مداخله زنان در کار جنگ‏ در عهد هخامنشی

 وضعیت طبقات مختلف عهد هخامنشی و ایران باستان

مداخله زنان در کار جنگ‏

بطورى که دیاکونوف در فصل هفتم تاریخ ماد متذکر شده است در جنگى که بین آستیاگ با لشکریان کورش درگرفت، پارسیان شکست خوردند. وضع پارسیان چنان یأس‏آور و عقب‏نشینى ایشان چنان با بینظمى توأم بود که زنان از حصار قلعه بیرون آمده جنگاوران را به پیکار ترغیب و تحریص مى‏کردند. «پوستین»، نقش زنان پارسى را در تحریص مردان به نبرد بهتر آشکار مى‏کند: «در آن زمان که مردان در برگزیدن راه تردید داشتند زنان همانجا برهنه در برابر ایشان ظاهر شدند و پرسیدند آیا مى‏خواهند فرار کرده به بطن مادران و زنان خویش باز گردند؟»

پیروان آیین مزدیسنا به دوشیزگانى که در اثر بحران جوانى آبستن مى‏شدند، به دیده اغماض و تسامح مى‏نگریستند و معمولا به جوانان تأکید مى‏شد که پس از نزدیکى با دوشیزگان، آنان را به عقد ازدواج خود درآورند. ظاهرا در بین قوم بنى اسرائیل نیز در آغاز امر زناکاران کیفر سخت نمى‏دیدند ولى در قوانین موسى تأکید شده بود که چنین زنانى را سنگسار کنند. ولى این وضع دوام نیافت و با گذشت زمان از تعصبات خشک مذهبى کاسته شد و فکر انتقامجویى نقصان پذیرفت. بطورى که از عهد جدید برمى‏آید کاتبان و فریسیان زنى را که در زنا گرفته شده بود پیش عیسى آوردند و گفتند موسى در تورات به ما حکم کرده است که چنین زنان سنگسار شوند، تو چه مى‏گویى:

… عیسى سر به زیر افکنده به انگشت خود بر روى زمین مى‏نوشت، چون در سؤال کردن الحاح مى‏نمودند … بدیشان گفت هرکه از شما گناه ندارد اول بر او سنگ اندازد؛ پس چون شنیدند … یک‏یک بیرون رفتند و عیسى تنها ماند با آن زن که درمیان ایستاده بود. پس عیسى چون راست شد و غیر از زن کسى را ندید بدو گفت:

اى زن آن مدعیان تو کجا شدند، آیا هیچکس بر تو فتوى نداد؟ گفت: هیچ‏کس اى آقا، عیسى گفت: من هم بر تو فتوا نمى‏دهم برو و دیگر گناه مکن.

—————————————-

امیدوارم از این مقاله استفاده کنید و نیاز به دانلود مقاله یا کتاب در این باره نداشته باشید

کتاب تاریخ اجتماعى ایران

http://www.vatanfa.com/?s=مداخله-زنان-در-کار-جنگ‏-در-عهد-هخامنشی