تاریخ روز پدر ۱۴۰۲ و روز مرد امسال


 

 

پدر، نخستین حامی و قهرمان داستان زندگی همه ما، همچون ستونی محکم و پشتوانه‌ای قوی، همواره همانند یک کوه پایدار، برای تأمین معاش و آسایش فرزندانش، تلاش و جهاد فراوانی می‌کند. او برای پسر، قهرمانی در فراز و فرودها و برای دختر نخستین عشق است و یگانه‌ای که بدون شک می‌توان بر روی صحبت‌های او حساب باز کرد و به او اعتماد کرد.

پدر نه تنها یک شاهکار عشق برای پسر و یک مثلث ایستاده برای دختر است، بلکه او تنها همراهی است که به راحتی می‌توان رویش حساب کرد و بدون شک، به او اعتماد داشت. برای اظهار ارادت و تقدیر از مقام پدر، روزی به نام “روز پدر” انتخاب شده است که در ایران همزمان با ولادت امام اول شیعیان، حضرت علی (علیه‌السلام) و ما در این بخش به نقل از نمناک، تاریخ دقیق این روز را در سال ۱۴۰۲ بازگو خواهیم کرد.

 

تاریخ دقیق روز پدر در تقویم ۱۴۰۲
روز پدر در ایران روز ولادت حضرت علی (ع ) ۱۳ رجب می باشد ولی به دلیل قمری بودن تاریخ تولد حضرت علی (ع) روز پدر در تاریخ هجری شمسی ثابت نیست. در ادامه به سوالاتی قبیل روز پدر ۱۴۰۲کیه؟ روز پدر سال ۱۴۰۲چند شنبه است؟ روز پدر ۱۴۰۲تعطیل است؟  ولادت حضرت علی(ع) و روز مرد و پدر امسال (۱۴۰۲) در تقویم ایران چه روزی است؟ پاسخ داده ایم.

تاریخ روز پدر ۱۴۰۲به شمسی
پنجشنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۲،  ۵/ ۱۱ / ۱۴۰۲

تاریخ روز پدر ۱۴۰۲به قمری
خمیس، ۱۳ رجب ١۴۴۵ ، ۱۳ / ۷ / ۱۴۴۵

تاریخ روز پدر ۱۴۰۲به میلادی

Thursday, January 25, 2024، ۲۰۲۴-۱- ۲۵

روز پدر ۱۴۰۲چند شنبه است؟
روز پدر و روز مرد سال ۱۴۰۲ مصادف است با شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲٫

ولادت امام علی (ع) در تقویم ۱۴۰۲چه روزی است؟
۱۳ رجب مصادف با تولد حضرت علی (ع) است که  به یُمن زادروز مولای متقیان، این روز مبارک را روز پدر (روز مرد) نامیده اند. ولادت امام علی (ع) و روز پدر ۱۴۰۲ (روز مرد ۱۴۰۲) در تقویم ۱۴۰۲مصادف با ۵ بهمن ماه است.

روز پدر ۱۴۰۲ تعطیل است؟
بله، امسال روز پدر برابر با پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ و ولادت حضرت علی (ع) تعطیل رسمی است.

تاریخ روز جهانی مرد در تقویم سال ۱۴۰۲
روز جهانی مرد در تقویم شمسی مصادف با روز یکشنبه ۲۸ آبان سال ۱۴۰۲ است.

روز پدر در ایران قبل از انقلاب
تاریخ روز پدر در زمان پهلوی ۲۴ اسفند ماه و مصادف با روز تولد رضا شاه بوده است که این مناسبت پس از انقلاب اسلامی با ولادت حضرت علی (ع) مصادف شد.

دلیل نامگذاری میلاد حضرت علی (ع) به عنوان روز پدر
برای پاسخ دادن به این سوال میتوان چنین گفت که از آنجاییکه امام علی(ع) در دامن پیامبر رشد و تربیت یافت و او همیشه در کردارش همچون پیامبر (ص) عمل می کرد و ادامه دهنده راه ایشان بود. آموزش و پرورش به شیوه پیامبراکرم(ص)، حضرت علی(ع) را لایق همسری حضرت فاطمه(س) کرد. امام علی همسر خوبی برای دردانه ی پیامبر و پدری خوب برای فرزندانش بود ز این رو، سالروز میلاد ایشان، به عنوان روز مرد و روز پدر انتخاب شد.

در تکمیل توضیح این موضوع می توان به حدیثی از «رسول خدا(ص)» اشاره داشت که فرمودند:

أنا وعَلِیٌّ أبَوا هذِهِ الامَّه ( من و علی، پدران امت هستیم ) ( کمال الدین:ص ۲۶۱ ح ۷ )

بر اساس این حدیث امام علی پدر معنوی شیعیان «امام علی(ع)» است و مردان شیعه باید الگوگیری از آن امام همام را در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: نمناک


Post Views: 47

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=تاریخ-روز-پدر-۱۴۰۲-و-روز-مرد-امسال