مرگ کوروش از زبان هرودوت و بروسوس و دیگر تاریخ نویسان یونانی

همانطور که می دانید منابع ایرانی و هخامنشی در مورد مرگ کوروش هیچ شرحی را روایت نکرده اند(تا انجا که من دیدم)،اما مورخان بزرگ یونانی همچون «هرودوت»، «گزنفون»، «کتزیاس» و … هر کدام مردن کوروش را به گونه ای متفاوت روایت کرده اند.ما در اینجا نظریه های «هرودوت»،«بروسوس» و «کتزیاس»،«دیودوروس» و «گزنفون» را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

هرودوت می نویسد، چگونگی درگذشت کوروش را که در لشکرکشی به سرزمین «ماساگت ها» یا همان «سکایی ها» به وقوع پیوسته است را به چند گونه بازگفته اند و او به نقل روایتی که بیش از سایر روایات به نظرش درست می رسد می پردازد.

بنا بر نوشته ی هرودوت در آن زمان شهبانویی به نام «تومیریس» بر قبایل ماساگت ها فرمانروایی می کرده است که بیوه ی سابق پادشاه این سرزمین بوده است. کوروش به منظور این که بدون جنگ و خونریزی بر سرزمین ماساگت ها دست یابد، از وی درخواست همسری کرد اما «تومیریس» فهمید که طالب خود او نیست بلکه قصد دارد سرزمین های او را تصرف کند و از این رو درخواست کوروش را نپذیرفت. پس از آن کوروش تصمیم گرفت به سرزمین های تومیریس که در خاور دریای خزر قرار داشت لشکرکشی کند.

کوروش بزرگ به منظور ورود به سرزمین ماساگت ها دستور داد قایق هایی را به یکدیگر بپیوندند و به وسیله ی آن ها پلی بر روی رودخانه «سیحون» به وجود بیاورند و به منظور محفوظ نگه داشتن سپاهیانش از دستبرد دشمن، برج هایی روی قایق ها بسازند تا لشکریان بتوانند به آسانی و با امنیت از رود عبور کنند. هنگامی که تومیریس از اقدامات جنگی کوروش آگاه شد برای او پیامی به شرح زیر فرستاد: «ای پادشاه مادها، دست از این جنگجویی بردار و به فرمانروایی بر سرزمین خود خرسند باش و بگذار ما هم بر سرزمین خود حکومت رانیم. ولی چون می دانم به این اندرز گوش فرا نخواهی داد، به تو توصیه می کنم این کار بیهوده پل سازی را رها کن و بگذار سپاهیان ما از رود سیحون به مسافت سه روز راه به داخل سرزمین های ما دور شوند. آن وقت به سپاهیانت دستور بده آسوده از رود بگذرند تا درون خاک ما با یکدیگر نبرد کنیم و یا تو و سپاهیانت به مسافت سه روز راه به داخل خاک ایران عقب نشینی کن تا ما از رود بگذریم و در سرزمین تو با سپاهیانت بجنگیم.»

کوروش با سران سپاه خود در این باره مشورت کرد. همه معتقد بودند که بهتر است کوروش به داخل خاک ایران عقب بنشیند و به این وسیله سپاه ماساگت ها را به داخل خاک ایران کشانیده و آن ها را نابود کند. اما «کرزوس» پادشاه لیدی که پس از شکست از کوروش، مورد عفو و محبت و احترام او قرار گرفته بود و پیوسته در خدمت کوروش بود گفت به عقیده ی او بهتر است به سپاه ماساگت ها تکلیف شود داخل خاک خود عقب نشینی کنند سپس ما آن ها را تعقیب خواهیم کرد و در محلی خوراکی ها و نوشیدنی های لذیذ و گوارا می گذاریم و آن ها به گروهی از مردانی که قادر نیستند در جنگ شرکت کنند می سپاریم. آن وقت آن ها که به چنین خوراکی های لذیذی عادت ندارند آن قدر خواهند خورد که جنگ را از یاد ببرند. آن گاه ما به آن ها حمله خواهیم کرد و آنان را از پای درخواهیم آورد.

کوروش رای کرزوس را پسندید و به تومیریس پیام فرستاد به خاک خود عقب نشینی کند و کرزوس را به کمبوجیه سپرد تا با نهایت احترام با او رفتار کند و هر دو را به ایران فرستاد و خود با سپاهیانش برای مقابله با ماساگت ها از رود سیحون عبور کرد. کوروش وارد خاک آن ها شد و آن چه را که کرزوس به او توصیه کرده بود، انجام داد. در نتیجه سپاه ماساگت ها به محل تمرکز خوراکی ها و نوشیدنی ها رسیدند، نگهبانان پارسی را کشتند و آن قدر خوردند و آشامیدند که مست شدند. در این حال سپاهیان کوروش به آن ها حمله کردند و گروهی از آن ها را کشتند و جمعی را اسیر کردند. پسر تومیریس به نام «اسپرگپی سس» نیز بین دستگیرشدگان بود. او از کوروش تقاضا کرد زنجیر از دست و پایش بگشایند و پس از این که درخواست او مورد پذیرش کوروش قرار گرفت و آزاد شد، دست به خودکشی زد.

هنگامی که تومیریس از مرگ فرزند و همچنین این که کوروش به سخنان او اعتنایی نکرده آگاه شد، کلیه ی سپاهیان خود را جمع آوری کرد و تصمیم گرفت جنگ بزرگی با کوروش بکند. جنگی که به این ترتیب بین سپاهیان کوروش و تومیریس انجام گرفت، یکی از شدیدترین نبردهای آن زمان بوده است. سرانجام ماساگت ها بر سپاهیان کوروش پیروزشدند و بر طبق نوشته ی هرودوت کوروش در این جنگ کشته شد.

بعضی از مورخان نوشته ی هرودوت را درباره ی سرانجام کوروش خالی از واقعیت می دانند. این احتمال وجود دارد که کوروش در قلب سرزمین ماساگت ها با کوهستان های سخت گذر و دشمنان نیرومند روبرو شده و از پای درآمده باشد اما افتادن سر او به دست تومیریس افسانه است زیرا ایرانی ها پیکر او را به پاسارگاد بردند و در آن جا دفن کردند.

«بروسوس» و «کتزیاس» درباره ی سرانجام کوروش شرح دیگری دارند. «بروسوس» نوشته است که کوروش با طایفه «داهه» جنگید و به دست آن ها و در میدان جنگ کشته شد. «کتزیاس» می نویسد کوروش با «آمرایوس» پادشاه قبایل «دربیگی» وارد جنگ شد و چون گروهی از هندوها با فیل های بسیار به یاری «دربیگی»ها آمده بودند، اگرچه سپاه کوروش مردانه در برابر جنگاوران فیل سوار هندو سخت پایداری کرد اما سرانجام سپاه او شکست خورد و خود کوروش از اسب به پایین افتاد. در این هنگام یکی از هندوها با زوبین زخمی بر ران او زد و سپاهیان کوروش او را از صحنه ی جنگ دور کردند. روز دوم جنگ، «آمورگس» پادشاه «اسکوتها» با بیست هزار نفر به یاری کوروش آمد و در جنگی که دوباره بین دربیگی ها و سپاهیان کوروش درگرفت، سپاه کوروش پیروز شد و دربیگی ها فرار کردند. پادشاه دربیگی ها و دو پسرش نیز در جنگ کشته شدند. پس از جنگ، دربیگی ها فرمانبردار ایران شدند اما کوروش بر اثر زخمی که به رانش اصابت کرده بود پس از سه روز درگذشت.

«دیودوروس» نوشته است شهبانوی ماساگت ها کوروش را دستگیر و به چهارمیخ کشیدند. «استرابو» و «ژوستینوس» به نقل از نوشته ی «تروگوس پومپیوس» شرحی شبیه به روایت هرودوت درباره ی مرگ کوروش نقل کرده اند.

روایت دیگری است که اصولا مرگ کوروش بطور طبیعی اتفاق افتاده است. «گزنفون» می نویسد هنگامی که کوروش به سن سالخوردگی رسید، شبی خواب دید که سروشی به او گفت:« کوروش، زمان آن فرا رسیده است که آهنگ رفتن کنی و به خدایان بپیوندی.» کوروش پس از بیداری به کوه ها رفت و بنا به آیین ایرانیان برای اهورامزدا و خورشید و میترا و دیگر خدایان قربانی ها کرد و دگر روز، کمبوجیه فرزند بزرگش را جانشین خود ساخت و فرمانروایی ارمنستان و «کادوسیان» را به «بردیه» فرزند کوچکترش سپرد. پس از آن دست یاران و فرزندانش را فشرد و به آرامی و آسودگی بدرود حیات گفت.

از آن چه درباره ی مرگ کوروش گفته شد می توان نتیجه گرفت که قبایل گوناگون نیرومند و جنگجوی ماساگت ها که در شمال شرقی ایران زندگی می کردند با یکدیگر متحد شدند و کوروش، بنیان گذار تاریخ پادشاهی در ایران را در کوهستان های سخت گذر غافلگیر کردند و پس از وارد آوردن شکست به سپاهیان کوروش، او را هلاک کردند. اما سپاهیانش نگذاشتند جسدش به دست دشمن بیفتد بلکه آن را با خود به پارس بردند و پس از این که او را مومیایی کردند، در پاسارگاد به خاک سپردند.

پس از درگذشت کوروش، به طوری که از نوشته های تاریخ نویسان برمی آید، کمبوجیه به سرزمین ماساگت ها لشکرکشی کرد و به خونخواهی پدرش آن ها را فرمانبردار ایران کرد زیرا در روزگار داریوش بزرگ کلیه ی قبایل ماساگت ها فرمانبردار ایرانیان بوده اند.

منبع:کتاب کوروش بزرگ نوشته ی شاپور شهریاری

http://www.vatanfa.com/?s=مرگ-کوروش-از-زبان-هرودوت-و-بروسوس-و-دیگر-تاریخ-نویسان-یونانی
لوتوس گفته:

شاید هم کوروش بزرگ در اون زمان تونسته اونها رو شکست بده که بعد از مرگش اونها از فرمانبرداران ایران بودند؟؟
شاید مرگش عادی تر ازین حرفها بوده؟
من به شخصه زیر بار شکست خوردن کوروش نمیرم..
میدونم با تعصب دارم برخورد میکنم.. اما احساسمه!
ممنون واسه مطالب فوق العادتون..

تینا گفته:

واقعا منم نمیتونم به خودم بقبولونم که پادشاه چهارگوشه دنیا کوروش بزرگ تو یه جنگ کشته شده باشه!!

میترا راضی گفته:

ببخشید……… میشه بپرسم عکستون چه ربطی به مطلب داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ آخه خیلی برام جالبه بدونم…………..

میترا راضی گفته:

من با حرف تینا جان کاملا موافقم…………

حامد گفته:

من کوچکترین شکی ندارم که کوروش ؛ شاه شاهان یکی از پیامبران خداست.تو اون زمانی که قبایل برای تفریح دست به هر جنایتی میزدن کوروش کبیر صاحب چنین بینش و درک وسیعی بود.منم نمیتونم باور کنم که کوروش کبیر تو یه جنگ کشته شده باشه بنابراین نظریه گزنفنون رو میپذیرم بالاخره هرودوت یونانی بوده و دشمن خونی ایران و ایرانی پس احتمالش هست که به خاطر کوچیک کردن کوروش کبیر همچین داستانی رو سر هم کرده باشه

هوشنگ گفته:

پیامبر چیه عزیز من؟!! شما دارین احساسی برخورد میکنین… تاریخ یه چیزی میگه، احساس شما هم یه چیز دیگه… البته طبق مطالعات کمی که خودم داشتم، بخشهایی از این مطالب رو تا حدودی جدید دیدم… ولی به هر حال ضد و نقیض زیاده
در ضمن شک داشتن شما یا نداشتنش کورش رو پیامبر نمیکنه حامد جان!!!

nima گفته:

به نظر من کوروش خدای روی زمینه.من هونو همه جوره قبولش دارم

جمشید گفته:

سلام به همه دوستان
خب بلاخره هرکی یه نظری داره و در جای خودش قابل احترام ولی …
ولی کسی یه بنده خدایی رو خدا بپنداره(نعوذبالله)دیگه باید باهاش برخورد کرد و جوابش رو داد برای همین من خطاب به آقای نیما عارضم که : به نظر بنده خدا شما رو برای بندگی بندگان خودش درست کرده .
حالا هرطور عشقته جوابمو بده ولی بهتره ندی …

arad گفته:

دوستان کوروش مردی بود که از اون دوره خیلی جلوتر بود.مردی که تونست منشور حقوق بشر رو بنویسه.من هر بار پاسارگاد میرم تعظیم میکنم به کوروش .به روح بلند و ایرانی بودنش.ما باید با افتخار ایرونی بودن و تاریخمونو به همه بگیم. تاریخی که ۴۰۰۰سال پیش تو شهر سوخته سیستان مغز عمل میکردن و چشم مصنوعی داشتن .تپه سیلک. . . .

mona گفته:

korosh pedare hameye mast
korosh rahnamaye mast
khahesh mikonam kasi ke etelaati az koroshe bozorg nadare nazar nade
faghat koroshe bozorg

mona گفته:

deghat konid mibinid korosh to dele hameye ariaei ha zendast
ki gofte korosh morde!

سروش گفته:

سلام دوستان عزیز
به عقیده ی من هم کوروش بزرگ بینشی والا و روحی بلند داشت , و این داستانها نه تاریخ اند و نه حقیقت .
حقیقت کوروش رو کتیبه ی حقوق بشر او , و فتوحات بی نبردش نشون می ده که واقعییاتی عینی اند.
وصیت نامه کوروش رو حتما بخونید.

farshad گفته:

سلام دوستان ،وقتی توی قرن بیست ویک حقوق بشر کوروش کبیر دردانشگاههای امریکا تدریس میشه ،وقتی می خوانیم که دو هزارو پانصد سال قبل زنها دارای حق وحقوق خاصی بودند ،بهترین شبکه راه ، امنیت منحصر بفرد در تمام قلمرو فرمانروایی مردی بوده که در تمام طول تاریخ همگان به تعریف وتمجید ازاین ابرمرد تاریخ می پردازند .

علیرضا گفته:

باید بگویم خداوند در قران کسی که خود را شاه شاهان بنامد را بسیار نفرین کرده و فرموده که شاه شاهان از منفور ترین افراد نزد خداوند است وکوروش نیز بارها در کتیبهایش خود را شاه شاهان نامیده پس از منفورترین افراد نزد خداوند است وپیامبر نمی باشد در ضمن نویسنده مقاله بالا بعضی از قسمتهای مورخین فوق را سانسور کرده از جمله قسمتی را که (مله ماساژت ها بعد از جدا کردن سر کوروش سر او را در تشتی پر از خون قرار میدهد ومی گوید ای کسی که تمام عمر از خون ریزی و خونخواری سیر نمیشدی اینک بخور و سیراب شو.)این واقعیت را اکثر تاریخ نویسان قید کرده اند.

محمدرضا گفته:

من تا الان داستان های زیادی در مورد درگذشت کوروش بزرگ شنیدم اما هر کدوم یه جاش ناقصه ولی اینو خوب می دونم که این تاریخ نویسان یونانی هر کاری برای خراب شدن چهره ی ایران وکوروش بزرگ می کنن از همون هرودوت گرفته تا الان درسته اونا هم تاریخشون قویه اما ویژگی هایی چون چند خدایی بودن و بردگی کشیدن مردم باعث شده تا از فرهنگ وتمدن عقب بمونن
درود بر ایرانیانی که ایرانیند

داش مجيد گفته:

این مهمه که بعد از هزاران سال هنوز دوستش دارند و به نیکی از او یاد میکنند و اینکه پادشاه کشوری به آن بزرگی در صف اول جنگها بوده و نه …..

علی گفته:

بعید بنظر میاد کوروش در جنگ مرده باشه … چون با سپاهی که کوروش داشت کمتر کسی توانایی مقابله با اون رو داشت … درضمن … تاریخ نویسان یونانی بی عدالتی های بسیاری در حق نوشتن تاریخ کردن بغیر از گزنفون … فکر نکنید واسه این می گم عادله چون گفته کوروش در جنگ نمرده ها … نه … واسه این که نوشته هاش رو خوندم و یقین پیدا کردم بین تاریخ نویسان یونانی از همه عادل تر گزنفون هست

فرید گفته:

این یونانیها تاریخو به نفع خودشون نوشتند. اون عوضیای همجنس باز که حالا خوبه خودشونم قبول دارند لجنبازیاشونو در تاریخی که توسط خودشون نوشته شده. چه جوریه که تونستند به ایران پهناور اون موقع حمله کنند و وباعث فرار کردن داریوش بشند؟. اگه دست نوشته هایی از زمان کوروش نمیبود باورکنید که هر چی چرندیات بود راجع به این مرد بزرگ میزدند. بعضی وقتا شک میکنم که اصلا کسی به اسم اسکندر به ایران حمله کرده باشه .و پیش خود میگم نکنه ساخته وپرداخت این یونانیای عوضی بوده که تاریخو به نفع خودشون نوشتند؟نمیدونم. چرا در هیچ کتیبه وتاریخی از زمان حرفی از حمله اسکندر به ایران نبوده؟(یا شایدم بوده. اگه کسی جایی مطلبی خونده خوشحال میشم بگه) البته مطلبی که تاریخ نویسان پارسی زبان نوشته باشند.نه اعراب جاهلیت یا اون هرودوت یا هر خارجی دیگه ای.اگر هم بوده مطمیینم که داریوش قربانیه خیانت در مرزها شده بوده. وگرنه محال بوده که اسکندر میتونست بر ایران چیره بشه. محال بوده.

ناشناس گفته:

alibood merc

عاشق كورش گفته:

سلام دوست عزیز
من تو وصیت نامه کورش کبیر خوانده ام که به اطرافیانش میگوید من دارم به مرگ نزدیک میشوم پس هر کس میخواهد با من خداحافظی کند همین حالا بیاید و وقتی پارچه را روی صورتم کشیدم دیگر کسی نیاید
پس این نشان میدهد که کورش بر این موضوع واقف بوده و در جنگ کشته نشده

من سرباز كوروش هستم گفته:

در جواب علیرضا میگم :
مرگ بر وطن فروش !!!!!کوروش پیامبر اهورامزدا و شاه تمام دنیا بوده هست وخواهد بود. پدر ما کوروش مادر ما ساکاندان و خانه ما ایران است.اما تورا نمیدانم چه کسی هستی؟وخانه تو کجاست که اینجوری از کوروش شاه شاهان سخن میگی؟ کلام اخر جانم فدای ایران و ایرانی

من سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه شما پارسیان و مدیر سایت ببخشید چرا جمله اولم رو که +++++ برعرب بود سانسور شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟بیطرف باشید اونا هرچی دوس دارن میگن فیلتر نمیشه اما برای ما که جوابشون میدیم سریع سانسور میشه
==================
سلام دوست عزیزم
اینجا فحش و ناسزا دلیل بر کمبود عقل و منطق هست رفیق
هیچ ناسزایی باید در کار نباشه
خواهشا رعایت بشه
حرفی بر پایه منطق و بدون ناسزا به هر کسی

من سرباز كوروش هستم گفته:

با درود به همه پارسیان و مدیرسایت
یه پیشنهاد دارم بخشی رو بذارین برای دوستان تا هرکی قهرمان ایرانی رو که دوس داره و الگو زندگیشه معرفی کن و بیو گرافیشو بگه تا بقیه هم با اون قهرمان اشنا بشن البته فقط ایرانی باشه و دوره زمانیشم مشخص کنه از ورود اریاییان تا همین زمونه خودمون از کوروش تا سورنا و شهیدان جنگ و حتی دانشمندان اتمی که به دست دشمنان شهید شدن

بابک گفته:

دوستان لطفا کمی با عقل و منطق و بدون خیال بافی و تعصبات پوچ و بی اساس مطالعه و تحقیق کنید و تنها به نوشته های فریبکارانه و بی بنیان یهود اکتفا نکنید، کوروش حقیقتا مایه سرافکندگی و شرم ایرانیان است، چون غیر از جنایت، تجاوز، خونخواری، نسل کشی و…. کار دیگری انجام نداده است.

اردشیر گفته:

خطاب به بابک که پادشاه ایران باستان کورش را اینگونه تفسیر کرد.
همه ی تاریخ نگارها بر این موضوع صحه میگذارند که کورش بزرگ پادشاه پارس چه خدمتی برای صلح و آزادی در دوران خویش انجام داده است. اگر یک بار در طول عمرت مسیرت به موزه ی لندن افتاد حتما” کتیبه ی حقوق بشر کورش و ترجمه ی آن را هزار بار بخوان باشد که از انحطاط و کوته فکری برون آیی.
اگر کورش به قول جاهلین بد بود داریوش را چه می گویی.
اگر هخامنشیان بد بودند ساسانیان را چه میگویی.
اگر همه ی آنها از دید مردمانی کوته فکر بد و نا کارامد به نظربرسد حد اقل آن است که به خود میبالییم که جزء اولین تمدن امپراطوری سازمان یافته و منسجم درحیات کره ی زمین بوده ایم.

سرباز بابک گفته:

سلام برادران پرشیایی عزیزان کمی دقت کنید اخه کوروش مگه در حد پیامبر یا خداست استغفرالله کسی که اغاز کننده جنگ با ترکان ماساژت بود تابلو این واقعه هم دلیلی بر خون اشامی ایشان بوده به خدا هدفم توهین نبود ببخشید به ازاد مردانی چون بای بک افتخار کنیم

مهرداد گفته:

یه جاهایی باید حرفت رو بزنی. اقای بابک یا سرباز بابک. مشخصه که کیا دارن به حرف صهیونیستای کثیف و نامرد گوش میکنن. از کورش بزرگ گفتن.یعنی از آبروی انسانیت حرف زدن .نه اون جانورای وحشی که ارامنه رو به بدترین شکل تا مرز نابودی کشوندن و نه اون نمک به حرومایی که سعی دارند از ناجی اجداد ذلیلشون بد بگن و نه هیچ کس نمیتونه با دروغ به پدر پاک ما حرف در بیاره و اون دروغی که برای یه تابلویه خیالی که در اوردن هم فقط به درد آدمای بی سواد مخوره

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسان
من همینجا شما اقای وطن فروش( بابک) رو به مناظره دعوت میکنم!!!
دوستان اگه عشق ایران در دل دارید جواب این … رو بدید!!!! تو ن ایرانی ن مسلمون طرف کی هستی مشخص کن تا بحث رو شروع کنیم!!!!!!!!!!
پدر من کوروش شاه سرور ایران و چهارگوشه دنیا از رف اهورامزدا مامور بود برای مردم دنیا صلح و ارامش به ارمغان بیاورد که این کار را هم انجام داد تو چه کسی را مانند او سراغ داری؟؟؟؟؟
جاوید باد ایران و ایرانی

فاطمه گفته:

واقعأکه بابک خان اینحرفاجیه این سایت ب نام کوروشه توصاف اومدی وسط عاشقاش توهین کردن ب سرورمون سورناراست میکه،بابک بیاتومناظره بکومسلمونی یاصهیونیست،بکل سایت روبهم ریختی/مردی بیاحرف بزن یالا
فدای هموطنام من برم،زت زیاد

2040 گفته:

سلام.از سورنا میخوام اگه مشکلی نداره برام ایمیلشو بزاره

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درودبه همه پارسیان
۲۰۴۰ عزیز شما ایمیلتو بزار خودم میام سراغت !!! ببخشا کمی شرایط نامساعد هستش بخاطر همون به قول فاطمه خیلی نوکرم
جاوید ایران وایرانی

فرشید گفته:

من قسمت اولش رو خوندم اصلا موافق نیستم خصوصا با اون نظریه که گفته شده کوروش از اون زن خواستگاری کرد تا به هدفش برسه. کورش اگه اهل دروغ و نیرنگ بود نمیتونست نماد عدالت و راستی و درستی بشه. کورش از قبل میدونسته که شکست می خوره و دلیل اینکه نخواسته تو خاک ایران بجنگه به گفته خودش این بوده که اگه شکست خوردند ایران به تصرف بیگانه در نیاد. کورش شدیدا زخمی میشه بعد به ایران برمیگرده و اینجا میمیره که وصیت نامش هم گواه بر همینه و اینکه میدونسته بعد مرگش مراسم خاکسپاری داره. با سپاس

فرشید گفته:

در ضمن اینقدر نگویید: “خلیج فارس”. این عبارت خودش عربیه. بنویسید و بخوانید و به همه بگویید: “دریای پارس”
با سپاس

ایران گفته:

می خوام از علیرضا بپرسم می شه یکی از جنایت های کوروش بزرگ را نام ببره؟
و به بابک بگم که هر مزخرفی را بهت گفتند باور نکن.
کوروش یک انسان بزرگ بود که می تونست بدون جنگ سرزمین های دیگه را بگیره. اگر کوروش انسان خوبی نبود ۲۵۰۰ سال پیش که غربی هایی که العاً ادعای تمدنشون می شه حتی حموم و… هم نداشتند کوروش از برابری انسان ها حرف می زد از ازادی ادیان حرف میزد و از خیلی چیزای خوب دیگه ای که العاً برای خیلی از انسانهای فرن ۲۱ وجود نداره. باسپاس
با فرشید موافقم که: دریای پارس

ariabod گفته:

درود بر شما عزیزان از شما دعوت میکنم در وبلاگ من عضو شوید. سپاس گذارم.

میلاد گفته:

به نظر من خیلی از ما بر عکس یونانی ها که مساله رو کوچک میکنند ما ایرانی ها خیلی مساله رو بزرگ می کنیم باید منطقی برخورد کرد. خیلی از ما دین و خدا رو فراموش کردیم چسبیدیم به یه تاریخ دست و پا شکسته ،و این اشتباهه هر چیزی رو باید به اندازه ای که هست باور کرد.و زیاده روی ما باعث ایجاد تغییرات در تاریخ میشه مثل همین پیامبری کورش.

فاطمه گفته:

آقای محترم کوروش روبایدبزرک دونست ب این علت ک بزرک هست تاریخ۱کشوراساس اون کشوره مابانام کوروش واثبات تاریخ وقدرت کشورمون ب رقبامون نشون دادیم درهمه جاسربلندیم
زت زیاد

سعيد گفته:

سلام منکتابی که در این رابطه خوندم از مارژان موله ست که ترجمه آقای منصوری.نوشته در جنگ اول با سکاها کوروش پیروز میشه وپسر ملکه رو اسیر میکنه امابعد از جنگ بخاطر اینکه جنگ وخونریزی بین ایران وکشور سکاها تموم بشه پسر ملکه رو آزاد میکنه اما ملکه دوبارهخ به ایران حمله میکنه که کوروش کبیر توی همین جنگ وبه دست همون پسر با نیزه کشته میشه وتوسط ارتب فرمانده بزرگش جسدش رو به ایران برمیگردونن!

سروناز گفته:

درود بر پارسیان عزیز.من آخر متوجه نشدم…ماساژت؟…یا ماساگت؟

نازنین گفته:

اولا که پان ترکا! هویتی واسه خودشون قائل میشن بس مسخره.. اگه یه زن تونسته کوروش رو بکشه که محاله.. پس اون زن جز یه هرزه و فاسد چیز دیگه ای نمیتونه باشه..
دوما من کتاب کوروش کبیر اثر پیر نیا پدر تاریخ ایران رو خوندم ، ۷۰٫۸۰ درصد حرفاش نقل از هردوت وکزنفون هست و میگه تعصبات یونانی ها و دروغ پردازیشون.. مثل دروغپردازی بابک و امثال اون که هویتی جدا برای خودشون قائل میشن رو نباید نادیده گرفت.. هیتلر این همه جنگ کرد ولی هنوز یه عده احمق طرفدارش هستند.. همون هرودت گفته که کوروش نجیب بوده.. مرد بوده.. انسان بوده.. در فتح بابل از احدی خون دماغ هم نریخت.. کوروش با مهربنی همه رو رام کرد.. دید به یهودیان ظلم میشه.. پادشاه ظالم رو به زیر کشید ولی با مردم کاری نداشت.. کورن کسایی که نمیبینن.. توی تمام کتیبه های تخت جمشید احترام موج میزنه.. کوروش به نجابتش افتخار میکنه و به انسانیتش.. ولی تمام کتیبه های آشوری به قتل و غارت و آدم کشی افتخار کردن که مثلا من فلان سرزمین رو کشتم. نابود کردم.. از بین بردمآتش زدم.. ولی هیچ ..و هیچ اثری از هخامنشیان تا ساسانیان نیست که توی اون از مهرو عشق و حرف نزده باشه.. نمونه ی روشنش منشور کوروش کبیر هستش.. که دنیا دیگه دیده.. یاوه گو زیاده..محل نباید داد تا بمیره..
کوروش بلاخره یه روز از دنیا میرفت.. مهم اینه که تو پاسارگاد و پیش ماست.. دوستانی هم که از مرگ کوروش به دست یک زن فاحشه خوشحالند که محاله زنی بتونه این کار رو کرده باشه.. چون سپاهیان کوروش اونجا چی کاره بودند.. لطفا یه گور از چنگیز پیدا کنند.. چنگیز حتی گور هم نداره…

مهرداد گفته:

با دورود
دوستان اگر تمام سربازان در یک جنگ کشته بشن . نمیذارن به پادشاه آسیبی برسه. و این ادعا که انسانی بزرگ که پادشاه جهان نیز بوده به دست زنکی بیوه از بین بره بیشتر به افساته میمونه . و اگر ایشان در جنگ کشته میشدن چطور به بازماندگان وصیت کردن. اونهم در پاسارگاد. ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفتن.اونهایی که از مرگ خوشحال میشن که از انسانیت بدورند نازنین جان و عقده هایی که وارد مغز بعضی افراد شده مثه این میمونه که یه سرخپوست مکزیکی که به دست استعمار اسپانیا کشورش نابود شده بیاد از پادشاهی متزلزل اسپانیا دفاع کنه دلیلش هم فقط شباهت بین زبونشون باشه. پان ترکها هم همین حال رو دارن. آخه زبان که دلیل نژاد نیست .
خلیج فارس= شاخاب پارس

1دوست*فاطمه گفته:

سلام قبول دارم شاهان آشوری ازقدیم وحشی بودن و بازمانده هاشون ک همون اعرابن همینطورن اینا بودن ک سرزمین آباد عیلام رو باخاک یکسان کردند یادمه استادمون سرکلاس کفت دستور داده شد همه ی زمین ها رو شخم بزنن ک انکارقبلأ سرزمین وخانه ای وجود نداشتو

حامد3000 گفته:

سلام به دوستداران پدرمان کوروش اونهایی که دم ازانسانیت می زنن ومی گن جنایتکاره به محظرشون می رسونم چرندوپرندنگن آقایان علیرضاوبابک یکم کتاب بخونید کوروش کسیه که اسمش تو قرآن‏(ذی القرنین‏)لطفاقرآن روبازکنیدسوره ی کهف آیه ی ۸۲تا۹۹اگربازندگی کوروش مقایسه کنیددقیقاخودکوروشه وحتی به ثبت رسیده دقیقاگفته کوروش به غرب رفت بعدبه شرق لطفاهمین حالاقرآن روبخونید

ناشناس گفته:

فقط مخواستم بگویم کوروش جون در جنگ با اذربایجان به دست شه بانوی اذربایجان به نام تومرس که زنی تنومند ودومتر قد داشت کشته شد -تومریس نام سابق تبریز بود که -تومریس شده- تمریس -توریز نهایتا شده تبریز – نوشته شده توسط هرودت مورخ یونانی

ناشناس گفته:

بالاخره این پان فارسیسیتها که مسکن انها بلوچستان است مثل وهابیها کوروش را خدا وپیامبر کرده ومبلغشان همان هخای امریکا نشین است کوروش=هیتلر چون درکودکی مفعول بوده عقده ای و مثل هیتلر حس ناسیونالیستی افراطی داشت .ارامنه هم ازنسل کوروش می باشند .به نوشته هرودت مورخ یونانی

reza گفته:

slm koroshkabir eftekhar melat iran bod korosh aghe nabod iran ham nabod 0k by

محمدفرزندایران گفته:

باسلام خدمت دوستان عزیز من اصلا اینجا درمورد اینکه کوروش بزرگ چگونه درگذشتند صحبت نمیکنم که تمام این مطالب فقط حدسو گمانه البته بعضیهاشم کاملا چرندو مزخرف علی الخصوص اون مطلب که کوروش ازون زن خواستگاری کرده و سرکوروشو بریدنو توی تشت گذاشتندو……..اما درمورد اون دوتا اقای غیر محترمی که راجع به کوروش بزرگ صحبت کردند باید بگم که حضرت کوروش برای ما پیامبره.پیامبران همشون معلمان انسانها بودن وراه سعادت رو به مردم نشون میدادن .کوروش هم به غیر ازین کاری نکرد.کتاب مقدس اسلام قرانه.و کتاب مقدس ایرانیها منشور کوروشه.کجا دیدید که سندی بیارن که کوروش جنگ و خونریزی راه انداخته که شما ادمای اجیر شده این مطلب رو عنوان میکنید. اصلا اگه ادم بدی بوده بیخود اومدین تو سایتی که به اسم اونو و این همه طرفدار داره .اگه کسی به مقدسات تو تو هین کنه و همین توهینایی که به کوروش بزرگ کردی به مقدسات تو بگن چی کار میکنی .؟سند مکتوبی و محکمی که در مورد فتح بابل و ازاد کردنه مردم اونجا و این که بدون جنگ خونریزی لشگر کوروش وارد بابل شده و هزارو یک خدمتی که به جامعه بشری کرد رو ول میکنید و هیچ صحبتی ازش نمیکنید .اون وقت چیزی که حتی یک نظر واحد در مورد اون وجود نداره رو پیراهن عثمان کردین و هی جار میزنین.اصلا اگه کوروش ادم بدیه شما تو سایتش چی کار میکنین ؟اینجا هم دست از سر ما برنمیدارین؟

سمیه گفته:

نمیدونم کوروش چه طوری درگذشته ولی باید بگم مهم اینه که افتخار ما پارسیان هستش وخواهش میکنم هر حرفی که در موردش میزنید اول منبع و کتاب های موجود دربارش رو بخونید؟بعد اینجا به اشتراک بذارید.

afshin vaziri گفته:

eftekharemoooooooooooon koroshe kabir

kiana گفته:

man asheghe korosham va ono miparastam mea30 az mataleb khobeton

رزیتا گفته:

کوروش پیامبر نبود ولی مردی بود که حقوق بشر بوجود آورد چون ایرانیها درجهالت بودن و زنان را برده مردان میدانستند ولی با حقوق بشر انسانها رو یکی دانست وفرق بین مرد و زن را لغو ک اگه کمی به قوه قضایی نگاه کنید بیشترش از فرامین کوروش میباشد ولی پیامبر نبود و ذوالقرنین یک مصرص بوده و در اسکندریه مصر بدنیا آمده و در زمان یاجوج وماجوج که کوروشش پسر کمبوجیه زمان یاجوج ماجوج نبوده

ستاره (***مهسا***) گفته:

من هم با اقا محمد موافقم واقعا اگه از کوروش خوشتون نمیاد برای چی میایید تو سایتش یاهدف شما خراب کردن عقاید دیگرانه یا اینکه میخواید جلب توجه کنید… اگه از کوروش بدتون میاد لطفا نظر ندید واگه نظر ندید فک کنم سنگین ترید !!!!!

عاطفه گفته:

با سلام خدمت همه ایرانی های عزیزی که نظر دادن.منم به عنوان یه ایرانی لازم میدونم نظرمو بگم.من میگم همه آدما هم خوبی دارن هم بدی این درست نیس ما کوروش رو تا حد خدا بالا ببریم یا در حد یه خونخوار تنزلش بدیم!!کوروش به عنوان یه ایرانی وظیفشو در قبال کشورش انجام داده و همین. و البته همه ما بخاطر کارهای نیکش ازش ممنونیم.و بدونید ما هم باید برای آیندگانمون اسطوره بسازیم.ایرانی های ۱۰۰۰سال دیگه هم فقط باید به کوروش که همه تاریخش در هاله ای از ابهامه افتخار کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط با اینهمه کارهای فرهنگی کوروش!برام عجیبه چرا یه دست نوشته ای کتیبه ای چیزی از یه مورخ ایرانی نیس که ما الان در صحت و سقم حرفای یونانی ها و…شک کنیم که راست نوشتن یا دروغ؟؟؟ برای شما عجیب نیس؟؟؟؟؟!!!!!!
با آرزوی ایرانی آباد و الهی

ناشناس گفته:

قبل از اینکه اینقدر احساساتی برخورد کنید برید چهار تا کتاب تاریخی بخونید

کوروش اینهمه که ما میگیم نبود .

‫سرباز میهن گفته:

‫یک روز به زودی مبدا تاریخ بشر از روز فرمان آزادی و حقوق بشر کورش بزرگ خواهد شد ، ۷ آبان ۲۱ ایرانی شاهنشاهی برابر با ۲۹ اکتبر ۵۳۸ پیش از میلاد ، امسال ۲۵۵۱ فرمان آزادی برابر با ۲۰۱۳ ترسایی .

‫تاکنون برخی نگذاشته اند ، اما به زودی پشیمان خواهند شد .

رضاخان گفته:

نمی خواستم نظر بدم ولی چون شان و شخصیت پیامبران را با مقایسه با یک فرد عادی و جنگ طلب مقایسه کرده و زیر سوال بردین می گویم اگه پیامبر بوده پس معجزه اش هم این بوده که زحمات چندین هزار ساله پیامبران را بر باد دهد. مگر کسی که خون مردم بیگناه را ریخته و به هر ترفندی به سرزمین شان حمله کرده و نیرنگ در سر داشته است می تواند قابل قیاس با ائمه باشد. و جزای نیرنگ ، کشته شدن به دست یک موجود ضعیف ترمی باشد. ( به دست یک زن کشته شده است)

احمد گفته:

نامه تومیروس به کوروش قبل از حمله به سرزمین ماساژت (طبق تاریخ هرودوت): ای پادشاه ، به تو نصیحت میکنم که دست از این کار برداری ، زیرا معلوم نیست که به نتیجه مطلوب دست یابی . به فرمانروایی بر قوم خود خرسند باش و بگذار بر سرزمین خود سلطنت کنم . افسوس که به سخن ام گوش فرا نخواهی داد ، زیرا آنچه کمتر به آن می اندیشی صلح و صفا است …
، برخود مبال ،
زیرا که این آیین مردان نیست و در میدان جنگ نبرد انجام نشده . با این همه من بد تو را نمیخواهم .
پندم را بپذیر و بی این که زیان ببینی از بوم و بر ما دور شو . اگر چنین نکنی به ایزد خورشید سوگند ، که هر اندازه تشنه ی خون باشی از خون سیرت خواهم کرد.

آتیلا گفته:

ببینید دوستان عزیز نمیدانم تاریخ هخامنشیان و یا کورش را همگی خوانده اید یا نه و شما را به خدا اگر نخوانده اید حتما بخوانید و تاریخ اسلامی ایران بعد از انقلاب را نیز بخوانید کبیر کورش نیست خامنه ایست اوست که ایران را تبدیل به یک گلستان زیبا کرد صف نمازگزاران باتقوا در نماز جمعه غوغا میکند و… کاشکی وقت داشتم از رهبرم زیادتر میگفتم

مجتبی جووووووووون گفته:

سلام دوستای گلم
خیلی دوستتون دارم
همین
فقط می خواستم بگم دوستتون دارم
بعد از آدمین تشکر کنم بابت این زحماتش
فدااااااایی داری
دوست دار شما مجی جوووون بچه محل حضرت معصومه

سهیل گفته:

سلام داش مجتبی. التماس دعا 😉

asi گفته:

کوروش شاه شاهان شاه سرزمینهای پهناور بوده و هست

رضا گفته:

سلام به همه توصیه می کنم کتاب سرزمین جاوید ترجمه ذبیح ا.. منصوری رو بخونید اونوقت به حقایق پی خواهید برد نویسنده اون هم یک خارجیه . بعدش هم سکاها به ایران حمله کردن نه کوروش بزرگ

سعید گفته:

سلام آقا هوشنگ نظر شما محترم اما وقتی به حامد میگی احساسی شدی تاریخ یه چیزی گفته کورش پیامبر نیست پس حتما باید بگیم تمام این سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی خود به خود به وجود آمده آره؟!!یا بگیم حضرت محمد پیامبر نیست تاریخ یه چیزی گفته!!!لطفا” از چیزی اطلاع ندارید نظر ندید ممنون.

سعید گفته:

خطاب به آقای بی هویت(بابک) کورش بزرگ اگر اینجوری که تو میگی بود منشور حقوق بشرش رو تو دانشگاههای آمریکا تدریس نمیکردن،تو که گفتی تحقیق کنید منبع تحقیق شما کجا بوده که به این نتیجه رسیدی؟؟؟ما در ایرانی بودن شما شک داریم حیف اسم ایرانی بابک که رو تو گذاشتن بهتره تو اعراب دنبال ریشت بگردی.
درود بر مردان و زنان ایرانی.

ارمین گفته:

کوروش کبیر:تورک ها برای مال ثروت جنگ میکنند اما ما برای شرف و ناموس
انا تومروس:هر کسی برای ان چیزی که ان را ندارد میجنگد

ناشناس گفته:

اگر هخامنشی امپراتور بود یا انقدر پشرفته بود چرا.چرا کروش با خواهر خود نزدیکی میکرد.به این میگن روشن فکری

ناشناس گفته:

مرگبر نژاد پرست.

مهدی گفته:

کوروش رو انا تومروس کشت و سرش رو داخل تشت خون انداخت و گفت بخور خونخوار….
میدونم همتون از کوروش یه اسطوره واسه خودتون درست کردین که اخلاقش در حد حضرت علی(ع).قدرتش در حد بروسلی.قیافش در حد دی کاپریو. و … اما اینها همش توهمی بیش نیست پان فارس های عزیز

محقق گفته:

تعصب ریشه جهالت هست و این دستاویز محمد رضا پهلوی بود

اختای گفته:

دیگه بس کنید ان چرت و پرتهرو
نژاد پرستها

ی بنده خدا گفته:

کوروش کبیر یا صغیر کسی بوده که با دختر خودشم ازدواج کرده.قبلشم با خواهرش.کلا شهوت ران بوده خواستگاریش از تومیرس هم تو همون راستا بوده. از ی طایفه که همه با خواهرمادراشون ازدواج میکردن. اینست بزرگی کوروش خان!ظنا زاده بودنش . از سایت های خودتون که منیاید همش تعریف تمجید میکنید بیاید بیرون جاهای دیگم بگردید تا بفهمید واقعیت رو. کسی که بقول شما امپراطوری به اون بزرگی داشته چرا جز تخت جمشید شیراز هیچ بنایی در هیچ جای دنیا نداره؟نخندونید مارو تو رو خدا

محمد گفته:

سلام به نظر من همه شما اشتباه می کنید فقط این انسان فهیم (ی بنده خداگفته)در بالای نظر من درست می گه.چون این مستنداتی که مطرح کرده رو از مادرش شنیده.و من هم شاهد هستم جون مادرش خواهر کوروش بوده و این اقا نسبت داره با ایشون(کوروش)

محمد گفته:

میبینید که ای بنده خدا حتی اسمی هم نداره که بالای نظر دادنش بنویسه.شرمنده هست از کار اونها.البته می دونم که مدیر سایت مطلب منو نمیذاره ولی اگر اینکار رو کنه من ازش ممنون میشم.متشکرم

کوروش گفته:

درود بر ایرانیان عزیز هر جای دنیا که هستند.درود بر ایرانی نه انهایی که اسمشون ایرانی هست یا کسانی که فقط در ایران زندگی می کنند.
*یک خواهش:اسم کوروش را کنار کبیر بکار نبرید.(چون عربی هست)
*ازهیچ دینی وآیینی انتقاد نکنید.چون ما صلاحیت وعلم انتقاد از اعتقادات دیگر رو نداریم.
*هیچ شخصیت دینی یا مذهبی (انسان های بزرگ)رو زیر سوال نبرید چون اونها نیستند که از خودشون دفاع کنند.
یک عده به ظاهر انسان که تو همین سایت رخنه کردن که همین صحبت های دسته جمعی رو دستاویز قرار میدهند ودسیسه چینی می کنند تا مارو به جون هم بندازند.اینکه
۱۲۴۰۰۰پیغمبر آمده ورفته بر همگان مشخص هست .آیا کسی هست که تو شما اسم همه اونا به من بگه تا من ودوستان دیگه بفهمیم کی پیغمبر بوده و کی نبوده.اگر کسی نمی دونه یا منبعی در این رابطه ندارین قضاوت نکنیدبا توهین کردن به هم نه کسی پیغمبر میشه ونه کسی از مقامش پایین میاد.
اینکه آدمهای بزرگی مثل کوروش آمدندو کارهایی انجام دادند رو عموم مردم قضاوت می کنندیکی کوروش می پرست ویکی ….
مهم این هست که چه محمد وچه کوروش هردو خدا را می پرستیدند یعنی یکتا پرست.
این کافی نیست؟
این که میگن : گفتار نیک
پندار نیک
کردار نیک
نشانه چیست؟کدوم یک از ادیان معتبر خارج از این ۳جمله
صحبتی به میان آوردند.
چرا به هم، به ادیان هم،به بزرگان والکو های هم توهین میکنید.
توهین نکنید تا توهینی نشنوید.
یک عده هستند از انداختن بحث ونظاره کردن شما لذت می برند که جطور به جان هم افتادید.
یک کم به قدمت ادیان و پرستش گاه های ایران نگاه کنید ببینید در گذشته ما ایرانی یکتا پرست بودیم قبا از اسلام ،مسیح،یهودو……
مگر چه ایرادی داردالگوی ما ایرانیان بزرگان تاریخ ایرانمان باشند.
اگر کوروش بد بود چرا اینقدر بر سر زبانها در کل دنیا هست.
چرا منشورش. را اولین قانون حقوق بشر قرار دادند.۱۰۰۰سال قبل از ظهور اسلام این قانون تدوین شد.
آیا تمام مردم دنیا از تاریخدانان ونویسندگان و دیگر بزرگان همه قضاوت ناصحیح در مورد این انسات شریف دارند
ولی تنها ما چند نفر درون این سایت نظرات درست ونادرست داریم که حتی بعضی کارشان فراتر رفته وقضاوت هم می کنند.
کوروش که ایران و نام ایرانی رو بزرگ کرد رو کوچک می شمارید.اما آنهایی که به فرهنگ وایین وانسا نیت ما نفوذ کردند وهربار قسمتی از ایران مان را تقدیم بیگانه کردند در مورد شان صحبتی به میان نمیارید.وانها چه مقام وافتخاری برای شما آوردند.
چند از نفر از هموطنان عزیزمان در این عمر چند هزارساله ایرانمان جان خود را از دست دادند.آیا ما قطره ای از خونمان را برای این ایران دادیم که حالا بزرگان ایرانمان رو زیز سوال می بریم.
نشستیم پشت این به اصطلاح تکنولوژی درجای گرم ونرم شکم سیر شرایط خوب در مورد کوروش بحث می کنیم .همه رو زیر سوال می بریم .چه قدمی برای کشورتون برداشتین.کوروش ایران رو بزرگ کرد .قبایا متحد کرد. نام ایرانی وایران رو زنده نگه داشت.
بد کرد یا خوب. گذشت.شما چه میکنید برا این ایران عزیز
کمی هم شما ایران را سر بلنئ کنید.
ببینید مثل بزرگان ایران می تونید کاری کنید .اسم شما تو تاریخ ایران به خوبی یاد بشه.
ممنون سرتون رو بدرد آوردم.
هر انتقادی میخواهید بکنید.ولی در موردم قضاوت نکنید چون قضاوت فقط حق اهورا ست(خدای ایرانی)
وخدای جهان وجهانیان .چون حلال تون نمی کنم.
(برادر کوچک شما کوروش)
اگر خطایی در گفتارم سر زده منو ببخشید .
بدرود.

کوروش گفته:

ممنون از مدیر سایت محترم

بهروز گفته:

کوروش هم مثل اکثر جهانگشایان بوده نیرنگ در شان یک انسان صالح نیست حتی در جنک با دشمنان
برای جهانگشایی همیشه خون بی گناهان ریخته میشود پس کورووش هم هیچ فرقی با چنگیز وهیتلر واسکندر ندارد

کیان گفته:

کوروش با قتل بیش از یک میلیون انسان، مرتکب جنایت علیه بشریت شد…
جنایات کوروش کبیر را در این وبلاگ بخوانید:
http://cyrusthegreatkurosh.blogfa.com

حميد گفته:

کورش یه ادم بیرحم بود اونو چه به پیامبری کسی که خواهر و مادرش همبستر بشه پیامبر نیست.

کوروش گفته:

ببین کارمو ن به کجا رسیده که هر کی میاد درباره تاریخ ما حرف میزنه.شمارو چه به کوروش

زرتشت گفته:

با سلام…ارمین جان اناتمرس اشتباه گفته…همه برای دفاع ازچیزی که دارن میجنگن.و کوروش بزرگ هم برای دفاع ازشرف وناموس اریاییش میجنگید…دوستان لطفانگید کوروش کبیرچرا که کبیر وازه عربیه…

زرتشت گفته:

دوست گرامی…کوروش جان ممنون بخاطر مطلب قشنگت

حامد گفته:

فقط حیدر امیرالمومنین (ع) است

تبریزی گفته:

تنها کسانی که از کورش بزرگ بد میگن,پان ترکهای میهن فروض هستند,همونایی که چونردر برابر بزرگمردی و منش والا و یگانه کورش بزرگ کم میارن,بهش دروغ می بندن و نزدیکی با محارم رو به اون نسبت میدن,خوشبختانه همه تاریخ نگاران و نویسندگان بزرگ,تنها و تنها از خوبیهای کورش گفتن و او را بزرگمردی یگانه دانسته اند.اهای ,پان ترکهای بی هویت ,ماساگتها,اریایی تبارن,و نوشته های هرودوت درباره مرگ کورش بزرگ ,را نویسندگان بزرگ در حد رمان و خیال پردازی دانسته اند. درود بر کورش,پدر ایران زمین

shehram گفته:

سلام دوستان.کوروش را درجهان بعنوان نابغه نظامی میشناسند چون از یک قوم کوچک یک کشور بزرگ ساخت ولی چراپیامبر؟ الان فراماسونری یهود بر کل دنیا حکومت میکنه.در زمان کوروش یهودیان بردگان ایلامیان بودند کوروش با ایلامیان جنگید انهارا شکست داد ویهودیان را از اسارت ایلامیها نجات داد.الان یهود با بزرگ نمایی کوروش میخواهد به تو بفهماند که هرکس به یهود خدمت کند بزرگ نشان داده خواهد شد ودشمنی جز شکست و خواری چیزی نخواهد داشت مانند هیتلر

شیرین گفته:

من که خیلی ناراحت شدم.نمیخواهم باور کنم کوروش بزرگ تو جنگ کشته شده از طرفی خب تاریخه کی میدونه چی شده؟ اون تشت خون و خونخواری هم دروغه.به هرحال ممنون ازمظالبتون من عاشق تاریخ ایران قبل اعراب هستم مخصوصا تاریخ هخامنشیان.

میثم گفته:

لطفا مطالعه کنید لطفا مطالعه کنید لطفا مطالعه کنید
واقعا بچگانه هسش.. اخه کی به کشوری حمله میکنه بدون هون ریزی شخص مقابل میگه بیا کشور منو بگیر.
اصلا کوروش هزینه جنگ رو ازکجا میاورده خوراک و غیره؟
اصلا کوروش به قول شما با اون عظمتش چرا حمله میکرده
عزیزان.اگه کوروشی که شما میگین اینقد بزرگه چرا سلطنت بزرگتر میخواسته واقعا جالبه واقعا جالبه ملت احمقی هسین شما

Ali گفته:

خدا شفاتون بده با این عقاید کوروش پرستی و یه مشت افسانه که یهودیها در زمان رضاشاه برای مقابله با اسلام این شخصیت روواسه ایرانیان درست کردن با این عقاید خرافی دین زرتشت و کوروش پرستی تازه زرتشتیها جنازه شخص رو داخل اشغال یا غذای سگها قرا میدادن هرکی جسد یک ادم رودفن مسکرد مجازات میشد حالا این قبر کوروش از کجا اومده تازه کوروش وقتی به خدایان دیگر سرزمینها احترام گذاشته و انهارو محترم شمرده وقتیکه از بت هدی مردوک و بعل و نبو و غیره ستایش میکنه پس دینی نداشته و همه چی میپرستید با این عقایدتون پس اسکندر مقدونی هم حتما پیامبر بوده خوب کوروش هم مانند سایر پادشاهان جنگ طلب و خونریز و ظالم بوده حالا با یه مشت افسانه و نژاد پرستی میخوایین ایران روبسازین این نشانه عقب ماندگی جامعه است

مهرداد گفته:

واااای بر جهالت و خریت ملتی که دارن کوروش رو پیامبر خطاب میکنن!
اگر واقعیت تاریخ ونوشته هرودوت رو درمورد تشکیل حکومت کوروش قبول دارین پس باید مرگش رو هم قبول داشته باشین!
مرگ هم شرمسار از این حرفها و گفته های بی دلیل و بی اصل شما دوست داران کوروش هستش!
میخوام بگم شماها که تاریخ رو درمورد کوروش وستودنش دست کاری کردین فقط یک مصرع شعر از شاهنامه فردوسی شاعر پااااااارس زبانتون درمورد کوروش پیداکنید!

وقتی جهالت و خریت جای عقلانیت و شعور انسانی رو بگیره باید هم شخصی مثل کوروش بشه پدر شما فارسها!!!!!!

کسی که حتی قبری هم نداره!
اونیم که میگید تو پاسارگاده معلوم نیست مال کدوم بدبختیه!
تا اونجایی هم که همه مطمعنیم مال مادر سلیمان نبی هستش!

التماس تفکر🌹🌹🌹

Kimiya گفته:

جنگ بدون خون ریزی وجود نداره.
نمی توانید بگید کوروش آدم بد و خونخواری بوده چون جنگ می کرده.من نمی گم کوروش خیلی خوب و ماه و پاک بوده،اینم نمی گم که بد و بیرحم بوده؛چون نمیدونم.من در زمان هخامنشیان نبودم که مثل شما ها مطمءن حرف بزنم.توی مغز هرودوتم نبودم که ببینم دروغ نوشته یا راست.کوروش طفلی یه آدمی بوده مثل من و شما…اینکه بگید کوروش پیامبر و خداست واقعا اشتباهه.بهتره وقتی تاریخ می خوانید نژاد و وطن و دین و مذهب و کنار بگذارید و با عقل و منطق نتیجه گیری کنید.
در هر صورت چون اون موقع نبودید نمی توانید چیزیو قطعی بگید.

یو گفته:

چطور همه حرفهای هردوت را قبول میکنید الا اون اخری را خوب حتما تاراحت میشید وقتی میبینید که کورش شما با ان فضاحت به دست یک ملکه ترک کشته میشه

unknown گفته:

@مهدی
عقب افتاده تورک مغول تو خودت سنت دو رقمی نیست اومدی دروغی که هیچ اثباتی جلو مورخین جهان نداره رو سرهم کردی ؟! خخخخخ خوبه مدرک از دنیا رفتن کوروش در بابل پانزده سال پیش کشف شد ! دیگه چی چرندیاتی میخوای تلاوت کنی با دهن الا.غ تمدن پارسی نجس نمیشه اینو اویزه گوشت کن ! هههه خدای تورکان پان هرودوت ! خخخخ

unknown گفته:

Ali@
مغول عقب افتاده نکنه بابا چنگیزت خوبه که مثل نژاد تورک پناهندت وحشی و بی تمدن و غارتگر و گشنه بود ! کوروش اسطوره جهانه که فقط یک پانتورک عقب افتاده بی سواد که نمیتونه کامنتشو درست تایپ کنه چنین چرندیاتی میگه ! یک سرچ توی گوگل بزن به اتفاق تورکان عقب افتاده طویله اغوز تا بفهمی کوروش تمدنش از کل دنیا کهن تر و پیشتاز تر بوده . برعکس تورکان الت پرست ما تمدن داشتیم حالا برو با چردیاتت تاریخ دیوار چین بنویس بدبخت مغول عرب

unknown گفته:

یو@
میگم فقط یک ابله تورک میتونه تاریخ دزدی کنه اولا ماستاژ ها اقوامی بودن که نزدیک ایران زندگی میکردن و ربطی به تورک ندارن تورکا بعد از حمله مغولان تورک پدیدار شدن ! دوما مرگ کوروش در پارس و در ارامش اتفاق افتاده . سوما نیازی نیست به خ.ر جماعت طویله اغوز یاسین بخونم تو برو با چرندیاتی که کل دنیا رد کردن و بهش خندیدن ذوق کن و جفتک بزن خخخخخخخخ ولی بد کوروش اجدادتو نشونه گرفته که اینطوری سوزش گرفتی و عرعر میکنی پسرگل

unknown گفته:

ارمین@ تورک تاریخ دزد خخخخ این جمله بین یونان و امپراطوری هخامنشی بوده پسرگل مدرکشم بهت میدم خواستی کمتر بی ناموسی تورکا رو جار بزن کل دنیا با سریال های جم اجداد و نژاد تورک رو شناختن خخخخ با دهن گا.و ها و خ.ر های طویله اغوز نژاد پارس و سرزمین پارس اب از اب تکون نمیخوره پس برو یونجه با نون بربری بخور مغول زاده خخخخخ