جشنواره تئاتر در کنار آموزش به هنرمند کمک کند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عضو شورای انتخاب مسابقه تئاتر نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معتقد است جشنواره در کنار آموزش و کار مداوم می‌تواند به هنرمند کمک کند لذا دست اندرکاران جشنواره در طول سال نمایشنامه نویس‌ها را رها نکنند و برای ارتقای دانش آنها، در طول سال کارگاه‌ها و ورک شاپ متعدد برگزار کنند.

علی رحیمی گفت: اولین مسئله در تئاتر کودک و نوجوان شناخت دنیای کودک و نوجوان و مسئله دوم فرآیند آموزش است.

او افزود: کودک و نوجوان از هرآنچه ما می‌سازیم ممکن است آموزش ببیند و مطلب یاد بگیرد لذا باید بدانیم هر چیزی را به عنوان نمایشنامه کودک نمی‌توانیم تولید کنیم، چون هر ایرادی از لحاظ اخلاقی، اجتماعی می‌تواند بر کودک تاثیر بگذارد.

رحیمی شناخت دنیای کودکی را مهمترین وظیفه هنرمند تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: شناخت دنیای کودک و توجه به روانشناسی کودک که مفاهیمی همچون زیباشناسی، اخلاق، ویژگی‌های رفتاری و ذهنی و … را در زیر مجموعه دارد از مسائلی است که یک هنرمند تئاتر نباید از کنار آن‌ها به راحتی بگذرد.

او با بیان اینکه برخی هنرمندان احساس می‌کنند هر چقدر جشنواره بیشتری شرکت کنیم زبده‌تر و حرفه ای‌تر می‌شوند در حالیکه وقتی آموزش وجود نداشته باشیم جشنواره هیچ تاثیری نخواهد داشت، گفت: از بین بیش از ۲۰۰ اثری که در بخش نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شد، عمدتا نمی‌دانستند برای چه مخاطبی می‌نویسند. آموزش و داشتن خط سیر و هدف مدنظر نبود و به نظر فقط می‌خواستند در جشنواره شرکت کنند. 

عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه جشنواره با تاکید براینکه تا در طول سال آموزش لازم نداشته باشیم با هیچ تحولی مواجه نخواهیم شد، گفت: جشنواره هیچ کمکی در استانداردسازی نوشتن نمایشنامه نمی‌کند. تا زمانیکه تکنیک را نیاموزم و متوجه دنیایی که درباره اش می‌خواهم بنویسم نباشم هیچ پیشرفتی در نمایشنامه‌های بعدی ام نخواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه جشنواره در کنار آموزش و کار مداوم می‌تواند به هنرمند کمک کند، گفت: اگر بگویم جشنواره تاثیری در ارتقای دانش ندارد اشتباه است، اما مسئله اصلی اینجاست که روند آموزش، حرفه‌ای شدن، تکنیک داشتن در همه جا روند یک روز و دو روز و موضعی نیست.

رحیمی از مسئولان جشنواره درخواست کرد با توجه به اینکه آموزش باید در تمام طول سال اتفاق بیفتد، پس از جشنواره نمایشنامه نویس‌ها را رها نکنند و به بهانه‌های مختلف در کارگاه‌ها و ورک شاپ آموزش دهند و چالش‌های مختلف برایشان بگذارند.

دانلود فیلم

جشنواره تئاتر در کنار آموزش به هنرمند کمک کند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ عضو شورای انتخاب مسابقه تئاتر نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معتقد است جشنواره در کنار آموزش و کار مداوم می‌تواند به هنرمند کمک کند لذا دست اندرکاران جشنواره در طول سال نمایشنامه نویس‌ها را رها نکنند و برای ارتقای دانش آنها، در طول سال کارگاه‌ها […] http://www.vatanfa.com/?s=جشنواره-تئاتر-در-کنار-آموزش-به-هنرمند-کمک-کند