مجوز فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فجر فقط مختص جشنواره است



حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در برنامه «سینما ۴۲» شبکه خبر در پاسخ به این سوال که فیلم‌های جشنواره فیلم فجر مجوز نمایش برای اکران دارند؟ گفت: مجوز فیلم‌های راه‌یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر مختص جشنواره است. اگرچه برخی از فیلم‌ها پروانه نمایش دائم دارند، که از قبل گرفتند؛ اما خیلی از فیلم‌ها فقط برای نمایش در جشنواره مجوز دارند و بعد از جشنواره باید نسخه نهایی فیلمشان را با صدا، موسیقی و جلوه‌های ویژه ارائه دهند و از لحاظ فنی با مشکل رو‌به‌رو نباشند، تا پروانه نمایش دریافت کنند.

ایل‌بیگی درباره روال قانونی دریافت مجوز فیلم‌های سینمایی ادامه داد: طبق قانون فیلمسازان باید از سازمان سینمایی برای تولید هرگونه فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و مستند مجوز اخذ کنند. بخشی از این مجوز‌ها را بابت فیلم‌های کمتر از ۴۵ دقیقه مانند فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن به ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تفویض کردیم. اما اصل ماجرا که فیلم‌های سینمایی است، به هیچ مرکزی واگذار نشده و در سازمان سینمایی ذیل معاونت نظارت و ارزشیابی در اداره کل نظارت بر ساخت سینمایی تعریف کردیم. 

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به ارزیابی فیلم‌های مجوز داده شده در دولت قبل اشاره کرد و افزود: ما در دولت سیزدهم پس از ارزیابی و آسیب‌شناسی آثاری که در دولت قبل مجوز گرفته بودند، کار را آغاز کردیم؛ چراکه لازم بود بخشی از جزئیات و باید‌ها و نباید‌ها به فیلمسازان گفته شود. در طول این دو سال بیش از ۳۰۰ فیلمنامه به دبیرخانه شورای پروانه ساخت فیلم سینمایی واصل شده، که ۱۸۷ فیلم سینمایی مجوز ساخت گرفتند، که بخشی از آن‌ها در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

وی ضمن اشاره به تعامل با سینماگران توضیح داد: در این دوره بنایمان گفتگو با سینماگران بود. چون باید بخشی از موضوعات تبیین درستی شود و با بله یا نه گفتن اصل ماجرا اتفاق نمی‌افتد. حتی اگر به این نتیجه برسیم که برای فیلمنامه‌ای مجوز صادر نکنیم، باید با نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده اثر گفتگو کنیم و موضوعات را برای خودمان تبیین کنیم. از آنجایی که فیلمنامه‌های ارائه شده در گونه‌های مختلفی اعم از فیلم‌های اجتماعی، کمدی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را دربر می‌گیرد، تلاش شده به ژانر‌های مختلف مجوز داده شود، تا تنوع موضوعی و مضمونی در سینما دیده شود. معمولاً فیلم‌های اجتماعی درصد بالایی از متقاضیان درخواست پروانه ساخت را شامل می‌شود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=مجوز-فیلم‌های-چهل-و-دومین-جشنواره-فجر-فقط-مختص-جشنواره-است