دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

تفریحات نوروزى‏

تفریحات نوروزى‏

«مافروخى درباره علت احداث سوق الامیر گفته است: عضد الدوله هنگام کودکى در اصفهان همه ساله مى‏دید که مردم اصفهان در ایام عید نوروز از خرد و کلان، زن و مرد با اثاثه و وسایل در دروازه خور بازار جرین گرد مى‏آیند و یکى دو ماه با خوشى و نشاط کامل و انواع تفریحات و شادکامیها بسر مى‏برند و بازارهاى گوناگون (و شاید نمایشگاهها) توأم با سرور و شادى بپا مى‏سازند.

ادامه مطلب تفریحات نوروزى‏

میر نوروزى در مصر باستان

میر نوروزى در مصر

در مصر نیز همه ساله به مناسبت روز اول سال خورشیدى قبطیان، عوام الناس گرد هم مى‏آمدند و یکى را به دلقکى برمى‏گزیدند … و بر خرى مى‏نشاندند، طرطورى از برگ خرما بر سرش مى‏نهادند و امیر نوروزى نام مى‏دادند … و به سوى کاخهاى بزرگان و سران ملک به راه مى‏افتادند. هنگامى که امیر نوروز به آستانه یکى از این کاخها مى‏رسید بر در مى‏نوشت، مالک این خانه باید سندى ممهور دائر بر تعهد پرداخت چنین مبلغ هنگفت تسلیم نماید و هرکس که این تقاضا را اجابت نمى‏نمود مورد اهانت و بدزبانى مردم عامى واقع مى‏شد …

ادامه مطلب میر نوروزى در مصر باستان

عید نوروز-چهارشنبه سوری و میر نوروزی

اعیاد و جشنهاى همگانى در ایران‏ باستان

عید نوروز

شرکت در اعیاد و جشنهاى ملى و همگانى از دیرباز موجب مسرّت مردم بخصوص کودکان و نوجوانان بود و یکى از تفریحات و دل‏خوشیهاى مردم بشمار مى‏رفت.

مراسم جشن نوروز جمشیدى یا نوروز بزرگ از آغاز فروردین‏ماه شروع مى‏شود، وضع، و انتخاب این روز را به جمشید نسبت مى‏دهند. فردوسى مى‏فرماید:

جهان انجمن شد بر تخت او

فروماند از فرّه بخت او

به جمشید بر، گوهر افشاندند

مر آن روز را، روز نو خواندند

 

ادامه مطلب عید نوروز-چهارشنبه سوری و میر نوروزی

اعیاد و جشنهاى باستانى ایران-عید نوروز

اعیاد باستانى ایران‏

قدمت اعیاد و جشنهاى باستانى ایران بطور صریح معلوم نیست.

ظاهرا از عهد ساسانیان جشنهاى سالانه‏اى در میهن ما معمول بود که بیشتر مربوط به امور دهقانى بوده و هریک از آنها یادگار یکى از وقایع تاریخى یا پهلوانى عهد قدیم به‏شمار مى‏رفته است.

در این اعیاد، مخصوصا در عید نوروز و مهرگان، ضمن اجراى تشریفات مذهبى، مردم به خوشى و شادمانى مشغول مى‏شدند و با نواختن آهنگهاى نوروز بزرگ و نوروز کیقباد و نوروز خردک و ساز نوروز و باد نوروز و غیره و خواندن آوازها، جشنى بزرگ برپا مى‏کردند.

ادامه مطلب اعیاد و جشنهاى باستانى ایران-عید نوروز

وجه تسمیه نامگذاری ایران

وجه تسمیه ایران

  نام ایران برای ایرانی ها آشنا و خوشایند است. اما از لحاظ تاریخی نام «ایران» برای خارجی ها ناآشناست.

 آن ها بیشتر ما را به نام پرشیا به خاطر می آورند. تنها از سال ۱۹۳۵ میلادی است که بر طبق تقاضای دولت وقت، نام سرزمینی که ما در آن زندگی می کنیم به «ایران» تغییر اسم داده است.

ادامه مطلب وجه تسمیه نامگذاری ایران

طرز معیشت مردم در ایران باستان

طرز معیشت مردم‏

واتسن در تاریخ خود مى‏نویسد: «تمام کودکان در ایران از دوران طفولیت در معرض چنان زندگى سختى قرار مى‏گیرند که افراد نحیف و مریض آنها از بین مى‏روند و این روش چنان بوده است که گویى آیین اسپارتى که بنابرآن تمام اطفال ضعیف امکان رشد و زندگى نداشتند در میان آنان هنوز باقى است. هواى قسمت شمالى ایران در زمستان بسیار سخت است و باوجود این سرماى شدید، کودکان خردسال لباسى مى‏پوشند که شکم را درست نمى‏پوشاند و به همین سبب، به نظر من، میزان مرگ‏ومیر و تلفات در میان اطفال ایرانى خیلى زیاد است و بیشتر کودکانى که از این وضع سخت جان به سلامت مى‏برند با تندرستى و نیرومندى به مرحله رشد مى‏رسند.»

ادامه مطلب طرز معیشت مردم در ایران باستان

نظر شاردن و کرزن در مورد جمعیت ایران‏

نظر شاردن و کرزن در مورد جمعیت ایران‏

«… شاردن قلت جمعیت را در اثر چهار علت فرعى مى‏داند که عبارتند از فسق و فجور غیر طبیعى، افراط در زندگى تجملى، ازدواج در سن جوانى، مهاجرت دائمى به هند. ملکم در اوایل قرن حاضر جمعیت ایران را در حدود ۶ میلیون تخمین‏زده و موانع ازدیاد جمعیت را تقریبا همانهایى مى‏داند که شاردن ذکر نموده … کرزن مى‏نویسد: دکتر پولاک‏ «۲» در گزارش خود، درباره ایران در ۱۸۷۳، علل عمده انحطاط جمعیت را عوامل زیر مى‏داند: ۱) وضع نامساعد زنان، که شامل سهولت طلاق، ازدواج در سنین جوانى، و زود پیرشدن آنان در دوره طولانى بچه شیر دادن، و کوتاه شدن دوره باردارى است. ۲) فقدان وسایل بهداشتى که نتیجه آن شیوع تلفات از امراضى مانند تیفوس، اسهال، وبا، طاعون و بخصوص آبله است. بعلت نبودن وسایل تلقیح، مرگ‏ومیر اطفال در سن دو سالگى عامل مهمى محسوب مى‏شود.

ادامه مطلب نظر شاردن و کرزن در مورد جمعیت ایران‏