در فیلم «احمد» به‌جای خاک، آرد نخودچی به صورت هنروران می‌زدیم

مرتضی کهزادی‏، چهره‌پرداز فیلم «احمد» و برنده سیمرغ بهترین چهره‌پردازی فیلم در برنامه «هفت» شبکه نمایش درباره چالش‌های گریم بازیگران گفت: اولین مشکلمان پیدا کردن شخصیت احمد کاظمی بود. سه ماه گروه کارگردانی درگیر انتخاب بازیگری بودند، که هم بتواند از پس نقش بر بیاید، هم از لحاظ چهره شباهت داشته باشد. در این سه ماه ۱۳ یا ۱۴ نفر را از بین بازیگران انتخاب کردیم. به دلایلی بازی این بازیگران مورد تایید آقای ربیعی و والی‌نژاد نبود، یا از لحاظ چهره مطابقت نداشتند. تا اینکه آقای صالحی برای نقش اصلی انتخاب شدند.

کهزادی‏ ادامه داد: آقای صالحی سابقه درخشان در تئاتر دارند. چهره او پنجاه درصد به شهید کاظمی شباهت داشت. گریم او کار سختی نبود. مشکل اصلی ما هنروران بودند. اگر تعداد هنروران زیاد باشد، سختی کار بیشتر می‌شود. از آنجایی که قرار بود در فرودگاه فیلمبرداری کنیم، روزانه ۳۰۰ هنرور داشتیم. ما باید آن‌ها را توجیه می‌کردیم که می‌خواهیم زلزله بم را بازسازی کنیم. اینکه باید تک تک آن‌ها را خاکی و خونی نشان می‌دادیم، سخت بود.

چهره‌پرداز فیلم «احمد» افزود: ما حتی خاک به صورت هنروران نمی‌زدیم! ما در طول ۱۲۵ جلسه فیلمبرداری ۴۰۰ کیلو آرد نخودچی و مواد خوراکی ترکیب کردیم، تا آن‌ها قبول کنند استفاده کنند. ما حتی جلوی یکسری از هنروران آرد نخودچی می‌خوردیم، تا آن‌ها باور کنند مواد بهداشتی به آن‌ها می‌دهیم.

همچنین حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده این فیلم خاطرنشان کرد: کار‌های بزرگی که ساخته می‌شود، عوامل زیادی در ساخت اثر دخیل هستند. از همان زمانی که یک ایده در ذهن کارگردان یا نویسنده شکل می‌گیرد، مجموعه عواملی برای تولید دخیل است. شروع فیلم «احمد» با حوزه هنری انقلاب اسلامی بوده است. وقتی فیلمنامه آماده شد و وارد مرحله پیش تولید شدیم، باید لوکیشن انتخاب می‌کردیم. نیاز به فرودگاهی داشتیم، تا در اختیارمان باشد. اما همه فرودگاه‌ها فعال بودند و هماهنگی با ترابری فرودگاه کار سختی بود.

گفتنی است که فیلم احمد برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند؛ یادی از رشادت‌های شهید احمد کاظمی در زلزله بم.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=در-فیلم-«احمد»-به‌جای-خاک،-آرد-نخودچی-به-صورت-هنروران-می‌زدیم