بازخوانی سخنرانی‌های رهبری درباره هویت ملی در کتاب «درآمدی بر هویت ملی»

مراسم رونمایی از کتاب «درآمدی بر هویت ملی» در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از تازه‌ترین آثار انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در موزه ملی ملک برگزار شد.

محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری با بیان اینکه ما در مواجهه با بیانات مقام معظم رهبری با توجه به گوناگونی و تنوع شخصیتی ایشان به عنوان مرجع دینی، حاکم و، ولی فقیه، اندیشمند، هنرشناس و جریان‌شناس با منظومه فکری از بیانات رهبری مواجه هستیم، که از یک طرف کارمان را سخت و از طرف دیگر آسان می‌کند. 

 اسحاقی ادامه داد: ما باید در مواجهه با بیانات رهبر انقلاب سه گام را برداریم. گام اول پرداخت صحیح و جامع است. گام دوم ترویج و تبیین جامعه برای اهل است، تا زمینه تحقق فراهم شود. ما هویت ملی را از ابعاد سه‌گانه رهبر انقلاب می‌بینیم، که شامل بعد اسلامی، ایرانی و انقلابی است. 

عباسعلی رهبری، نویسنده کتاب «درآمدی بر هویت ملی» در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره بازخوانی‌هایی که از سخنان رهبری در طی ۵۰ سال انجام داده، گفت: ما خواستیم از ظرفیت‌های روش‌مند دانشگاهی و علمی روز برای تبیین مفاهیم مقام معظم رهبری استفاده کنیم. ما توانستیم از الگوی روش‌مند در قالب نظریه داده بنیان برای بازخوانی نکات آموزنده رهبری بابت هویت ملی استفاده کنیم. از مجموع سخنرانی‌های ایشان به موضوعات مبنایی رسیدم. 

رهبری ادامه داد: ما با استفاده از الگوی روش‌مند برای بازخوانی سخنرانی‌های رهبری نمی‌توانیم بگوییم این کتاب نظر قطعی مقام معظم رهبری درباره هویت ملی است، ولی می‌توانیم ادعا کنیم که به نظریه هویت ملی از دیدگاه رهبری نزدیک شدیم. از آنجایی که هویت ملی جزو موضوعات مهم جامعه ماست، امیدوارم بتوانیم از کتاب «درآمدی بر هویت ملی» استفاده کنیم. 

نویسنده کتاب «درآمدی بر هویت ملی» افزود: ما از نگاه یازده‌گانه هویت ملی را از دیدگاه مقام معظم رهبری فهم کردیم. از طرفی، رهبری از مردم به عنوان مردم آزاد و عزتمند یاد می‌کنند. اینکه ایشان در موضوع مردم‌سالاری دینی توجه جدی به حضور اکثریت مردم دارند؛ آن هم نه در قالب نمایشی بخاطر توجه‌شان به مشارکت مردم است. رهبری معتقدند اگر بتوانیم هویت ملی را بازسازی کنیم و گرد و غبار تحریف را از آن بزداییم، به یک ملت پیشرفته و توانا دست می‌یابیم. ما در کتاب «درآمدی بر هویت ملی» از حب به وطن، توجه به ارزش‌های انسانی، ارزش‌های ایرانی و اسلامی عبور می‌کنیم، تا به هویت انقلابی برسیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب علاوه‌بر توجه به هویت ملی در سطح داخلی، به سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هم توجه می‌کنند، توضیح داد: ایشان در سطح منطقه‌ای موضوع وحدت مسلمین را در قالب هویت اسلامی بیان می‌کنند و در سطح بین‌المللی از هویت صلح جمعی بین‌المللی نام می‌برند. اگر به هویت ملی در فضا‌های مختلف توجه شود، فضا‌های لازم را برای صلح بین‌المللی فراهم می‌کند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=بازخوانی-سخنرانی‌های-رهبری-درباره-هویت-ملی-در-کتاب-«درآمدی-بر-هویت-ملی»