بازیگران سریال سنجرخان | سریالی جالب درباره زندنگانی یکی از قهرمانان کرد!

بازیگران سریال سنجرخان: مجموعه تاریخی سنجرخان به کارگردانی محمدحسین لطیفی از شبکه یک پخش می‌شود. برای آشنایی با بازیگران سریال سنجرخان با بخش فرهنگ و هنر مجله خبری چشمک در محموعه فیلم و سریال همراه شوید.

سریال سنجرخان

سریال سنجرخان به نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری، تازه‌ترین مجموعه تلویزیون است که داستان یکی از قهرمانان کرد به نام سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم را روایت می‌کند. وی مبارز و آزادی‌خواه کرد و از فعالان انقلاب مشروط بود که در برابر حضور نیروهای انگلیسی و روسی در منطقه کردستان به مبارزه علیه آنان پرداخت. او در دهم محرم ۱۳۳۹ قمری توسط برادرخوانده‌اش کشته شد.

در خلاصه داستان سریال سنجرخان آمده است: «سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.»

در این سریال بازیگران مطرح و توانمندی از جمله فرشید گویلی، محمود پاک‌نیت، احمد نجفی، جلیل فرجاد، پیام دهکردی، علی اوسیوند و قطب‌الدین صادقی به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

بازیگران سریال سنجرخان

سریال تاریخی سنجرخان به تهیه‌کنندگی حسین جلالی در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه یک سیما ساخته شده و به روایت مبارزات کردها و معرفی قهرمانان ملی این دیار می‌پردازد. حسین جلالی تهیه‌کننده مجموعه سنجرخان گفت: «قرار است روابط انسانی حاکم بر فرهنگ کُردی در این سریال به تصویر کشیده شود. همگان می‌دانند کُردها از جنگ حرف نمی‌زنند بلکه از عشق و صلح حرف می‌زنند.»

سریال سنجرخان

علاوه بر بازیگرانی که در ابتدای این نوشتار نام بردیم، فاطمه شکری، حمیدرضا نعیمی، حسن ترقی، شیما ملایی، لیلی سعیدی، سودا قنبری، زاهد زندی و تارا قبادی دیگر باریگران سریال سنجرخان هستند. جلالی درباره‌ی محل فیلمبرداری سریال گفت: «فیلمبرداری در لوکیشن‌های متعددی انجام شده که همه جزو مناطق بکر و جذاب و دیدنی سنندج‌ محسوب می‌شوند.»

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال سنجرخان گفت: «سریال سنجرخان درباره زندگی یک قهرمان ملی کُرد است. روایتگران تاریخ درباره شخصیت سنجرخان کوتاهی کرده‌اند. سنجرخان قهرمان ملی کُرد با میرزا کوچک خان هم دوره است و روس‌ها را در تپه روسی کردستان در آخرین روز‌های حکومت احمدشاه شکست داده است. این سریال درام بر پایه فداکاری‌ها و غیرت سنجرخان کُرد ساخته خواهد شد.»

فرشید گویلی در نقش سنجرخان وزیری

فرشید گویلی هنرمندی از تبار سنندج و متولد سال ۱۳۵۴ است. او از بازیگران با افتخار و صاحب سبک استان کردستان است که بارها روی صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون هنرنمایی کرده است.

فرشید گویلی در نقش سنجرخان وزیری

گویلی در گفتگو با رسانه‌ها اصالت کردی خود را عاملی مهم در ارتباط با نقش می‌داند و می‌گوید: از دوران کودکی قهرمانی‌ها، دلاوری‌ها و جوانمردی‌های سنجرخان وزیری در محافل مختلف به گوش من خورده است. البته تا قبل از این سریال به سمت شناخت دقیق این شخصیت نرفته بودم، بعد از اینکه پیشنهاد نقش سنجرخان به من مطرح شد، سعی کردم بیش‌تر از پیش او را بشناسم و با شخصیتش ارتباط برقرار کنم.

فرشید گویلی که استاد دانشگاه است و در تئاتر فعالیت می‌کند، درباره‌ی ایفای نقش سنجرخان گفت: «سعی کردم که جهان نقش را بشناسم. برای تحقق این هدف هم مستندات موجود پیرامون سنجرخان را مطالعه و سعی کردم که نقش را به شخصیت خود نزدیک کنم.»

محمود پاک‌نیت در نقش شریف‌الدوله حاکم سنندج

زندگینامه بازیگران سریال سنجرخان را با محمود پاک‌ نیت ادامه می‌دهیم. او در دهم دی ماه سال ۱۳۳۱ در کازرون متولد شد. پاک‌نیت از سال ۱۳۴۸ وارد دنیای بازیگری شد و در تئاتر به اجرای نمایش‌ پرداخت. ایشان در ۲۱ سالگی به استخدام اداره کل فرهنگ و هنر درآمد.

محمود پاک‌نیت در نقش شریف‌الدوله حاکم سنندج

وی از سال ۱۳۶۷ کار هنری خود را با نقش‌آفرینی در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ادامه داد. او با بازی در مجموعه پرطرفدار روزی روزگاری به شهرت رسید. پاک نیت با نقش‌آفرینی در مجموعه‌های پدرسالار و پس از باران به بازیگری محبوب و مشهور تبدیل شد. ایشان در سال ۱۳۵۶ با مهوش صبرکن در یک تئاتر هم‌بازی بوده و این آشنایی باعث علاقه بین آن‌ها شد و دو سال بعد با هم ازدواج کردند. این زوج هنرمند دو فرزند پسر به نام‌های مسعود و مهرداد دارند. محمود پاک‌ نیت درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است.

لیلی سعیدی در نقش زن خلیل‌خان

لیلی سعیدی متولد اسفند سال ۱۳۵۹ است. او فارغ‌التحصیل رشته‎‌ی نقاشی و دانش آموخته رشته بازیگری آموزشگاه هنر و سینما است.

لیلی سعیدی در نقش زن خلیل‌خان

سعیدی پیش از بازی در سریال سنجرخان، در نمایش خدای کشتار سال ۱۳۹۸، نمایش مهمانسرای دو دنیا سال ۱۳۹۹ به کارگردانی داریوش موحد، فیلم کوتاه رقص چاقو سال ۱۳۹۷ به کارگردانی آرش انیسی، مجموعه شب نامه به کارگردانی امیر عباس مجذوبی و فیلم مرد نقره‌ای ساخته‌ی محمدحسین لطیفی نقش آفرینی کرده بود. همچنین لیلی سعیدی به عنوان مجری بازیگر در برنامه تهران گرد شبکه پنج سیما حضور داشته است. سعیدی در سریال سنجرخان نقش زن خلیل‌خان را ایفا می‌کند.

احمد نجفی در نقش فرمانده قوای روس

سید احمد نجفی در دوم فروردین ماه ۱۳۲۷ در خرمشهر به دنیا آمد. او پس از اخذ دیپلم راهی آمریکا شد. با توجه به این که شغل پدر وی تجارت بود، تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ به پایان رساند. احمد نجفی در ۴۱ سالگی با ایفای نقش در فیلم دندان مار کیمیایی کنار فرامرز صدیقی و گلچهره سجادیه بازیگری را آغاز کرد. او در سال ۱۳۷۴ با مجموعه کارآگاه در نقش کارآگاه علوی به شهرت رسید. او در سال ۱۳۵۹ معاون شبکه دو سیما شد.

بازیگران سریال سنجرخان

احمد نجفی در سریال کارآگاه علوی با خانم مترجمی که ملیت اوکراینی و روسی داشت، آشنا شد و این آشنایی به ازدواج ختم شد. این زوج یک دختر به نام مریم (ماریا) و دو پسر به نام‌های شایان و دانیال دارند. خانواده‌ی او به سه زبان روسی و انگلیسی و فارسی صحبت می‌کنند. فیلم‌های سینمایی مشت آخر، من یک ایرانی‌ام، استرداد، پایان‌نامه، دوازده صندلی، فیتیله و ماه پیشونی، خاک و آتش و شور شیرین و مجموعه‌های تلویزیونی کارآگاه، پیگرد، ولایت عشق، پرده عشق و معمای شاه برخی از آثار کارنامه‌ی هنری احمد نجفی هستند.

پیام دهکردی در نقش خلیل‌خان برادر سنجرخان

پیام دهکردی زاده‌ی بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۶ در شهرکرد است. پدرش کارمند بانک کشاورزی و مادرش معلم بود. او فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته تئاتر از دانشگاه تهران است. وی همزمان با دوره کارشناسی رشته ادبیات نمایشی، در کلاس آموزش بازیگری مرحوم استاد ابراهیم کریمی که در اصفهان برگزار می‌شد شرکت کرده بود و در تهران هم شاگرد استاد سمندریان بود. او با نمایش «کرگدن» در تئاتر فعالیت هنری را ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۸۲ با ایفای نقش در سریال «باغ بلور» به کارگردانی رامبد جوان وارد کار تلویزیون شد و یک سال بعد با فیلم «یک تکه نان» ساخته‌ی کمال تبریزی وارد سینما شد.

بازیگران سریال سنجرخان

پیام دهکردی در سال ۱۳۸۶ ابتدا با سریال «شهریار» در نقش ابوالقاسم شیوا، و سپس با بازی در نقش سردار احتشام مجموعه «مدار صفر درجه» به شهرت رسید. دهکردی پس از یک ازدواج ناموفق، با «عارفه لک» (بازیگر، شاعر، نویسنده و مدرس صدا و گفتار) ازدواج کرد. او از ازدواج اول خود یک دختر به نام نورا دارد.

این بازیگر چند سالی است که ساکن لاهیجان است. ایشان درباره مهاجرت خود می‌گوید: «چند سال پیش به علت ترافیک، آلودگی و ازدحام تصمیم گرفتم از تهران به شمال مهاجرت کنم و تصمیمم را عملی کردم و الان در لاهیجان ساکن هستم. کمترین اثر هجرت برایم ترک سیگار بود و حالا در این شهر آموزشگاه بازیگری هم دارم.»

علی اوسیوند در نقش پیشکار حاکم سنندج (آصف دیوان)

علی اسیوند در یکم آذر ماه سال ۱۳۳۶ در مسجد سلیمان به دنیا آمد. او مدرک فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس تهران را دارد. وی فعالیت هنری‌اش را از صدا و سیما شروع کرد.

بازیگران سریال سنجرخان

اوسیوند اوایل انقلاب اسلامی با بسته شدن دانشگاه‌ها وارد تئاتر شد تا اینکه در ۲۶ سالگی با ایفای نقش در فیلم «بازداشتگاه اولین» بازی جلوی دوربین را تجربه کرد. علی اوسیوند با نقش‌آفرینی در سریال «پهلوانان نمی‌میرند» ساخته‌ی حسن فتحی و مجموعه «آژانس دوستی» شناخته شد. اما می‌توان گفت او با بازی در نقش مصطفی در فیلم سینمایی «اخراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی به شهرت رسید.

فیلم‌های ماهور (۱۳۹۵)، شرفناز (۱۳۹۳)، پایان خدمت (۱۳۹۲)، روزگاری عشق و خیانت (۱۳۹۲)، دامنه‌های سفید (۱۳۹۱)، خرس (۱۳۹۰)، بوی گندم (۱۳۸۹)، پایان‌نامه (۱۳۸۹)، پرنده باز (۱۳۸۹)، فیلادلفی (۱۳۸۹) و گلوگاه (۱۳۸۹) برخی از آثار سینمایی کارنامه‌ی هنری علی اوسیوند هستند. علی اوسیوند در دوره‌ی دانشگاه با حمیرا ریاضی (بازیگر) آشنا شد و این آشنایی در سال ۱۳۷۸ به ازدواج ختم شد. ثمره‌ی زندگی این زوج هنرمند یک دختر بنام «یاسمین» است.

قطب‌الدین صادقی در نقش سردار رشید

قطب‌الدین صادقی یکی دیگر از بازیگران سریال سنجرخان است که در سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۱ در سنندج به دنیا آمد. ایشان در سال ۱۳۵۴ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی هنرهای نمایشی، از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. قطب‌الدین صادقی کارشناسی ارشد (سال ۱۳۵۷) و دکترا در زمینه مطالعات هنرهای نمایشی (سال ۱۳۶۴) خود را در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان رسانده است.

قطب‌الدین صادقی در نقش سردار رشید

وی پس از پایان تحصیلات، در کنار تدریس در دانشگاه‌های مطرح، به فعالیت‌های هنری و ادبی و نگارش نمایش‌نامه و اجرای تئاتر پرداخت. او یکی از توانمندترین فیلم‌نامه‌نویسان، مترجمان، کارگردان تئاتر و بازیگران سینما و تلویزیون است. بازی ایشان در سریال‌های مشهوری همچون کیف انگلیسی، کلاه پهلوی، معمای شاه و پروانه دیدنی بود. از دیگر فعالیت‌های صادقی می‌توان تالیف ۵۰ نمایشنامه، کارگردانی ۵۲ تئاتر و چندین فیلم کوتاه، ترجمه‌ی ۱۸ کتاب را نام برد. قطب‌الدین صادقی یک آکادمی هنری به نام تماشاخانه شانو دارد.

جلیل فرجاد در نقش آیت‌الله شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)

جلیل فرجاد در هجدهم اسفند ماه ۱۳۳۰ در مرند آذربایجان شرقی به دنیا آمد. وی دارای مدرک تحصیلی لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی و درجه یک هنری معادل دکترا است. فرجاد در سال ۱۳۵۴ با نقش‌آفرینی در تئاتر بازیگری را آغاز کرد. فرجاد با بازی در فیلم بازداشتگاه در سال ۱۳۶۱ وارد سینما شد. از آثار کارنامه‌ی هنری جلیل فرجاد می‌توان برج آخرت، حلقه‌های ازدواج، نطفه شوم، جنایت و جنحه، محفل ایکس، جان سخت، کوچه و موزه و بر بال فرشتگان را نام برد.

بازیگران سریال سنجرخان

جلیل فرجاد در سال ۱۳۶۱ با خانم «منیژه افشاری» ازدواج کرد که ثمره این زندگی دو دختر به نام‌های مارال و مونا است.

زاهد زندی در نقش برادر دیگر سنجرخان

زاهد زندی متولد سنندج است. وی مدرک کاردانی الکتروتکنیک دارد و دانش‌آموخته‌ی کارشناسی کارگردانی است. زندی در آثاری همچون فیلم‌های زالاوا، دم صبح، ژوان، روژان، دلتای صلح و سریال‌های گه وره مال، عضو جدید اوپک،خواستگاران و مرواری به عنوان بازیگر حضور داشته است. زاهد زندی علاوه بر بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون، کارگردانی نمایش تنهایی را نیز برعهده داشته است.

بازیگران سریال سنجرخان

ایشان در فیلم‌های کوتاه بلین، راو و نمایش‌های پاله وان نادر، چند روایت چپ کوک، کافه چیا، پانکیه کان، اصل بیست و یک، بی‌خوابی، شبانان، کوچ سرزمین سوخته، راز شب های بارانی، روایت بیمار اتاق شماره ۱۳ و تئاترهای بسیاری نقش‌آفرینی کرده است.

حمیدرضا نعیمی در نقش رضا خان

حمیدرضا نعیمی در یکم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۳در شهر سرپل ذهاب به دنیا آمده‌ است. حمیدرضا نعیمی دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر و معماری است. وی کارش را با تئاتر دانش‌آموزی در سال‌های جنگ آغاز کرد. نعیمی در سال ۱۳۷۲ با قبولی در دانشگاه، برای ادامه‌ی تحصیل به تهران رفت. او با حضور در کلاس درس استادان بزرگی همچون حمید سمندریان، محمود دولت‌آبادی و پروانه مژده بازیگری حرفه‌ای را آموخت. وی یکی از فعال‌ترین هنرمندان تئاتر است.

بازیگران سریال سنجرخان

از مهم‌ترین آثار حمیدرضا نعیمی در زمینه کارگردانی می‌توان نمایش‌های «روزنه»، «وعده‌گاه نهنگ‌ها»، «زمانی برای زندگی»، «دختری با شنل ارغوانی»، «داستان‌های کارور»، «فاوست»، «خیال»، «درخشش در ساعت مقرر»، «سقراط»، «ترور»، «شرق دور … شرق نزدیک»، «شوایک» و «ریچارد» را نام برد. حمیدرضا نعیمی علاوه بر بازیگری نویسنده، کارگردان، مدرس دانشگاه و نویسنده است. می‌توان گفت اقتباس از آثار مطرح دنیا یکی از علایق او است. وی در سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) شد.

نمایشنامه‌های «آژاکس»، «مکبث»، «کالون و قیام کاستلیون»، «شاه‌لیر»، «فاوست»، «رابینسون کروزوئه»، «شوایک»، «ریچارد»، «زال و رودابه»، «ضحاک نمی‌میرد»، جزو مهم‌ترین آثار اقتباسی حمیدرضا نعیمی به شمار می‌آیند.

فاطمه شکری در نقش ندیمه زن سنجرخان

بیوگرافی بازیگران سریال سنجرخان را با فاطمه شکری به پایان می‌رسانیم. وی متولد ۲۱ شهریور ۱۳۳۷ در ارومیه است. وی از سال ۱۳۶۹ فعالیت هنری خود را آغاز کرد. وی سال ۱۳۴۲ وقتی ۵ ساله بود وارد تئاتر شد و تا ۱۸ سالگی به صورت مدام بازی کرد تا اینکه بنا به دلایل شغلی و محدودیت ناشی از آن از هنر فاصله گرفت.

بازیگران سریال سنجرخان

شکری در سال ۱۳۶۹ دوباره به تئاتر بازگشت و سپس در شبکه استانی اصفهان شروع به فعالیت کرد. او سال ۷۷ با فیلم فریادکار مسعود کیمیایی به سینما رفت. او در آثاری همچون دامادی به نام صفر، تایماز موتوری، آتیش بازی، سه درجه تب، بی عنوان، عشق پول و اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند ایفای نقش کرده است.

فاطمه شکری: «در شهر ارومیه تحصیل کردم و دیپلم گرفتم، مادرم اهل ارومیه بود و افتخار می‌کنم که ترک هستم. در شهر اصفهان زندگی کردم چون پدرم متعلق به این دیار است. ولی من در واقع یک آذربایجانی هستم و علاقه خاصی به تبریز و هنرمندان این شهر دارم.»

 

کارگردان سریال سنجرخان

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال سنجرخان، در بیست‌وپنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمده است. وی کار هنری خود را با نقاشی و مجسمه‌سازی آغاز کرد. لطیفی با نقاشی متحرک به فعالیش ادامه داد و پس از آن وارد عرصه فیلمسازی شد. ایشان از اعضاء فعال مرکز سینمای تجربی و نیمه حرفه‌ای بود که توسط محسن مسعودشاهی راه‌اندازی شده بود.

وی به عنوان مشاور کارگردان در چندین پروژه‌ حضور داشته و در سال ۱۳۷۵ فیلم سرعت را ساخته است. لطیفی در سال ۷۸ فیلم عینک دودی را روی پرده سینما برد و با سریال کت جادویی به شهرت رسید. او برای ساخت فیلم روز سوم، سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دریافت کرد. فرار بزرگ، وفا، صاحبدلان، دودکش، تنهایی لیلا، سر دلبران و سریال‌های شبکه خانگی قلب یخی و ساخت ایران از آثار کارنامه هنری او هستند.

محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی درباره‌ی علاقه‌اش به ساخت سریال سنجرخان گفت: «من پیشنهاد‌های بسیار بالاتر از هزینه دستمزد کار فعلی‌ام داشتم؛ اما ترجیح دادم تا بر روی این پروژه برای قهرمان ملی فعالیت کنم. باید با کمک یکدیگر منطقی را در سینما حاکم کنیم.»

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=بازیگران-سریال-سنجرخان-|-سریالی-جالب-درباره-زندنگانی-یکی-از-قهرمانان-کرد!