تنوع ژانر و سلایق از نکات بارز جشنواره فیلم فجر ۴۲



محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران درباره ویژگی‌های شاخص این دوره عنوان کرد: قطعا ما متوجه تغییرات این دوره مخصوصا تغییرات محتوایی نسبت به دوره گذشته شده‌ایم. ما همه ساله حضور جوانان را در جشنواره داریم، اما چند سالی است که جوانان خیلی باشکوه در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. امسال هم نوع آثار جوانان متفاوت است که در روز‌های آتی خواهیم دید. مساله دیگر اینکه پیشکسوتان نیز در کنار جوانان حضور دارند.

او درباره تنوع اقلیمی آثار این دوره گفت: تنوع اقلیمی آثار در این دوره کاملا مشهود است و آثار متمرکز به تهران نیستند. یکی از نکاتی که همواره مطرح می‌شود تنوع ژانر است. در سال‌هایی که خود من هم در جشنواره بودم آثار معطوف به ۲ – ۳ ژانر می‌شد، اما امسال می‌بینید که در همه ژانر‌ها فیلم داریم. اینکه سطح آثار به چه شکلی است، بحث دیگری است. این مساله از انجمن سینمای جوانان شروع شد و خروجی‌های این اتفاق را امسال در سینمای ایران مشاهده می‌کنیم.

رییس سازمان سینمایی افزود: خیلی‌ها به ما می‌گفتند که جایگاه فیلم کمدی در جشنواره فیلم فجر نیست. من هم می‌گفتم که فیلم کمدی به عنوان یک ژانر حتما باید پذیرفته شود و جشنواره فیلم فجر فقط مخصوص ژانر اجتماعی نیست. این تنوع سلایق، دیدگاه‌ها و نظرات نیز یکی از نکات بارز این دوره است.

او درباره سیمرغ مردمی عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ ما سیمرغ مردمی داشتیم و یکسری از دوستان اعتراضاتی داشتند. پس از بررسی اعتراضات آن‌ها متوجه شدیم که تقلب انجام شده است. طبیعتا این تصمیم تبعات زیادی برای من داشت، اما من به نظر مردم احترام زیادی قائل بودم و معتقد بودم که نباید در نظر مردم دستکاری کرد. درنتیجه اعلام کردم که سیمرغ مردمی کلا حذف شود. ما باید سامانه‌ای ایجاد کنیم تا از رای مردم مطمئن باشیم. امسال آقای امینی پیگیری می‌کردند و از کارشناسان دعوت کردند تا ما سیمرغ مردمی داشته باشیم. دوستانی که آمدند، گفتند نرم‌افزاری که تولید می‌کنیم، به این دوره نمی‌رسد، اما حتما سال آینده سیمرغ مردمی خواهیم داشت.

خزاعی درباره اکران فیلم‌های جشنواره تصریح کرد: شاید در برخی فیلم‌ها چند پلان مشکل داشته باشد و با آن‌ها گفتگو شود، اما اکثر فیلم‌هایی که شما در جشنواره دیدید قطعا اکران خواهند شد. از زمانی که وارد سازمان سینمایی شدم اعلام کردم که فیلم‌هایی که در زمان من پروانه ساخت دریافت کنند، به شرطی که فیلمنامه را رعایت کنند، اکران می‌شوند.

او افزود: یادم هست سال ۹۰ که دبیر جشنواره فیلم فجر بودم در روز‌های اول می‌گفتند که انتظارات برآورده نشده است. من هم می‌گفتم صبر کنید تا جمع‌بندی نهایی را ببینید. نمی‌خواهم بگویم که سطح صددرصد کار‌ها بالا است، اما جشنواره کار‌های متنوعی دارد و معدل نهایی جشنواره بالا است.

رییس سازمان سینمایی در واکنش به حواشی فیلم «بی بدن» گفت: آقای امینی توضیح لازم را دادند. ما جلسات متعددی داشتیم تا زمانی که هیات انتخاب آثار را دیدند و رسما اعلام کردند، فیلم «بی بدن» نظر هیات انتخاب را جلب نکرد. من با هیات انتخاب و آقای امینی هم جلسه داشتم. دلیل این تصمیم این بود که فیلم ناقص ارائه شده بود. ما باید از فیلمساز درخواست می‌کردیم تا فیلم را برای سال بعد نگه دارند. مانند یکی از فیلم‌های حوزه دفاع مقدس که برای سال بعد نگه داشته شد. اما دوستان «بی بدن» می‌خواستند که حتما فیلم در این دوره حضور داشته باشد.

خزاعی در پاسخ به اینکه برخی فیلم‌های جشنواره خانواده‌محور نیستند، عنوان کرد: من فکر می‌کنم که اتفاقا فیلم‌های امسال نسبت به سال گذشته محتوای سالم‌تری دارند. خانواده‌محور بودن یک بحث و محتوای سالم برای خانواده یک بحث دیگر است. شاید در برخی فیلم‌ها دیالوگ‌هایی می‌بینیم که باید اصلاح شوند، اما درکل فیلم‌ها محتوای خوبی دارند و در پایان می‌توانیم جمع‌بندی نسبت به آثار داشته باشیم.

او درباره توجه به استان‌ها توضیح داد: از روز اول بحث استان‌ها را مدنظر داشتیم. من در سفر‌های استانی تقریبا تمام استان‌های کشور را رفته ام. در آنجا استعداد‌های بسیار خوبی وجود دارد که گاهی به دلیل بی‌توجهی ما مسئولان و نبود امکانات و بودجه امکان ظهور و بروز پیدا نمی‌کنند. یکی از دلایل مهاجرت به تهران نیز این است که ما امکانات را به صورت عادلانه در اختیار همه قرار نداده ایم. آرزوی من این است که سینمای کشور در استان‌ها تعریف جداگانه‌ای داشته باشد و اینکه استان‌ها برای خودشان فیلم تولید کنند و امیدوارم این امر محقق شود.

رییس سازمان سینمایی درباره حواشی فیلم «بهشت تبهکاران» گفت: دبیرخانه جشنواره به فیلمسازان اعلام کرده بود که فیلم‌ها باید تا تاریخ مشخصی به صورت کامل ارسال شوند. چند نمونه هم مانند وجود پرده سبز در فیلم داشتیم. وقتی نسخه نهایی ارسال نشد برخی سینما‌ها مجبور شدند نسخه‌ای که با رضایت عوامل ارائه شده بود را اکران کنند تا فیلم اصلی برسد.

او درباره اکران گزینشی آثار در شهرستان‌ها بیان کرد: همیشه در شهرستان‌ها ۱۶ فیلم اکران می‌شود. استان‌هایی که خودشان تمایل دارند ۳۲ فیلم داشته باشند باید با تهیه‌کنندگان مذاکره و مبلغ را جداگانه پرداخت کنند. ما ۱۶ فیلم را به صورت رایگان در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم. می‌دانید که درآمد فروش آثار جشنواره در استان‌ها در اختیار خودشان است و ما چیزی از آن‌ها دریافت نمی‌کنیم.

خزاعی در پاسخ به اینکه چرا آثار خوبی در حوزه مقاومت نداریم، گفت: امسال «قلب رقه» یکی از فیلم‌های خوب حوزه مقاومت است و مورد استقبال هم قرار گرفت. همچنین ما برای سال بعد در حوزه غزه نیز فیلم خواهیم داشت.

او درباره زنگ مدارس اظهار کرد: ما در شورای عالی سینما مصوبه‌ای داشتیم که زنگ مدارس راه‌اندازی شود و این موضوع مصوب شد. ما جلساتی با وزارت آموزش و پرورش داشتیم. اولین خروجی‌های این مصوبه را در فیلم «بچه زرنگ» و دیگر آثار کودک و نوجوان دیدیم. برنامه ریزی می‌کنیم که امسال خروجی و درآمد خوبی در این حوزه داشته باشیم. سینما‌ها سانس صبح تعطیل بودند، اما اکنون شادمانی کودکان را در سانس صبح سینما می‌بینیم. من معتقدم اگر زنگ سینما رونق بگیرد باعث رونق تولید می‌شود، زیرا فیلمسازان مطمئن می‌شوند که سرمایه آن‌ها برمی‌گردد.

رییس سازمان سینمایی درباره زیر سوال رفتن شان پدر و مادر در برخی فیلم‌ها گفت: من فیلمی که شان پدر و مادر را زیر سوال ببرند، نمی‌بینم. اگر آثار این ۱۰ سال را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که خیلی بهتر شده اند. ما در شورای پروانه ساخت یکسری منویات داریم که ابلاغ شده است و برای شورا حائز اهمیت است. امروز نمی‌توانم بگویم همه چیز مطلوب شده است، اما نسبت به گذشته مضامین خیلی بهتر شده است.

خزاعی درباره سامانه شناسا گفت: ما چند ماه قبل از سامانه شناسا رونمایی کردیم و از محصولات جدید این دولت است. ما در حوزه زیرساخت و فناوری کار‌های زیادی انجام می‌دهیم و برای کیفیت محصولات برنامه‌ریزی‌های جامعی داریم.

او در پایان در پاسخ به اینکه برخی سوالات در نشست خبری فیلم‌ها خوانده نمی‌شوند، گفت: ما تاکنون در سازمان سینمایی نگفته‌ایم که نقد نکنید و قرار نیست که همه یکصدا باشیم. من معتقدم همه سوال‌هایی که از نظر کیفیت خوب باشند، پرسیده می‌شود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=تنوع-ژانر-و-سلایق-از-نکات-بارز-جشنواره-فیلم-فجر-۴۲