واکنش دبیر جشنواره فجر به حضور فیلم‌های ضعیف در سودای سیمرغ و یک حاشیه تکراری



مجتبی امینی دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برنامه بسته پیشنهادب شبکه دو سیما در مورد حواشی به وجود آمده در مورد فیلم «بی‌بدن» گفت: ۱۵ دی‌ماه آخرین مهلت بازبینی آثار بود و باید در این تاریخ جمع‌بندی انجام می‌شد و آثار را اعلام می‌کردیم، اما فیلم بی‌بدن ۱۷ دی ماه تحویل داده شد. هیات انتخاب اثر را دید و چون در آن برهه زمانی، فیلم ناقص بود، نمی‌توانستند به جمع‌بندی برسند.

امینی ادامه داد: ۱۱ فیلم نگاه نو انتخاب شده بود و چون این فیلم، آخرین اثری بود که رسید، هیات داوران گفتند، چون ما فیلم را دیدیم و کارگردان، فیلم اولی است به نگاه نو اضافه شود. چون جمع‌بندی آخر هیات انتخاب که ۷ رای داشتند انجام شده بود و از ۵ اثری که در این بخش باید می‌بود ۴ اثر به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده و فیلم دیگری هم اضافه شده بود؛ به این ترتیب سودای سیمرغ میزبان ۵ فیلم اولی شد و در نهایت بخش سودای سیمرغ با ۲۲ فیلم و نگاه نو با ۱۲ فیلم با تصمیم هیات انتخاب وارد جشنواره فجر شدند.

وزیر ارشاد خواستار حضور «بی‌بدن» در سودای سیمرغ شد؟

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا «بی‌بدن» وارد بخش سودای سیمرغ می‌شود نیز گفت: فیلم «بی بدن» همچنان در سودای سیمرغ وارد نمی‌شود و امیدواریم فیلم در بخش نگاه نو بدرخشد و داوران فیلم را ببینند و صاحبان و دست‌اندرکاران فیلم برای سال آینده، زودتر کارشان را شروع و به دبیرخانه ارسال کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا وزیر فرهنگ درخواست ورود فیلم «بی‌بدن» به بخش سودای سیمرغ جشنواره داشتند که با مخالفت دبیر جشنواره مواجه شد» اظهار کرد: آقای وزیر رئیس ما هستند، اما او دستوری در این باره ندادند و براساس عدالت و احترام به هیئت انتخاب، فیلم «بی‌بدن» به بخش سودای سیمرغ جشنواره نیامد.

وی راجع به استقبالی که از این دوره جشنواره به عمل آمده نیز گفت: جشنواره فجر متعلق به خانواده محترم سینماست و صاحب خانه اصلی اهالی سینما هستند. تلاش همکاران و دوستانمان برای ورود به جشنواره، نشان‌دهنده اوج و عظمت جشنواره فیلم فجر است.  باید قدر جشنواره را بدانیم و از آن مراقبت کنیم و تلاش کنیم که جشنواره باشکوه برگزار شود.

حواشی فجر نشانه شکوه جشنواره است

دبیر جشنواره فجر ادامه داد: حواشی جشنواره فیلم فجر نشانه شکوه و مهم بودن جشنواره است.  رونق جشنواره نشان می‌دهد که مردم دوباره با سینما آشتی کرده‌اند و جشنواره به دوران اوج خود بازگشته است و از شب اول جشنواره، فیلم‌ها به سانس فوق‌العاده رسیده‌اند. در حالی که مردم در چند سال گذشته از سینما‌ها فاصله گرفته بودند.

واکنش دبیر جشنواره به فیلم‌های ضعیف حاضر در سودای سیمرغ

امینی درباره چرایی حضور فیلم‌های ضعیف در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر گفت: هیئت انتخاب باید از بین ۱۰۶ اثر رسیده به جشنواره، جدولش را پر می‌کرد.

سیمرغ مردمی برمی‌گردد؟

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین در پاسخ به افزوده شدن سیمرغ مردمی نیز گفت: عدالت در سیمرغ مردمی رعایت نمی‌شد، چون اکران مردمی آثار شروع می‌شد، اما تهیه‌کنندگان اثر را دیر می‌رساندند که معادلات آرا را در اکران مردمی به هم می‌ریخت. اکنون بالغ بر ۲ سال است که بر روی زیرساخت‌های جمع‌آوری آرا مشغول کار هستیم. این کار در هیچ جای جهان هم صورت نمی‌گیرد که ما بخواهیم با الگوبرداری از آن سیستم، طرح را پیاده‌سازی کنیم، اما هدف دوستان ما در سازمان سینمایی، رسیدن به سازوکاری است که امیدوارم این اتفاق برای سال آینده اجرایی شود.

چرا تولیدات کودک و نوجوان در فیلم فجر زیاد است؟

دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که چرا با وجود برگزاری جشنواره مختص کودکان و نوجوان، این‌حجم تولیدات با این موضوع در جشنواره می‌بینیم تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر متعلق به همه خانواده سینماست و همه فیلمسازان در همه حوزه‌ها توقع دارند.

فردا پرونده اکران‌های فجر ۴۲ بسته می‌شود؟

او ادامه داد: از ساعت ۱۰ صبح ۲۱ بهمن در همه سالن‌ها ۳۳ فیلم جشنواره تکرار می‌شود، تا دوستانی که جا مانده‌اند به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

محمدرضا شهیدی‌فر، مجری مراسم اختتامیه 

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه ۲۲ بهمن ساعت ۱۹ با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در برج میلاد برگزار می‌شود.

 

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=واکنش-دبیر-جشنواره-فجر-به-حضور-فیلم‌های-ضعیف-در-سودای-سیمرغ-و-یک-حاشیه-تکراری