«باغ کیانوش» نوجوانان را با ترس‌هایشان مواجه می‌کند/ حق فیل اولی‌ها ضایع شد



 نشست خبری فیلم سینمایی «باغ کیانوش» در سانس اول روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن در خانه رسانه برگزار شد. 

در این نشست خبری، رضا کشاورز حداد (نویسنده و کارگردان)، محمدجواد موحد (تهیه‌کننده)، محمد گودرزی (مجری طرح)، سیاوش کردجان (تدوینگر)، محمدعبدی (طراح جلوه‌های ویژه کامپیوتری)، میلاد محمدی (طراح و کارگردان انیمیشن)، حسین بشاش بافکر (صدابردار) و عباس جمشیدی‌فر و مجید پتکی از جمله بازیگران از فیلم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به دعوت مجری برنامه روی سن آمدند و بعد از آن بازیگران کودک فیلم به این جمع اضافه شدند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

رضا کشاورز حداد کارگردان فیلم «باغ کیانوش» بیان کرد: خیلی ممنون که وقت گذاشتید و فیلم ما را نظاره کردید. این فیلم مدیون این بچه‌هاست و این بازیگران از بین ۵۰۰ کودک انتخاب شدند. به جرات می‌توانم بگویم که از جمله ۱۰ فرد برتر سینمای کودک خواهند بود.

محمدجواد موحد تهیه‌کننده فیلم «باغ کیانوش» درباره این اثر توضیح داد: فیلم دیدن در این سالن هم سخت و هم لذت‌بخش است که امیدوارم حاصل تلاش همکاران ما در این فیلم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. وی در ادامه فرآیند شکل‌گیری باشگاه فیلم سوره را مرور کرد که دست به معرفی استعداد‌های جوان زده است.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: سال گذشته تصمیم گرفتیم یک فیلم سینمایی کلید بزنیم که برای این مساله به کتاب «باغ کیانوش» رسیدیم و پس از آن به فیلمش. سپس پیش تولید شروع و طی چند ماه، بالاخره فیلم ساخته شد. ناگفته نماند که این فیلم‌ها برای نوجوانان ساخته شده است.

در ادامه نشست، کشاورز حداد کارگردان «باغ کیانوش» گفت: به یاد دارم روی یک متن سریال کار می‌کردم که محمدجواد موحد کتاب «باغ کیانوش» را به من پیشنهاد داد. احساس کردم خط داستانی کتاب ظرفیت ساخت فیلم را دارد. قصه کتاب، داستان دهه شصتی‌ای و برای نوجوانان است.

وی یادآور شد: ما مقداری هم تخیل به داستان «باغ کیانوش» اضافه کردیم و خروجی اش همین شد که امروز در فیلم تماشا کردید.

کارگردان فیلم درباره نوع اقتباس «باغ کیانوش» تشریح کرد: بیشتر کتاب‌ها قابلیت اقتباس دارند. من می‌توانم بگویم به کتاب «باغ کیانوش» وفادار بودم، اما درصدش را نمی‌توانم بگویم. در هر حال، مقدار زیادی از تخیل هم به خط داستان اضافه شده است.

موحد تهیه‌کننده این اثر با اشاره به اینکه کتاب «باغ کیانوش» را که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است، سال ۱۳۹۶ خواندیم، بیان کرد: زمانی با قابلیت‌های آقای کشاورز حداد کارگردان اثر را دیدیم، تصمیم به ساخت این اثر گرفتیم.

وی ادامه داد: فیلم «باغ کیانوش» اثری از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم اولی در حوزه سینمای بلند داستانی است که باید بگویم پروژه بسیار دشواری بود. باید از حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره و همچنین کانون پرورش فکری که در تولید این اثر و مشارکت در ساخت آن نقش داشتند، تشکر کنم.

کارگردان «باغ کیانوش» در جواب به این سوال که استفاده از انیمیشن بخشی از فیلمنامه بود یا بعدتر اضافه شد، اظهار کرد: من از اول می‌خواستم با میلاد محمدی برای بخش انیمیشن همکاری کنم. من و ایشان پس از کلی صحبت به این فرم رسیدیم. درباره زمان فیلم نیز باید بگویم که آن را کوتاه کردیم و از نظرم تدوین بسیار خوب انجام شده است.

میلاد محمدی طراح و کارگردان انیمیشن این اثر بیان کرد: این پروژه اثری خلاقانه است و در جریان تولید آن، به سه شیوه انیمیشن رسیدیم که در فیلم می‌بینید. «باغ کیانوش» تجربه جذاب و مهیج و همچین خلاقیت در سراسر فیلم جاری بوده است.

سیاوش کردجان تدوینگر «باغ کیانوش» تشریح کرد: «باغ کیانوش» پروژه سخت و سنگین و نسخه کامل شده در ابتدا ۱۲۷ دقیقه بود که برای اکران در جشنواره آن را باید بسیار کوتاه کردیم. در حقیقت نسخه فعلی نیم ساعت کوتاه شده است. از نظرم، سینمای ایران ملات داستانی اندازه ۱۲۰ دقیقه را ندارد و فکر می‌کنم ریتم این فیلم کند نیست.

عباس جشمیدی‌فر بازیگر این فیلم درباره تجربه حضور در «باغ کیانوش» تصریح کرد: یکی از دغدغه‌هایم کار‌های کودک و نوجوان به ویژه نوجوان است و تا‌کنون حدود ۸۰۰ اجرا برای کودک و نوجوان داشته‌ام. متاسفانه ما درباره بحث نوجوانانمان هیچ برنامه‌ریزی نداریم.

وی افزود: این فیلم درباره ترس و غلبه نوجوانی بر ترسش است. این مساله در فیلم مرا جذب کرد؛ چرا که من نیز در نوجوانی با ترس‌هایی مواجه بودم و در آن زمان آگاهی‌دهی درباره این موضوع وجود نداشت. از نظرم، طرح این مساله در فیلم «باغ کیانوش» بسیار قابل تامل بود.

در ادامه مجید پتکی دیگر بازیگر این فیلم ضمن تایید سخنان عباس جمشیدی‌فر گفت: من هم در خانه نوجوانی دارم و به همین دلیل این نسل برایم دغدغه است. زمان فیلمبرداری، هوا بسیار سرد بود و بازیگران نوجوانان ما در سرمای سخت زمستان همدان با عشق کار می‌کردند.

حسین بشاش‌بافکر صدابردار «باغ کیانوش» نیز ذکر کرد: کار کردن با بچه‌ها سختی خاص خود را دارد؛ اما خوشبختانه بچه‌های پروژه به اندازه‌ای باهوش بودند که ما دچار مشکل نشدیم و کار‌ها خوب و درست پیش رفت.

در ادامه، متن بیانیه مهدی مسعود‌شاهی در باب تحریف واقعیت‌های تاریخی در نشست خبری جشنواره، توسط محمدرضا مقدسیان قرائت شد.

محمد گودرزی مجری طرح فیلم سینمایی «باغ کیانوش» درباره سختی‌های تولید این فیلم عنوان کرد: ما به نمایندگی از تمام ۳۵۰ نفری که در تولید مشارکت داشتند، اینجا هستیم. کار کودک و نوجوان خلاف آن‌چه بقیه فکر می‌کنند، سرسری نیست و بسیار سخت و جدی اداره و تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد لوکیشن‌های این پروژه خارج از شهر و یکی از چالش‌های جدی ما، مدارس و درس‌های آن‌ها بود. با این حال، خانواده این کودک و نوجوانان همواره همراه بودند.

محمد عبدی طراح جلوه‌های ویژه کامپیوتری این اثر نیز تاکید کرد: بابت اعتمادی که به تیم ما شد، تشکر می‌کنم.

موحد تهیه‌کننده این فیلم در پاسخ به اینکه چرا «باغ کیانوش» در بخش مسابقه نیست، توضیح داد: ما فیلمی ساختیم که بسیاری از کودکان و نوجوانان برای تماشای آن می‌روند و واقعا می‌توانستیم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اول که فهمیدیم برای فیلم اولی‌ها بخش نگاه نو گذاشتند، خوشحال شدیم، اما پس از آن فهمیدیم که انگار این بخش طراحی شده که حق فیلم اولی‌ها ضایع شود. نه تنها حق فیلم ما، بلکه احساس می‌کنم حق فیلم‌های دیگری همچون «بی‌بدن» و «آپاراتچی» نیز ضایع شده است. از این تریبون باید بگویم که اجازه ندهید حق فیلمسازان جوان پایمال شود.

مقدسیان در پایان درباره قوانین جاری در جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را ارائه داد.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=«باغ-کیانوش»-نوجوانان-را-با-ترس‌هایشان-مواجه-می‌کند/-حق-فیل-اولی‌ها-ضایع-شد