جلوگیری کاکائو از بروز حملات قلبی


جلوگیری کاکائو از بروز حملات قلبی

 

طی مطالعاتی، تأثیر کاکائو در پیشگیری از حملات قلبی بررسی شد. محققین به این نتیجه رسیدند که خوردن کاکائو با کاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی مرتبط است.

 

تمامی گیاهان ، رنگدانه هایی دارند که می توانند از بروز بیماریها جلوگیری کنند.

 

مثلاً ماده سولفورافان (Sulforophane) موجود در کلم بروکلی، از وقوع سرطان پیشگیری می کند و همچنین ماده آلیکین (allicin) در سیر و رنگدانه کپسایسین (capsaicin) درانواع فلفل از حملات قلبی جلوگیری می کنند.

 

گیاه کاکائو نیز، مانند سایرغذاهای گیاهی، املاح و مواد آنتی اکسیدان خاص خود را دارد که باعث کاهش ابتلاء به بیماریهایی مثل بیماری قلبی می شود.

 

آنتی اکسیدان قوی موجود در دانه ی کاکائو، فلاوونوئید می باشد. مواد آنتی اکسیدانی شامل ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و… هستند که می توانند مانع وقوع بیماری مثل سرطان وبیماریهای قلبی و عروقی شوند.

 

یک تحقیق نشان داد که ۲ ساعت بعد از خوردن کاکائو سطح فلاوونوئیدهای خون افزایش می یابد. تحقیق دیگری بیان کرد که ۶ ساعت بعد ازخوردن کاکائو، همان اثرات آسپرین در جلوگیری از لخته شدن خون درفرد به وجود می آید.

 

(گاهی آسپرین در بیماریهای قلبی، برای جلوگیری از لخته شدن خون توسط پزشک تجویز می شود)

 

هرگاه در بدن، LDL- کلسترول مضر (یکنوع چربی خون مضر) به LDL اکسیده ، تبدیل شود می تواند در سرخرگ ایجاد پلاکت و گرفتگی کند.

 

این مطالعات نشان داد که فلاوونوئید موجود در دانه ی کاکائو، از تبدیل LDL کلسترول مضر به LDL اکسیده ممانعت و در نتیجه مانع گرفتگی رگ ها می شود.

 

همچنین یک سوم چربی کاکائو را، اسید چرب اولئیک تشکیل می دهد که یک اسید چرب غیر اشباع است و در روغن زیتون نیز وجود دارد و برای بیماری قلبی- عروقی مفید می باشد.

 

فلاوونوئیدها غیر از کاکائو، در انواع توت، انواع فلفل، هویج، گوجه فرنگی و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می شوند.

 

کاکائوی خالص و تصفیه نشده، تلخ مزه است که تولید کنندگان برای تهیه شکلات کاکائویی و بهتر شدن طعم تلخ کاکائو، مقدار زیادی شکر و روغن به آن اضافه می کنند در نتیجه با خوردن شکلات کاکائویی مقدار زیادی انرژی اضافی دریافت می کنید که برای بدن نیاز نیست و ممکن است شما را برای ابتلاء به بیماریهای قلبی مستعد کند.

 

همچنین شکر و روغن خواص آنتی اکسیدانی کاکائوی خالص را از بین می برد.

 

بنابراین می توان گفت شکلات تهیه شده از کاکائو به دلیل انجام عمل فرآیند در کارخانه، خواص مفید دانه کاکائوی خالص را ندارد ولی کاکائوی خالص و تصفیه نشده اثر آنتی اکسیدانی قوی در پیشگیری از بیماریهای قلبی دارد.

 

مصرف کاکائو، به مرور عملکرد شناختی را افزایش می دهد

مطالعات جدید محققان ایتالیایی نشان می‌دهد مصرف روزانه کاکائو با کاهش انواع مختلف عملکرد شناختی مقابله می‌کند و منجر به بهبود عملکرد حافظه، پردازش اطلاعات بصری، پردازش ذهنی و تسلط کلامی می‌شود.

 

به گزارش گروه علمی ایران ناز از پایگاه خبری ساینس، از دانه کاکائو برای تولید انواع شکلات استفاده می‌شود و سال ها است که خاصیت درمانی ترکیبات مختلف این ماده از نظر علمی به تایید رسیده است.

 

برای مثال، پلی‌فنول موجود در شکلات تیره، در بهبود آرامش و خلق و خو نقش دارد و فلاونول موجود در شکلات نیز از کاهش حافظه مرتبط با سن جلوگیری می‌کند.

 

در مطالعات جدید محققان تاثیر مصرف درازمدت فلاونول بر فعالیت مغز را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه داوطلبان به سه گروه تقسیم شدند که به میزان کم، متوسط و زیاد به مدت سه ماه کاکائو مصرف کردند.

 

نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه کاکائو به مقدار متوسط باعث بهبود عملکرد حافظه، پردازش اطلاعات بصری، پردازش ذهنی و تسلط کلامی می‌شود.

 

از طرفی در افرادی که اختلال شناختی ضعیفی داشتند، بهبود قابل توجهی حاصل شد.

 

در ادامه مطالعات آمده است فلاونول‌ موجود در کاکائو اثرات مفیدی بر سلامت قلب و عروق دارد و حجم خون مغز را افزایش می‌دهد و اثر مثبتی بر عملکرد شناختی در طول زمان دارد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

http://www.vatanfa.com/?s=جلوگیری-کاکائو-از-بروز-حملات-قلبی