از طعم تلخ شکست تیم‌ملی فوتبال در کاخ جشنواره تا خبر‌های جدید وزیر فرهنگ


هفتمین روز جشنواره فیلم فجر به نام بیتا فرهی نامگذاری شد و مخاطبان، قبل از تماشای هر فیلم، با تماشای تصاویری از این بازیگر تازه‌درگذشته، وی را تشویق می‌کردند.

فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی و نویسندگی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد اولین فیلمی بود که در روز هفتم جشنواره مقابل دیده اهالی هنر قرار گرفت. این فیلم در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره حضور دارد.

«آسمان غرب» گوشه‌ای از ایستادگی و دلاورمردی‌های خلبان قهرمان شهید علی‌اکبر شیرودی و همچنین شهیدحسین همدانی و شهید حسین ادبیان را در کنار دیگر خلبانان هوانیروز ارتش و نیرو‌های مردمی که مانع از سقوط شهر سرپل ذهاب در التهابات یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور شدند، روایت می‌کند.

عسگری کارگردان «آسمان غرب» در نشست خبری این فیلم گفت: حدود ۷۰ درصد این فیلم طبق وقایع واقعی است. کار ما تاریخ‌نگاری نبوده و سعی کردیم داستان را دراماتیزه کنیم تا به زبان سینما روایت شود. این فیلمنامه براساس گفتگو‌های رخ داده با همرزمان شهید یا مصاحبه‌هایی که هست، نوشته شده است. ما وقایع واقعی را در قالب قصه و سینما روایت کردیم و تمام تلاش من این بوده که اتفاقات در مسیر زندگی شهید رخ دهد. به عنوان مثال شهید سهیلیان ۲۱ مهر به گونه دیگری شهید می‌شوند، اما من می‌خواستم دین خودم را به هوانیروز و شهدای آن ادا کنم. پس فکر می‌کنم کار اشتباهی نکردم.

میلاد کی مرام

میلاد کی‌مرام بازیگر نقش شهید شیرودی در «آسمان غرب» عنوان کرد: ابوذر شیرودی عزیز فرزند علی‌اکبر شیرودی و دختر و همسر ایشان امروز در جمع ما هستند. همچینن دختر شهید سهیلیان، پسر شهید همت و فرزند شهید همدانی نیز اکنون در اینجا هستند، لطفا به افتخار این عزیزان ایستاده آن‌ها را تشویق کنیم.

وی درباره روند رسیدن به نقش خود ادامه داد: در نشست و برخاست‌ها و تحقیقاتی که داشتیم، تمام سعی‌ام را کردم که نقش شبیه شخصیت شهید علی‌اکبر شیرودی شود. پسر شهید به من گفتند که این نقشی که ایفا کردم، شبیه پدرشان و این برایم باارزش است. من باید جنگی را بازی می‌کردم که ندیده‌ام.

وزیر ارشاد

حواشی ادامه‌دار یک فیلم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد فیلم بی بدن که خانواده دو طرف که داستان زندگی در مورد آنهاست، راضی نیستند، گفت: این موضوع به مسائل حقوقی برمی‌گردد، ما درگیر مباحث حقوقی نیستیم، امیدوارم مردم از دین این فیلم لذت ببرند و از همه اصحاب فرهنگ و هنر که امسال یک جشنواره کم نظیر را رقم زدند، تشکر می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال بازگشت فیلم بی بدن به بخش مسابقه سودای سیمرغ وجود دارد گفت: آقای امینی دبیر جشنواره بعد از ظهر نظرنهایی را در این خصوص اعلام می‌کند که البته این اتفاق نیفتاد!

همچنین محمدمهدی اسماعیلی روز گذشته همزمان با هفتمین روز چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور در خانه جشنواره از روند برگزاری و بخش‌های مختلف این رویداد بازدید کرد.

فجری‌ها صاحب خانه می‌شوند

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران در برج میلاد کاخ جشنواره فیلم فجر درباره احداث خانه‌ای برای جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی گفت: روز اول دی ماه در تئاتر شهر اعلام کردم به زودی مجموعه بزرگی را برای جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی در تهران احداث خواهیم کرد، به حمدالله با حمایت رییس‌جمهور، دکتر مخبر و دکتر منظور و همه همکاران در دولت دو شب پیش تفاهم‌نامه خرید زمین مناسبی را امضا کردیم که در خیابان حجاب در کنار پارک لاله است.

ملکه آلیشون

فیلم که ساختش ده سال طول کشید

«ملکه آلیشون» از سینمای کودک، دومین فیلمی بود که به گفته برخی از منتقدان متاسفانه نتوانست رضایت اهالی رسانه را جلب کند.

فیلم «ملکه آلیشون» نخستین فیلم ابراهیم نوآور است که در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم در فضایی فانتزی و در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است و پیش از این در جشنواره فیلم اصفهان نیز به نمایش درآمده است.

در خلاصه داستان فیلم ملکه آلیشون آمده است: آدور در کودکی زندگی فقیرانه‌ای را با پدربزرگش سپری کرده. پدر و مادر او به دست موجودی شیطانی به نام کایوت از بین رفته‌اند، اما به او گفته‌اند. تب جنگل باعث مرگ آن‌ها شده. آدور از جنگل به شدت متنفر است. روزی آدور با پدربزرگش بحث می‌کند و از خانه فراری می‌شود و به جنگلی مخوف می‌رسد. تونل زمان او را به داخل خود می‌کشد و بعد به جنگل سوخته‌ای که حاکمش یک پری به اسم ملکه آلیشون است، فرستاده می‌شود…

ابراهیم نورآورمحمد کارگردان فیلم «ملکه آلیشون» در نشست خبری گفت: «ملکه آلیشون» یک کار پُرچالش بود که ساخت آن ۱۰ سال طول کشید. وقتی ۱۰ سال پیش فیلمنامه کار را نوشتم، هرکسی آن را می‌دید، می‌گفت ساخت آن با توجه غیرممکن است. در نتیجه مجبور شدم که تنهایی آستین بالا بزنم و کار را شروع کنم. این فیلم بیش از ۱۰۰ لوکیشن داشت و نیمی از زمان تولید آن، صرف ساخت لوکیشن شد. در واقع ۸۰ درصد لوکیشن‌های فیلم ساخته شده‌اند. این اثر ویژه کودک و همه می‌دانند ساخت فیلم کودک چقدر سخت است.

کارگردان فیلم «ملکه آلیشون» بیان کرد: من اطلاع داشتم که ساخت این فیلم زمان می‌برد و به عوامل می‌گفتم که باید کاری کنیم تا فیلم قدیمی نشود و همچنان مخاطب خود را داشته باشد. ما با این فیلم، در جشنواره کودک و نوجوان هم حضور داشتیم و اشتیاق کودکان را دیدیم.

شکست تیم‌ملی فوتبال

طعم تلخ شکست در کاخ جشنواره

سینما‌های سراسر کشور که محل اکران آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شناخته شدند و همزمان با بازی ایران و قطر در ساعت ۱۸:۳۰ سانس‌های خود را به پخش این بازی مهیج اختصاص دادند.

کاخ جشنواره میلاد بار دیگر شاهد هیاهو و جنجال فوتبال دوستانی بود که عشق به سینما و فوتبال فریاد ناخودآگاهشان را چاشنی تماشا کرد، به این ترتیب ۲۲ بازیکن ایران و قطر در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا همزمان با ورزشگاه الثمامه روی پرده سبز خانه جشنواره به مصاف هم رفتند. متاسفانه اینبار تجربه پیروزی تیم ایران تکرار نشد و اهالی رسانه همچون دیگر هموطنانمان طعم تلخ شکست را چشیدند.

فیلم نبودنت

آخرین فیلمی که روی پرده سینما رفت؛ «نبودنت» ساخته کاوه سجادی حسینی است. این فیلم یک اثر درام عاشقانه است که همانند کار‌های قبلی کاوه سجادی حسینی راوی اصلی آن یک زن است. در خلاصه داستان «نبودنت» آمده است: مرضیه بعد از پنج سال شوهرش را می‌یابد، ولی فرهاد دوباره گم و گور می‌شود.

کاوه سجادی‌حسینی درباره نسخه نهایی فیلم عنوان کرد: چند سکانس را مجبور شدیم حذف کنیم و در نسخه جشنواره جای آن سکانس‌ها خالی بود. به همین دلیل، به احتمال زیاد برای اکران عمومی، این چند بخش را ترمیم کنیم.

سینا رازقی دیگر بازیگر «نبودنت» از تجربه حضور خود گفت: لحظه‌ای که اینجا در کنار شما بنشینم، همیشه تخیل من بود. از ۱۰ سالگی در مشهد کار تئاتر می‌کنم و اینجا همیشه برای من اعجاب‌انگیز بوده است. متاسفانه کمی حضور بزرگان در این جشنواره کمرنگ شده است.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=از-طعم-تلخ-شکست-تیم‌ملی-فوتبال-در-کاخ-جشنواره-تا-خبر‌های-جدید-وزیر-فرهنگ