چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد

افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش آموزی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و هیات داوران و متسابقین داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد. 

در ابتدای مراسم حامد علیزاده، نفر اول مسابقات بین‌المللی مالزی تلاوت قرآن کریم را به عهده داشت.

حجت‌الاسلام خاموشی به عنوان اولین سخنران درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در حال برگزاری است. بیش از ۱۱۰ کشور جهان از بیش از ۴۰ کشور در مسابقات شرکت می‌کنند. این مشارکت بیانگر پیام وحدت عالم اسلام است. پیامی که در نقشه راه جهان تعیین‌کننده شده است. ما همه با هم برادرین و در جبهه واحد مقابل نظام سلطه، استکبار و صهیونیزم می‌ایستیم. ما مقاومت را نتیجه‌بخش می‌دانیم و ان‌شاء‌الله پیروزی به دست خواهد آمد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سوره صف اشاره کرد و افزود: این سوره می‌فرماید که ما دوست داریم، به پیروزی‌هایی برسیم و خواهیم رسید. رهبر معظم انقلاب فرمودند دوران بزن درو تمام شده است. یعنی اگر بخواهید بزنید، می‌خورید. امروز یمن، سوریه، عراق، لبنان و سایر سرزمین‌های اسلامی در جبهه مقاومت شرکت دارند و محکم در این سنگر‌ها ایستادگی می‌کنند. ان‌شاء‌الله پیروزی نزدیک خواهد بود. 

حجت‌الاسلام خاموشی در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

وی ادامه داد: کلام خدا در میان سخنان و قرائت‌های بشر وزن بسیار بالایی دارد. خداوند متعال قرآن را بر قلب پیامبر (ص) نازل کرد. شعاری که امسال انتخاب کردیم «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» بود. همه شما به کرات آیه إیّاک‌َ نَعبُدُ وَ إِیّاک‌َ نَستَعِین‌ُ ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلۡمُسۡتَقِیمَ صِرَٰطَ ٱلَّذِینَ أَنۡعَمۡتَ عَلَیۡهِمۡ غَیۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَیۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّینَ را خواندید. خدایا ما را به صراط مستقیم هدایت کن. نسخه نهایی رسیدن به راه مستقیم قرآن است. در آیات متعدد می‌خوانیم که من خدا انبیاء را به صراط مستقیم هدایت کردم. 

در ادامه اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک نهضت بزرگ دینی و قرآنی است، افزود: طبیعی است پیام قرآن پیام مقاومت و جهاد است. امروز شاهد قوت جهان مقاومت و جهان اسلام هستیم. امروز نهضت مقاومت اسلامی، دشمن صهیونیستی را به زانو در آورده است. ما شاهد تحقق وعده الهی هستیم. ما در دوران مقاومت تمام وعده‌های الهی را مشاهده کردیم. در تابستان امسال شاهد جریان قرآن‌سوزی در غرب بودیم. جهان غربی که علیه مقدسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان قرآن آتش می‌زند! آن‌ها بخاطر کینه و نفرت قرآن را آتش زدند. 

وزیر فرهنگ در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پیروان قرآن حماسه بزرگ طوفان‌الاقصی را رقم زدند. در دولت انقلابی بر این باوریم که نگاه دولت باید سرتاسر قرآنی باشد. همه وزارتخانه‌های دولتی باید تکالیف روشنی در حوزه قرآنی ایفا کنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران بعدی مراسم با بیان اینکه ما باید یک چرخه ایجاد کنیم، تا فرهنگ تربیتی مبتنی بر قرآن کریم و فرهنگ اهل بیت (ع) را پیش ببریم، توضیح داد: من معتقدم این چرخه با پنج میم آغاز می‌شود، که شامل منزل، مدرسه، محله، مسجد و مجازی است. یعنی اگر ارتباط دقیق بین خانواده با مسجد، محله، مدرسه و مجازی برقرار شود، بخش قابل توجهی از آسیب‌های امروز را نخواهیم داشت. 

تصویری از چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

قالیباف ادامه داد: مهمترین سنجه‌ای که برای یک جامعه اسلامی، خانواده اسلامی و انسان متدین است، قرآن کریم و مکتب اهل بیت (ع) است. اگر ما صادقانه نگاه کنیم، راه نجات ما قرآن است. آن هدایتی که برخاسته از مکتب قرآنی باشد، به سمت تحول حرکت خواهد کرد. ماموریت نبی مکرم اسلام (ص) آموزش تعلیم و تربیت و حکمت است و قرآن هم برای این حرکت است. این‌گونه نشست‌ها بهترین هنجارسازی‌ها برای انس با قرآن، قرائت و تدبر با قرآن است. قرآن کتاب حکمرانی، اداره و رشد جامعه است. اصلی‌ترین شاخص برای یک جامعه، رشد تفکر و عقلانیت دینی در آن جامعه است. 

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

به گفته وی، اینکه مقام معظم رهبری فرمودند، امام ما امام تحول است، ریشه در همین نکته دارد. رهبری اخیراً فرمودند که انقلاب اسلامی در ادامه بعثت و برانگیختگی برای تحول، رشد و احیای مجدد اسلام و عزت مسلمین است. این انقلاب همچنان رو به جلو ادامه دارد. 

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=چهلمین-دوره-مسابقات-بین‌المللی-قرآن-کریم-جمهوری-اسلامی-ایران-افتتاح-شد