فضای جذاب و رقابتی رخ دادند و همه بخش‌هایی که اضافه شدند در حول همین طرز فکر کلان و اصلی بودند تا این چرخه با هدف گذاری مشخص چرخه کلانی شود تا مردم بتوانند هنر‌های تجسمی را بهتر بشناسند و آن را در سبد مصرف فرهنگی خود جدی‌تر بگیرند. زیرا ذهنیت افکار عمومی درمورد هنر‌های تجسمی و واژگان و اصل مفهومش تا اندازه‌ای دور است چه برسد به استفاده از آن. البته شاید این دو لازم و ملزوم یکدیگر نباشند، ولی یکی از اهداف مهم ما این است که این فرهنگ سازی را توسعه دهیم تا هنر‌های تجسمی شناخته شود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=از-بازار-هنر-تا-طراحی-فرهنگ-محور-در-جشنواره-هنر‌های-تجسمی