نمایی از عملکرد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی‌ معاونت برون‌مرزی در ۱۴۰۲

تقابل مستکبران عالم با انقلاب اسلامی ایران از ابتدای راه تا امروز که درختی تناور شده، از ابعاد نظامی و اقتصادی عبور کرده و وارد جنگ ترکیبی شده است.

برهمین اساس و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون‌مرزی به‌صورت فعال در عرصه کنشگری رسانه‌ای حضور دارند که در ادامه مروری بر آنچه انجام شده است، خواهیم داشت.

 شبکه خبری العالم

شبکه خبری العالم با دارا بودن نزدیک به ۶۰ خبرنگار و چهار دفتر رسمی در تهران، بیروت، بغداد و دمشق و چند دفتر غیررسمی در ۲۰ نقطه جهان ازجمله قدس اشغالی، رام‌الله، غزه، صنعا، توکیو، لندن و بروکسل مهم‌ترین رویداد‌ها و وقایع خبری را در ۵۰ بخش خبری مشروح و کوتاه در شبانه‌روز همراه با تحلیل و گزارش به اطلاع مخاطبان خود می‌رساند.

 پخش برنامه «پانوراما»، «مع‌الحدث» و ویژه‌برنامه‌های مناسبتی به‌صورت زنده در قالب گفتگو با کارشناسان و مسئولان مربوطه و همچنین پخش زنده سخنرانی‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و مقامات دیگر کشور‌ها به انضمام پوشش زنده تحولات در ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود. 

از برنامه‌های تـولیـدی شـاخـص می‌توان به «مع‌الحـدث»، «صبـاح جدید»، «حدیث البحرین»، «المشهد الیمنی»، «نقطه تواصل»، «انقلاب الصوره»، «من طهران»، «من وحی الثوره»، «المغاربیه»، «هاشتاغ»، «قلم رصاص»، «ضیف الحوار»، «محطاط عراقیه»، «حکایات مدینه»، «العین الاسرائیلیه»، «غیاهب الکیان»، «العالم آنلاین»، «مواصلون»، «استودیو بیروت»، «طیف من الشرق»، «الوان ایرانیه»، «العالم موازی» در خصوص موضوعات غزه و مستند «۱۰» در ۱۲ قسمت با موضوع مسائل بین‌المللی از جمله جنگ کوریدورها، جنگ غزه و… اشاره کرد.

در رویداد‌های بین‌المللی خبری روز مانند «بیانیه مقام معظم رهبری درباره گام دوم انقلاب»، «دهه مبارک فجر»، «جنگ ۳۳ روزه لبنان»، «حمله عربستان به یمن»، «وقایع فلسطین»، «سوریه»، «بحرین»، «محور مقاومت» «قرآن‌سوزی و اهانت به پیامبر اعظم (ص)» و…، محتوا‌های گوناگونی تولید و پخش شده است.

 پوشش رسانه‌ای بی‌سابقه از یک نبرد بی‌سابقه

با شروع عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) شبکه العالم برنامه‌های عادی خود را متوقف کرده و به‌صورت ۲۴ ساعته به‌صورت زنده، لحظه‌به‌لحظه اخبار و گزارش‌هایی را از سوی خبرنگاران مستقر خود در محل از پیروزی‌های مقاومت و از سویی، حملات فجیع رژیم اشغالگر قدس و جنایات صهیونیست‌ها در نسل‌کشی فلسطینیان و کشتار بی‌سابقه زنان و کودکان در بیش از چهار ماه بدون وقفه به جهان مخابره کرده است.

 در همان روز‌های ابتدایی جنگ و حتی بمباران دفتر العالم در غزه توسط رژیم صهیونیستی و ویران شدن محل کار خبرنگاران این شبکه، فعالیت خبری و انعکاس واقعیت جنگ توسط این شبکه قطع نشد. چندین تن از خبرنگاران شبکه العالم در طول این جنگ نابرابر زخمی‌شدند، خانه‌هایشان ویران شد و نزدیکان خود را از دست دادند.

 بیش از هر زمان دیگری شبکه العالم مرجع خبری در داخل و خارج از کشور شده و تقریباً هر روز بخش‌هایی از گزارش خبرنگاران و تحلیل‌گران این شبکه در فضای مجازی، فراگیر (وایرال) و در مقیاس گسترده در کانال‌های مختلف مجازی و تلویزیونی پخش شده است.

خبرنگاران العالم در غزه در این چهار ماه بیش از ۲۰۰ گزارش تلویزیونی و بیش از ۸۰۰ ساعت گزارش زنده ارسال و سایر دفاتر قدس، رام‌الله، نابلس، جنین، لبنان، دمشق، قاهره، استانبول، تونس، لندن، بغداد، رباط، الجزایر، پاریس، صنعا، ژنو و… قریب به ۴۰۰ گزارش با محوریت غزه به این شبکه ارسال کرده‌اند. اخیراً خبرنگار‌های شبکه العالم برای پوشش خبری خوب جنگ غزه، موفق به دریافت جایزه شدند.

 کانال افغانستان شبکه جهانی سحر

کانال افغانستان شبکه سحر در قالب برنامه «میزگرد سیاسی» یا «چراغ سرخ – لتون» با طرح موضوعات مختلف و متنوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… در ارتباط با همکاری‌های دوجانبه ایران و افغانستان به طرح موضوعات مهمی، چون تحصیل مهاجران افغانستانی در ایران، اقدامات مشترک برای مبارزه با مواد مخدر، ایجاد گروه تماس بین‌المللی با پیشنهاد ایران برای حل مشکلات و بحران افغانستان، پوشش خبری از حضور هیئت اقتصادی افغانستان در ایران با رهبری ملا برادر و انعقاد ۹ تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی، طرح اقتصادی منطقه ویژه چابهار، طرح راه‌آهن خواف – هرات، پوشش خبری و رسانه‌ای نشست‌های مختلف منطقه‌ای در دوشنبه، قرقیزستان و تاشکند که از طرف هیئت ایرانی و برای برقراری صلح، امنیت و ثبات پیشنهاد شده است، حضور وزیر بهداشت طالبان در تهران و امضای تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برای ارسال تجهیزات پزشکی و بهداشتی و. پرداخته است.

 کانال آذری شبکه جهانی سحر

برنامه فلسطین کانال آذری با استفاده از ظرفیت برنامه‌سازی سحر آذری در ترکیه، با استفاده از شخصیت‌های سیاسی همسو و غیرهمسوی ترکیه در موضوع فلسطین، ظرفیت ویژند‌سازی کانال در بین افراد مؤثر و هم در بین شهروندان افزایش پیدا کرد. موضوع سوخت‌رسانی جمهوری آذربایجان به رژیم صهیونیستی از طریق بندر جیهان کشور ترکیه و همچنین موضوع تقویت اقتصاد رژیم صهیونیستی از سوی ترکیه به یک خط تحلیلی ثابت تبدیل شد.

با اینکه رسانه‌های آذربایجان و ترکیه سعی در شبهه‌افکنی جبهه مقاومت به رهبری ایران داشتند، خط تبلیغی مستقلی در کانال آذری در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی» به راه افتاد که باعث شکل‌گیری پویش‌هایی در حمایت از غزه، اعتراضات در ترکیه و تحریم سوخت به رژیم اشغالگر صهیونیستی شد و از نتایج این اتفاق، توقف ۱۰‌روزه صادرات کشور ترکیه به رژیم اشغالگر قدس را می‌توان نام برد. همراهی مردم با گزارش خبرنگاران قدس و غزه در تقبیح اقدامات سوخت‌رسانی باکو به رژیم‌صهیونیستی، به اوج رسید و در استانبول شاهد اعتراضاتی در مقابل کنسولگری آذربایجان شدیم.

در موضوع پاسخ به شبهات سیاسی رسانه‌های جمهوری آذربایجان علیه ایران، کانال آذری شبکه جهانی سحر تصمیم گرفت با رویکرد خلاقانه تک مجری و رو به دوربین با مخاطبان سخن بگوید. هر موضوع سیاسی متناسب با زبان مخاطب و زبان آشنا به گفتمان غالب جمع‌بندی، نویسندگی و اجرا شد.

موضوعاتی همچون ادعای کمک ایران به ارمنستان، کریدور زنگه‌زور و قره‌باغ و… محملی بود که افکار عمومی را با خود همراه و رسانه‌های جمهوری آذربایجان و سیاسیون را وادار به واکنش کرد و شبکه جهانی سحر را بر سر زبان‌ها انداخت. در دو سال گذشته هم در تلویزیون‌ها و هم در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی جمهوری آذربایجان ویدئو‌ها و مطالب شبکه سحر دست‌به‌دست شد تا جایی که هم پارلمان آذربایجان و هم رسانه‌های این کشور، شبکه سحر را مورد هجمه قرار دادند و خواستار محدودیت آن شدند. در یک واکنش عصبی با هجوم اوباش مجازی (ترول) به صفحه شخصی مجری سحر آذری تلاش کردند مجری را به سکوت وادار کنند.

واکنش به کانال آذری شبکه سحر در کشور آذربایجان، به رسانه‌های رسمی محدود نشد و به رسانه‌های زرد و روزنامه‌های حامی تبلیغات غوغاسالار هم کشیده شد. با واژه‌سازی سیاسی در مقابل برچسب‌زنی رسانه‌های باکو، ابتکار شبکه سحر وارد مقالات سیاسی مراکز پژوهشی غربی شد و در طول دو سال گذشته، واکنش مطبوعاتی، علمی و سیاسی بی‌سابقه‌ای را به همراه داشت که همچنان ادامه دارد و امروز شبکه جهانی سحر به یک رسانه جریان‌ساز تبدیل شده است.

کانال اردوی شبکه جهانی سحر

برنامه‌های سیاسی و گفت‌وگومحور «انداز جهان» و «تیتر یک» با موضوعاتی همچون پوشش رسانه‌ای مراسم اربعین و اطلاع‌رسانی به زائران حوزه مخاطب، پوشش کامل سخنرانی‌های مقام معظم رهبری درباره فلسطین و مسائل بین‌المللی در برنامه‌های سیاسی، اقدامات رسانه‌ای برای توسعه زبان فارسی در هند با همکاری بنیاد سعدی در برنامه‌های خبر و روز نو، پوشش کامل و زنده مواضع رهبران حوزه مقاومت به‌صورت پخش زنده، اقدامات رسانه‌ای در زمینه کاهش درگیری بین ایران و پاکستان، پوشش کامل رخداد‌های سیاسی پاکستان، پوشش کامل و رسانه‌ای پیشرفت‌های علمی، دفاعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات رسانه‌ای در جهت تقریب مذاهب اسلامی، پوشش کامل رسانه‌ای حمایت‌های مردم در حوزه مخاطب، منطقه و جهان از مردم مظلوم فلسطین (طوفان الاقصی و به‌خصوص راه‌پیمایی‌ها، سمینار‌ها و گردهمایی‌های مختلف)، پوشش کامل برنامه‌هایی در تقبیح بی‌حرمتی به قرآن کریم در اروپا، پوشش کامل رسانه‌های انتخابات سراسری کشور پاکستان و. در کانال اردوی شبکه جهانی سحر دنبال شده است.

 کانال کردی شبکه جهانی سحر

ویژه‌برنامه گفت‌وگومحور به‌صورت زنده با موضوع سابقه و علل قرآن‌سوزی در جهان و نقش دولت‌های غربی و صهیونیستم در این بی‌حرمتی، «القدس لنا» برنامه گفت‌وگومحور با اختصاص به موضوع جبهه مقاومت و بررسی آخرین تحولات و رویداد‌های منطقه با حضور کارشناسان داخلی و خارجی، پرداختن به موضوع دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های همسو با اقدامات رژیم صهیونیستی، گفتگو با عضو شورای رهبری جنبش اسلامی‌کردستان عراق و عضو شورای جنبش وحدت اسلامی‌کردستان عراق در رابطه با رویداد‌های بین‌المللی منطقه، پخش گزارش از وضعیت نابسامان سربازان صهیونیست و نگرانی سران رژیم صهیونیستی برای ادامه‌دار شدن جنگ در نوار غزه، مستند «۱۰ سال مقاومت» و «من قاسم سلیمانی هستم»، «فرمانده»، «ابومهدی»، «مرز‌های مقاومت»، «فلسطین فریاد یک امت»، برنامه «تاریخچه فلسطین از دیرباز تاکنون»، «فروپاشی از درون» و «اسرائیل و تروریسم جهانی» در رادیو کردی، پویش کانال کردی در سایت و فضای مجازی در دعوت از مخاطبان در راه‌اندازی اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی و همدلی با مردم مظلوم فلسطین و. در این کانال دنبال شده است.

 شبکه سحاب

«محور مقاومت»، میزگرد سیاسی «ویژه روز قدس»، «روز نکبت»، پادکست «ویژه فلسطین و غزه»، اختصاص پنجره‌های ویژه در صفحه اصلی سایت رادیو با نام «فلسطین اشغالی»، ویژه‌برنامه سالگرد شهادت سردار سلیمانی، برنامه‌های ویژه ایام‌الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه تولیدی با عنوان «انقلاب اسلامی انفجار نور»، برنامه تولیدی افشای «حقوق بشر دروغین غرب»، برنامه تولیدی «از دستاورد‌ها و توفیقات انقلاب اسلامی» و «توانمندی‌های داخلی ایران» در زمینه‌های گوناگون، وقایع فلسطین و «طوفان الاقصی» تولید بیش از ۵۰۰ ویژه‌برنامه تولیدی و. از جمله برنامه‌های سحاب هستند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=نمایی-از-عملکرد-شبکه‌های-رادیویی-و-تلویزیونی‌-معاونت-برون‌مرزی-در-۱۴۰۲