۹ خوراکی‌ که رگ های قلب را باز می‌کند!

خوراکی های مفید برای قلب: بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سنین بالا و حتی عامل مرگ در بسیاری از افراد هستند. در این میان موارد مختلفی می‌تواند این بیماری را به وجود آورده یا تشدید کند که یکی از آن‌ها گرفتگی رگ‌های قلب است. بیماران زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و برای درمان آن تلاش می‌کنند. ریسک فاکتورهای مختلفی در ابتلا به گرفتگی رگ‌ها نقش بازی می‌کنند که داشتن رژیم غذایی ناسالم قطعا یکی از آن‌هاست. اما برای باز شدن رگ قلب چی بخوریم؟ با این مطلب سلامت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مهم ترین علائم حمله قلبی: این ۸ علامت را هرگز نادیده نگیرید

۱.روغن زیتون

همگی از خواص فوق‌العاده روغن زیتون بسیار شنیده‌ایم. این روغن طبیعی یکی از مهم‌ترین اجزای رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و علاوه بر داشتن خواص ضد التهابی قابل توجه، قویترین باز کننده عروق هم هست. این ماده حاوی پلی فنل بسیار بالایی است که محققان معتقدند عامل تاثیر مثبت آن بر التهاب رگ‌های خونی و عملکرد کلی قلب و سیستم قلبی عروقی است. به خاطر داشته باشید که روغن زیتون نقطه دود نسبتا پایینی دارد، به این معنی که اگر با دمای بالا پخته شود می‌تواند خواص سرطان‌زایی داشته باشد پس از آن برای سرخ کردن و موارد این چنینی استفاده نکنید.

۲.انواع ماهی

خوراکی های مفید برای قلب، همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید، چربی‌های مفید قویترین باز کننده عروق هستند و تاثیر بسیار زیادی در این مسئله دارند. از طرفی همانطور که می‌دانید یکی از برترین چربی‌های مفید همان امگا۳ است که تاثیر بسیار زیادی در سلامت سیستم قلبی عروقی در بدن دارد و نشان داده شده که می‌تواند میزان پلاک‌های چسبیده در رگ‌ها را کاهش دهد.

خوراکی های مفید برای قلب

۳.آووکادو

این میوه خوشمزه و چرب شهرت خود را به عنوان یک به اصطلاح ابر غذا به دست آورده است و تعجبی هم ندارد، زیرا سرشار از چربی‌های سالم است و می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد کمک کند که خطر تشکیل پلاک و فشار خون بالا را افزایش می‌دهند. آووکادو همچنین منبع غنی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به پیشگیری از انواع بیماری‌های قلبی کمک کند و آن را تبدیل به قویترین باز کننده عروق می‌کند. از طرفی به دلیل طعم نسبتا خنثی‌ای که دارد در بسیاری از دستور غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴.کلم بروکلی

خوراکی های مفید برای قلب، در زمینه سبزیجات همیشه نام کلم بروکلی به عنوان یکی از پرفایده‌ترین‌ها مطرح بوده و البته دلایل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. این گیاه منبع بسیار خوبی از فیبر است که می‌تواند التهاب را کاهش داده و پروتئین‌هایی را فعال کند که به دفاع طبیعی بدن در برابر انسداد رگ‌های قلب کمک می‌کند.

۵.سبزیجات سبز

به جز کلم بروکلی، سبزیجات دیگری که برگ‌های تیره دارند هم از قویترین باز کننده عروق به حساب می‌روند. سبزیجاتی مانند اسفناج یا کلم پیچ سرشار از فواید مختلف هستند که از مهم‌ترین‌ آن‌ها می‌توان به داشتن نیترات اشاره کرد. این ماده به کاهش التهاب و سلامت عروق کمک می‌کند. به علاوه پتاسیم وجود در این سبزیجات هم به جلوگیری از سفت شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند، بنابراین خوردن سالاد همراه غذا را دست کم نگیرید.

۶.آجیل و دانه‌های روغنی

خوراکی های مفید برای قلب، اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستتید که قویترین باز کننده عروق هم باشد، انتخاب این گروه از مواد غذایی یک گزینه هوشمندانه و البته خوشمزه است. آجیل‌هایی مانند بادام، گردو، بادام هندی و یا تخمه آفتابگردان منابعی عالی برای تامین پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم هستند. این چربی‌های سالم می‌توانند سطح HDL یا همان کلسترول خوب را افزایش دهند و در عین حال به کاهش کلسترول بد کمک می‌کنند که هردو پارامتر در کاهش فشار خون موثر است.

۷.انواع حبوبات

اگر تمایل زیادی به خوردن غلات همراه غذا دارید، آن‌ها را با حبوبات (لوبیا، نخود، عدس) جایگزین کنید. این‌ها دوز بالایی از فیبر از جمله فیبر محلول دارند‌ که می‌تواند با کاهش کلسترول LDL از تصلب شرایین جلوگیری کند. حبوبات جواب مهم دیگری برای سوال برای باز شدن رگ قلب چی بخوریم؟ هستند و با کاهش فشار خون و التهاب مزمن هم مرتبط هستند. با توجه به اطلاعات انجمن دیابت آمریکا، این حبوبات شاخص گلایسمی نسبتا پایینی دارند و از افزایش قند خون جلوگیری می‌کنند، در نتیجه ترکیب آن‌ها با منابع چربی مفید و پروتئین می‌تواند در بهبود سلامت کلی بدن موثر باشد.

خوراکی های مفید برای قلب

۸.چای سبز

خوراکی های مفید برای قلب، درمان گرفتگی عروق با طب سنتی و گیاهان دارویی هم ممکن است و یکی از معروف‌ترین موارد در طب سنتی هم چای سبز است. در یک متاآنالیز، محققان محاسبه کردند که مصرف یک فنجان چای سبز  به طور روزانه روزانه، می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را ۵ درصد کمتر کند. مصرف چای سبز با کاهش مولکول‌های چسبنده سلول‌های عروقی مرتبط است، پروتئین‌هایی که در پاسخ به التهاب آزاد می‌شوند و باعث می‌شوند سلول‌ها به اطراف و یکدیگر بچسبند. مهم‌ترین ماده موثره در چای سبز ترکیبات پلی فنول آن به نام کاتچین است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است.

۹.شکلات تلخ

خوراکی های مفید برای قلب، یکی از جذاب‌ترین موارد در لیست قویترین باز کننده عروق همین مورد است. شکلات تلخ منبع قوی از ترکیبات پلی فنول، به ویژه فلاوانول های کاکائو است که نشان داده شده است که به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون (با افزایش تولید اکسید نیتریک)، کاهش التهاب و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند. برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهند که فلاوانول‌های کاکائو به تقویت سلول‌های بنیادی بدن ما (به ویژه سلول‌های پیش ساز اندوتلیال) برای کمک به ترمیم رگ‌های خونی آسیب‌دیده و رشد رگ‌های جدید کمک می‌کنند که در نوع خود فوق‌العاده است. البته که در مصرف آن نباید زیاده روی کنید و ترجیحا به سراغ درصد‌های بالاتر بروید.

بیشتر بخوانید: اگر در تنهایی دچار حمله قلبی شدم چه کنم؟

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=۹-خوراکی‌-که-رگ-های-قلب-را-باز-می‌کند!