معرفی موزه ها و مراکز فرهنگی استان کردستان

معرفی موزه ها و مراکز فرهنگی استان کردستان

موزه سنندج
موزه سنندج در قسمت بیرونی  یکی از بناهای دوره قاجاریه دایر شده است. این بنا به منزل” سالار سعید” معروف است و مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در حدود۱۵۰ سال پیش توسط یکی از علمای بنام اهل سنت ” ملا لطف الله شیخ الاسلام” قاضی القضاه منطقه  کردستان، در دو قسمت حیاط و ساختمان بیرونی و حیاط و ساختمان اندرونی بنا شد.

عمارت بیرونی شامل یک حیاط بزرگ و ساختمان دو طبقه با تالار تشریفات مزمن و همچنین زیر زمین و حوض خانه زیبا و انبار است که قبلا در تملک ” عبدالحمید خان سنندج ” ( سالار سعید) بود. این بنا در سال ۱۳۵۴ شمسی به موزه تبدیل شد. موزه سنندج از دو بخش مجزا تشکیل شده است:

بخش تاریخ و باستان شناسی
این بخش در طبقات اول و دوم قرار دارد؛ طبقه اول که شامل تالار شاه نشین با گچ بری های زیبا و اُرُسی (نوعی در قدیمی که دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می شده است)هفت لنگه و آیینه کاری هنرمندانه و باشکوه است و اتاق های کنار آن، به نمایش آثار تاریخی ایران از پیش از تاریخ تا اواخر دوره ساسانی اختصاص دارد. این آثار شامل آثار ۳۰۰۰ سال پیش، دوره ماد و ماننایی و دوران تاریخی قبل از اسلام است. شاخص ترین آثار این بخش، اشیای مربوط به نقاط مختلف استان و به ویژه آثار سفالی ، مفرغی، عاج و استخوان های یافت شده از ” تپه زیویه” و “غار کرفتو” است که در سال های اخیر در حفاری های علمی به دست آمده است.

سایر آثاری که در این بخش به نمایش درآمده است، در برگیرنده آثاری از دوره های اشکانی و ساسانی و هزاره اول قبل از میلاد است. این اشیا از سفالینه و آبگینه و همچنین سکه های مختلف دوران تاریخی تشکیل شده است.

طبقه دوم که شامل اتاق های بزرگ و ایوان مزین عمارت است، به آثار دوره های مختلف اسلامی از اوایل اسلام تا دوره قاجاریه اختصاص یافته است. زیباترین آثار این بخش سفالینه های مختلف از قرون ۶ و ۷ اسلامی است که از نقاط مختلف ایران مثل کردستان، ری و نیشابور و… کشف شده اند.

در این بخش علاوه بر سفالینه ها، آثار دیگری مانند اشیای مفرغی ، مس و نقره و همچنین سکه ها و مُهرهای دوره اسلامی در معرض دید قرار دارد.

بخش مردم شناسی
این قسمت از موزه در زیرزمین و حوض خانه زیبای بنا دایر است. این بخش از نظر معماری بسیار زیباست و دارای سقف گنبدی و گچ بری و آیینه کاری درخشانی است.

در بخش مردم شناسی کلیه اشیا، ابزار و وسایلی که از دیر باز مورد استفاده مردم منطقه بوده، به نمایش در آمده و از این طریق می توان با بسیاری از اشیا و با زندگی فرهنگی مردم مواجه شد.

موزه تاریخ طبیعی

این موزه در خیابان فلسطین سنندج واقع شده و وابسته به سازمان آموزش و پرورش استان کردستان است. موزه در برگیرنده پیکره جانوران گوناگون منطقه کردستان است که به صورت علمی تاکسیدرمی ( خشک ) شده و در ویترین های مخصوص به نمایش در آمده اند.

http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-موزه-ها-و-مراکز-فرهنگی-استان-کردستان