از راه‌اندازی میزِ راهنمایی تا نمایشگاهی برای بازدید کنندگان

سومین روز چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه با ادامه رقابت‌ها در بخش بانوان آغاز شد و تا ساعت ۲۱ ادامه داشت. در این روز شاهد تلاوت قاریان افتخاری و متسابقان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان بودیم. البته در سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن با توجه به اینکه هیچ شرکت‌کننده ایرانی در بخش آقایان اجرا نداشت.

مسابقات بخش بانوان از صبح تا ظهر ادامه داشت. در این بخش ۱۱ شرکت‌کننده شامل چهار شرکت‌کننده در بخش دانش آموزی و هفت متسابق در بخش بزرگسالان به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این روز تنها شرکت کننده ایرانی که رقابت خود را برگزار کرد، عادله شیخی، شرکت کننده رشته قرائت ترتیل بود. 

فعالیت و تخصص اصلی عادله شیخی رشته قرائت تحقیق است، اما با توجه به اینکه رشته قرائت تحقیق جایی در مسابقات بین‌المللی بانوان ندارد، او همچون بسیاری دیگر از بانوان قاری ناگزیر به حضور در رشته ترتیل شده است. 

نوبت بعدازظهر مسابقات سراسری قرآن که اختصاص به رقابت آقایان دارد، روز یکشنبه از ساعت ۱۶ آغاز شد و طی آن ۱۰ قاری، مرتل و حافظ کل قرآن کریم در دو گروه دانش آموزی و بزرگسالان رقابت خود را برگزار کردند. با توجه به اینکه در این بخش هیچ نماینده‌ای از ایران در جدول اجرا‌ها حضور نداشت، مقداری از هیجان تلاوت‌ها در این روز کاسته شد و هیجان اصلی در اتفاقات حاشیه این رویداد بین‌المللی بود. 

یکی از نکات مثبت مسابقات امسال اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان است، او در خلال اجرای خود به آیات و روایاتی متعددی نیز اشاره می‌کند که گاه برای حاضران در سالن نیز جالب است. استاد سلیمی روز گذشته در زمان اجرای نماینده کشور اتیوپی به داستان بلال حبشی و نیز روایتی از پیامبر اکرم (ص) در مورد بهترین تلاوت اشاره کرد. 

در روز سوم مسابقات تلاوت‌های ماندگاری از سوی قاریان افتخاری این روز ثبت شد، سیدمحمد حسینی‌پور (در ابتدا اعلام شده بود مهدی تقی‌پور قاری ابتدایی مسابقات است)، سعید پرویزی و قاسم مقدمی در این روز تلاوت‌های زیبایی انجام دادند، اما تلاوت قاسم مقدمی یکی از معدود تلاوت‌هایی بود که از ابتدای مسابقات تا کنون توانسته است بیشترین همراهی مستمعان را داشته باشد. 

شعرخوانی مجید تال، شاعر آیینی کشور بخش دیگری از برنامه‌های روز سوم مسابقات بود، این شاعر آیینی به خوانش اشعاری در وصف امام علی (ع) امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) پرداخت که مورد توجه مستمعان حاضر در سالن قرار گرفت و فضایی احساسی را ایجاد کرد.

در حاشیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و همچون سال‌های گذشته نمایشگاهی برپا شده است که البته به نظر می‌رسد وسعت بیشتری نسبت به نمایشگاه‌های قبل داشته باشد.

برگزارکنندگان مسابقات تلاش کرده‌اند در این نمایشگاه خدماتی که عمده آن مربوط به فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است را به بازدیدکنندگان و افرادی که برای استماع کلام وحی به سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی می‌آیند، ارائه کنند. 

در این نمایشگاه غرفه‌هایی همچون پاسخ به سؤالات شرعی بانوان و آقایان، مشاور خانواده و تربیت فرزند، پاسخ به شبهات دینی و قرآنی، مرکز طبع و نشر، شهدای قرآنی، دارالکتابه، خوشنویسی آیات منتخب، شبکه شاد، انتشارات اسوه، قرآن بخوانید جایزه بگیرید، انقلاب قرآنی، رهبر قرآنی، عرضه محصولات حجاب و عفاف، صنایع دستی قرآنی، مرکز ترجمان وحی، بنیاد فرهنگی البرز، دانشگاه علوم معارف قرآن کریم، استعدادیابی مجری‌گری قرآنی، حفظ موضوعی قرآن کریم، مرکز درس‌هایی از قرآن و … دایر شده است. 

امسال کمیته فنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران اقدام به راه‌اندازی میزِ راهنمایی از متسابقان در سالن اصلی مسابقات کرده است.در این میز که در سمت راست سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی و در ردیف انتهایی قرار گرفته است، سیدعباس انجام و معتز آقایی، دو نفر از اساتید شناخته شده کشورمان به ارائه راهنمایی‌ها به شرکت‌کنندگان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم می‌پردازند.

هر شرکت‌کننده بعد از اجرای تلاوت خود به این اساتید مراجعه کرده و نکاتی در مورد نقاط ضعف و قوت تلاوت خود دریافت خواهد کرد. به نظر می‌رسد اختصاص این میز برای راهنمایی متسابقان در هیچ رقابت قرآنی دیگری در سطح دنیا مرسوم نیست و تنها ایران است که چنین اقدامی را برنامه‌ریزی کرده است. اقدامی که به نظر می‌رسد بخشی از اهداف برنامه‌ریزی آن، ارتقای سطح شرکت‌کنندگان و نیز اقناع آن‌ها از نمره‌ای که گروه داوری در نظر گرفته است، باشد. 

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران از بیست و ششم بهمن‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شده و روز دوم اسفندماه با برپایی مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.

گفتنی است مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهر‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

دانلود فیلم

از راه‌اندازی میزِ راهنمایی تا نمایشگاهی برای بازدید کنندگان

سومین روز چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه با ادامه رقابت‌ها در بخش بانوان آغاز شد و تا ساعت ۲۱ ادامه داشت. در این روز شاهد تلاوت قاریان افتخاری و متسابقان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان بودیم. […] http://www.vatanfa.com/?s=از-راه‌اندازی-میزِ-راهنمایی-تا-نمایشگاهی-برای-بازدید-کنندگان