نخستین روز برپایی نمایشگاه فجر شانزدهم/ از بازدید هنرمندان سرشناس تا حضور هنرجوی برازجانی



نخستین روز از برپایی نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای‌زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) در حالی سپری شد که استقبال مردم، حضور هنرجویان در کنار استادان و پیشکسوتان هنر از نقاط برجسته آن بود. در روز نخست نمایشگاه علاوه بر حضور دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر، طاهر شیخ‌الحکمایی و محمدعلی شیخی استادان برجسته عرصه هنر‌های تجسمی نیز از آثار ارائه شده در نمایشگاه دیدن کردند.

شیخ‌الحکمایی: جشنواره فجر در انتخاب آثار سخت‌گیری نکند

طاهر شیخ‌الحکمایی هنرمند شناخته‌شده رشته مجسمه‌سازی ازجمله چهره‌هایی بود که در روز نخست نمایشگاه برای بازدید از آثار ارائه‌شده در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) حاضر شد.

او پس از بازدید از آثار ارائه‌شده در بخش‌های رقابتی (طوبای‌زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ضمن اشاره به اینکه جشنواره باید بیش از گذشته جدی گرفته شود، گفت: نباید از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر انتظار بینال بودن داشته باشیم؛ به اعتقاد من باید به فجر به مثابه یک رویداد استاندارد و رقابتی بنگریم.

او درباره کمیت آثار ارائه شده در بخش مجسمه‌سازی فجر شانزدهم گفت: در نمایشگاه امسال، کمیت آثار بخش مجمسه‌سازی پایین است و به زعم من این امر نباید در هیچ یک از بخش‌های جشنواره وجود داشته باشد. رویداد فجر فرصت خوبی برای ارائه آثار هنرمندان تجسمی است و نباید در این مسیر سخت‌گیری زیادی به خرج داد. از این‌رو باید حضور بیشتر هنرمندان مبنای اهتمام دست‌اندرکاران قرار گیرد.

شیخی: چینش نمایشگاه امسال بهتر از سال‌های قبل بود

علی‌محمد شیخی، نقاش و هنرمند پیشکسوت یکی دیگر از چهره‌های سرشناسی بود که از نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبی‌زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر دیدن کرد.

او پس از بازدید از نمایشگاه با بیان اینکه برجسته‌ترین هنرمندان عرصه تجسمی را باید همچنان هنرمندان دهه اول انقلاب دانست، گفت: کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی و دیگر پیشکسوتان هنر را باید چهره‌های اول هنر‌های تجسمی دانست که تاکنون بهتر از آن‌ها نداشته‌ایم.

این هنرمند نقاش علت ماندگاری آثار خلق شده توسط هنرمندان دهه اول انقلاب را باورمندی آن‌ها نسبت به هنرشان دانست و تاکید کرد: چالش مستمر جشنواره‌های هنری معاصر، نگاه کارمندی و فقدان مسئله‌محوری است. به وفور شاهد هستیم که تولیدات هنری خلق شده چندان مسئله‌محور نیستند و در نهایت، آثاری خنثی به شمار می‌آیند.

شیخی افزود: شخصا در چندین دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به‌عنوان شرکت‌کننده حضورداشته‌ام. شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به‌لحاظ نوع چیدمان و ارائه آثار، نوآوری به خرج داده، اما غالب آثاری که در جشنواره مشاهده کردیم، تکرار آثاری است که در سال‌های پیش نیز شاهد بوده‌ایم.

اسدی: سطح کیفی آثار بالا بود

یکی از نکات جالب توجه روز نخست نمایشگاه فجر شانزدهم، حضور هنرجویان و دانشجویان رشته‌های گوناگون هنری از سراسر کشور بود. علیرضا اسدی یکی از این همین دانشجویانی است که از برازجان بوشهر برای دیدن آثار فجر شانزدهم به تهران آمده است.

او سطح کیفی آثار ارائه‌شده در نمایشگاه را بسیار خوب می‌داند و با اینکه خود در رشته تصویرسازی تحصیل می‌کند، در پاسخ به این پرسش که آیا در سال‌های آینده قصد شرکت در جشنواره را دارد، به‌زبان محلی برازجانی می‌گوید: «مِن توی خُوم نیی‌بینُم»!

 این دانشجوی هنر ادامه می‌دهد: از آنجا که سطح کیفی کار‌ها بسیار بالا بود و ما هنوز هنرجو هستیم، طبیعتا سطح‌مان از سطح اساتید به مراتب پایین‌تر است؛ بنابراین باید همچنان کار و تلاش کنیم تا روزی برای حضور در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به پختگی لازم برسیم.

گفتنی است که نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) تا ۳۰ بهمن جاری همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ و در روز‌های جمعه و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای عموم مخاطبان خواهد بود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=نخستین-روز-برپایی-نمایشگاه-فجر-شانزدهم/-از-بازدید-هنرمندان-سرشناس-تا-حضور-هنرجوی-برازجانی