دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

عقیده به معاد پیروان زرتشت

  • نویسنده: مدیر

  • 2,038 بازدید
  • 23 فوریه 2012
  • زرتشت

عقیده به معاد

پیروان زردشت عقیده داشتند که روح بعد از جدا شدن از بدن تا سه روز در نزدیک سر متوفى مى‏ماند و در این مدت برحسب استحقاق، لذات و دردها به منتها درجه بر وى روى مى‏آورند. چون روز چهارم فرامى‏رسد، باد مشکبویى از جنوب مى‏وزد و روح مؤمن در سر پل چینوات یعنى پل مفارقت، که بر قعر جهنم کشیده شده، با دختر سفیدبازویى که زیباتر از همه چیزهاى دنیاست، ملاقات مى‏کند و از او سؤال مى‏نماید کیستى و جواب مى‏شنود اى جوان نیک‏پندار و نیک‏گفتار و نیک‏کردار، من وجدان تو هستم؛ پس به هدایت این راهنما روح مؤمن به حضور اهورا مى‏رود و به خوشى پذیرایى مى‏شود. اما روح انسان شقى با زن زشتى روبرو مى‏شود، و چون از پل نمى‏تواند عبور کند بنده اهریمن مى‏شود.

ادامه مطلب عقیده به معاد پیروان زرتشت

معتقدات دینی و دستورات مذهبی زرتشت

  • نویسنده: مدیر

  • 2,708 بازدید
  • 23 فوریه 2012
  • زرتشت

مذهب زرتشت‏

کرگ لینگر  در کتاب خود ضمن بحث در توسعه زندگى دینى مى‏نویسد:

… در دین زرتشت مفهوم بزرگى وجود دارد که نه در آیین مصریان قدیم دیده مى‏شود، و نه در اندیشه‏هاى بسیار عمیق هندو. جهان داراى تاریخ است و از قانون تحول پیروى مى‏کند. وضع فعلى جهان را به مرحله نهایى رهبرى مى‏کند، همه نیروها در کار خود باید به آن راه بروند. در نظر زرتشت، دنیا از برنامه استمرار تاریخ پیروى مى‏کند و میدان جنگ است. مبارزه‏اى پرشور نیروها را مقابل یکدیگر قرار داده است، و این امر واجب است و نتیجه آن تکامل مردم باتقوى و بهره‏مندى از زندگى جاویدان است …

ادامه مطلب معتقدات دینی و دستورات مذهبی زرتشت

تعلیمات اخلاقى-مادی و اجتماعی زرتشت‏

  • نویسنده: مدیر

  • 1,947 بازدید
  • 23 فوریه 2012
  • زرتشت

تعلیمات اخلاقى زرتشت‏

ویل دورانت مى‏نویسد:

… باید گفت که جنبه اخلاقى دین زردشت عالى‏تر و شگفت‏انگیزتر از جنبه دینى و الهى آن است. این طرز تصور به زندگى روزانه آدمى شرافت و مفهومى مى‏بخشد … انسان مطابق تعلیمات زردشت همچون پیاده صحنه شطرنج نیست که در جنگ جهانگیر دایمى بدون اراده خود در حرکت باشد بلکه آزادى اراده دارد؛ چه اهورامزدا چنان خواسته است که انسانها شخصیتهاى مستقلى باشند و با فکر و اندیشه خود کار کنند و با کمال آزادى در طریق روشنى یا در طریق فروغ گام نهند؛ چه اهریمن خود دروغ مجسم و جاندار، و هردروغگو و فریبکار بنده و خدمتگزار وى به‏شمار مى‏رود. از این طرز تصور کلى، قانون اخلاقى مفصل و درعین‏حال ساده‏اى به وجود آمد که براین قاعده طلایى تکیه داشت که: «تنها کسى خوب است که آنچه را بر خود روا نمى‏دارد بر دیگران نیز روا ندارد» به گفته اوستا: انسان سه وظیفه دارد: یکى آنکه دشمن خود را دوست کند، دیگر آنکه آدم پلید را پاکیزه سازد و دیگر آنکه نادان را دانا گرداند. بزرگترین فضیلت تقوى است و بلافاصله پس از آن شرف و درستى در کردار و گفتار نیک است. …

ادامه مطلب تعلیمات اخلاقى-مادی و اجتماعی زرتشت‏

زرتشت و اصلاحات مذهبى‏

  • نویسنده: مدیر

  • 1,801 بازدید
  • 23 فوریه 2012
  • زرتشت

زرتشت و اصلاحات مذهبى‏

از محل و زمان تولد و جزئیات زندگى زرتشت اطلاع دقیقى در دست نیست. با اینکه عده‏اى تاریخ حیات او را در حدود دو هزار سال ق. م. مى‏دانند ولى مستشرقین از روى قراین، زندگى وى را بین قرنهاى دهم و ششم ق. م. حدس مى‏زنند. مى‏گویند هنگام تولد برخلاف کودکان دیگر که مى‏گریند با لبخند و شادمانى دیده بر جهان گشود. در مورد حوزه فعالیت و گسترش آیین او دارمستتر معتقد است:

ادامه مطلب زرتشت و اصلاحات مذهبى‏

معتقدات مذهبی آیین مهر در ایران باستان

معتقدات مذهبى‏

آیین مهر

درمیان خدایان قدیم در درجه اول مهر  که مالک چراگاهها و حافظ و نگهبان درستکاران و ناظر اعمال نیک و بد مردم بود بیشتر مورد توجه بود. زیرا مردم معتقد بودند که هرکس مهر یا میترا را مورد ستایش قرار دهد، از خیر و برکت و باران فراوان و محصولات زراعتى و سایر برکات برخوردار- خواهد شد. اسم این خدا از قرن چهارم پیش از میلاد در کتیبه‏هاى هخامنشى به چشم مى‏خورد.

ادامه مطلب معتقدات مذهبی آیین مهر در ایران باستان

معتقدات مذهبی آیین مزدیسنا(مزدایی) در ایران باستان

معتقدات مذهبى‏

آیین مزدیسنا

در ایران باستان چون زندگى تخته‏قاپو و عشیره‏اى وجود داشت و اقوام و طوایف متعددى در آن زیست مى‏کردند، معتقدات مذهبى واحدى حکومت نمى‏کرد؛ چنانکه به گفته هرودت، معتقدات «سکاها» با عقاید «پارسیها» اختلاف فراوان داشت.

همچنین بین مذهب پارسیها یعنى سکنه قدیمى ناحیه فارس با عقیده مذهبى سکنه شرقى ایران اختلاف فاحش وجود داشت و ما از جزئیات عقاید این اقوام اطلاع صحیحى نداریم.

چون خوشبختانه مجموع تعالیم آیین مزدایى و نظریات اصلاحى زردشت در کتاب اوستا مندرج است، ما مى‏توانیم اطلاعات کافى از آیین مزدیسنا (مزدایى) کسب کنیم.

ادامه مطلب معتقدات مذهبی آیین مزدیسنا(مزدایی) در ایران باستان

خط ایران باستان، اوستایى و میخى‏

خط ایران باستان، اوستایى و میخى‏

«ایرانیان باستان براى ضبط دقیق سرودهاى دینى خود و نشان دادن جزئیات صداها خطى پرداختند که به نام دین‏دبیره به ما رسیده است.

این نوع خط که هرحرف آن نماینده یک صداى خاص است، خط حرفى یا خط الفبایى نامیده شده است.

تاریخ اختراع دین‏دبیره را در حدود دوهزار سال قبل از میلاد تعیین کرده‏اند…..

ادامه مطلب خط ایران باستان، اوستایى و میخى‏