فیلم «باغ کیانوش» در اکران عمومی موفق می‌شود

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چراغ چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر خاموش شد و سیمرغ‌ها در سرمایِ استخوان‌سوزِ ۲۲ بهمن به سمت صاحبانشان پر کشیدند. از میان ۱۲ فیلم راه یافته به بخش نگاه نو، فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد و اقتباس از رمانی به همین نام به نویسندگی علی‌اصغر عزتی‌پاک توانست سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری و جایزه آرمان شهرداری تهران را از آنِ خود کند. بعضی از منتقدان بر این باور بودند که این فیلمنامه قابلیت حضور در بخش «سودای سیمرغ» را دارد و فردای ۲۲ بهمن حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره طعنه‌ای به هیئت داوران جشنواره فیلم فجر زد و نوشت: حدس می‌زنم داوران فیلم «باغ کیانوش» را تماشا نکرده باشند. [..]ما از نیت آدم‌ها آگاه نیستیم و نمی‌خواهیم ادعا کنیم که سه فیلم امسال سوره (آسمان غرب، باغ کیانوش و احمد) آگاهانه نادیده گرفته شدند.

باغ کیانوش

محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در واکنش به یادداشت طعنه‌آمیز رئیس سازمان سینمایی سوره مبنی بر اینکه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر فیلم «باغ کیانوش» را ندیدند، گفت: «باغ کیانوش» فیلم خوش ساختی است. قطعاً با عجله به جشنواره فیلم فجر رسیده است. معمولاً تمام فیلم‌های جشنواره شب آخر به دبیرخانه می‌رسند. ولی بعداً عوامل فیلم بازنگری‌هایی را روی فیلم، زمان، رنگ و نور می‌کنند.

باغ کیانوش

کریمی صارمی ادامه داد: این فیلم در اکران عمومی موفق خواهد بود. چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مخاطبان زیادی دارد، که به وسط میدان اکران عمومی خواهند آمد. هم حوزه هنری انقلاب اسلامی هم کانون سالن‌های نمایش فیلم دارد. کتاب «باغ کیانوش» جزو رمان‌های پر مخاطب و پر فروش مراکز ماست. ساخت فیلم از سوی تیم جوان بوده و این فیلم ساختار درام قوی دارد. چون بنیه فیلمنامه قوی است. اما از آنجایی این فیلم به بخش «نگاه نو» جشنواره راه یافت، جایزه کمتری دارد. 

باغ کیانوش

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد که در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر بازنگری شود. او معتقد است اگر هیئت انتخاب دید فیلمی در بخش «نگاه نو» دارای جایگاه ویژه از نظر ساختار، کارگردانی، نور پردازی، ویژوال و بازی است، به پیشنهاد هیئت انتخاب یکی دو تا فیلم به بخش «سودای سیمرغ» راه یابد. 

وی در پاسخ به این سوال که مشارکت باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ساخت فیلم «باغ کیانوش» به چه صورت بوده؟ گفت: رمان «باغ کیانوش» متعلق به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است. زمانی که فیلمنامه به دستمان رسید، کانون اصلاحاتی را برای فیلمنامه داشت. این اصلاحات اعمال شد. وقتی فیلمنامه «باغ کیانوش» تکمیل شد، مشارکت مالی باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به صورت پنجاه پنجاه آغاز شد. از لحاظ محتوایی هم تمام استاندارد‌های کانون را اعمال کردیم و بعد وارد مذاکره و قرارداد شدیم. 

کریمی صارمی در پاسخ به این سوال که پس پیشنهاد ساخت فیلم از کتاب «باغ کیانوش» از سوی باشگاه فیلم سوره مطرح شده؟ افزود: از آنجایی که این کتاب جزو کتاب‌های منتخب ما بود، می‌خواستیم ساخت اثر نمایشی از آن را آغاز کنیم. بعد متوجه شدیم سوره قصد دارد کتاب «باغ کیانوش» را به فیلمنامه تبدیل کند. به همین دلیل، تفاهم‌نامه‌ای با مشارکت این دو نهاد شکل گرفت. 

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که از آنجایی آقای علی‌اصغر عزتی پاک، نویسنده کتاب «باغ کیانوش» در مصاحبه‌ای گفته بود که از طریق دوستی در جریان ساخت فیلم قرار گرفته، آیا اگر رابطه بین نویسنده با کارگردان برای ساخت فیلم برقرار بود، به ساخت بهتر فیلم کمک نمی‌کرد؟ بیان کرد: معتقدم ارتباط کارگردان با نویسنده کمک بسیار زیادی به فیلمنامه می‌کند. چون ممکن است نویسنده فقط بخشی از تلاشش را در کتاب چاپ برساند، ولی وقتی او را برای ساخت اثر مشارکت می‌دهی، کمک زیادی به ساخت اثر می‌کند. ممکن است سکانس‌هایی را پیشنهاد کند که بر ساختار نمایشی فیلمنامه اثر بگذارد. البته بعضی از نویسندگان فیلمنامه‌نویس هم هستند و نگاه تصویری قوی دارند. مثلاً آقای عباس جهانگیریان که فیلمنامه‌نویس است.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=فیلم-«باغ-کیانوش»-در-اکران-عمومی-موفق-می‌شود